gusteman: wijsneus ? ... betweter ? ... pedant ? ...

Stel je HIER voor en leer je medeforummers beter kennen.
Ook de Avatar Awards zijn hier te vinden.
Alsmede In the Picture topics.
Plaats reactie
oktagon
Leraar

Re: gusteman: wijsneus ? ... betweter ? ... pedant ? ...

Bericht door oktagon » 23 mar 2018, 17:14

Tav.Gusteman,

Ollanders en Belgen (incl.Holl.sprekende Vlamingen) hebben elk -in grote lijnen -een vewrschillende geneal. achtergrond en begrijpen elkaar meestal niet.Ook Brabantse Belgen hebben vaak een grotendeels Spaanse achtergrond.Wij darren al vele jaren in kerkelijke archieven en ontdekten dat vooral Belgie en Noord Frankrijk vanaf de Romeinen strijdgebied was,hetgeen zaailingen opleverde. :hands:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman
Professor

Bericht door gusteman » 25 mar 2018, 07:48

oktagon schreef:
23 mar 2018, 17:14
Tav.Gusteman,

Ollanders en Belgen (incl.Holl.sprekende Vlamingen) hebben elk -in grote lijnen -een vewrschillende geneal. achtergrond en begrijpen elkaar meestal niet.Ook Brabantse Belgen hebben vaak een grotendeels Spaanse achtergrond.Wij darren al vele jaren in kerkelijke archieven en ontdekten dat vooral Belgie en Noord Frankrijk vanaf de Romeinen strijdgebied was,hetgeen zaailingen opleverde. :hands:
Kerkelijke archieven vormen inderdaad een behoorlijk betrouwbare bron voor informatie, tenminste toch waar het jaartallen en wereldse gebeurtenissen betreft.
Ik veronderstel dat je met "zaailingen" doelt op kruisingen tussen verschillende DNA-stammen? Zoals de Spaanse achtergrond waarnaar je verwijst?
Die Spaanse invloed vind je tot zelfs in Friesland terug; namelijk alle mensen met zwart, donkerbruin tot bruin haar hebben in hun DNA wel sporen van Moorse origine. Want daar komt het op neer: Spanje werd in de vroege middeleeuwen bezet door de Ottomanen; die hebben, traditiegetrouw voor overheersers, hun nakomelingen achtergelaten wat heeft geleid tot de typische glanzend zwarte haardos en de vaak verrassend Moorse gelaatsstructuren. Die genetische invloeden hebben zich dan, mede door de veroveringszucht van de Franse koningen, verspreid tot ver in noord Europa.

In hoeverre die Spaanse (Moorse) infiltratie echter zou kunnen geleid hebben tot een onmogelijkheid voor "Ollanders en Belgen" om elkaar te begrijpen is me volstrekt onduidelijk.
Mij lijkt dat gebrek aan begrip veeleer het resultaat te zijn van een vrij recent gebeuren, namelijk het "ver-Engelsen" van de door Nederlanders (en dus niet enkel de "Ollanders") gebruikte woordenschat.

Wanneer ik interviews bekijk of beluister die dateren uit de prille zestiger jaren dan merk ik niets van dat gebrek aan begrip ..... in tegendeel zelfs: Nederlanders en Vlamingen ..... en hier wou ik toch even op wijzen nu de mogelijkheid zich aandient: in Nederland wordt nogal makkelijk verwezen naar "Belgen" en eigenlijk is dat een onjuiste benadering. Want dat volkje bestaat uit drie verschillende taalgemeenschappen: Vlamingen (van oorsprong Kelten), Walen (van oorsprong Franken) en Duitsers (van oorsprong Germanen). Dit hele zootje onder één noemer "Belgen" vegen zorgt voor verwarring en onduidelijkheid, vaak ook voor wrevel bij diegenen die van mening zijn dat zij ten onrechte in één of ander hokje worden gestopt waar zij niet thuis horen. Vergelijk het met bijvoorbeeld een Fries die wordt neergezet als "Ollander", die zal dit ook niet in dank aanvaarden ..... maar nu verder dus: Nederlanders en Vlamingen zijn op het gebied van taalgebruik uit elkaar gegroeid doordat in Nederland sterk werd geneigd naar het invoeren van Angelsaksische invloeden, begrippen en zelfs klanken. In Vlaanderen daarentegen werd het correcte gebruik van de Nederlandse taal voortdurend gestimuleerd.
Een duidelijk voorbeeld daarvan vinden we terug in het jaarlijks weerkerende "Groot Dictee van de Nederlandse Taal": daaruit valt te leren dat het correcte gebruik en de kennis van de Nederlandse Taal bij Vlamingen veel hoger scoort dan bij Nederlanders.

