Babbelhoek Januari

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Tammy » 10 jan 2017, 07:04

Hai Tardis, how are you ? :grin:
Ik ben niet bekend met Nespresso, nooit gehad.
Hoop iemand hier wel, ik weet wel dat er zeer veel verschillende soorten kuipjes zijn.
Good luck. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Tammy » 10 jan 2017, 07:18

Tardis, de link is niet alleen voor bonen.
Ook Nespresso cups maar ook cups van anderen merken die in een Nespresso apparaat ook passen.
Zoals Grand Maestro Italiano koffie.
Kijk maar eens. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gouwepeer

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door gouwepeer » 10 jan 2017, 07:19

Zelf heb ik een Saeco. Een stuk goedkoper dan o.a. de Siemens apparaten. Helaas ook iets minder stil.
Na bijna 2 jaar trouwe dienst werkt deze nog steeds als nieuw.
Regelmatig schoon maken is wel verstandig. Het mechanisme is ook makkelijk te verwijderen en schoon te spoelen. Verder maak ik ook gebruik van een waterfilter.
Met de juiste bonen erin, de juiste maling en juiste sterkte geeft de Saeco perfecte koffie.

gusteman

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door gusteman » 10 jan 2017, 09:08

Is een beetje open deuren intrappen, niet?

De smaak van koffie zal voor iedereen verschillend zijn; ook de manier waarop koffie wordt gemaakt zal bepalend zijn.
Doe je het met een apparaat, en is het dan met cups, pads of gewoon gemalen koffie?
Is het een eenvoudig druppel apparaat of werkt het met water onder druk?

Cups en pads laten je niet vrij in de keuze van de samenstelling en hoeveelheid; een espresso machine of druppelapparaat dan weer wel.

Toestellen met water onder druk hebben twee "nadelen": de temperatuur van het water schommelt altijd tussen 100°C/110°C waardoor de koffie eigenlijk verbrandt; daarnaast wordt het water onder druk doorheen de koffie gepompt waardoor een deel van de aroma's niet de tijd heeft om vrij te komen en dus verloren gaan.
Een druppelapparaat heeft ook het nadeel dat het water te heet is en de koffie zal verbranden, maar daar staat dan wel tegenover dat het water langzaam doorheen de koffie filtert en zodoende de tijd heeft om alle aroma's uit de koffie te halen.

De beste manier om koffie te zetten is nog steeds middels een "sok" die in de koffiekan hangt.
Daar doe je de koffie in waarna je er met de hand heet water overheen giet.
Eens de kan vol is blijft de "sok" nog enige tijd in de pot hangen zodat alle aroma's kunnen worden opgenomen.
Een alternatief bestaat uit de opzetfilters waarin papieren filters worden gebruikt; hier zal de kwaliteit van die filters doorslaggevend zijn voor de uiteindelijke smaak.
Belangrijk is wel dat de temperatuur van het water nooit boven de 90°C mag gaan zodat de koffie niet verbrandt.

De allerbeste koffie maak je dan weer met een cafetière of "duwpot".

Met koffie gaat het zoals met eten bereiden: kant-en-klaar of snel-klaar maaltijden zullen nooit zo lekker zijn als een gerecht waar de nodige tijd en zorg aan besteed werd. :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Tardis » 10 jan 2017, 09:50

Opschenken volgens de klassieke methode doe ik al enige jaren, met behulp van een waterkoker en de koffiepot van mijn koffiezetapparaat. Water dat van de kook af is opschenken (de eerste keer alleen het koffiemaalsel bevochtigen zodat deze opzwelt) en daarna in etappes steeds meer water opschenken en laten doorlopen. Er komt zo meer smaak in de koffie, maar die smaak bevalt me dus steeds minder. Ik weet ook niet beter dan dat koffie verbrandt als er kokend water of stoom doorheen gejaagd wordt, maar in de praktijk blijk ik koffie die op die manier gezet is toch lekkerder te vinden.

