Babbelhoek April

Al het andere... waar we verder praten met een hapje en een drankje.
Gesloten
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 08:20

Gast1 schreef:
11 apr 2018, 08:17
Tammy schreef:
11 apr 2018, 08:13
Proficiat Mypos ! :grin:
Wat voor bedrijf heb je ?
Waarschijnlijk dit bedrijf?
Nee dat was vorig jaar. En dat is de energie revolutie. Ik hou me bezig met de voedsel revolutie. :peace:

Gast1

Re: Babbelhoek April

Bericht door Gast1 » 11 apr 2018, 08:24

Ik had drie rechtszaken te gaan.
Twee bij Centrale raad van beroep en een bij de rechtbank in Roermond.
Verleden maandag -op 9 april 2018- vernam ik van mijn advocaat dat ik in de twee zaken -lopende bij de CRvB- in het gelijk werd gesteld.
Mijn persoonlijke bevindingen over 'rechtspraak' zijn daardoor positief bijgesteld.
Nu de laatste (en belangrijkste) nog bij de rechtbank in Roermond.
Zittingsdatum binnen een paar maanden.

Gast1

Re: Babbelhoek April

Bericht door Gast1 » 11 apr 2018, 08:25

Mypos schreef:
11 apr 2018, 08:20
Ik hou me bezig met de voedsel revolutie.
Goed bezig kerel!!
Kun je daar iets over kwijt of heb ik iets gemist?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek April

Bericht door Tammy » 11 apr 2018, 08:31

Ik wil ook wel weten wat ik me bij een voedsel revolutie moet voorstellen.
Mypos ik ben van ver uit de vorige eeuw. :mrgreen:
Persoonlijk word ik doodmoe van die hypes die er tegenwoordig zijn.
Elk suikerkorreltje word onder een vergrootglas gelegd.
Vind ik absurb, dus ben benieuwd wat jij bedoelt. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek April

Bericht door Tammy » 11 apr 2018, 08:34

Gast1 jij ook proficiat, geweldig goed nieuws amigo ! ;P! [bounce]
Nu de laatste uitspraak nog. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 08:38

Gast1 schreef:
11 apr 2018, 08:24
Ik had drie rechtszaken te gaan.
Twee bij Centrale raad van beroep en een bij de rechtbank in Roermond.
Verleden maandag -op 9 april 2018- vernam ik van mijn advocaat dat ik in de twee zaken -lopende bij de CRvB- in het gelijk werd gesteld.
Mijn persoonlijke bevindingen over 'rechtspraak' zijn daardoor positief bijgesteld.
Nu de laatste (en belangrijkste) nog bij de rechtbank in Roermond.
Zittingsdatum binnen een paar maanden.
Goed nieuws Gast1! :hands:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 08:50

Gast1 schreef:
11 apr 2018, 08:25
Mypos schreef:
11 apr 2018, 08:20
Ik hou me bezig met de voedsel revolutie.
Goed bezig kerel!!
Kun je daar iets over kwijt of heb ik iets gemist?
Tammy schreef:
11 apr 2018, 08:31
Ik wil ook wel weten wat ik me bij een voedsel revolutie moet voorstellen.
Mypos ik ben van ver uit de vorige eeuw. :mrgreen:
Persoonlijk word ik doodmoe van die hypes die er tegenwoordig zijn.
Elk suikerkorreltje word onder een vergrootglas gelegd.
Vind ik absurb, dus ben benieuwd wat jij bedoelt. :grin:
Het zijn een aantal punten waarop wij als voedselcooperatie verandering proberen te bewerkstelligen.

1. Ten eerste krijgen boeren tegenwoordig maar heel weinig geld voor hun product. Er gaan elk jaar heel veel boeren failliet omdat het heel moeilijk is om het hoofd boven water te houden. Supermarkten zijn zo groot en machtig geworden dat ze boeren gewoon een bepaalde prijs betalen (meestal rond de 5-10% van de uiteindelijke verkoopprijs) en daar moet de boer het maar mee doen. Wij betalen de boer een eerlijke prijs voor zijn product (rond de 50% van de uiteindelijke verkoopprijs).

