Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 22 mei 2018, 11:45

@ jij rechten hebt om diegene die misbruik maakt van de info ,,,, wie zegt dat ik er misbruik van maak?? moet eerst bewezen worden , waarom staat op bijne elke foto van een auto die ik op straat heb genomen geen mens ,,,omdat je wacht tot er niemand is .... rijdt er -misschien mogelijk- toch iemand voorbij ja da´s jammer ... of eind verderop een Plymouth barracuda <<<met schuine raam achter zeldzaam en een snoepie ,, kijk dat is mijn hobby ..... alleen vanwege die Milieuidioten is er weinig meer te beleven fijne middag
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Determinist » 22 mei 2018, 11:49

herman50 schreef:
22 mei 2018, 11:45
@ jij rechten hebt om diegene die misbruik maakt van de info ,,,, wie zegt dat ik er misbruik van maak?? moet eerst bewezen worden...
Bewijs is simpel: jij plaatst een foto op internet van de buurman zonder het te vragen. Buurman wordt boos en wil het eraf hebben. Wil jij dat niet doen, gaat de buurman daar aangifte van doen.
De instanties onderzoeken dit, zien de foto op internet staan van de buurman en jij bent diegene die gepost heeft. Jij hebt geen bewijs dat de buurman goedkeuring heeft gegeven.

Jij krijgt boete en moet de foto verwijderen van internet.

Arminius

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 11:54

Determinist schreef:
22 mei 2018, 11:49
herman50 schreef:
22 mei 2018, 11:45
@ jij rechten hebt om diegene die misbruik maakt van de info ,,,, wie zegt dat ik er misbruik van maak?? moet eerst bewezen worden...
Bewijs is simpel: jij plaatst een foto op internet van de buurman zonder het te vragen. Buurman wordt boos en wil het eraf hebben. Wil jij dat niet doen, gaat de buurman daar aangifte van doen.
De instanties onderzoeken dit, zien de foto op internet staan van de buurman en jij bent diegene die gepost heeft. Jij hebt geen bewijs dat de buurman goedkeuring heeft gegeven.

Jij krijgt boete en moet de foto verwijderen van internet.
En jij denkt dat de Autoriteit Persoonsgegevens https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ zich met dit soort zaken gaat bezighouden?

:rolfl:

Je dient gewoon naar de rechter te gaan ben ik bang.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Determinist » 22 mei 2018, 12:02

Natuurlijk Arminius. Deze wet kan ook alleen maar toegepast worden na het feit en niet vooraf of tijdens. Het is dus onzinnig te denken dat er hordes mensen op internet zitten, elke foto bekijken en op onderzoek gaan of de personen op de foto wel toestemming hebben gegeven. Leuk voor ons werkloosheidspercentage, want we kunnen dan iedereen wel gebruiken om dit uit te voeren.

Zo werkt een wet meestal ook niet. Het gaat erom dat je als slachtoffer het recht hebt om aangifte te doen en dat je in het gelijk wordt gesteld als je claim (namelijk geen toestemming gegeven) klopt.
Dan is het aan de gerechtelijke macht om boetes uit te delen en je onterecht geplaatste foto of video te laten verwijderen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 22 mei 2018, 12:10

@ Buurman boos,,,, oke goei opmerking ,maar heb afgelopen tijden al diverse foto´s gemaakt zonder dat de personen het wisten en opgestuurd ,,,maar met de opmerking he vin je het niet goed delete het en effe een seintje .... antwoord was vaak ben je gek joh harstikke geineg bedank,, kijk kan ook zo helemaal geen Europeese Unie nodig gewoon beetje verstand ...... ;)
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 22 mei 2018, 12:14

ho effe schiet me te binnen, ben ook wel bezig met familiehistorie , maar de foto´s die ik dan tegen kom uit pak weg neem beet 1870 -m´n opa- wie moet ik dan vragen om toestemming ,, onderhand bekend dat hierachter een openlucht zwembad ligt ....dus als de zon schijnt lekker poedelen , dan zie je ook veel ouders die lekker effe een foto maken van de kleine koter-s- ,máár er zitten ligge der meer in ´t bad,! wat te doen? ........ iedereen effe moeve omdat er één foto gemaakt moet worden of zeggen joh ga gewoon je gang .....<lijkt me het beste overigens .......
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door MetalPig » 22 mei 2018, 12:16

Arminius schreef:
22 mei 2018, 11:12
Ach, zolang de boodschap maar duidelijk is, toch? :grin:
Precies, daarom was het ook een beetje flauw van Gast1.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door MetalPig » 22 mei 2018, 12:18

herman50 schreef:
22 mei 2018, 12:14
,máár er zitten ligge der meer in ´t bad,! wat te doen? ........ iedereen effe moeve omdat er één foto gemaakt moet worden of zeggen joh ga gewoon je gang .....<lijkt me het beste overigens .......
Als je foto's wilt publiceren zou je de andere mensen er af kunnen knippen of onherkenbaar maken. Of toestemming vragen ja.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Determinist » 22 mei 2018, 12:29

Ik heb er zelf ook altijd zelf rekening mee gehouden. Als ik foto's maak dan wil ik eerst weten of de mensen op de foto het goed vinden dat deze op Facebook (whatever) komt.
Soms hoor ik dat een specifieke foto niet geplaatst mag worden omdat de persoon net op de foto een gekke bek trekt of waar je duidelijk vetrollen op kan zien.
Ik laat de foto dan ook altijd eerst zien. Meestal zegt men dan of ik een nieuwe foto wil maken en na goedkeuring geplaatst mag worden.