Toch brengt het me wel op een idee want ik heb nog een 'doorduw kannetje' van Bodum in de kast staan. Een ding dat ik wel voor thee, maar nog nooit voor koffie heb gebruikt. Daar moet grof gemalen koffie in en als die getrokken is duw je het filter naar beneden en zou je lekkere koffie zonder drab moeten kunnen uitschenken. Dat is althans de theorie. Tijd voor een experiment, ik ga een pak grof gemalen koffie kopen in de winkel van Simon Levelt. Die pretendeert koffie van hoge kwaliteit te verkopen. Dat zullen we eens proeven.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Gast1 » 13 jan 2017, 11:15

Gisteren tijdens het 'shoppen' in Boxmeer 'een bekende' tegen gekomen.
Grappig was het om Emile Roemer te ontmoetten die ons eerder begroette dan wij hem.
Het leek alsof hij ons 'ergens' van herkende.
Hij is groter (190 cm.) dan dat ik dacht en flink afgevallen.

Gast1

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Gast1 » 13 jan 2017, 19:44

Op 10 januari 2017 maakte ik deze foto met het fototoestel van iemand anders die toen ook bij me was:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Vitharr » 14 jan 2017, 10:07

Ik weet niet wat ik me onbewust heb voorgenomen voor 2017 maar ik lig aanzienlijk dwarser dan normaal. :mrgreen:

Gisteren lag ik overhoop met de gemeente. Vandaag nog steeds trouwens. De gemeente heeft een goed idee. Ik moet mijn afval nog verder uit gaan sorteren. We hebben nu ineens 7 categorieën bij wijze van proef.

Ik had daar bezwaar tegen. Ik was niet de enige maar mijn bezwaar was blijkbaar vrij uniek en daarom wisten ze niet goed wat er mee te doen.

Ik ben namelijk een vreselijk efficiënte consument. Ik produceer ongeveer 1 vuilniszak aan afval per 3 maanden. Het overgrote deel daarvan bestaat dan nog uit mijn zwakte en dat zijn blikjes.

Met mijn vraag hoe ik dat dan uit moest gaan sorteren wisten ze niet echt raad. Meerdere prullenbakken gebruiken leidt tot idiote standtijden. Maar op de huidige manier doorgaan zou leiden tot boetes door zogenaamde 'afvaldetectives'. Dus adviseerden ze me tot mijn ergernis om wekelijks de 7 categorieën af te voeren.

Praktisch bekeken betekent dit dat, afgezien van de blikjes, elke categorie grotendeels uit zak zou bestaan waardoor het aangemerkt wordt als plasticafval. Ik werd bijna gek toen de milieuambtenaar geen probleem zag in het wijzigen van 4 volle vuilniszakken per jaar naar zo'n 350 nagenoeg lege zakken.

Het ging natuurlijk helemaal ouderwets mis toen de ambtenaar opmerkte dat het ook wel heel 'raar' was dat ik zo weinig afval produceerde. Ik ging over de rooie en heb hem haarfijn uitgelegd hoe raar zij op mij overkomen...

Ik krijg steeds meer het idee dat ik dit niet vol ga houden tot mijn dood. Als ik de problemen van de maatschappij al erken dan zie ik steevast totaal andere oplossingen. In het dagelijks leven kan ik nauwelijks meer zinnig communiceren met mijn medemens. Als dit forum niet bestond, waar dat probleem totaal niet bestaat, dan was ik hoogst waarschijnlijk aan mezelf gaan twijfelen.

Maar als mensen er echt een grote puinhoop van maken die niet meer te overzien is dan luisteren ze ineens wel als je het met een vinger in je neus weer oplost. En dan heb ik het niet over persoonlijke strubbelingen maar over de grotere zaken.

Ik keek niet vaak naar anderen. Maar de toenemende bemoeizucht leidt tot confrontaties. Eerlijk gezegd voel ik me allesbehalve vrij. Ik vind het vrij logisch dat ik geen advies aanneem over afvalmanagement van iemand die niet begrijpt waarom hij meer afval produceert dan ik. Maar democratie maakt de minderheid gek.

Tot op heden is het nog zo dat ik bij dit soort conflicten eerst naar mezelf kijk. Maar de uitkomst daarvan maakte me eerst bedroefd en inmiddels enorm geïrriteerd. De basis van elk conflict wat men met me zoekt is niet het thema waar het mee start maar de normafwijking die daardoor blootgelegd wordt en het weerzinwekkende waardeoordeel wat er meteen aan vast gekoppeld wordt. Iemand die aanzienlijk minder afval produceert dan de criticus zelf is namelijk 'raar' in plaats van interessant. Zelfverheerlijking om van te kotsen!

