‘vallende sterren’

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

‘vallende sterren’

Bericht door univers » 21 okt 2017, 09:41

n de nacht van zaterdag tot zondag zijn er veel ‘vallende sterren’ te zien. Dan bereikt de Orion-meteorenzwerm namelijk zijn maximum.

Om direct met het goede nieuws te binnen: de maan stoort eigenlijk nauwelijks. Dit weekend is er een dunne maansikkel zichtbaar, maar het is donker genoeg om veel meteoren te spotten. Hemel.waarnemen.com voorspelt dat er onder ideale omstandigheden zo’n 37 meteoren per uur zichtbaar zijn.

Als je dit weekend een vallende ster ziet, dan is de kans dus groot dat het een stofdeeltje is van de komeet Halley. Deze komeet liet stofdeeltjes achter en die deeltjes komen nu in botsing met de atmosfeer van de aarde. Wanneer zo’n klein stofdeeltje verbrandt, ontstaat er een streepje licht, dat in de volksmond een ‘vallende ster’ wordt genoemd. Het is een misleidende term, want een meteorenzwerm heeft natuurlijk niets met sterren te maken.

Kort maximum en hoge snelheid
De Orioniden hebben een relatief kort maximum van vijf dagen. Enkele dagen voor en na het maximum zijn dus al veel meteoren te zien. Een nadeel is dat Orioniden een grote snelheid hebben. Ze raken de atmosfeer met een snelheid van 237.240 kilometer per uur, oftewel 66 kilometer per seconde. Hierdoor moet je goed opletten om er eentje te zien. In vergelijking: de Boötiden – die in juni pieken – zijn veel trager en hebben een snelheid van zestien kilometer per seconde.

Waar kijken?
De Orioniden lijken uit het sterrenbeeld Orion te komen. Dit is een van de bekendste sterrenbeelden. Orion biedt namelijk veel moois. Met het blote oog zijn de sterren Betelgeuze en Rigel duidelijk te zien. Kijk je door een telescoop, dan zie je de indrukwekkende Orionnevel. Ook de bekende Paardenkopnevel is terug te vinden in dit sterrenbeeld, maar deze donkere nevel is zelfs met een telescoop lastig te vinden. Weet je niet waar het sterrenbeeld Orion te vinden is? Gebruik de handige hemelkaart op Hemel.waarnemen.com.

Afbeelding

http://hemel.waarnemen.com/astrokal/okt ... 17.html#22
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘vallende sterren’

Bericht door Tammy » 21 okt 2017, 10:08

Bij mij is het heel de dag grijs weer , zal er niks van zien vrees ik. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: ‘vallende sterren’

Bericht door univers » 21 okt 2017, 10:23

Bij mij probeert de zon door te komen.
Dus hier is er een sprankje hoop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘vallende sterren’

Bericht door Tammy » 21 okt 2017, 10:33

Ik hoop dat je het ziet Univers. :grin:
Zou mooi zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie