Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door taigitu » 07 okt 2017, 17:55

Data versturen door een ledlamp heel snel te laten knipperen:
het bedrijf PureLiFi wil 'lightwifi' naar de markt brengen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door Tammy » 17 okt 2017, 16:50

Maar dit kan dus alleen als er lampen in de buurt zijn ?
Ik snap het niet helemaal. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door gusteman » 17 okt 2017, 17:15

Tammy schreef:Maar dit kan dus alleen als er lampen in de buurt zijn ?
Ik snap het niet helemaal. [think]
Inderdaad, lieve Tammy, je snapt het niet helemaal.
Er moet inderdaad een lamp in de buurt zijn, namelijk een LED lamp.

Daar waar nu je WIFI signaal (in de vorm van microgolven) wordt uitgezonden vanaf een router die door de provider werd geleverd kan dit in de toekomst dus ook gebeuren door een LED lamp die aan een razende snelheid knippert, zo snel dat je het met het blote oog niet kan waarnemen.

Dit gebeurt nu trouwens al bij het gebruik van een glasvezelkabel als instrument om operaties uit te voeren: hiermee worden beelden doorgestuurd naar de chirurg.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door Tammy » 18 okt 2017, 03:42

Dank je voor de uitleg Gusteman. :hands:
Er moet dus een lamp in de buurt zijn , betekend dat dat als je buiten bent het niet werkt ?
Daar dacht ik namelijk als eerste aan toen ik het bericht las.
In de nabijheid van licht dus wel maar daarbuiten niet.
Of denk ik nu heel erg dom ?
Ik vrees van wel maar ik vraag het toch. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door gusteman » 18 okt 2017, 11:13

Tammy schreef:Er moet dus een lamp in de buurt zijn , betekend dat dat als je buiten bent het niet werkt ?
Je hebt het inderdaad nog niet helemaal door, lieve Tammy, maar daar brengen we dan meteen verandering in.

Het gaat over draadloze verbinding, het versturen van signalen op een andere manier dan via een kabel.

WiFi doet dit door de signalen te versturen via microgolven, zo ongeveer zoals radio signalen of vroeger ook de televisiesignalen welke je kon ontvangen via een antenne op je dak.
Je herinnert je waarschijnlijk ook de specifieke vorm van die televisie-antennes; die vorm was nodig om de signalen van televisie te kunnen ontvangen. Radio signalen ontvang je via een gewone antenne, een metalen staaf of draad, voor televisie heb je echter een bijzondere vorm van antenne nodig.

Dit heeft allemaal te maken met de gebruikte frequenties, het aantal trillingen waaruit het signaal bestaat.

Ook WiFi signalen zijn gekenmerkt door bepaalde frequenties: alles wat zich buiten die "bandbreedte" (een gebied waarbinnen je de frequenties vindt die worden gebruikt voor WiFi) bevindt zal je niet kunnen versturen of ontvangen met een WiFi verbinding.

We weten tevens dat ook licht een bepaalde frequentie heeft binnen het gebied van de microgolven.
Wanneer je nu een lichtstraal gaat aan- en uitzetten aan een razendsnel tempo creëer je een signaal; je kan het eigenlijk het beste vergelijken met de klassieke Morse code, die ook wordt gebruikt op schepen om met een lamp (Aldis lamp) morse signalen te sturen naar andere schepen.

Afbeelding

Wat nu gebeurt in het LiFi systeem is eigenlijk wat wordt gedaan met zo'n Aldis lamp, maar dan aan een enorm hoge snelheid.

Er moet dus inderdaad een lamp aanwezig zijn, maar dat is een lampje niet groter dan wat in een afstandbediening zit.
Dat bevindt zich in een kastje zoals je nu hebt voor je WiFi verbinding.
Wat verandert er dan wel?
Er wordt een andere frequentieband gebruikt, zoveel is al zeker.
Meer uitleg kan ik niet geven aangezien ik nog geen technisch verslag heb gezien maar ik stel me wel vragen bij het nut ervan. Zo heb ik de indruk dat er makkelijker storing zal voorvallen bij gebruik van lichtstralen in plaats van standaard microgolven ..... maar dat kan ik dus volledig fout inschatten ook hoor.
Het blijft dus even wachten op meer testresultaten. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door Tammy » 18 okt 2017, 17:44

Wederom bedankt voor de uitgebreide uitleg Gusteman. :hands:
Technische zaken ben ik niet goed in maar ik wil het wel weten.
Zodat ik langzaam dat wel beter ga begrijpen.
Morse code ken ik maar niet alleen op schepen maar ook via zo'n apparaat met zo'n hendeltje.
Die ze ook gebruikten voor een telegram heel vroeger.
Jeetje wat leg ik dit onhandig uit maar weet de naam even niet.
Of ik ben twee dingen door elkaar aan het halen. [think]

De rest laat ik gewoon aan jou over Gusteman, lijk mij beter. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door gusteman » 18 okt 2017, 21:51

Tammy schreef:Morse code ken ik maar niet alleen op schepen maar ook via zo'n apparaat met zo'n hendeltje.
Die ze ook gebruikten voor een telegram heel vroeger.
Je zal hier wel een seinsleutel bedoelen, lieve Tammy.

Hieronder zie je er twee.