En dat brengt me steevast tot dezelfde slotsom. De mens is mateloos hypocriet en lui. Problemen zoals met het milieu bijvoorbeeld worden buiten de eigen persoon gelegd. Als de mens al verantwoordelijk is voor zaken als klimaatverandering dan betreft dat altijd 'de anderen'. Dit leidt tot symptoombestrijding die het geweten sust maar uiteindelijk zelden succes biedt. En dan nog houdt men de leugen in stand met de miskenning dat men er zelf alles aan gedaan heeft. Laat me niet lachen ... of eigenlijk, laat me nou weer eens lachen! :wink:

Ik kan met geen pen beschrijven hoe beu ik dit ben! Maar het zal enkel maar erger worden vrees ik. Schiet me alsjeblieft naar Mars ofzo. Het enige wat ik nodig heb is een internetverbinding om op het forum te kunnen komen. De rest mogen ze van me houden... [wave] :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door gusteman » 14 jan 2017, 10:30

Vitharr schreef:En dat brengt me steevast tot dezelfde slotsom. De mens is mateloos hypocriet en lui. Problemen zoals met het milieu bijvoorbeeld worden buiten de eigen persoon gelegd. Als de mens al verantwoordelijk is voor zaken als klimaatverandering dan betreft dat altijd 'de anderen'. Dit leidt tot symptoombestrijding die het geweten sust maar uiteindelijk zelden succes biedt. En dan nog houdt men de leugen in stand met de miskenning dat men er zelf alles aan gedaan heeft. Laat me niet lachen ... of eigenlijk, laat me nou weer eens lachen! :wink:
Nou, beste Vitharr, hier raak je dus echt de kern van de zaak: hypocriet en lui ... alhoewel ik er nog niet uit ben of de luiheid een gevolg is van de hypocrisie of omgekeerd. [think]
Je analyse is echter haarfijn en verdient naar mijn mening een dubbeldikke :post:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Tammy » 14 jan 2017, 10:33

Waar kent Roemer jullie van Gast1 ? :grin:
Mooie foto by the way.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door univers » 14 jan 2017, 10:40

Is dit geen oplossing Vitharr.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Tammy » 14 jan 2017, 10:41

Vitharr, meesterlijk geschreven weer. :grin:
Ik begrijp je frustraties, ik zie ook steeds meer de laatste jaren menselijk gedrag waar ik niks meer van snap.
En beslissingen die nergens op slaan.

Jij moet naar Noorwegen toe Viking. :wink:
Zo zie ik jou altijd in gedachten.
Ergens in een blokhut bij een fjord.
Waar je gaat vissen en vrij bent , waar je de mist ziet elke ochtend over het water waar eens de Vikingen doorheen vaarden.

Wel een speciale antenne voor je internetverbinding voor het forum hier ofcourse. :mrgreen:
Zodat we kunnen meegenieten hoe je daar leeft midden in de natuur.
Want hier word het steeds gekker, jouw verhaal bewijst dat weer.
Wat een wereld. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door gusteman » 14 jan 2017, 11:15

Hoe dat precies zit bij jullie daar in de noordelijke lage landen weet ik dus niet; hier in de zuidelijke lage landen valt recycleren nog best mee hoor.
Alhoewel de dag van vandaag een architect bij het plannen van een nieuwbouw woning er verstandig aan doet een extra opslagruimte te voorzien voor de te recycleren afvalproducten. :mrgreen:

Concreet hebben we hier:
- PMD (plastic flessen en flacons, metalen blikjes, kartonnen drankblikjes): wordt driewekelijks gratis opgehaald; je betaalt wel de plastic zakken waarin het spul steekt.

- Zachte Plastic: alle plastic dat niet valt onder het PMD plastic (met uitzondering voor bijvoorbeeld plastic afdekzeilen waar nylon draad in verwerkt werd): ophaling zoals voor PMD.

- Papier en karton: wordt gratis opgehaald één keer per maand.

- GFT (groente-, fruit- en tuinafval): wordt veertiendaags gratis afgehaald met dien verstande dat de dikte van snoeisel beperkt is tot 3 cm; dikkere takken dienen afzonderlijk te worden aangeboden aan het gemeentelijk containerpark voor inzameling van afval.

- Restafval: alles wat niet behoort tot één der voorgaande categorieën. Wordt regelmatig opgehaald tegen vergoeding; aanbieding in ofwel plastic zakken (waarbij de ophaalkosten verrekend zitten in de prijs die je betaalt per zak) ofwel in containers die gewogen worden door het hefsysteem van de vrachtwagen.

- Containerparken: overal werd het DIFTAR (differentiatie in tarieven) ingevoerd. Bij aankomst wordt het vervoermiddel op een weegbrug geplaatst, bij vertrek opnieuw; het verschil in gewicht wordt aangerekend per categorie.

- Gratis af te leveren op het containerpark: snoei- en tuinafval, piepschuim, glas (zowel flessen als vlak en spiegelglas), gebruikte frituurolie, KGA (klein gevaarlijk afval zoals resten van verf, oplosmiddelen en verdunners, spuitbussen). En natuurlijk kan je alles wat gratis wordt opgehaald ook gratis afleveren aan het containerpark.

Met oude metalen kan je ook altijd terecht bij een schroothandel: die betaalt je de prijs van het metaal terug.

Afval van verbouwingen is zowat het duurste af te voeren product: beton, steenpuin en bewerkt hout moeten afzonderlijk aangeboden worden. Indien dit toch gemengd gebeurt wordt na weging voor de volledige lading het tarief voor het duurste product aangewend.

Bedrijven kunnen niet terecht op het gemeentelijk containerpark; die moeten beroep doen op professionele afhaalbedrijven.

Al met al valt dit nog best mee, zolang je natuurlijk niet de kosten gaat doorrekenen van de buiten slapende auto's die omwille van het recycleren geen plaats meer vinden in de garages en daardoor sneller aan vervanging toe zijn. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Vitharr » 14 jan 2017, 12:12

gusteman schreef:
Vitharr schreef:En dat brengt me steevast tot dezelfde slotsom. De mens is mateloos hypocriet en lui. Problemen zoals met het milieu bijvoorbeeld worden buiten de eigen persoon gelegd. Als de mens al verantwoordelijk is voor zaken als klimaatverandering dan betreft dat altijd 'de anderen'. Dit leidt tot symptoombestrijding die het geweten sust maar uiteindelijk zelden succes biedt. En dan nog houdt men de leugen in stand met de miskenning dat men er zelf alles aan gedaan heeft. Laat me niet lachen ... of eigenlijk, laat me nou weer eens lachen! :wink:
Nou, beste Vitharr, hier raak je dus echt de kern van de zaak: hypocriet en lui ... alhoewel ik er nog niet uit ben of de luiheid een gevolg is van de hypocrisie of omgekeerd. [think]
Je analyse is echter haarfijn en verdient naar mijn mening een dubbeldikke :post:
Dank u voor het compliment. Vanzelfsprekend had ik het liever op een ander thema ontvangen. :mrgreen:

In mijn beleving is het hier in NL helemaal misgelopen toen mensen mondiger moesten worden en het assertiviteitstrainingen regende. Ik ben behoorlijk ab-normaal en daar moeten veel mensen iets van vinden, vaak op een onprettige manier. Interesse, die goed is voor het leerproces (waarom doe je dat zo?) heeft plaatsgemaakt voor een (jawel, nu ga ik het ook zeggen) dom waardeoordeel (jij bent ...).

Je hebt slim lui en dom lui. Ik maak er bij mezelf bijvoorbeeld in het genoemde voorbeeld gebruik van door niet op vaste tijden om boodschappen te gaan, maar alleen wanneer het daadwerkelijk nodig is. Dat is een vorm van slimme luiheid die me dwingt om alles op te maken wat leidt tot weinig verkwisting. Dom lui is op gezette tijden een overkill aan boodschappen te doen en daar de helft van over de datum te laten gaan. :wink:

Ik denk dat hypocrisie mensen dom lui maakt. Ik heb echt heel veel baat gehad bij onze discussies op het forum over oordelen. Bewust daarmee bezig zijn maakt dat je makkelijker kunt accepteren en dan wordt zelfkritiek veel makkelijker. Hypocrisie is dan ook niet zo'n valkuil meer is mijn ervaring.

Ik heb beelden gezien van illegale goudmijnen in het regenwoud. Ik vond het schokkend. Maar ab-normaal genoeg toen ik er over nadacht helemaal niet vanwege het voor de hand liggende. Die mensen die het daadwerkelijk doen hebben die inkomsten nodig om te overleven. Ze hadden duidelijk niets over voor weelde, laat staan voor goud. Ik begrijp dat en respecteer ons verschil in noodzaak. In die zin leef ik in luxe.