Wat hierbij opvalt is dat de BN'ers uit die prille zestiger jaren (Wim Sonneveld, Godfried Bomans, Rudi Carrell en dies meer) met afgrijzen zouden luisteren naar de wijze waarop de hedendaagse modale Nederlander haar/zijn moedertaal verkracht en ontsiert.

Heb het hier trouwens al vaker aangehaald: Bomans schreef toen "de Vlamingen zijn de schatbewaarders van de Nederlandse Taal".

En die Vlamingen hebben dat altijd gedaan, en zullen dat ook blijven doen, met het meeste genoegen. :hands:
Vragen bij mijn reactie? Ik antwoord je hier (klik).
De wetenschap wéét dat ze niet alles weet. Maar het feit dat de wetenschap niet alles weet betekent niet dat je elke lacune naar believen kan invullen met een sprookje naar keuze. (Dara Ó Briain)

Kristof Piessens
Student

Bericht door Kristof Piessens » 25 mar 2018, 09:19

Correct gebruik van het nederlands door Vlamingen, gelet op de ietwat voor/middeleeuwse tijden leidt ik uit de uitleg af van gusteman een klein beetje verwarring van mijnentwege, de kelten spraken oorspronkelijk toch frans voordat de Nederlandse taal ontstond, of heb ik dat verkeerd ?

Op de cursus van het arabisch is er namelijk een man die mij liet weten welke boek ik had kunnen vinden waarin werd uitgelegd hoe de nederlandse taal is ontstaan, heeft toch voor mij een indruk dat letterlijk het meeste van culturele ontwikkeling is en was ?

Afin, al snap ik de (tongval)dialecten niet zo goed, tis daar waarvan ik altijd dacht dat hierdoor de meeste ollanders en vlamingen elkaar niet begrijpen konden, maar dan gaat het om het woordgebruik van de taal op zichzelf die in twee volstrekt verschillende gebieden totaal anders gehanteerd werden, hiermee meen ik dat de eigen interpretatie van de taal naar eigen willekeur werd gebruikt noch dachten dat die taal bedoelt was om correct/juist gebruikt te worden in die zin van de algemene collectieve waarde zodat er duidelijkheid zou zijn in de omgang met elkaar, taal is naar mijn idee juist daarvoor ontworpen en dat de woorden hierin ook die context bedoelden zonder daar dubbelzinnig in te zijn, ik ken niet meer het verschil tussen de uitdrukkingsvormen van de taal die samenhangen met de bedoeling hiervan, autisme heeft de eigenschap hierover geen notie te hebben zoals bvb dat iemand een woordgrapje bedoelt in de context van sceptisme of ironie of iets vergelijkbaars !
Hoe duisterder hoe chaotischer, Hoe lichter hoe helderder. Duister kan altijd verdreven worden door licht te gebruiken !

gusteman
Professor

Bericht door gusteman » 26 mar 2018, 13:32

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

[think] [think] [think]

:?
De wetenschap wéét dat ze niet alles weet. Maar het feit dat de wetenschap niet alles weet betekent niet dat je elke lacune naar believen kan invullen met een sprookje naar keuze. (Dara Ó Briain)

oktagon
Leraar

Bericht door oktagon » 27 mar 2018, 00:59

De Kelten zouden komen uit het grensgebied met Duitsers en Oostenrijkers;Friezen zouden stammen uit Denemarken en NoordDuitsland;Hannekemaaiers kwamen van MiddenDuitsland en vestigden zich vaak in WestVlaanderen;Kastjeskerels (of Kiepkerels zoals de voorgangers van Ven D) uit Midden Duitsland vestigden zich in het westen van Holland;reisden gezamenlijk met De Hannekenmaaiers voor gezamenlijke beveiliging .

