Mypos

Stel je HIER voor en leer je medeforummers beter kennen.
Ook de Avatar Awards zijn hier te vinden.
Alsmede In the Picture topics.
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Mypos

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 15:53

Determinist schreef:
20 jan 2018, 12:01
Gast1 schreef:
20 jan 2018, 07:14
Er zijn echter tal van culturen geweest die een voor ons amper te bevatten wetenschap hadden.
Wat bedoel je hier met wetenschap? Wetenschap is een methode, een manier om kennis te vergaren.
Jij zegt hier dat ze een methode hadden die niet door ons te bevatten is?

Ik denk dat je bedoelt dat ze producten hadden (lees bouwsels, instrumenten, gereedschappen etc etc) die wij niet kunnen bevatten?
Of bevatten we de producten wel maar niet waarmee (lees gereedschappen) ze gebouwd zijn?
Of bevatten we de gereedschappen wel, maar niet hoe ze aan die kennis zijn gekomen?

Ik zie vaak dat wetenschap en de producten van wetenschap met elkaar verwisseld worden.
Het ene is een methode om kennis te vergaren, de andere iets tastbaars verkregen uit kennis.

Een simpel voorbeeld: je kan een gereedschap maken die je per toeval ontdekt. Je laat een steen vallen en breekt in stukken uiteen met zeer scherpe randen.
Die kan je gebruiken als "mes" voor het snijden.

Is het wetenschap (de methode) geweest die het gereedschap heeft doen ontstaan uit de gebruikte kennis?
Nee, in dit geval kwam er geen wetenschap aan te pas. Echter het product, het mes, geeft je kennis dat het scherp is en dat je het kan gebruiken als snijinstrument.
Dat is kennis.

Mypos" schreef: Wat ik probeerde te zeggen was dat ik vind dat de kennis die ons over gebracht is van oude culturen niet op waarde wordt geschat.
Kennis wordt wel degelijk op waarde geschat als het kennis is. We zouden als mens nooit verder zijn gekomen als we kennis uit vorige generaties niet op waarde hadden ingeschat.
Dan zou elke generatie weer opnieuw moeten beginnen met het vinden van kennis. Een soort van reset in kennis bij elke generatie overgang.
En dat is evident niet het geval. Je ziet dat kennis wordt doorgegeven als het bruikbaar is en kennis die niet bruikbaar is, wordt vergeten.

Dit is memetica. De evolutie van ideeën, culturen en kennis tussen mensen en over generaties heen.

Maar vergeet niet dat kennis pas kennis is als dit klopt met de werkelijkheid en bruikbaar is. Want wat moet je met kennis die niet klopt?
Dan bouw je inferieure huizen die instorten, bruggen die niets houden, wapens die de aanstormende beer niet vellen, ziektes niet genezen en verkeerde keuzes gemaakt welk gewas wanneer te planten.

Het is dus van belang de waarde van kennis in te schatten op werkbaarheid, consistentie en houdbaarheid.

Een geschrift kan dus wel degelijk kennis bevatten. Maar ook grote onzin. Men neme oude geschriften waar overduidelijk grove fouten zitten.

Hoe bepaal je het verschil tussen invalide kennis en valide kennis?
Niet door slechts aan te nemen dat de kennis klopt. Je onderzoekt of de kennis klopt.

En als je niet weet waar de kennis vandaan komt dan kan je daar slechts de kennis uit halen dat....je niet weet waar de kennis vandaan komt.

Als je iets niet kan bevatten, dan moet je niet doen dat je het wel kan bevatten....met zonder meer aannemen hoe de kennis ontstaan is.

Dit is de bekende Argument from ignorance drogreden.
Je kunt er nooit achter komen of wat wij denken te weten van onze geschiedenis klopt. Het enige wat je kunt doen is het onderzoeken, kijken of dezelfde verhalen bij meerdere volkeren of culturen voorkomen en dan daar een voorzichtige conclusie uittrekken.