Die luxe wordt echter vormgegeven met dat goud en het werkt alleen als die man maar net genoeg verdient om niet dood te gaan want anders werkt het principe voor ons niet meer. Waar goud vroeger voor de edelman was, hebben wij er nu gemeengoed van gemaakt. Denk alleen maar aan mobieltjes, daar zit immers goud in.

Natuurlijk blijft het hier niet bij. 'Slimme' jongens hebben namelijk bedacht dat het de moeite loont om het goud uit die elektronica te halen. Dat heet 'recycling'. Wat men doet is met chemicaliën het goud zo economisch efficiënt mogelijk uit de elektronica te halen wat milieutechnisch een ramp is. We doen dus op onze eigen manier gewoon mee.

Ik denk in de oude oorspronkelijke definitie over 'duurzaam'. Mijn eerste mobieltjes heb ik gebruikt tot de schermen onleesbaar werden. Dat had je bij de eerste. Toen kocht ik mijn eerste smartphone, ik heb er vaker over geschreven. Die moest ik nu wegdoen omdat ik geen whatsapp meer kon ontvangen en dat was noodzakelijk ivm werk. Dus koos ik bewust voor een Nokia Lumia 950XL die nu niet alleen als telefoon gebruikt wordt, maar dankzij Windows Continuüm ook als PC en Internettoegangspunt.

Het bespottelijke hier is dat mijn smartphone, die uitstekend functioneert, ineens disfunctioneel werd door het besluit van whatsapp om gebruikers van Symbian geen toegang meer te bieden tot een dienst die bijna 'noodzakelijk' is geworden. Tam heeft hetzelfde met haar BlackBerry. Zij kan whatsapp nog missen. Zoals gezegd is dat zakelijk moeilijker.

Maar ondertussen heeft daar wel een regenwoud indiaan een rivier voor vergiftigd en moet mijn telefoon in principe 'gerecycled' worden door een moderne barbaar op milieugebied voor geld en luxe. En dan kijk ik enkel nog naar het goud en niet naar de rest.

Daarom heb ik besloten om mijn oude telefoon te gebruiken als een soort Ipod. Werkt prima. Dit soort 'duurzaam' denken vermindert ook de behoefte aan nieuw materiaal. Ik ben meer resultaatgericht dan statusgericht gelukkig. :wink:

Maar wat ik dus allemaal beschreef flitst door mijn hoofd als ik een indiaan zie zwoegen in een internationale goudmijn. Ik besef dat daar meer achter zit dan getoond wordt. Aangezien ik geloof dat alles met elkaar verbonden is probeer ik in te schatten wat mijn impact daarvan is. Ik heb geleerd dat ik niet perfect ben, maar zeker niet hypocriet. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Vitharr » 14 jan 2017, 12:15

Tammy schreef:Vitharr, meesterlijk geschreven weer. :grin:
Ik begrijp je frustraties, ik zie ook steeds meer de laatste jaren menselijk gedrag waar ik niks meer van snap.
En beslissingen die nergens op slaan.

Jij moet naar Noorwegen toe Viking. :wink:
Zo zie ik jou altijd in gedachten.
Ergens in een blokhut bij een fjord.
Waar je gaat vissen en vrij bent , waar je de mist ziet elke ochtend over het water waar eens de Vikingen doorheen vaarden.

Wel een speciale antenne voor je internetverbinding voor het forum hier ofcourse. :mrgreen:
Zodat we kunnen meegenieten hoe je daar leeft midden in de natuur.
Want hier word het steeds gekker, jouw verhaal bewijst dat weer.
Wat een wereld. [doh]
Dat gaat zeker gebeuren Tam. Ik heb geen zin om hier zo'n cynische ouwe zak te worden. :mrgreen: üfo1:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Gast1 » 14 jan 2017, 18:32

Ik ga het nog allemaal lezen na het plaatsen van mijn foto van de 'Gnadenkapelle in Kevelaer'. ;P!

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Witte wel » 15 jan 2017, 00:07

Tardis schreef:Kom ik eens een keer naar de babbelhoek kijken (doe ik eigenlijk nooit) gaat het over koffie. Mooi! Mijn koffiezetapparaat is aan vervanging toe en ik overweeg de laatste dagen een Nespresso (Krups Pixie) te kopen.

Mijn vraag aan jullie is of je ervaring hebt met Nespresso en of jullie dan misschien een tip voor me hebben. Bijvoorbeeld een Nespresso smaak die dicht in de buurt komt van een kopje Illy koffie.
Even een wat druk weekje gehad dus vandaar deze late reactie.
Ja Tardis, soms wel leuk even in de babbelhoek binnen te wandelen. Ik had laatst in een topic gereageerd en er volgde weer een YouTube filmpje waardoor ik afhaakte.
Toen zag ik jou post en dacht zo gauw ik even een moment heb reageer ik.

Ik drink al jaren koffie uit een bonenmaler en die koffie bevalt mij prima. Ik ben onlangs aan het pionieren gegaan door verschillende merken uit te gaan proberen. Op dit moment drink ik inderdaad de erg lekkere Illy koffie en kan geheel met je mee gaan wat de smaak betreft. Erg lekkere koffie en eigenlijk de espresso variabele is het lekkerst. Ook de maler maakt niet zo'n herrie met deze bonen.
Nu heb jij het over Nespresso.
Laat ik nu pas geleden ook aan het zoeken zijn gegaan naar een dergelijk apparaat bedoeld om snel even tussendoor een bakje koffie te kunnen pakken en niet een heel apparaat aan te hoeven zetten.
Ik heb vorige jaren enkele karweitjes gehad bij een klant in Frankrijk en zij hadden ook Nespresso koffie, denk daar nog vaak aan terug. Best wel lekker alleen ik zal, als ik zelf een apparaat heb ze even bellen voor de smaken.
Ik moet nog even zo'n apparaatje ergens vandaan zien te krijgen en dan ga ik experimenteren.
Ik zag dat er ook zelf te vullen cupjes zijn voor een Nespresso apparaat ergens via de link die Tammy gaf en dat daar ook Illy gemalen koffie bij te verkrijgen is.
Mogelijk is dat een goede optie maar er zijn nog meer goede merken koffie die we de komende tijd hier zullen bespreken.
Tammy is de "Italian coffee expert" dus die kan ons helemaal vrolijk maken wat betreft de ervaringen met de diverse Italiaanse koffie soorten.
Laat Tammy maar even los gaan en we komen meer te weten over koffie genot. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Witte wel » 15 jan 2017, 00:13

Tammy schreef:Mrs Rose ken ik niet.
Uit welk land komt die ?
Mrs. Rose caffé :wink:

Ik las daar over ergens op een koffie forum.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Witte wel » 15 jan 2017, 00:40

Haha Vitharr, eenzelfde denkpiste heb ik ook een behoorlijk lange tijd gekoesterd. Erg frustrerend en belastend en schijnbaar uitzichtloos.
Op een plots moment is dat bij mij afgezwakt en heb ik het leren hanteren.
Niet dat het mij niets meer doet, in tegendeel, maar het voert mij niet naar meer een zijspoor wat mij dagelijks en blok aan het been bezorgde. Als ik echt mijn gesprekken ga voeren word ik toch vaak niet begrepen dus dat beperk ik dan maar tot een enkele persoon in mijn omgeving. So be it.
Losse schouders, erg prettig soms. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek Januari

Bericht door Susan » 15 jan 2017, 11:53

Vitharr schreef:Ik weet niet wat ik me onbewust heb voorgenomen voor 2017 maar ik lig aanzienlijk dwarser dan normaal. :mrgreen:

Gisteren lag ik overhoop met de gemeente. Vandaag nog steeds trouwens. De gemeente heeft een goed idee. Ik moet mijn afval nog verder uit gaan sorteren. We hebben nu ineens 7 categorieën bij wijze van proef.

Ik had daar bezwaar tegen. Ik was niet de enige maar mijn bezwaar was blijkbaar vrij uniek en daarom wisten ze niet goed wat er mee te doen.

Ik ben namelijk een vreselijk efficiënte consument. Ik produceer ongeveer 1 vuilniszak aan afval per 3 maanden. Het overgrote deel daarvan bestaat dan nog uit mijn zwakte en dat zijn blikjes.

Met mijn vraag hoe ik dat dan uit moest gaan sorteren wisten ze niet echt raad. Meerdere prullenbakken gebruiken leidt tot idiote standtijden. Maar op de huidige manier doorgaan zou leiden tot boetes door zogenaamde 'afvaldetectives'. Dus adviseerden ze me tot mijn ergernis om wekelijks de 7 categorieën af te voeren.