Dat is netjes. Ik wil ook niet op Facebook tussen vrienden staan waar ik net in mijn neus aan het roeren ben. Even een andere foto graag.

Zeker met kinderen, eerst vragen aan de ouders.

Daar gaat het dus ook goed. Zolang ieder zich hieraan houdt zal je geen gebruik hoeven te maken van de wet.

Een wet is er ook alleen voor diegenen die zich niet aan de regels houden.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 22 mei 2018, 12:33

:rolfl: :rolfl: omg zie t al voor me met een vel papier effe iedereen om handtekening cq goedkeuring vragen om een foto te nemen ,ben je bijna klaar gaat het bad ´sluiten´ :hahaha:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Determinist » 22 mei 2018, 12:45

herman50 schreef:
22 mei 2018, 12:33
:rolfl: :rolfl: omg zie t al voor me met een vel papier effe iedereen om handtekening cq goedkeuring vragen om een foto te nemen ,ben je bijna klaar gaat het bad ´sluiten´ :hahaha:
Je mag nog steeds die foto nemen. En als je hem op Facebook plaatst zal je denk ik geen klachten krijgen van mensen die je niet kent. Het loop dus allemaal wel los.
Dat zal dus zo gaan voor 99% van de gevallen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Tammy » 25 mei 2018, 15:00

Amerikaanse media onbereikbaar voor Europeanen vanwege privacywet .

Europese liefhebbers van sommige Amerikaanse nieuwssites hebben vandaag pech. De sites van een aantal grote kranten zijn niet bereikbaar vanwege de Europese privacyregels AVG die sinds vandaag van kracht zijn.
Het gaat om onder meer de site van de Los Angeles Times en Chicago Tribune, eigendom van het bedrijf Tronc. Bezoekers worden doorverwezen naar een site waarop staat dat de het bedrijf onderzoekt welke opties het heeft om ook klanten in Europa te bedienen.
Ook de krantensites van Lee Enterprises, een andere grote uitgeverij, zijn niet bereikbaar. Het bedrijf weigert bezoekers uit Europa de toegang vanwege de AVG-regels.

Ook games.

Niet alle Amerikaanse media zijn onbereikbaar vanuit Europa. Kranten zoals de Washington Post, de Wall Street Journal en de New York Times zijn wel gewoon te bezoeken, net als bijvoorbeeld tv-zender CNN.

Eerder al besloten makers van sommige apps en online games om vanwege de AVG hun diensten niet meer aan Europese burgers aan te bieden. Onder meer de games Ragnarok Online, Loudout en Super Monday Night Combat zijn niet meer te spelen in Europa. Als reden geven ontwikkelaars dat het simpelweg te duur is om de games AVG-proof te maken.
De startup GDPR Shield sprong slim in op de Europese regels door bedrijven te helpen om Europeanen van hun websites te weren en op die manier de wet te omzeilen.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vraag mij af of Brussel wel goed heeft nagedacht over de impact van deze privacy wet.
Want games spelen word nu ook al moeilijker lees ik.
Ik speel zelf niet maar wist niet dat dat ook problemen kon ondervinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Tammy » 25 mei 2018, 15:11

Afbeelding
Familieportret uit 1903 door fotograaf F.J. Malgo, collectie Gelders Archief.

Een domper voor speurneuzen die hun familiegeschiedenis uitpluizen. Nu staan veel archieven nog helemaal online, maar door de nieuwe privacywet gaat dat waarschijnlijk veranderen. Doordat ze vanaf 25 mei hoge boetes kunnen krijgen, staan de Nederlandse archieven op scherp. Mogen al die persoonsgegevens wel online staan?
Wie waren mijn voorouders, wat deden ze, waar woonden ze? Veel mensen vinden het een heerlijke hobby om stamboomonderzoek te doen in archieven. Vroeger reisde je daar het hele land voor af. Maar heel veel genealogische gegevens zijn inmiddels gedigitaliseerd en de laatste jaren op internet gezet.

Gevoelige persoonlijke informatie.