En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden. Die verhalen komen namelijk in alle oude culturen terug.

:peace:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mypos

Bericht door univers » 20 jan 2018, 15:57

En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden.
Ze waren hier al eerder dan de mens.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Mypos

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 16:21

univers schreef:
20 jan 2018, 15:57
En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden.
Ze waren hier al eerder dan de mens.
Kan je dat staven? Ben benieuwd naar die bronnen.

Gast1

Re: Mypos

Bericht door Gast1 » 20 jan 2018, 18:33

Determinist schreef:
20 jan 2018, 12:01
Gast1 schreef:
20 jan 2018, 07:14
Er zijn echter tal van culturen geweest die een voor ons amper te bevatten wetenschap hadden.
Wat bedoel je hier met wetenschap? Wetenschap is een methode, een manier om kennis te vergaren.
Jij zegt hier dat ze een methode hadden die niet door ons te bevatten is?
Wetenschap is zowel systematisch verkregen en geordende objectieve menselijke kennis,
als het proces van kennisverwerving en de gemeenschap waarin deze kennis wordt vergaard.
En dat is wetenschap.
De wetenschappelijke methode is een systematische manier om die kennis te vergaren.
Determinist schreef:
20 jan 2018, 12:01
Ik denk dat je bedoelt dat ze producten hadden (lees bouwsels, instrumenten, gereedschappen etc etc) die wij niet kunnen bevatten?
Ja, wellicht, maar in plaats van 'bevatten' zou je mogelijk beter 'duiden' kunnen gebruiken.
Gewoon omdat we het (nog) niet weten.

Gast1

Re: Mypos

Bericht door Gast1 » 20 jan 2018, 18:38

Mypos schreef:
20 jan 2018, 15:53
Je kunt er nooit achter komen of wat wij denken te weten van onze geschiedenis klopt.
Het enige wat je kunt doen is het onderzoeken, kijken of dezelfde verhalen bij meerdere volkeren of culturen voorkomen en dan daar een voorzichtige conclusie uittrekken.

En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden. Die verhalen komen namelijk in alle oude culturen terug.

:peace:
Okay, interessante conclusie. Kan je dat staven? Ben benieuwd naar die bronnen en zie, je vraagt dat ook aan Uni:
Mypos schreef:
20 jan 2018, 16:21
univers schreef:
20 jan 2018, 15:57
En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden.
Ze waren hier al eerder dan de mens.
Kan je dat staven? Ben benieuwd naar die bronnen.
Welnu ... ik ben benieuwd naar jouw bronnen Mypos en mogelijk zijn dat dezelfde bronnen als die van Uni ...

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Mypos

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 19:31

Gast1 schreef:
20 jan 2018, 18:38
Mypos schreef:
20 jan 2018, 15:53
Je kunt er nooit achter komen of wat wij denken te weten van onze geschiedenis klopt.
Het enige wat je kunt doen is het onderzoeken, kijken of dezelfde verhalen bij meerdere volkeren of culturen voorkomen en dan daar een voorzichtige conclusie uittrekken.

En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden. Die verhalen komen namelijk in alle oude culturen terug.

:peace:
Okay, interessante conclusie. Kan je dat staven? Ben benieuwd naar die bronnen en zie, je vraagt dat ook aan Uni:
Mypos schreef:
20 jan 2018, 16:21
univers schreef:
20 jan 2018, 15:57
Ze waren hier al eerder dan de mens.
Kan je dat staven? Ben benieuwd naar die bronnen.
Welnu ... ik ben benieuwd naar jouw bronnen Mypos en mogelijk zijn dat dezelfde bronnen als die van Uni ...
Bij mij is mijn mening zo gevormd in de loop de tijd door het lezen van boeken, websites en docus.