2. Biologisch. Er zijn enorme problemen met verschraling en onvructhbaarheid van de bodem door het gebruik van pesticiden en insecticiden de laatste decennia. De bijenpopulatie is enorm achteruit gegaan vooral door deze middelen. Biologisch boeren is veel gezonder voor onze aarde als wel als onze dieren (niet vol spuiten met antibiotica, meer ruimte, betere omstandigheden etc) als wel als ons zelf want studies wijzen uit dat er meer mineralen en vitamines in biologisch eten zit.

3. Duurzaam. Zo veel mogelijk eten halen van zo dichtbij mogelijk. Waarom boontjes uit Kenia als het ook uit Nederland kan? Voor die paar cent het milieu extra belasten? Wij vinden van niet. Zo min mogelijk plastic gebruiken in de verpakking van producten.

4. Ken je boer. Weet waar je eten vandaan komt. De laatste jaren hebben we aardig wat voedselschandalen mee gemaakt. Er wordt enorm veel gerommeld met voedsel. Wij kennen al onze boeren, komen er regelmatig (gisteren nog bij het Paradijs in Barneveld), weten hoe er gewerkt wordt en wat er gebeurt.

5. Bewust eten door na te denken over af en toe wat minder vlees. Het eten van vlees zorgt voor de grootste druk op het milieu door de kap van enorme gebieden bos om dieren te laten grazen en voer te laten groeien voor deze dieren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80658
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Babbelhoek April

Bericht door Tammy » 11 apr 2018, 09:06

Dank je voor uitleg Mypos. :hands:

Punt 1 tot en met vier kan ik me helemaal in vinden. ;P!

Punt vijf :
5. Bewust eten door na te denken over af en toe wat minder vlees. Het eten van vlees zorgt voor de grootste druk op het milieu door de kap van enorme gebieden bos om dieren te laten grazen en voer te laten groeien voor deze dieren.
De grootste druk op het milieu is niet het eten van vlees.
Dat is de zware overbevolking op deze planeet van mensen.
En dat word nog veel erger.
We kunnen allerlei milieumaatregelen verzinnen, ze halen niks uit zoals de mens zich in deze grote getalen en tempo voortplant.

Maar de rest van de punten helemaal geweldig . :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 09:34

Tammy schreef:
11 apr 2018, 09:06
Dank je voor uitleg Mypos. :hands:

Punt 1 tot en met vier kan ik me helemaal in vinden. ;P!

Punt vijf :
5. Bewust eten door na te denken over af en toe wat minder vlees. Het eten van vlees zorgt voor de grootste druk op het milieu door de kap van enorme gebieden bos om dieren te laten grazen en voer te laten groeien voor deze dieren.
De grootste druk op het milieu is niet het eten van vlees.
Dat is de zware overbevolking op deze planeet van mensen.
En dat word nog veel erger.
We kunnen allerlei milieumaatregelen verzinnen, ze halen niks uit zoals de mens zich in deze grote getalen en tempo voortplant.

Maar de rest van de punten helemaal geweldig . :peace:
Fijn Tammy!

Ben ik niet met je eens trouwens. Het ligt er helemaal aan op wat voor manier we leven. Als iedereen constant nieuwe spullen koopt, elke dag vlees eet, plastic van zich af gooit, grote bedrijven niet genoeg beboet worden voor het dumpen van gif, etc dan wordt het lastig inderdaad. Maar als iedereen persoonlijk en bedrijven ook hun verantwoordelijkheid nemen kunnen we prima met deze en een nog veel grotere populatie op deze planeet leven.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek April

Bericht door Susan » 11 apr 2018, 09:47

Mypos schreef:
11 apr 2018, 08:50

Het zijn een aantal punten waarop wij als voedselcooperatie verandering proberen te bewerkstelligen.

1. Ten eerste krijgen boeren tegenwoordig maar heel weinig geld voor hun product. Er gaan elk jaar heel veel boeren failliet omdat het heel moeilijk is om het hoofd boven water te houden. Supermarkten zijn zo groot en machtig geworden dat ze boeren gewoon een bepaalde prijs betalen (meestal rond de 5-10% van de uiteindelijke verkoopprijs) en daar moet de boer het maar mee doen. Wij betalen de boer een eerlijke prijs voor zijn product (rond de 50% van de uiteindelijke verkoopprijs).

2. Biologisch. Er zijn enorme problemen met verschraling en onvructhbaarheid van de bodem door het gebruik van pesticiden en insecticiden de laatste decennia. De bijenpopulatie is enorm achteruit gegaan vooral door deze middelen. Biologisch boeren is veel gezonder voor onze aarde als wel als onze dieren (niet vol spuiten met antibiotica, meer ruimte, betere omstandigheden etc) als wel als ons zelf want studies wijzen uit dat er meer mineralen en vitamines in biologisch eten zit.

3. Duurzaam. Zo veel mogelijk eten halen van zo dichtbij mogelijk. Waarom boontjes uit Kenia als het ook uit Nederland kan? Voor die paar cent het milieu extra belasten? Wij vinden van niet. Zo min mogelijk plastic gebruiken in de verpakking van producten.

4. Ken je boer. Weet waar je eten vandaan komt. De laatste jaren hebben we aardig wat voedselschandalen mee gemaakt. Er wordt enorm veel gerommeld met voedsel. Wij kennen al onze boeren, komen er regelmatig (gisteren nog bij het Paradijs in Barneveld), weten hoe er gewerkt wordt en wat er gebeurt.

5. Bewust eten door na te denken over af en toe wat minder vlees. Het eten van vlees zorgt voor de grootste druk op het milieu door de kap van enorme gebieden bos om dieren te laten grazen en voer te laten groeien voor deze dieren.
Prachtig zeg waar jij je voor inzet! ;P!
en wat je hier schreef:
Het ligt er helemaal aan op wat voor manier we leven. Als iedereen constant nieuwe spullen koopt, elke dag vlees eet, plastic van zich af gooit, grote bedrijven niet genoeg beboet worden voor het dumpen van gif, etc dan wordt het lastig inderdaad. Maar als iedereen persoonlijk en bedrijven ook hun verantwoordelijkheid nemen kunnen we prima met deze en een nog veel grotere populatie op deze planeet leven.
Ben ik het het volkomen mee eens, maar velen zien dit helaas niet zo, maar willen er vaak ook niets voor doen om
hun gewoonten en het gemak van maar raak kopen en eten eens te veranderen. Jammer is dat, al zijn er gelukkig
steeds meer die het in de gaten krijgen en er daadwerkelijk ook iets aan willen doen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek April

Bericht door Susan » 11 apr 2018, 09:55

Gast1 schreef:
11 apr 2018, 08:24
Ik had drie rechtszaken te gaan.
Twee bij Centrale raad van beroep en een bij de rechtbank in Roermond.
Verleden maandag -op 9 april 2018- vernam ik van mijn advocaat dat ik in de twee zaken -lopende bij de CRvB- in het gelijk werd gesteld.
Mijn persoonlijke bevindingen over 'rechtspraak' zijn daardoor positief bijgesteld.
Nu de laatste (en belangrijkste) nog bij de rechtbank in Roermond.
Zittingsdatum binnen een paar maanden.
Geweldig, ik had jou al een bericht gestuurd, maar jouw 'vechtgeduld' om recht te halen zijn
gehonoreerd! Ik ben heel blij voor jullie, ik weet wat het al die jaren gekost heeft, vreselijk,
maar nu: Beiden GEFELICITEERD [clap]
Nu de laatste nog, maar dit kunnen ze je niet meer afpakken Gast1. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13674
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Babbelhoek April

Bericht door Fenna » 11 apr 2018, 09:57

Geweldig wat je hoopt te bereiken Mypos. ;P!
kunnen we prima met deze en een nog veel grotere populatie op deze planeet leven.
Dit ben ik niet met je eens.
De aarde kan maar een X hoeveelheid voedsel en water leveren.
De voedsel productie is al door allerlei kunstmatige ingrepen opgerekt maar meer zit er niet in wil je nog kwaliteit kunnen garanderen.
Als de bevolking maar blijft toenemen dan krijg je hier onvermijdelijk problemen mee.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 10:17

Fenna schreef:
11 apr 2018, 09:57
Geweldig wat je hoopt te bereiken Mypos. ;P!
kunnen we prima met deze en een nog veel grotere populatie op deze planeet leven.
Dit ben ik niet met je eens.
De aarde kan maar een X hoeveelheid voedsel en water leveren.
De voedsel productie is al door allerlei kunstmatige ingrepen opgerekt maar meer zit er niet in wil je nog kwaliteit kunnen garanderen.
Als de bevolking maar blijft toenemen dan krijg je hier onvermijdelijk problemen mee.
Ik weet dat veel mensen dit denken maar wist je bv dat je de woestijnen weer om kunt toveren (magic determinist! ;)) tot groene oases?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek April

Bericht door univers » 11 apr 2018, 11:37

Onderzoekers oogsten komkommers en sla op Antarctica

Tijdens de winter, dus zonder zonlicht. Terwijl het buiten -20 is. Chapeau!

Trots houden Duitse onderzoekers 3,6 kilogram sla, 70 radijsjes en 18 komkommers omhoog. Dit is hun eerste oogst. Veel boeren zullen er weinig van onder de indruk zijn. Tot ze zich realiseren waar deze onderzoekers gezaaid en geoogst hebben. Op Antarctica. Bij een temperatuur van rond -20.

Smaakt best
De onderzoekers hebben de groenten direct geproefd. En dat smaakte best. “Hij smaakt alsof we deze vers in de tuin hebben geplukt,” zo vertelt Bernhard Gropp over de sla.

Container
Maar de groente is natuurlijk niet in een tuin gezaaid en geoogst. In plaats daarvan groeide deze in een speciale container die onderdeel uitmaakt van het Neumeyer Station III van het Alfred Wegener Instituut. In die container moesten de onderzoekers er – zonder een sprankje zonlicht en terwijl de temperatuur buiten diep onder het vriespunt dook – radijsjes, sla, tomaten, komkommers, kruiden en paprika’s groot zien te brengen. Een hele uitdaging, waar ze sinds half februari zo’n drie tot vier uur per dag druk mee zijn. Maar dat harde werken werpt nu dus zijn vruchten af.



Aardbeien
De eerste sla, radijsjes en komkommers zijn geoogst en opgegeten. En ook de andere groenten doen het best. Je moet dan denken aan tomaten, paprika’s en kruiden zoals peterselie, basilicum en bieslook. De onderzoekers zijn er alleen nog niet in geslaagd om aardbeien – de lastigste plant die tot op heden naar de bijzondere kas op Antarctica is gehaald – te zaaien. Maar ze hebben goede hoop dat dat binnenkort ook gaat lukken. Over een paar maanden hopen de onderzoekers elke week tussen de vier en vijf kilo groente uit de kas te kunnen halen.

Alle inspanningen zijn niet voor niets. De onderzoekers die tijdens de Antarctische winter in het onderzoeksstation vertoeven, zijn maandenlang van de buitenwereld afgesloten en zijn al spoedig door hun verse groente en fruit heen. Een eigen kas waarin ze die verse ingrediënten kunnen verbouwen, is dan ook zeer prettig. Maar dat is niet de belangrijkste reden om hier – op dit afgelegen continent – een kas te bouwen. Het experiment moet namelijk vooral gezien worden als voorbereiding op langdurige ruimtemissies die eveneens vereisen dat astronauten onderweg en op locatie (de maan of Mars bijvoorbeeld) hun voedsel verbouwen. Maar hoe kun je dat het beste doen? Dat vogelen onderzoekers nu onder meer op Antarctica uit. En dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, zo vertelt onderzoeker Paul Zabel. Zo kregen de onderzoekers de afgelopen weken te maken met kleinere systeemstoringen. Maar gelukkig konden die worden opgelost. Ook kregen de onderzoekers te maken met een sterke storm, waardoor ze tijdelijk de kas niet konden bezoeken. Op dat soort momenten werd er op afstand – vanuit Bremen – toezicht gehouden op de kas.

Afbeelding
De kas op Antarctica. Hier groeien planten zonder zonlicht en potgrond. De planten worden elke vijf tot tien minuten bestoven met een mix van water en voedingsstoffen. Speciale lampen zorgen dat ze voldoende licht ontvangen. Ook wordt er extra CO2 in de kas gepompt. Afbeelding: DLR (CC-BY 3.0).

https://www.scientias.nl/onderzoekers-o ... ntarctica/

http://www.dlr.de/dlr/desktopdefault.as ... lery/30077
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek April

Bericht door univers » 11 apr 2018, 11:38

De kas op Antarctica. Hier groeien planten zonder zonlicht en potgrond. De planten worden elke vijf tot tien minuten bestoven met een mix van water en voedingsstoffen. Speciale lampen zorgen dat ze voldoende licht ontvangen. Ook wordt er extra CO2 in de kas gepompt. Afbeelding: DLR (CC-BY 3.0).
Ik zou wel weten, wat ik er ging planten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 11:40

univers schreef:
11 apr 2018, 11:37
Onderzoekers oogsten komkommers en sla op Antarctica

Tijdens de winter, dus zonder zonlicht. Terwijl het buiten -20 is. Chapeau!

Trots houden Duitse onderzoekers 3,6 kilogram sla, 70 radijsjes en 18 komkommers omhoog. Dit is hun eerste oogst. Veel boeren zullen er weinig van onder de indruk zijn. Tot ze zich realiseren waar deze onderzoekers gezaaid en geoogst hebben. Op Antarctica. Bij een temperatuur van rond -20.

Smaakt best
De onderzoekers hebben de groenten direct geproefd. En dat smaakte best. “Hij smaakt alsof we deze vers in de tuin hebben geplukt,” zo vertelt Bernhard Gropp over de sla.

Container
Maar de groente is natuurlijk niet in een tuin gezaaid en geoogst. In plaats daarvan groeide deze in een speciale container die onderdeel uitmaakt van het Neumeyer Station III van het Alfred Wegener Instituut. In die container moesten de onderzoekers er – zonder een sprankje zonlicht en terwijl de temperatuur buiten diep onder het vriespunt dook – radijsjes, sla, tomaten, komkommers, kruiden en paprika’s groot zien te brengen. Een hele uitdaging, waar ze sinds half februari zo’n drie tot vier uur per dag druk mee zijn. Maar dat harde werken werpt nu dus zijn vruchten af.



Aardbeien
De eerste sla, radijsjes en komkommers zijn geoogst en opgegeten. En ook de andere groenten doen het best. Je moet dan denken aan tomaten, paprika’s en kruiden zoals peterselie, basilicum en bieslook. De onderzoekers zijn er alleen nog niet in geslaagd om aardbeien – de lastigste plant die tot op heden naar de bijzondere kas op Antarctica is gehaald – te zaaien. Maar ze hebben goede hoop dat dat binnenkort ook gaat lukken. Over een paar maanden hopen de onderzoekers elke week tussen de vier en vijf kilo groente uit de kas te kunnen halen.

