Babbelhoek Juli

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
gusteman

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door gusteman » 30 jul 2017, 08:42

univers schreef:Iets vastsjorren is toch een kunst Guus.
Dat is het inderdaad, beste univers, en dat geldt ook voor het stapelen/laden van een transportmiddel: elk voertuig/schip/vliegtuig heeft zijn specifieke eigenschappen en kenmerken en die moet je onder de knie hebben als je wil degelijk en veilig laden.

Tegenwoordig bestaan er ook al Europese richtlijnen voor stapelen en sjorren.
Ik weet dat Europa niet goed in de markt ligt op dit forum maar ik heb die richtlijnen eens gelezen en die snijden wel hout.
Je merkt duidelijk dat dit is opgesteld door mensen met ervaring en niet door één of andere afgestudeerde ingenieur die nog nooit een laadprocedure van ver of nabij heeft meegemaakt.
univers schreef:Heb vroeger een aanvaring gehad op de Schelde, nabij Antwerpen.
Ook zoiets: weinig mensen hebben daar enig benul van maar die Westerschelde is een behoorlijk verraderlijk stuk vaarwater; ware het niet van de loodsen dan zouden er misschien wel dagelijks aanvaringen voorvallen.
Jullie kwamen er dus gewoon met de schrik vanaf. En die coaster, hadden zij slachtoffers?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door univers » 30 jul 2017, 11:25

Na lang zoeken heb ik een stukje krantenartikel gevonden. http://leiden.courant.nu/issue/NLC/1964 ... n/0/page/7
Zelf heb ik van de aanvaring weinig meegekregen, had net een rondje Scheldekaai gedaan. :cheers:
Lag mijn roes uit te slapen, toen het gebeurde.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door gusteman » 30 jul 2017, 12:06

univers schreef:... had net een rondje Scheldekaai gedaan.
Tradities zijn er om in stand te houden, nietwaar? :mrgreen:

Toch wel leuk dat we via internet in die oude archieven kunnen duiken. :pcboos:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door univers » 30 jul 2017, 12:28

Ik ben verder wezen spitten.
Wij kwamen HvH binnenvaren, er stond een beetje wind. :mrgreen:
Toen heb ik de eerste drenkelingen gezien die door een helikopter gered werden.
Was een prachtig mooi gezicht.
De eerste nachtelijke helikopterredding[1]

Op zaterdag 18 maart 1967 wordt noordwest Europa geteisterd door een zware storm, waardoor vele schepen in moeilijkheden raken. ‘s Avonds krijgt de commandant van vliegtuigsquadron 7, luitenant ter zee der 1e klasse Nico van Dam, het dringende verzoek van het Rescue Coördination Center Valkenburg om met een Agusta Bell (I) UH-1 helikopter hulp te verlenen aan een sleepboot in nood. De Vikingbank van Smit & Co is bij het slepen van een op drift geraakt vrachtschip door een grondzee op het uiteinde van de Zuiderpier te Hoek van Holland geworpen. Het schip maakt zware slagzij en is een prooi van de woeste golven. Door het geweld van de ene na de andere breker zijn de motoren door binnendringend water uitgevallen en daarmee ook de elektriciteit. De negenkoppige bemanning is onbereikbaar voor redders vanaf de wal of de reddingsboot en houdt zich met moeite vast aan de reling, terwijl ze voortdurend overspoeld wordt door ijskoud, kolkend water. Kapitein Plug weet via een draagbare noodzender alarm te slaan. Er is haast geboden.

De helikopters van de MLD hebben tot dan nog nooit bij nacht voor de OSRD (Opsporings- en Reddingsdienst) gevlogen omdat daarvoor de juiste vlieginstrumenten ontbreken. Ook beschikt de Bell niet over een hover- of stabilisatie-inrichting, de besturing is volledig handmatig. Van Dam besluit desondanks te gaan kijken en ter plekke een beslissing te nemen. Samen met de ervaren adjudantvlieger Cor Heinen en mecano Rex Naumann is de helikopter binnen een uur airborne en hangt rond 23.30 u met de “220“ boven de Vikingbank. Het lamgeslagen schip ligt inmiddels op zijn kant met de kiel tegen de pier en slingert woest heen en weer als een speelbal van de elementen. Het is duidelijk dat de doorweekte en waarschijnlijk zwaar onderkoelde bemanning dit niet lang meer zal uithouden. Omdat het uitwerpen van een reddingsvlot zinloos is wordt besloten bij het schijnwerperlicht van de reddingsboot Koningin Juliana een hijspoging te wagen. Om vrij te blijven van de heftig slingerende sleepboot moet de kist vrij hoog boven het schip blijven hangen en op aanwijzingen van de meccano wordt de sling langzaam maar zeker boven de schipbreukelingen gemanoeuvreerd. Net op tijd, want het eerste bemanningslid is er al zo slecht aan toe dat hij na het aan boord sjorren uitgeput en roerloos op de helikoptervloer blijft liggen. Daarom wordt besloten de onderkoelde mannen stuk voor stuk af te zetten op een nabijgelegen landingsplaats naast de marineseinpost, die wordt verlicht door de koplampen van een aantal in carré opgestelde auto’s van toegestroomde kijkers. Op deze manier worden vijf drenkelingen naar de wal gebracht, waarbij de volgorde op grond van hun conditie wordt bepaald door de kapitein. De laatste vier mannen worden – met de kapitein als spreekwoordelijke laatste – in een keer op de wal afgezet.

Deze spectaculaire redding staat de maandag daarop met grote koppen in de krant, naast het nieuws dat op diezelfde dag de olietanker Torrey Canyon op de kust van Cornwall schipbreuk heeft geleden, met een grote milieuramp tot gevolg. De dappere bemanning van de reddingshelikopter wordt uitgebreid gehuldigd, waarbij ook de (demissionaire) minister van Defensie en oud-marineofficier P. J. S. de Jong zich niet onbetuigd laat. Een bronzen plaquette van deze reddingsactie in het squadrongebouw van VSQ 7 getuigt nog steeds van deze eerste en geslaagde nachtelijke redding door een helikopter in Nederland. Er zullen er nog vele volgen.

http://traditiekamermld.nl/seastorys/
Ontsnapt aan de dood. http://www.ad.nl/rotterdam/ontsnapt-aan ... ~adfa96c9/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door Tammy » 30 jul 2017, 12:55

Wat bijzonder Univers dat je dit kon vinden op internet. :grin:
Zo komt jouw verhaal tot leven , net als wat Gusteman zag.
Geweldig gewoon. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door univers » 30 jul 2017, 13:01

Ik had 4 maanden verlof, en moest dat opmaken.
Wij voeren altijd op de oostkust, en ging zijn eerste ris naar de westkust maken.
Ik balen, maar zou na de reis weer aanmonsteren, heb mijn bandrecorder en andere spullen aan boord gelaten.
Kwam toch weer terug, niet dus :mrgreen:

http://www.arendnet.com/hal46.htm
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door Tammy » 30 jul 2017, 13:09

Jij bent dus eigenlijk aan een ramp ontsnapt in Vancouver als ik het goed zie ? :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Babbelhoek Juli

Bericht door gusteman » 30 jul 2017, 14:15

Heb er helemaal niks mee te maken en toch geeft het een beklemmend, machteloos gevoel om zo'n schip langzaam maar zeker te zien verdwijnen in de golven.

Gesloten