Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Stel je HIER voor en leer je medeforummers beter kennen.
Ook de Avatar Awards zijn hier te vinden.
Alsmede In the Picture topics.
Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Berjan » 05 mar 2014, 16:30

Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor.....

mijn naam is Berjan en een paar jaar geleden was ik lid van een ander forum dat helaas is "heengegaan". Van dat forum ken ik mensen als Tammy, Universe en Gast1.

In het begin van mijn leven ben ik christelijk opgevoed, daarna (pas na 23 jaar overigens) ben ik daarvan afgedwaald.
Naar een lange zoektocht ben ik ervan overtuigd geraakt dat onze omgeving ons maakt wie we zijn en dus ook onze overtuigingen. Daarom is elke discussie met mensen die anders denken gedoemd te mislukken vanwege onze denkkader. Je kan beter positief in het leven staan en de positieve dingen van anderen zien dan hun negatieve kanten. Voor de rest is alles ook enorm relatief (juist door bovenstaande) en kan je maar beter lachen met alles.

Dat lachen hoop ik hier te doen, met jullie allemaal.

Zeer veel vriendelijke groeten

Berjan


p.s. ik geloof overigens wel dat er meer is dan wij kunnen zien vandaar dat ik op dit forum zit. Om te kunnen fantaseren over van alles en nog wat :hands:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door taigitu » 05 mar 2014, 16:34

Afbeelding

Van harte welkom op het forum.
Ik wens je veel prettige discussies.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Susan » 05 mar 2014, 17:24

Een fijne tijd hier gewenst Berjan :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Zoeker » 05 mar 2014, 17:35

Hallo, Berjan.

Welkom op dit forum. Ik ben zelf nog erg nieuw hier. Maar ik hoop dat we, jij, ik kunnen lachen om elkaar, om jou, om mij .
En anders wel met elkaar!

Have fun!
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Gast1 » 05 mar 2014, 17:59

Hey Berjan!

Leuk dat je er weer bent. :grin:

Nog nieuwe dingen gebeurd sinds het vorige forum?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door univers » 05 mar 2014, 18:08

Naam kwam me al bekend voor.

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Berjan » 05 mar 2014, 20:05

Bedankt allemaal,

Susan, volgens mij ken ik jou ook van een ander forum (waar ik de rest ook van ken).

Aan Gast1 (en anderen die misschien meelezen zoals NSA):

er is in de voorbije jaren zeker wat veranderd. Wel met diepe dalen en daarna weer een paar pieken. Die dalen waren gekomen toen ik mij met theosofie bezighield. Ik ging helemaal daarin op, terwijl het een negentiende zienswijze was die allang wetenschappelijk ontkracht is. Ook al hebben ze mij wel wat morele lessen gegeven overigens.
Vervolgens heb ik alle boeken die ik had die de waarheid in zich hadden weggedaan want het is naar mijn mening de waarheid van de schrijver, niet de waarheid.
En nu zit ik in een piek, en dat probeer ik zo te houden. Ik weet maar een ding en dat is dat ik niks weet. Dus het proberen overtuigen van andersdenkenden (wat ik op dat andere forum had) heb ik voorlopig achter mij gelaten. Andere dieren overtuigen toch ook niet hun eigen waarheden? En dat geldt overigens voor alle waarheden. Of ajax de beste club is, of Feyenoord of PSV of fc TikkieTerugJaap is allemaal een mening van de persoon die die mening heeft.
We kunnen ons beter bezighouden met het leven hier en nu, en als ik sterf zie ik wel of er iets is of niet. Voor nu kun je alleen maar hopen of vrezen.

Ik hoop dat dit tot nu toe voldoende is?

P.S. dit is alleen wat er gebeurt is in mijn hoofd, mijn prive zaken houdt ik prive aangezien alles wat je op internet zet er voor "eeuwig" op blijft staan *1*

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Susan » 05 mar 2014, 21:12

Berjan schreef:Bedankt allemaal,

Susan, volgens mij ken ik jou ook van een ander forum (waar ik de rest ook van ken).