Alle inspanningen zijn niet voor niets. De onderzoekers die tijdens de Antarctische winter in het onderzoeksstation vertoeven, zijn maandenlang van de buitenwereld afgesloten en zijn al spoedig door hun verse groente en fruit heen. Een eigen kas waarin ze die verse ingrediënten kunnen verbouwen, is dan ook zeer prettig. Maar dat is niet de belangrijkste reden om hier – op dit afgelegen continent – een kas te bouwen. Het experiment moet namelijk vooral gezien worden als voorbereiding op langdurige ruimtemissies die eveneens vereisen dat astronauten onderweg en op locatie (de maan of Mars bijvoorbeeld) hun voedsel verbouwen. Maar hoe kun je dat het beste doen? Dat vogelen onderzoekers nu onder meer op Antarctica uit. En dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, zo vertelt onderzoeker Paul Zabel. Zo kregen de onderzoekers de afgelopen weken te maken met kleinere systeemstoringen. Maar gelukkig konden die worden opgelost. Ook kregen de onderzoekers te maken met een sterke storm, waardoor ze tijdelijk de kas niet konden bezoeken. Op dat soort momenten werd er op afstand – vanuit Bremen – toezicht gehouden op de kas.

Afbeelding
De kas op Antarctica. Hier groeien planten zonder zonlicht en potgrond. De planten worden elke vijf tot tien minuten bestoven met een mix van water en voedingsstoffen. Speciale lampen zorgen dat ze voldoende licht ontvangen. Ook wordt er extra CO2 in de kas gepompt. Afbeelding: DLR (CC-BY 3.0).

https://www.scientias.nl/onderzoekers-o ... ntarctica/

http://www.dlr.de/dlr/desktopdefault.as ... lery/30077
Zeker interessant!

Alhoewel ik groentes prefereer die gewoon in de volle grond en bio groeien. Als het niet anders kan is dit een goeie oplossing!

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Babbelhoek April

Bericht door Mypos » 11 apr 2018, 11:41

univers schreef:
11 apr 2018, 11:38
De kas op Antarctica. Hier groeien planten zonder zonlicht en potgrond. De planten worden elke vijf tot tien minuten bestoven met een mix van water en voedingsstoffen. Speciale lampen zorgen dat ze voldoende licht ontvangen. Ook wordt er extra CO2 in de kas gepompt. Afbeelding: DLR (CC-BY 3.0).
Ik zou wel weten, wat ik er ging planten. :mrgreen:
Pompoenen? :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Babbelhoek April

Bericht door Susan » 11 apr 2018, 11:57

univers schreef:
11 apr 2018, 11:38
De kas op Antarctica. Hier groeien planten zonder zonlicht en potgrond. De planten worden elke vijf tot tien minuten bestoven met een mix van water en voedingsstoffen. Speciale lampen zorgen dat ze voldoende licht ontvangen. Ook wordt er extra CO2 in de kas gepompt. Afbeelding: DLR (CC-BY 3.0).
Ik zou wel weten, wat ik er ging planten. :mrgreen:
Dat worden dan vast wietplantjes...toch? :mrgreen:

In elk geval mooi resultaat zo op deze manier. ;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Babbelhoek April

Bericht door univers » 11 apr 2018, 12:23

Suus, je mag nooit meer raden. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13674
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Babbelhoek April

Bericht door Fenna » 11 apr 2018, 12:40

Mypos schreef:
11 apr 2018, 10:17
maar wist je bv dat je de woestijnen weer om kunt toveren (magic determinist! ;)) tot groene oases?
Zeker weet ik dat.
Woestijngrond is zeer vruchtbaar, maar het heeft ook een zeer kwetsbaar ecosysteem.
Moet dat dan wederom kapot gemaakt worden ten behoeve van de mens en zijn ongebreidelde voortplantingsdrift?

Men veroorzaakt door iedere verandering in het ecosysteem een sneeuwbaleffect die grote gevolgen heeft voor het voortbestaan van eigenlijk alles, gevolgen die niet altijd te overzien zijn.
Zie ook maar wat wij mensen al hebben kapot gemaakt/uitgeroeid waarvan achteraf pas werd ingezien dat het toch nut had.
Nu zijn de bijen ongewild het haasje omdat de luizen en kevertjes een hap van de gewassen namen en zo nodig doodgespoten moesten worden.
Menig mens is niet doordrongen van de gevolgen wat dit veroorzaakt.
Als de bijen zijn uitgestorven is het met ons gedaan.
Gelukkig ben jij wel doordrongen van dit laatste.
Afbeelding
Afbeelding

Gesloten