Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door oktagon » 19 mei 2017, 21:46

Omdat het topic hierboven om de betekenis van het woord "Blue" vraagt en ik dit ook op You Tube deed,kwamen er allerlei verklaringen voor het gebruik ervan;het is nmm een modeverschijnsel over de gehele westerse wereld en kweekt verwarring; enfin
zie : https://www.youtube.com/watch?v=ATNP6sedIsM

Wat is de mening van de forumleden,daar ben ik benieuwd naar! [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door Gast1 » 20 mei 2017, 05:39

Zo zijn er nog tal van kleuren oktagon ...
Maar in het kleurenspectrum bevindt zich één bepaalde kleur in het midden.
Het is de 'beste' kleur die in combinatie de grootste absorptie- reflectie- en transmissiecoëfficiënt heeft.
En die kleur is op deze planeet het meest vertegenwoordigd in de kleur ...
En zonder dat heel veel mensen dat weten, met deze kleur zijn we het meest verbonden.
Deze kleur verbindt ons met de Natuur.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door herman50 » 20 mei 2017, 07:26

goed zichtbaar op jou avatar Gast1,,
maar waarom nou weer BLEU?, géén gewoon Nederlands BLAUW? :roll:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door taigitu » 20 mei 2017, 17:09

De betekenis in de video gaat, zoals ik begrijp over hoe kleuren ons direct/indirect beïnvloeden.
Kleuren beïnvloeden ons hele leven. Het kan ons humeur beïnvloeden maar ook direct onze
gezondheid. Kleuren in ons huis, onze kleding in de kleur die we kiezen heeft te maken met
onze gemoedstoestand. Kijk eens welke kleur jouw lievelingskleur is. Of welke kleur kleding die
je kiest voor bepaalde momenten of 's morgens voor je werk. Het kan je iets vertellen over
jouw gemoedstoestand. Als ik zeg dat ik me 'blue' voel, dan voel ik me bijvoorbeeld somber
of depri.

Blauw is al vele jaren 'mijn' kleur. Terwijl vele jaren geleden groen
en bruin mijn favoriete kleuren was.
Zo koos ik die kleuren toen onbewust (terugkijkend naar die tijd) omdat ik die toen nodig had.
Maar dat realiseerde ik me pas toen ik bewust werd van wat kleuren doen met de mens, of
kunnen betekenen. Wanneer je je in je huis niet meer prettig voelt kan je eens kijken of je wat
met kleuren kan doen en zo een andere energie in je kamer aanbrengen.
Bijvoorbeeld experimenteren met een plaid over een bank in een kleur die je op dat moment
prettig vind?
Symbolische betekenis blauw
Positieve betekenis kleur blauw

Weerstandsvermogen.
Volhardend tot het doel is bereikt.
Zelfbeheersing.
Onafhankelijk.
Vertrouwt alleen eigen inzicht.
Weinig behoefte aan contacten.
Voorzichtig en gedegen.
Spaarzaam.
Realiteitszin.
Behoefte aan zekerheid.
Plichtbesef.
Reglementair.
Niet emotioneel.
Ambitieus.

Negatieve betekenis kleur blauw


Hard, zowel voor zichzelf als voor anderen.
Het doel heiligt de middelen instelling.
Egocentrisch.
Wantrouwend.
Contactmoeilijkheden.
Overdreven zuinig.
Kan niet tegen onzekerheid.
IJzeren zelfdiscipline.
Discipline ook van anderen eisend.
Star.
Gevoelskoud.
Angsten.
Depressies.
(te) sterke vaderbinding.

Lees veel meer: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... euren.html
Het gebruik van kleuren wordt in de maatschappij op alle mogelijke manieren toegepast.
Net zoals een prettig muziekje in de supermarkt omdat de frequenties van een liedje ons
bijvoorbeeld rustiger maken en wij meer ontspannen de koopwaar (kleurrijk geëtaleerd)
ons kan overhalen om meer te kopen.....
In de reclame: http://coloursofme.tripod.com/reclame.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door Gast1 » 20 mei 2017, 18:40

Ik vond deze link: klik en zie dat de kleur groen bij mij past ... geheel passend bij een 'weegschaal' ...

Gast1

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door Gast1 » 20 mei 2017, 18:53

Hmmm ...
Ik heb even gekeken bij de kleur groen.
Echt mijzelf hier in terugvinden doe ik mij niet ...

Maar nu we het er over hebben, ik blijk toch ook wel iets met blauw te hebben.
Daarbij denk ik aan mijn halsdecoratie die ik al een poos niet meer draag ... wat me weer even aan het denken zet ...
Blauw is de kleur van de Lapis Lazuli, mijn halsdecoratie.

Lapis lazuli is een steen van wijsheid, verlichting en inzicht.
Het maakt het hoofd helder en heeft een positieve werking op het geheugen, intellectuele vaardigheden en de opname en verwerking van informatie.
De steen stimuleert harmonieuze relaties en vriendschappen. Het maakt sociaal en meelevend, werkt kalmerend bij boosheid en irritatie en bevordert duidelijke en eerlijke communicatie.
Op spiritueel vlak versterkt het spirituele vaardigheden en de intuïtie en stimuleert het de spirituele ontwikkeling.
Het helpt bij het astraal of sjamanistisch reizen en bij het contact maken met gidsen en engelen.
Fysiek werkt lapis lazuli verkoelend, ontstekingsremmend, pijnstillend en bloeddruk verlagend.
Het heeft een positieve werking op de keel, het strottenhoofd, de stembanden, de schildklier, het gehoor, de ogen, de huid, het hartritme,
de bloedcirculatie, het zenuwstelsel, de hersenen, duizeligheid, slapeloosheid, hoofdpijn, migraine, depressie, ADHD en autisme.

Afbeelding

Ik ga de steen weer eens opsnorren ...

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door oktagon » 20 mei 2017, 18:56

In de reclamewereld wordt de term BLUE gebruikt om je te overtuigen om mee te doen met de activiteiten die een commerciele instelling beoogt.
En die instelling beoogt om geld van je te verdienen danwel je medewerking te verkrijgen voor een door hun nagestreefd doel,bijv. een politieke partij om leden -vooral kiezers te verwerven.

Een kreet zou dan kunnenj zijn: We go for blue,join us (Wij gaan voor blue,doe mee met ons).

Ergens poogt men het kudde-instinct van een benaderde persoon wakker te maken,aan te moedigen in de richting van de "opjutter".
Het overige spectrum is een gevoelskwestie dat buiten de commercie blijft,behoudens het aankopen van zaken met bevoorrechte kleuren/tinten.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)


gouwepeer

Re: Betekenis van het begrip dan wel woord "BLUE"

Bericht door gouwepeer » 20 mei 2017, 21:18

:post:

Deze is ietsjes ouder: Mr BLUE Sky Voor de liefhebbers van een beetje tempo:

Plaats reactie