Aan Gast1 (en anderen die misschien meelezen zoals NSA):

er is in de voorbije jaren zeker wat veranderd. Wel met diepe dalen en daarna weer een paar pieken. Die dalen waren gekomen toen ik mij met theosofie bezighield. Ik ging helemaal daarin op, terwijl het een negentiende zienswijze was die allang wetenschappelijk ontkracht is. Ook al hebben ze mij wel wat morele lessen gegeven overigens.
Vervolgens heb ik alle boeken die ik had die de waarheid in zich hadden weggedaan want het is naar mijn mening de waarheid van de schrijver, niet de waarheid.

P.S. dit is alleen wat er gebeurt is in mijn hoofd, mijn prive zaken houdt ik prive aangezien alles wat je op internet zet er voor "eeuwig" op blijft staan *1*
Ja Berjan dat klopt, ik herkende je ook, leuk dat ik jouw voorstellen hier dan ook zag.

Verder over wat je zei/schreef oa over die boeken, we kunnen altijd
onze eigen denkwijze toetsen aan die van anderen. Soms laten voor wat
het is, soms komt het bijna helemaal overeen met wat we zelf ook al
dachten, en een ander kan dan net datgene duidelijker maken waar we
mee bezig waren zodat we onze mening bij kunnen stellen. Terwijl niemand
ons 'de weg' kan wijzen he, dat dienen we zelf ten alle tijde te vinden
en af te lopen. In feite weten we ook niks, daardoor blijven we leren.

Wat jouw allerlaatste zinnen betreft, dat is heel wijs gezien, blijf maar wat
voorzichtig daar mee, evengoed is het heel plezierig hier hoor kan ik je zeggen. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Gast1 » 05 mar 2014, 21:52

Berjan, thanks ;P!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Tardis » 05 mar 2014, 22:29

Hoi Berjan. Ik moest even nadenken van welk forum ik die naam kende maar dat is in dit voorstelrondje wel duidelijk geworden. Fijn om wat van je te vernemen en dat het niets met die theosofie geworden is. Maar gooi het kind niet met het badwater weg, theosofie heeft toch ook een paar goede punten, aan jou de taak om te bepalen welke dat zijn en waarschijnlijk heb je dat al gedaan. :grin: Welkom aan boord.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Tammy » 06 mar 2014, 05:14

Hai Berjan, van harte welkom hier. :grin:

Ik wens je heel veel plezier hier. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door The Grey » 06 mar 2014, 07:52

Welkom :mrgreen:
-

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Fenna » 06 mar 2014, 08:49

Hallo Berjan, volgens mij ken ik jou van WG.
Van harte welkom en veel plezier op dit forum. :hands:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door MetalPig » 06 mar 2014, 10:48

Welkom Berjan!
Berjan schreef: Daarom is elke discussie met mensen die anders denken gedoemd te mislukken vanwege onze denkkader.
Zo op het eerste gezicht lijkt me dat een nogal deprimerende zienswijze :-|

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door taigitu » 06 mar 2014, 11:10

MetalPig schreef:
Berjan schreef: Daarom is elke discussie met mensen die anders denken gedoemd te
mislukken vanwege onze denkkader.
Zo op het eerste gezicht lijkt me dat een nogal deprimerende zienswijze :-|
Het is voor mij kortzichtig en doe je jezelf tekort. Juist in een discussie waarin je het
met elkaar eens bent, omdat je op dezelfde manier over de dingen denkt, kabbel je
lekker voort met heel weinig leermomenten. Door tegenstellingen ga je iets onderzoeken
of je gaat je eigen denkwijze eens opnieuw doornemen. Je eigen waarheid is namelijk
niet absoluut en die van de ander net zo min.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Gast1 » 06 mar 2014, 17:33