Dat is ook gebeurd met de zogeheten gezinskaarten uit de vorige eeuw. Een prachtige bron van informatie, zegt Gert-Jan de Graaf, directeur van het Regionaal Archief Tilburg. "Die kaarten zijn heel belangrijke bronnen voor mensen die op zoek gaan naar hun familiegeschiedenis. De eerste stap die je doet voorbij de nog levende familieleden."
Op zo’n gezinskaart zie je de gegevens van een gezin dat woonde op een bepaald adres. Van vader, moeder, tot de kinderen. Inclusief gevoelige informatie als religieuze en politieke overtuiging. Allemaal thuis op te zoeken via internet.

Afbeelding
Een gedigitaliseerde gezinskaart.

Gegevens offline of toestemming vragen.

Maar vanaf 25 mei zal dat waarschijnlijk anders zijn. Want dan gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming gelden. Die wet is – net als zijn voorganger overigens – streng als het om persoonsgegevens gaat, vooral als die personen nog leven. Het grote verschil met de huidige wet is dat de nieuwe wet het mogelijk maakt veel hogere boetes uit te delen bij een overtreding.
Vanuit de luie leunstoel de familiegeschiedenis onderzoeken, wordt straks dus waarschijnlijk een stuk minder gemakkelijk. Archieven zullen gegevens offline moeten halen van mensen die mogelijk nog in leven zijn of die allemaal om toestemming moeten vragen. Voor de stamboomspeurders zal dat betekenen dat ze straks toch weer 'ouderwets' een bezoek moeten brengen aan archieven in verschillende steden.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dat is erg jammer voor al die mensen die hun familie afkomst aan het zoeken zijn.
Veel mensen pluizen hun stamboom na.
Dat word dus ook bemoeilijkt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 25 mei 2018, 15:18

niet te heopen dat ze -laten we zeggen -Formule 1 en of Motorsport of Wielrennen- in de ban doen ivw met prive gedoe ....dan hebben we niks meer gelukkig ook geen gamer maar ken paar mensen die eh ´verslaafs´ zijn wel jammer voor hen ......
o had dit niet gelezen, mooi was er ook mee bezig maar afwachten nou ..... maar de meeste zijn toch de pijp,, sorry dood overleden? wat geeft het dan verderes... was al een tijdjr terug zo 1664 is inderdaad intressant wat er allemaal gebeurde wat geloof was of het mocht de trouwerij of mensen zich bekeerde tot ander geloof -ja m´n opa- en dat is nou afwachten .... :shock: rare wet he fijne dag -middag- nog
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Tammy » 25 mei 2018, 15:28

Wat leuk Herman50 dat je met een stamboom bezig bent.
Hoop dat je ermee kan doorgaan. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 25 mei 2018, 15:48

denk je ,
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Tammy » 25 mei 2018, 16:19

Ja ik hoop het wel voor je Herman50. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Tammy » 25 mei 2018, 16:34

Afbeelding
Max Schrems.

Eerste privacyklachten tegen techgiganten: 'Ze doen denken aan Noord-Korea'

De nieuwe Europese privacywetgeving heeft de eerste officiële klachten opgeleverd. Google, Facebook, WhatsApp en Instagram zijn aangeklaagd vanwege schending van de nieuwe privacyregels. De aanval op de technologiegiganten komt van de activistische Oostenrijkse advocaat Max Schrems, die al jaren een felle campagne voert tegen Facebook op het gebied van privacy.

Volgens de advocaat dwingen de internetbedrijven gebruikers in te stemmen met nieuw privacybeleid. Volgens Schrems hebben de internetbedrijven gebruikers alleen de keus geboden om in te stemmen met de nieuwe privacyregels of hun account te verwijderen. ,,Dat is geen vrije keuze, maar doet eerder denken aan een Noord-Koreaans verkiezingsproces'', aldus Schrems. Hij is oprichter van de privacyorganisatie Noyb (none of your business).

De zaken werden ingediend bij privacywaakhonden in België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Is deze man niet erg overdreven bezig ? [think]
Elk bedrijf heeft volgens mij het recht op eigen regels.
Nu door de nieuwe wet moeten ze die aanpassen natuurlijk.
Dat doen ze ook door hun klanten een optie te geven.
Instemmen met de nieuwe regels of account verwijderen.
Wat is daar voor Noord Koreaans aan ?
Deze wet kent maar twee opties volgens mij ?

Je krijgt een keuze , is toch prima ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door herman50 » 26 mei 2018, 09:50

mag ik effe inbreuk maken Tammy? die familiefoto is die verwijdert door of ivm die wet hoop het niet ..... weet bniet of het er ook mee te maken heeft maar Tinypic voor foto´s is zoals er mooi staat Deze pagina kan niet worden weergegeven ..-met slotje voor de tekst- ..is dit óók een deel van die wet
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vanaf 25 mei is fotograferen personen op straat verboden

Bericht door Tammy » 26 mei 2018, 12:44

Hij doet het weer Herman50, die site ligt er deze week vaak uit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie