Sinterklaasfeest 2030

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Paulus » 28 nov 2016, 23:35

Het onderstaande stukje kreeg ik van een paar van onze kleinkinderen toegestuurd:

Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Opa?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn.
Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden.
Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen.


DEEL DIT ZODAT ZWARTE PIET WEER TERUG KOMT!!
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gast1

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Gast1 » 29 nov 2016, 03:50

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ............................ [joker] .......... :post: ........... ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Tammy » 29 nov 2016, 07:03

Zo zal het zeker gaan tegen die tijd. :rolfl:

Geweldig leuk bericht op de vroege morgen. :mrgreen:
Het blijft ongelooflijk wat een kleine groep heeft gedaan in dit land.
Walgelijk en zo zonde dat zwarte Piet het veld moet ruimen.
In Nederland laat men alles teveel toe.
Doodmoe word ik van die zeurpieten die overal racisme inzien.
Wat een trieste figuren zijn dat toch.

Maar in 2030 is zwarte Piet weer terug gelukkig. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Gast1 » 29 nov 2016, 08:12

Tammy schreef:Doodmoe word ik van die zeurpieten die overal racisme inzien.]
Precies Tammy, het zijn allemaal zeurpieten ... [joker]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Susan » 29 nov 2016, 09:15

Práchtig dit ;P! ;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door MetalPig » 29 nov 2016, 09:21

- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Zucht. Waarom moet het argument toch altijd verkeerd worden gepresenteerd?

Het zou fijn zijn als de voorstanders van racistische elementen in kinderfeestjes de discussie eerlijk zouden voeren.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door herman50 » 29 nov 2016, 10:13

allereerst wens ik u allen een goede morgen
en voor u mijnheer Paulus, dank voor deze worden
het werd mij vanmorgen door een Pieterman onder neus geduwd
Klaassie, zo zei hij DIT moet je eens lezen , ja de jongens noemen me Klaassie ,
nadat ik m´n bril had gevonden heb en het stukje gelezen, waren de glazen beslagen
neen niet door de kou maar de tranen die opwelden uit m´n ogen..
mijnheer Paulus, dit raakte me zo U weet niet half hoe, de eerder genoemde Pieterman
zag de tranen ,hij vroeg bezorgd,, of IK nu ook niet meer mocht komen, nou dan zal ik eens
die man met de roe een pak slaag geven.. stelde hem gerust dat dit kwam door m´n emoties
ik kan U zeggen dat de Pieten hier lekker zitten bij te kleuren in de zon en wil u en alle andere nog hele fijne dagen wensen
Sint Nicolaas en z´n Staf....
Afbeelding [clap]
alles van waarde is weerloos

gouwepeer

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door gouwepeer » 30 nov 2016, 06:36

Dat is nog eens een leuk topic om de dag mee te beginnen :hahaha:

gusteman

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door gusteman » 03 dec 2016, 22:55

MetalPig schreef:
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Zucht. Waarom moet het argument toch altijd verkeerd worden gepresenteerd?

Het zou fijn zijn als de voorstanders van racistische elementen in kinderfeestjes de discussie eerlijk zouden voeren.
Wordt het argument inderdaad verkeerd gepresenteerd?
Want de vraag in deze hele commotie zou moeten zijn: is de figuur van Zwarte Piet een toonbeeld of uiting van racisme?

Ik ben van mening dat dit niet zo is, en wel omdat hier een specifieke gedachtegang wordt gevolgd: er wordt van uit gegaan dat het uitbeelden van de figuur Zwarte Piet racistisch bedoeld is.

Indien het werkelijk de bedoeling zou zijn om een figuur uit te beelden die model staat voor verdrukking, minachting en minderwaardigheid dan zou het inderdaad racistisch zijn.

Maar in het geval van Zwarte Piet is er enkel sprake van racisme wanneer de beschouwer WIL dat er sprake is van racisme.

Laat ik even een vergelijking aanreiken:
  • op een zonnige dag loopt een jonge vrouw langs een terrasje dat afgeladen vol zit.
    Zij is gekleed in een kort rokje, draagt naaldhakken en een lichte, zomerse bloes die behoorlijk diep uitgesneden is.
    Onder de terrasbezoekers zal vast wel één iemand (man zowel als vrouw) zitten die denkt: "dat mens is gekleed als een hoer, die vraagt er om verkracht te worden".
Veel jonge vrouwen worden geconfronteerd met mensen die zo denken en zich ook daarnaar gedragen.

Betekent dit dan dat we met zijn allen die jonge vrouwen dan ook maar meteen als een hoer dienen te behandelen, of hen voor hoer aan te zien?

Neen, wie zoiets denkt begaat een fout in het redeneren.

Die zelfde redeneringsfout zie ik bij mensen die van mening zijn dat Zwarte Piet een racistisch figuur is.

Zwarte Piet racistisch? Non sequitur :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door herman50 » 04 dec 2016, 07:16

nou sorry hoor maar als ik dat zou zien, enige dat je zou denken ,wow da´s een lekker wijffie,, waren er maar meer zo.......dus ja iedere gek z´n gebrek zou je zeggen ....

Afbeelding :-P
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door univers » 04 dec 2016, 09:53

wow da´s een lekker wijffie,
Nou moe, een plaatje?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door MetalPig » 07 dec 2016, 09:22

gusteman schreef:
MetalPig schreef:
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Zucht. Waarom moet het argument toch altijd verkeerd worden gepresenteerd?
Wordt het argument inderdaad verkeerd gepresenteerd?
Ja. Het argument is namelijk niet "Zwarte Piet mag niet meer".


Je analogie over vrouwen kan ik niet helemaal volgen; er is geen kamp dat stelt dat alle vrouwen zich as hoer *moeten* kleden, zoals dat bij ZP wel het geval is. Er is een grote variëteit aan vrouwenkleding, en er mag wat mij betreft ook een grote(re) variëteit aan Pieten zijn.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Tardis » 07 dec 2016, 13:53

Het woord 'zwart' is de schuld van alle heisa. Rond 1970 was het in de USA opeens politiek incorrect om het woord neger ('negro' in het Engels) te gebruiken. In plaats daarvan wilden mensen met een ietwat donkere huidskleur aangemerkt worden als 'zwart'. De wereldbevolking scheiden in zwart en wit vind ik abject, omdat deze tegenstelling racisme niet wegneemt maar eerder bevordert.

Zwarte Piet is zwart vanwege zijn werkzaamheden: vanaf het dak door schoorstenen klimmen om cadeautjes in schoenen te stoppen.
Wie bij zwarte Piet meteen aan een karikatuur van een negroïde mens denkt heeft last van een door racisme vergiftigd brein.

Ik ben de afgelopen twee jaar ook zwarte Piet geweest en ben van plan daar de volgende jaren mee door te gaan. Natuurlijk is mijn gezicht dan zo zwart als roet. Roet is zwart en niet bruin, groen of blauw.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door MetalPig » 07 dec 2016, 14:08

Tardis schreef:Zwarte Piet is zwart vanwege zijn werkzaamheden: vanaf het dak door schoorstenen klimmen om cadeautjes in schoenen te stoppen.
Ja, dat argument hoorde ik vorig jaar nog van de fanatiekere voorstanders van als racistisch ervaren elementen in kinderfeestjes*.
Dit jaar waren er de roetveegpieten en nu wat dat ineens helemaal verkeerd volgens diezelfde fanatiekere voorstanders van als racistisch ervaren elementen in kinderfeestjes.


*: Kunnen we een kortere aanduiding voor deze mensen verzinnen? "racisten" dekt misschien de lading, maar mist zo veel nuance dat het de aandacht afleidt van de pietendiscussie. Bovendien zullen de meesten zich er niet in herkennen aangezien ze bijna elke facebookstatus beginnen met "Ik ben geen racist, maar ... "

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Tardis » 07 dec 2016, 14:48

MetalPig schreef:
Tardis schreef:Zwarte Piet is zwart vanwege zijn werkzaamheden: vanaf het dak door schoorstenen klimmen om cadeautjes in schoenen te stoppen.
Ja, dat argument hoorde ik vorig jaar nog van de fanatiekere voorstanders van als racistisch ervaren elementen in kinderfeestjes*.
Ja, trek de drogredenen maar weer uit de kast. "Ik hoorde... klinkt als..." bla bla. Dit is natuurlijk een argument van likmevestje.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door MetalPig » 07 dec 2016, 14:59

Tardis schreef:
MetalPig schreef:
Tardis schreef:Zwarte Piet is zwart vanwege zijn werkzaamheden: vanaf het dak door schoorstenen klimmen om cadeautjes in schoenen te stoppen.
Ja, dat argument hoorde ik vorig jaar nog van de fanatiekere voorstanders van als racistisch ervaren elementen in kinderfeestjes*.
Ja, trek de drogredenen maar weer uit de kast. "Ik hoorde... klinkt als..." bla bla. Dit is natuurlijk een argument van likmevestje.
Tuurlijk, maar er is nu eenmaal geen georganiseerde beweging met een officieel standpunt. Meer dan interactie met individuele voorstanders van als racistisch ervaren elementen in kinderfeestjes heb ik niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Tardis » 07 dec 2016, 15:11

Als die beperkte groep je enige referentiekader is, waarom betrek je dat dan op een veel grotere groep die nog pluriform is bovendien? Er is een Amerikaans gezegde: Don't judge many because of a few.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door gusteman » 07 dec 2016, 16:05

Opmerking vooraf: ik heb moeten knippen in de quotes, het forum aanvaardt maximum drie citaten binnen een citaat.
___________________
MetalPig schreef:
gusteman schreef:Wordt het argument inderdaad verkeerd gepresenteerd?
Ja. Het argument is namelijk niet "Zwarte Piet mag niet meer".


Je analogie over vrouwen kan ik niet helemaal volgen; er is geen kamp dat stelt dat alle vrouwen zich as hoer *moeten* kleden, zoals dat bij ZP wel het geval is. Er is een grote variëteit aan vrouwenkleding, en er mag wat mij betreft ook een grote(re) variëteit aan Pieten zijn.
De analogie over hoe naar vrouwen in bepaalde klederdracht wordt gekeken heb ik aangevoerd om duidelijk te maken dat, naar mijn mening, veel fenomenen die als 'racistisch' worden bestempeld dit enkel zijn in de ogen van diegene die het oordeel velt.
Trouwens, er bestaat ook geen uniformiteit voor wat betreft de figuur van Zwarte Piet. Afhankelijk van de regio zal de huidskleur variëren van bruin over donkerbruin tot roetzwart, en ook de kledij verschilt naargelang de plaatselijke gebruiken.

Racisme is (in een notendop) het onheus behandelen van iemand omwille van afkomst, huidskleur en/of overtuiging.
Dergelijk gedrag valt vrij duidelijk te definiëren.

In het geval van de Zwarte Pieten kwestie wordt buten dit kader getreden, er worden verbanden gelegd die veeleer gebaseerd zijn op persoonlijke interpretatie van een fenomeen waarbij diegene die het heeft over racisme niet het onderwerp vormt van dat vermeende racisme.

Zo zou je ook kunnen stellen dat het Collosseum in Rome een schande is voor de mensheid want het staat symbool voor de verdrukking door de Romeinen en diende om overwonnen 'subculturen' (barbaren) op een bloederige, mensonterende wijze af te slachten tot vermaak van de aanhangers van de overwinnaars.
Iedereen die afstamt van Keltische of Germaanse voorouders zou dit gebouw dus kunnen aanzien als verwerpelijk en eisen dat het met de grond gelijk wordt gemaakt.
Gelukkig zijn we, als maatschappij, op dit vlak al een stuk meer tolerant en minder rancuneus geworden.

Verder zit er ook een tiranniek kantje aan het bestempelen van Zwarte Piet als racistisch element: dit ontneemt namelijk de mogelijkheid om een neutraal standpunt in te nemen waardoor iedereen zowat gedwongen wordt zich aan de éne of de andere kant te scharen.
Dit bemoeilijkt het debat en is geen gezonde basis om tot een consensus te komen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door MetalPig » 07 dec 2016, 16:12

Tardis schreef:Als die beperkte groep je enige referentiekader is, waarom betrek je dat dan op een veel grotere groep die nog pluriform is bovendien? Er is een Amerikaans gezegde: Don't judge many because of a few.
Dat was niet mijn opzet.

Ik probeerde aan te geven dat er mensen zijn die vorig jaar roet als argument gebruikten, en dit jaar fel tegen de roetveegpieten zijn.

Over argumenten gesproken: is er een steekhoudend argument om de als racistisch ervaren aspecten van het kinderfeestje niet te veranderen?

Gast1

Re: Sinterklaasfeest 2030

Bericht door Gast1 » 07 dec 2016, 17:24

Tardis schreef:Ik ben de afgelopen twee jaar ook zwarte Piet geweest en ben van plan daar de volgende jaren mee door te gaan.
Natuurlijk is mijn gezicht dan zo zwart als roet. Roet is zwart en niet bruin, groen of blauw.
:post:

Overigens is die zwarte piet een erg slimme Piet, een oud sinterklaasliedje laat dat dan ook horen:
Ik kan mij zwarte Piet uit mijn kindertijd heel goed herinneren en ik had erg graag met 'm te doen.
Volgens met mij, nog veel meer van mijn leeftijdscategorie.
Vanaf medio 20e eeuw heeft zwarte Piet zich immers ontwikkeld tot een ware kindervriend.
Zwarte piet is de persoon die de pepernoten en/of ander snoepgoed uitdeelt en komt strooien.
De zak heeft zwarte Piet nog wel bij zich, maar hij stopt er geen kinderen meer in. Integendeel: in de zak zit juist het strooigoed.
Bron Wikipedia, maar het woordje 'zwarte' was Wikipedia blijkbaar vergeten.
Ik heb het er weer bijgezet, omdat ik in die tijd nooit een andere kleur van Pieterman heb kunnen waarnemen.
:mrgreen:

Ik ben tussen mijn 23ste en 35-ste levensjaar zwarte Piet geweest.
Kinderen hadden de grootste lol omdat ik tijdens de sinterklaasfeesten op het werk aldaar over de tafels rende en tegen de muren van de kantine opklom.
Ik weet nog dat ze me interessanter vonden dan sinterklaas, behalve als hij de cadeautjes uit de zak haalde.
Maar zodra ze de cadeautjes hadden, lieten ze mij die met trots zien.

Het was een prachttijd!
Ik heb me steeds afgevraagd waar al dat gezeur vandaan kwam.
Later realiseerde ik mij dat het de zeurpieten zelf waren :mrgreen:

Plaats reactie