taigitu schreef:
Berjan schreef: Daarom is elke discussie met mensen die anders denken gedoemd te
mislukken vanwege onze denkkader.
Het is voor mij kortzichtig en doe je jezelf tekort. Juist in een discussie waarin je het
met elkaar eens bent, omdat je op dezelfde manier over de dingen denkt, kabbel je
lekker voort met heel weinig leermomenten. Door tegenstellingen ga je iets onderzoeken
of je gaat je eigen denkwijze eens opnieuw doornemen. Je eigen waarheid is namelijk
niet absoluut en die van de ander net zo min.
Gast1 denkt daar exact hetzelfde over ;P!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Fenna » 06 mar 2014, 21:12

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Berjan » 07 mar 2014, 14:09

taigitu schreef:
MetalPig schreef:
Berjan schreef: Daarom is elke discussie met mensen die anders denken gedoemd te
mislukken vanwege onze denkkader.
Zo op het eerste gezicht lijkt me dat een nogal deprimerende zienswijze :-|
Het is voor mij kortzichtig en doe je jezelf tekort. Juist in een discussie waarin je het
met elkaar eens bent, omdat je op dezelfde manier over de dingen denkt, kabbel je
lekker voort met heel weinig leermomenten. Door tegenstellingen ga je iets onderzoeken
of je gaat je eigen denkwijze eens opnieuw doornemen. Je eigen waarheid is namelijk
niet absoluut en die van de ander net zo min.
Dit bedoel ik nou, en hierom wil ik niet meer in discussie gaan met anderen. Jantje vindt zus, Pietje zo, en daar kunnen we het beter bij laten.

Tevens ga ik heus wel leren van anderen en anderen van mij, maar niet meer over de essentiële levensvragen. Het christendom haal je namelijk niet weg uit iemand die zijn of haar hele leven daarmee opgevoed is en in die "wereld" leefde (en vul voor christendom maar andere religies en zienswijzen in als jullie dat leuk vinden).

Ik lees daarentegen wetenschappelijke boeken, en ik probeer mensen dat te laten lezen en ervaren. Maar overtuigen van mijn gelijk, daar hoop ik van af te geraken (ik ben er nu wel van af, maar wil dat het mijn hele leven is. En dat weet je pas achteraf).

Ik word er niet vrolijk van dat mensen mijn houding als kortzichtig of deprimerend zien terwijl mijn houding door de hele natuur gestaafd wordt in tegenstelling tot het steeds maar willen overtuigen wat je nu overal ziet bovendrijven (op internet bijvoorbeeld), want geen een dier zal een ander dier willen overtuigen van zijn of haar gelijk.
Dieren hebben niet eens een levensvisie.


Groeten

Berjan

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Hallo allemaal, ik stel mijzelf even voor...

Bericht door Zoeker » 07 mar 2014, 14:26

Ik sluit me helemaal aan bij Taigitu en Gast1.

Onderwerpen die je bezig houden dien je uit te vergroten en je kan je stelling betrekken.
Dan kan je pas een echte discussie voeren. De 'nuance zoeken' noem ik dat.
Momenteel ben ik met Taigitu in de slag over 'mondigheid'.
Door stevig stelling te nemen kan ik mijn eigen beweringen op waarheid onderzoeken.
Ik word door de 'tegenpartij' gedwongen om mijn eigen beweringen goed te formuleren en te herformuleren.
Niet met als doel om een discussie te 'winnen', want er zijn helemaal geen winnaars.
Daarom plaats ik 'tegenpartij' ook tussen haakjes. Want iemand is alleen opponent in de desbetreffende discussie.

Georganiseerde dualiteit, meer is het niet. Mocht 'een ander' er toch meer achter zoeken, dan is dat 100% zijn of haar probleem.
Dus er is ook geen enkele wil om te overtuigen. Met dualiteit is niks mis , zolang je dualiteit maar niet serieus gaat nemen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.


Plaats reactie