Wat ik een heel sterk boek vond is deze:

https://www.bol.com/nl/p/the-gods-of-ed ... gJaG_D_BwE

Er staan bv hele duidelijke verwijzingen in de bijbel:

Did Ezekiel witness the landing of an alien spacecraft (Ezekiel 1:4-6)?

In Ezekiel 1:4-6 we read: "I looked, and I saw a windstorm coming out of the north -- an immense cloud with flashing lightning and surrounded by brilliant light. The center of the fire looked like glowing metal, and in the fire was what looked like four living creatures." Many New Agers think this verse indicates that Ezekiel witnessed extraterrestrials. But this is reading something into the text that is not really there.

The context indicates that Ezekiel was witnessing a vision of the glory of God (see verse 1). Later in the chapter we read that "this was the appearance of the likeness of the glory of the Lord" (verse 28).

The "living creatures" mentioned in the passage were angels, since they had "wings" (verse 6) and flew in the midst of heaven (see Ezekiel 10). They compare to the angels mentioned in Isaiah 6:2 and especially the "living creatures" (angels) which are said to be around God's throne (Revelation 4:6).

Finally, the message delivered was from the "Lord God" of Israel to the prophet Ezekiel (Ezekiel 2:14), not one from some alleged UFO beings. The context was a message from the God of Israel through the Jewish prophet Ezekiel to His "rebellious nation" (2:34; see also 3:4).
http://home.earthlink.net/~ronrhodes/qezekielufo.html

Ook het gegeven dat de God(en) uit het OT zowel wraakzuchtig als barmhartig kunnen zijn duidt op buitenaardse wezens.

En dan hebben we natuurlijk nog de verhalen van de sumerische kleitabletten maar ik neem aan dat je die wel kent?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Mypos

Bericht door Determinist » 20 jan 2018, 19:58

Mypos schreef:
20 jan 2018, 19:31

Ook het gegeven dat de God(en) uit het OT zowel wraakzuchtig als barmhartig kunnen zijn duidt op buitenaardse wezens.
Waarom?

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Mypos

Bericht door Mypos » 20 jan 2018, 20:18

Determinist schreef:
20 jan 2018, 19:58
Mypos schreef:
20 jan 2018, 19:31

Ook het gegeven dat de God(en) uit het OT zowel wraakzuchtig als barmhartig kunnen zijn duidt op buitenaardse wezens.
Waarom?
Omdat dat (menselijke) emoties en reacties zijn en dus veel meer passen bij een bepaald wezen dan bij een God. Zeker gezien de God van het NT compleet anders neergezet wordt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mypos

Bericht door univers » 20 jan 2018, 20:25

Mypos schreef:
20 jan 2018, 16:21
univers schreef:
20 jan 2018, 15:57
En die conclusie is dat er in oude tijden aliens op Aarde leefden.
Ze waren hier al eerder dan de mens.
Kan je dat staven? Ben benieuwd naar die bronnen.
Lees mijn eerdere post. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Mypos

Bericht door Gast1 » 21 jan 2018, 09:49

Mypos schreef:
20 jan 2018, 19:31
En dan hebben we natuurlijk nog de verhalen van de sumerische kleitabletten maar ik neem aan dat je die wel kent?
Jazeker, en nog veel meer dan dat. Ik weet dat er veel hogere beschavingen zijn geweest en dat ze de Goden waarlijk 'van boven' kwamen.
We zitten geheel op dezelfde lijn. ;P!

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Mypos

Bericht door Mypos » 26 jan 2018, 10:23

Gast1 schreef:
21 jan 2018, 09:49
Mypos schreef:
20 jan 2018, 19:31
En dan hebben we natuurlijk nog de verhalen van de sumerische kleitabletten maar ik neem aan dat je die wel kent?
Jazeker, en nog veel meer dan dat. Ik weet dat er veel hogere beschavingen zijn geweest en dat ze de Goden waarlijk 'van boven' kwamen.
We zitten geheel op dezelfde lijn. ;P!
:knuffie:

Plaats reactie