Ik zal mijn geheugen weer eens opfrissen,geschiedenis is interessant,het is echter lastig om alles in je geheugen te stoppen,er zit al zoveel opgeladen.De tegenwoordige jeugd wordt niet meer zo hard getraind wat onthouden betreft,die hebben een handy of laptop met ingevoerde geheugens en pompen nmm.digitale tijdelijke noodzakelijke zaken in hun geheugen.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Pierre
PC

Bericht door Pierre » 28 mar 2018, 08:59

oktagon schreef:
27 mar 2018, 00:59
De Kelten zouden komen uit het grensgebied met Duitsers en Oostenrijkers; Friezen zouden stammen uit Denemarken en NoordDuitsland; Hannekemaaiers kwamen van MiddenDuitsland en vestigden zich vaak in WestVlaanderen; Kastjeskerels (of Kiepkerels zoals de voorgangers van Ven D) uit Midden Duitsland vestigden zich in het westen van Holland; reisden gezamenlijk met De Hannekenmaaiers voor gezamenlijke beveiliging.
Okay ... wauw. Misschien leuk om deze link eens te bekijken ...

En dat is logisch ... "Zo klaar als een klontje ..."
Geloof het of niet ...

Vitharr
Brabbeldas

Bericht door Vitharr » 07 jul 2018, 13:10

Met betrekking tot deze;

viewtopic.php?f=39&t=17452&start=20#p327381

Bedankt voor de tip.

Wat ik aan wilde geven is dat feiten je vertrouwen kunnen beschadigen. Ik ben er kritisch door geworden, dat lijkt me niet verkeerd. Ik gaf slechts 1 voorbeeld maar ik heb ook ervaringen met het RIVM die mijn vertrouwen in hun cijfers hebben beschadigd.

Wat ik zelf niet snap is hoe men tot de zekerheid van wantrouwen komt. De medische sector in Belgie is beter dan de Nederlandse. Dan is het voor mij logisch dat jouw vertrouwen groter zou zijn dan het mijne. Maar mijn ervaringen zetten me niet aan tot het denken dat de hele medische sector het op mij voorzien zou hebben. En juist zo'n omslag zie ik vaak wel bij anderen die het vertrouwen verliezen. En niet alleen bij medische zaken overigens.

Kortom; ik geloof niet dat de vaccinaties een kwaad doel beogen. Ik weet niet of er mensen schade door ondervinden. Als dat zo is geloof ik door mijn ervaringen niet dat je de schade zo snel in de gevraagde cijfers terug ziet. Buiten mijn ervaringen weten we uit de geschiedenis dat dit sowieso veel tijd kost.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman
Professor

Bericht door gusteman » 07 jul 2018, 19:56

Vitharr schreef:
07 jul 2018, 13:10
Met betrekking tot deze;

viewtopic.php?f=39&t=17452&start=20#p327381

Bedankt voor de tip.
Graag gedaan, beste Vitharr.
En het doet deugd om te zien dat jij (als zowat enige) door hebt waarom ik dit onderwerp indertijd heb opgestart ... maar ook hier: van jou verwachtte ik niet anders. ;P!
Vitharr schreef:
07 jul 2018, 13:10
Wat ik zelf niet snap is hoe men tot de zekerheid van wantrouwen komt.
Mooi verwoord: de zekerheid van wantrouwen ..... want daar komt het inderdaad vaak op neer.
Mensen hebben één of andere negatieve ervaring met één exemplaar van een bepaalde klasse en gaan dan maar meteen iedereen uit die klasse over dezelfde kam scheren. Waardoor inderdaad bij die mensen een bepaalde "zekerheid" ontstaat.

Volgens mij gaat het hier om een vorm van gemakzucht: aangezien geen twee mensen gelijk zijn vereist het van het individu een steeds grotere mate van betrokkenheid om elke medemens correct in te schatten. Gelijklopend met de kennissenkring, zowel in de private omgang als bij contacten op professioneel gebied, zal deze betrokkenheid in omvang en belasting toenemen.
Vrij logisch dat mensen dan gaan categoriseren op basis van eenvoudige, herkenbare, kenmerken.
Onze huidige maatschappelijke structuur (wereld omspannende sociale media) werkt dit extra in de hand met als gevolg een vereenvoudiging en afvlakking in de toegepaste kenmerken.

Plaats reactie