Praktisch bekeken betekent dit dat, afgezien van de blikjes, elke categorie grotendeels uit zak zou bestaan waardoor het aangemerkt wordt als plasticafval. Ik werd bijna gek toen de milieuambtenaar geen probleem zag in het wijzigen van 4 volle vuilniszakken per jaar naar zo'n 350 nagenoeg lege zakken.

Het ging natuurlijk helemaal ouderwets mis toen de ambtenaar opmerkte dat het ook wel heel 'raar' was dat ik zo weinig afval produceerde. Ik ging over de rooie en heb hem haarfijn uitgelegd hoe raar zij op mij overkomen...

Ik krijg steeds meer het idee dat ik dit niet vol ga houden tot mijn dood. Als ik de problemen van de maatschappij al erken dan zie ik steevast totaal andere oplossingen. In het dagelijks leven kan ik nauwelijks meer zinnig communiceren met mijn medemens. Als dit forum niet bestond, waar dat probleem totaal niet bestaat, dan was ik hoogst waarschijnlijk aan mezelf gaan twijfelen.

Maar als mensen er echt een grote puinhoop van maken die niet meer te overzien is dan luisteren ze ineens wel als je het met een vinger in je neus weer oplost. En dan heb ik het niet over persoonlijke strubbelingen maar over de grotere zaken.

Ik keek niet vaak naar anderen. Maar de toenemende bemoeizucht leidt tot confrontaties. Eerlijk gezegd voel ik me allesbehalve vrij. Ik vind het vrij logisch dat ik geen advies aanneem over afvalmanagement van iemand die niet begrijpt waarom hij meer afval produceert dan ik. Maar democratie maakt de minderheid gek.

Tot op heden is het nog zo dat ik bij dit soort conflicten eerst naar mezelf kijk. Maar de uitkomst daarvan maakte me eerst bedroefd en inmiddels enorm geïrriteerd. De basis van elk conflict wat men met me zoekt is niet het thema waar het mee start maar de normafwijking die daardoor blootgelegd wordt en het weerzinwekkende waardeoordeel wat er meteen aan vast gekoppeld wordt. Iemand die aanzienlijk minder afval produceert dan de criticus zelf is namelijk 'raar' in plaats van interessant. Zelfverheerlijking om van te kotsen!

En dat brengt me steevast tot dezelfde slotsom. De mens is mateloos hypocriet en lui. Problemen zoals met het milieu bijvoorbeeld worden buiten de eigen persoon gelegd. Als de mens al verantwoordelijk is voor zaken als klimaatverandering dan betreft dat altijd 'de anderen'. Dit leidt tot symptoombestrijding die het geweten sust maar uiteindelijk zelden succes biedt. En dan nog houdt men de leugen in stand met de miskenning dat men er zelf alles aan gedaan heeft. Laat me niet lachen ... of eigenlijk, laat me nou weer eens lachen! :wink:

Ik kan met geen pen beschrijven hoe beu ik dit ben! Maar het zal enkel maar erger worden vrees ik. Schiet me alsjeblieft naar Mars ofzo. Het enige wat ik nodig heb is een internetverbinding om op het forum te kunnen komen. De rest mogen ze van me houden... [wave] :mrgreen:
Goed stuk en herkenbaar Vitharr ;P!
Wie niet onmatig veel afval heeft is 'verdacht' tegenwoordig...het is de omgekeerde wereld, idioot natuurlijk.
Dat is met meer dingen zo, we worden steeds met de neus op te veel! afval te produceren gedrukt, juist ook in huishoudens, maar wil niet
meer ál die plastic verpakkingen bijv, staan ze je raar aan te kijken. Alsof je niet helemaal in orde bent in je bovenkamer.
Wij hebben lang geleden zonder enige luxe als electra,(dus ook geen cv, geen leidingwater maar pompten dit zelf op) gewoond, terwijl het die winter veel sneeuwde en hard vroor, maar niemand geloofde ons toen we zeiden nergens last van te hebben gehad en prachtig vonden...Ook geen mobiele telefoon hadden,alleen een radio op batterijen om af en toe naar muziek te kunnen luisteren. Verder rust en stilte midden in de bossen waar zelfs geen verkeer te horen was, heerlijk!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gesloten