Bij de eerste staat "morse" geschreven op drie manieren:
- in morse tekens
- in een fonetische weergave van die morse tekens (wordt gebruikt bij aanleren en training)
- in gewoon schrift

De tweede sleutel heb ik zelf nog gebruikt bij de Belgische Luchtmacht (morse wordt trouwens nog steeds gebruikt bij de krijgsmacht, maar enkel om het personeel bedreven te houden voor ingeval de nood zich zou aandienen zoals bij het uitvallen van alle andere communicatiemiddelen).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door Tammy » 19 okt 2017, 07:03

Dat eerste plaatje bedoelde ik inderdaad met seinsleutel. ;P!
Leuk dat je daarmee hebt gewerkt.
En zouden het altijd moeten bewaren , we zijn zo afhankelijk van de moderne manier maar daardoor tegelijk ook kwetsbaar mocht het ooit uitvallen inderdaad.
Ik heb weer wat bijgeleerd geweldig. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door Fenna » 19 okt 2017, 09:15

@gusteman.
Ben jij dan marconist geweest?
Of heet dat anders bij de luchtmacht?
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door gusteman » 19 okt 2017, 17:33

Fenna schreef:Ben jij dan marconist geweest?
Er is inderdaad een tijd geweest, beste Fenna, dat die functie zo omschreven werd.
Die benaming is echter veranderd naar telecijferaar (transmissietroepen) door de invoering van een veelheid aan communicatiemethodes.
De functiebeschrijving van telecijferaar houdt in: iemand die instaat voor het verzorgen van de communicatie tussen verschillende onderdelen van de krijgsmacht, gebruik makend van de voorhanden zijnde communicatiemiddelen.

Dit kan gaan van het gebruik van mondelinge boodschappen via een koerier, over postduiven (officieel afgeschaft in 1998!), telefoon, semafoor of Aldis lamp, morse verbinding via kabel of draadloos, radio communicatie, telex tot satellietverbinding.
Berichten worden verzonden in gewone tekst (dus voor iedereen leesbaar) of vercijferd (met gebruikmaking van een codeersysteem).

Zelf heb ik slechts kortstondig gewerkt met telegrafische verbinding (met seinsleutel dus), voor zover ik mij herinner tussen 1986 en 1988, wegens een tijdelijk gebrek aan personeel voor een functie binnen de militaire inlichtingendiensten (het afluisteren van frequenties in de hoop boodschappen te onderscheppen). In die periode moest iedereen binnen de transmissiediensten zich toeleggen op het aanscherpen van de morse vaardigheid.
Wij hadden echter snel door dat het erom ging mensen te versluizen naar die dienst en dat interesseerde ons niet echt, met als gevolg dat wij niet bijzonder fanatiek waren in het aanscherpen van die vaardigheden. :mrgreen:

Het is nu al bijna dertig jaar geleden en mijn snelheid is dermate laag gezakt dat ik moeite heb met het ontcijferen, laat staan dat ik nog een bericht met succes zou kunnen verzonden krijgen. :oops:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door Fenna » 19 okt 2017, 17:53

Dankje voor je antwoord.
Toch denk ik dat ondanks je gebrek aan snelheid, je de basisvaardigheden niet kwijt bent en indien van noodzaak je nog altijd mee redden kan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Doei wifi, maak plaats voor lifi: internet via licht

Bericht door taigitu » 08 mei 2020, 11:52



Myths about LiFi technology explained

•22 nov. 2019

What if we told you there is a faster, more secure and reliable solution for connectivity?

By 2020, more than 50 billion devices will connect to the Internet, most wirelessly.
This is placing wireless communication under increasing pressure. Put simply, the radio spectrum is becoming congested.
What’s more there are areas where radio frequency wireless communication is not permitted or the best fit.

Trulifi by Signify is the perfect solution.
It’s a range of LiFi systems, providing two-way wireless communication that’s reliable, secure and fast.

Trulifi
Our Trulifi systems modulate light waves to transmit data.
A USB access key plugged into a laptop or tablet receives data and sends data back to a transceiver. By leveraging lighting infrastructure,
Trulifi customers get the best of both worlds: great quality Philips light and a reliable, secure, high-speed wireless connection.

Plug-and-play. Trulifi can be retrofitted into existing luminaires: an all-in-one solution to declutter your ceiling.

MYTHS

The video is a myth-busting series that address 3 myths in a practical way and explains the technical aspects of each one. 3 common myths are addressed:

1. LiFi does not work in the dark.
2. You can connect to the network through the window by catching the light.
3. LiFi and 5G are competing technologies.

Afbeelding



Is er nog een ander draadloos systeem in ontwikkeling dat kan gaan concurreren met wifi en Li-Fi?

,,Je hebt LoRaWAN.
Dat is een afkorting van Low-power wide-area network. Dat wordt gebruikt voor het versturen van kleine bundeltjes data van bijvoorbeeld sensoren die in de buitenruimte hangen. De batterij van dat soort systemen, die worden gebruikt voor ‘the internet of things‘, is alleen actief als er data verstuurd worden. Hij verbruikt dus heel weinig energie. Daardoor gaat hij tien jaar of zelfs nog langer mee. Bij je telefoon is dat anders: daarbij wordt de batterij de hele tijd gebruikt en loopt hij sneller leeg. Welke technologie voor draadloos internet uiteindelijk zal overheersen, is niet te zeggen. Ik denk dat we ze alle drie naast elkaar gaan gebruiken. Dat wifi verdwijnt door Li-Fi, geloof ik niet. We gebruiken radiogolven al zolang dat de basis van onze infrastructuur er helemaal op ingesteld is.”

In dit artikel wordt ook geschreven over:

- Vorige week was er een protest in Den Haag tegen de vermeende gevaren van de straling van de radiogolven bij het toekomstige 5G. Is Li-Fi een betere optie?
- Is er nog een ander draadloos systeem in ontwikkeling dat kan gaan concurreren met wifi en Li-Fi?

https://innovationorigins.com/nl/best-g ... ts-anders/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie