Babbelhoek Februari

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
gusteman

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door gusteman » 05 feb 2017, 09:53

Vitharr schreef:Gusteman heeft gelijk omdat hij over Cyborgs spreekt. Wat hij bedoelt is dat de zwakste schakel de sterkte van de keten bepaalt. Ik kan dus een titanium arm aan mijn schouder hangen, maar als dat alles is (zoals gebruikelijk bij Cyborgs waar het echt draait om half mens/half machine) dan zal mijn schouder breken als ik teveel kracht zet met die arm.
Inderdaad, beste Vitharr, mijn reactie verwees trouwens naar dat principe en niet naar andere opties. :wink:
Vitharr schreef:Een getraind menselijk lichaam kan meer kracht ontwikkelen dan het bottenstelsel aankan.
Niet enkel een getraind menselijk lichaam kan dit, beste Vitharr, elk menselijk lichaam beschikt over voldoende spierkracht om het stelsel van botten en pezen uit elkaar te rukken.
Deze spierkracht wordt doorgaans begrensd door de hersenen die ingrijpen wanneer het lichaam signalen doorstuurt die wijzen op een risico op letsel.
Tijdens de groei naar volwassenheid legt het lichaam een 'krachtreserve' aan die bedoeld is om aangewend te worden in noodsituaties. Wanneer een mens in een niet noodsituatie verkeert en toch probeert die kracht aan te wenden zal dit als gevolg hebben dat de gebruikte spieren, pezen, gewrichten en botten pijnsignalen zullen opwekken; daarop zullen de hersenen de intentie van die persoon (het toch aanwenden van die krachtreserve) blokkeren om beschadiging te voorkomen.
Topsporters trainen zichzelf erop om 'door die pijngrens heen te gaan' en zo de krachtreserves aan te wenden. Dit houdt een niet te onderschatten gevaar in: die krachtreserves zijn beperkt en worden enkel aangelegd tijdens de groei van het lichaam. Eens een lichaam de wasdom heeft bereikt stopt dit proces en kunnen die krachtreserves niet meer worden aangevuld. Het toch gebruiken van die reserves leidt dan ook maar al te vaak naar een welbekend fenomeen bij topsporters: de burn-out, het bereiken van het punt waar die reserves opgebruikt zijn. Doordat die niet meer kunnen aangevuld worden komt de sporter in een situatie waarin energie enkel nog kan worden opgewekt aan de hand van de hoeveelheid voedsel die wordt verwerkt waardoor het niet meer mogelijk is om op topniveau te blijven presteren.

Maar zoals ik reeds schreef: ook niet topsporters zijn in staat tot dergelijke krachtinspanningen. Zo heb ik zelf kunnen zien hoe, bij een woningbrand, een man dikke stalen staven gewoon met beide handen plooide om zo een vluchtweg te creëren voor bewoners van de brandende woning. Achteraf kon die man zelf niet begrijpen waar hij de kracht had gevonden om dat staal te plooien.
Vitharr schreef:Opties genoeg dus. (he gusteman? *1* )
Die zijn er inderdaad, beste Vitharr, maar daar had ik ook niet naar verwezen.
Ik had wel even overwogen om er het exo-skelet bij te vermelden, maar dat is iets heel anders dan de Bionic Woman waar Tammy het over had, dus heb ik dat maar niet gedaan.
Maar nu het toch ter sprake is gekomen: in de VS bestaan die inderdaad al geruime tijd, en zoals je terecht aanstipt is de Amerikaanse Defensie hier heel actief in. Het probleem is echter, en dat is dan ook weer typisch een Defensie aangelegenheid, dat zo'n exo-skelet een heel krachtig hulpmiddel is maar voor gebruik in gevechtsacties niet echt aangewezen. Het apparaat is ontzettend duur en de persoon die het gebruikt blijft nog steeds enorm kwetsbaar en kan dus met geringe middelen uitgeschakeld worden waardoor het skelet op dat ogenblik waardeloos wordt ..... en zelfs het risico bestaat dat het in handen van de vijand komt.
Het kan wel gebruikt worden voor logistieke opdrachten in de achterste linies maar dan kan je net zo goed een reeds bestaand hefwerktuig inzetten, van het type Bobcat of zo: even efficiënt maar spotgoedkoop in vergelijking met een exo-skelet.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Vitharr » 06 feb 2017, 08:39

Deze wil ik jullie niet onthouden hoor. Mijn huisarts heeft blijkbaar een nieuwe assistente. Na de griep van vorige week is er iets in mijn longen en bij mijn rechteroog (holtes) blijven hangen. Dus ik wilde een afspraak maken.

Ze was eerst vergeten het weekendbandje uit te zetten dus was de praktijk onbereikbaar. Na een half uur was dat opgelost en sprak ik de dame. Ik vertel wat mijn klachten zijn en ze plant me in voor 9:20.

Daarna voegt ze toe; 'mochten uw klachten onverwachts in hevigheid toenemen, dan moet u met spoed komen hoor!'. :shock:

Ik voel me niet lekker maar zo slecht nou ook weer niet. Geruststellend is het niet en die mensen hebben er meer verstand van dan ik. Het was me dus een eer om jullie te kennen. Dat wou ik nog even kwijt mocht ik 9:20 niet meer halen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door gusteman » 06 feb 2017, 08:52

Vitharr schreef:Dat wou ik nog even kwijt mocht ik 9:20 niet meer halen.
Ik zit al te duimen, beste Vitharr, ik zit al te duimen. ;P!

Gast1

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Gast1 » 06 feb 2017, 09:08

gusteman schreef:Ik zit al te duimen, beste Vitharr, ik zit al te duimen. ;P!
Dat Vitharr het haalt of niet?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Tammy » 06 feb 2017, 09:51

Jeetje wat is dat voor een dokterspraktijk Vitharr. :-|
Beterschap en hoop dat je gauw weer beter bent. :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Gast1 » 06 feb 2017, 09:58

Sterkte kerel, van dat soort handelswijzen -in dit geval van een huisartsenpraktijk- sta ik werkelijk niet (meer) te kijken.
Wellicht de hectische tijdsgeest of zo.
Als je dit leest ben je weer terug van weggeweest.
Dit is mijn hoop ... :-|

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door univers » 06 feb 2017, 10:10

Heb je niet de roodvonk.? :mrgreen:
Dat heerst momenteel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Susan » 06 feb 2017, 10:18

Vitharr schreef:Deze wil ik jullie niet onthouden hoor. Mijn huisarts heeft blijkbaar een nieuwe assistente. Na de griep van vorige week is er iets in mijn longen en bij mijn rechteroog (holtes) blijven hangen. Dus ik wilde een afspraak maken.

Ze was eerst vergeten het weekendbandje uit te zetten dus was de praktijk onbereikbaar. Na een half uur was dat opgelost en sprak ik de dame. Ik vertel wat mijn klachten zijn en ze plant me in voor 9:20.

Daarna voegt ze toe; 'mochten uw klachten onverwachts in hevigheid toenemen, dan moet u met spoed komen hoor!'. :shock:

Ik voel me niet lekker maar zo slecht nou ook weer niet. Geruststellend is het niet en die mensen hebben er meer verstand van dan ik. Het was me dus een eer om jullie te kennen. Dat wou ik nog even kwijt mocht ik 9:20 niet meer halen. :mrgreen:
:shock:
Heel heel onprofessioneel wat hier gebeurde!
Mensen zijn vaak toch wel wat ongerust denk ik zo indien ze (zéker met dit soort gezondheids problemen) naar een arts gaan....
hier worden ze dan dubbel onrustig van, tjonge zeg! Zoveelste keer dat ik dit soort dingen hoor, in sommige ziekenhuizen kunnen ze dit ook erg goed...

Ik hoop dat er niets ernstigs bij jou gevonden gevonden zal worden Vitharr, het zou ook om bijv een 'stille' longonsteking kunnen gaan wat
met medicatie aangepakt kan worden. Maar laat ik verder niet gaan gissen, dat heeft geen nut en zit je ook niet op te wachten he.
Alle sterkte gewenst en ik duim voor je dat het niets ernstigs is!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5803
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door herman50 » 06 feb 2017, 10:55

Tammy schreef:Was de markthal mooi Gast1 ?
Rotterdam is lang geleden voor mij, zou niet meer weten hoe het eruit ziet.
zo zeggen houwe zo Tam., als 100proc Rotterdammer vind de stad steeds verder achteruit gaan ,, oke de een vind het mooi de ander niet ,, maar hét Rotterdam van vroeger is er totaal niet meer

neem bv de Kuip,, die voldoet niet meer, zakt in elkaar en weet ik wat,,, nu na jaaaaaaaaaren studie kletsen nadenken overleggen ,komen ze met het idee we bouwen een heel nieuw stadion , half in de Maas wd -dwz dat is het idee- kosten geschat op 130 miljoen , mooiste is dat er in de ouwe Kuip in de bv. in de bovenste ringen huizen worden gebouwd,,,, terwijl ze zeggen dat ie zo in elkaar stort !!,nou doen ze weer moeilijk over het Poortgebouw een prachtig gebouw van plm 1825!!
nee blijf aan Rotterdam denken zoals ik het kon, .....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Vitharr » 06 feb 2017, 11:00

Ik ben er nog hoor! En voorlopig lijkt dat ook zo te blijven. Heb een longontsteking (Bronchitis) en een paar ontstekingen in holtes in mijn hoofd. En ik moet me meer aanstellen volgens de dokter. :mrgreen:

Mijn huisarts zelf is echt goed vind ik. Zij is zich juist heel bewust van het psychisch aspect en wil zelfs dat je langskomt als je je alleen maar zorgen maakt over iets. Mijn moeder is onverwachts overleden aan een longembolie en daaraan gingen soortgelijke klachten vooraf. Ik vertelde er dus eerlijk bij dat dit soort ellende me daaraan terug doet denken en dat zijn geen geruststellende gedachten. Zij besteed daar dan net zoveel aandacht aan als aan de rest van de symptomen. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

De secretaresse was nieuw en vers van school. Zowel dokter als ik hadden door dat ze haar onzekerheid op de patiënten projecteert. De dokter zou haar proberen te genezen. :wink:

Maar ondertussen. Hoewel dit mee lijkt te vallen is er toch enige reden tot zorg bij zowel mij als de arts. Eind 2014 heb ik een 'bedrijfsongeval' gehad waarbij ik heel slecht spul in heb geademd met een industriele bronchitis en ontstoken slijmvliezen tot gevolg. Sinds die tijd is mijn ziektebeeld veranderd. Er zijn dus symptomen die erop wijzen dat ik qua longen en slijmvliezen permanente schade op heb gelopen. Ik ben geswitcht van baan en dat hielp wel, maar ik pik ieder virus op en daarop volgt meestal een heftige reactie van de longen en slijmvliezen zoals ook nu weer. Daar lijkt helaas niets aan te doen.

Door de heftigheid waarmee ik tegenwoordig op virussen reageer en het feit dat daar na 2 jaar nog steeds geen enkele verbetering in zit is de kans dus zeer reëel dat ik in ouderdom een keer het loodje ga leggen door een eenvoudig griepje. Aan de andere kant, wonderen zijn de wereld nog niet uit. :wink:

Maar terug naar belangrijkere zaken. Inderdaad Gast1, waar zat gusteman nu precies voor te duimen? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door gusteman » 06 feb 2017, 13:02

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Ik zit al te duimen, beste Vitharr, ik zit al te duimen. ;P!
Dat Vitharr het haalt of niet?
Vitharr schreef:Inderdaad Gast1, waar zat gusteman nu precies voor te duimen? :mrgreen:
:uhhhm: ..... :search: ..... ik hou er nog even de spanning in :twisted:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door univers » 06 feb 2017, 15:42

Niks zeggen hoor, Guus.
Laten ze maar peentjes zweten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Gast1 » 06 feb 2017, 15:46

Vitharr schreef:Ik ben er nog hoor!
Afbeelding

Wat schrijf je toch weer heerlijk zoon van Odin :grin:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door univers » 06 feb 2017, 15:51

Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Tammy » 07 feb 2017, 08:11

Herman50, ik hoor van veel mensen dat Rotterdam een mooie binnenstad heeft.
Ik weet er niks meer van, was een kind toen.
Maar jij vind het dus niet meer mooi ?



Jeetje dat is toch ook niet niks Vitharr. :-|
Heb je antibiotica gekregen ?
Heb je erg veel pijn ?
Kalm aan hoor en veel beterschap. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Vitharr » 07 feb 2017, 13:29

Tammy schreef:Jeetje dat is toch ook niet niks Vitharr. :-|
Heb je antibiotica gekregen ?
Heb je erg veel pijn ?
Kalm aan hoor en veel beterschap. :knuffie:
Inderdaad Tam, antibiotica voor de ontstekingen en een puffer en steroïdenspray voor de bijverschijnselen. Volgens mij kan je hier een dode mee tot leven wekken! :mrgreen:

Het doet niet veel pijn gelukkig. Maar een beetje pijn op een hele foute plaats (in mijn longen) vind ik nog veel erger! De overige verschijnselen zijn best raar. Ik kreeg zoveel druk op mijn oogbol dat de lens vervormde en ik ineens scheel keek. En ik voel me vreselijk vaag en versleten.

Volgens de dokter moet ik me nog veel slechter voelen maar om de een of andere reden weet ik dat altijd compleet te negeren. Daarom moest ik me meer aanstellen van de dokter. Als mijn longen geen zeer hadden gedaan was ik niet eens naar de dokter gegaan. :mrgreen:

Dat laatste komt overigens door de verkeerde diagnose die ze ooit bij me hebben gesteld. Ik had een nierbekkenontsteking, en aan de littekens te zien een hele flinke, maar men heeft me een tijd wijs weten te maken dat ik overspannen was en de klachten dus uit mijn hersens kwamen. Ik heb toen per ongeluk het wonderlijke kunstje geflikt om echte lichamelijke signalen gewoon uit te zetten. Dat klinkt leuk maar heeft hele vreemde gevolgen. Daar kan ik je wel een paar hilarische voorbeelden van geven. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Tammy » 07 feb 2017, 14:20

Ooh my god, je bent flink ziek en toch in staat er met vol humor over te praten, jij bent ongelooflijk Viking. :mrgreen:
Ik ken er meer hier die dat doen.
Kom maar op met je hilarische voorbeelden, ik sta nergens meer van te kijken. [joker]

Maar daarna rustig aan doen hoor.
Hoop dat je snel weer beter bent. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door univers » 07 feb 2017, 16:53

Er is hoop zoon van Thor,
Eens wordt het beter. :aliensmile:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door Tammy » 10 feb 2017, 12:01

Hoe gaat het nu Vitharr ?
Al wat beter ?

Ik begrijp je als je schrijft over versleten gevoel.
Ik kom net van fysio vandaan voor nek en schouders.
Wat was ik een sterke meid vroeger in mijn jonge jaren.
Ik begin me dat steeds meer te realiseren. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Februari

Bericht door univers » 10 feb 2017, 14:23

Wat was ik een sterke meid vroeger in mijn jonge jaren.
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gesloten