De paus promoot losse handjes?!?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Vitharr » 15 jan 2015, 16:52

Ik las net het volgende artikel:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150115_01474927

Daar in staat deze opmerking:
'Als mijn goede vriend Alberto Gasbarri vloekt tegen mijn moeder, kan hij een klap verwachten. Het is normaal dat iemand met geweld reageert als hij zich beledigd voelt', zei paus Franciscus tijdens zijn bezoek op donderdag in de Filipijnen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de paus dat heeft gezegd?!? Maar als dat wel zo is, dan is het toch heel erg zorgelijk vind ik.

Dat je met verbaal geweld reageert als je beledigd wordt vind ik niet normaal, maar acceptabel. Maar dat je bij een belediging met fysiek geweld reageert vind ik puberaal!

Ik vond het dus maar vreemd, en volgens mij ben ik nou ook niet echt een lichtgeraakte softie of zo. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Tardis » 15 jan 2015, 17:01

Het bericht is juist. Op de pagina waar je naar toe linkt is een filmpje te zien waarin hij dit zegt. Net als jij vind ik klappen uitdelen wel gek, ik zou het niet doen. Als iemand mij een schop of klap wil geven dan kan hij een heupworp van me verwachten, als kind zat ik op judo en mijn reflexen zijn nog goed.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Gast1 » 15 jan 2015, 17:21

Zou het kunnen zijn dat de paus het niet handig vindt wat gepubliceerd werd over de nieuwe Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo?
'Het gaat te ver om te provoceren of andermans religie te beledigen of te bespotten', zei Franciscus.
Ik ben het met hem daarin eens ...

Wat ik bedoel is dat deze publicaties reacties gaat oproepen ...
Evenwel voegde Franciscus eraan toe dat het 'waanzin' is om te doden in de naam van God.

De man heeft toch gewoon gelijk?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door univers » 15 jan 2015, 17:37

Wat ik bedoel is dat deze publicaties reacties gaat oproepen ...
Evenwel voegde Franciscus eraan toe dat het 'waanzin' is om te doden in de naam van God.

De man heeft toch gewoon gelijk?
Daar hadden ze eeuwen eerder aan moeten denken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Vitharr » 15 jan 2015, 17:58

Gast1 schreef:Zou het kunnen zijn dat de paus het niet handig vindt wat gepubliceerd werd over de nieuwe Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo?
'Het gaat te ver om te provoceren of andermans religie te beledigen of te bespotten', zei Franciscus.
Ik ben het met hem daarin eens ...
Ik ook, in zoverre dat het wel een grijs gebied wordt als je over beledigingen gaat spreken. Voor sommige gelovigen is het feit dat je niet bij hun clubje hoort al een belediging.

Persoonlijk vind ik dan vooral het provocerende aspect problematisch. Bij mijn vorige werkgever had ik veel Turkse Islamitische collega's en wij hadden regelmatig flinke discussies/dialogen over hun geloof. Ik neem dan zelf echt geen blad voor mijn mond en lever kritiek, maar wel met onderbouwing. Dat vonden ze niet altijd even leuk, maar ze accepteerden het wel.

Voor hen staat bijvoorbeeld gewoon vast dat de Koran de woorden van Allah zijn, opgeschreven door Mohammed. Als ik een brug sla tussen mijn eigen visie en hun religie, dan ben ik best bereid om Allah te zien als wat ik 'in wording' noem. En daaruit volgt dat Mohammed hooguit de boodschap van 'Allah' heeft geïnterpreteerd en in zijn eigen woorden heeft opgeschreven. Dat is voor een moslim al pure heiligschennis. Maar als ze dan beledigd reageerden vroeg ik altijd of ze liever hadden dat ik het alleen maar dacht en verder tegen ze loog. Dat bleek toch best een sterk argument te zijn. :mrgreen:

Maar Mohammed een idioot noemen of belachelijk maken? Nee, dat heb ik nooit gedaan en zal ik ook niet doen. Ik vind die moordenaars in dat kalifaat verschrikkelijke CENSUUR, maar die hebben ook een eigen verantwoording dus ga ik Mohammed daar de schuld niet van geven. Zoals ik tegen mijn Turkse collega's zei; 'als Allah niet wilde dat je zelf nadacht had hij je geen hersens gegeven'. :mrgreen:

Persoonlijk vind ik dat de spotprenten waar zoveel over te doen is niets te maken hebben met de vrijheid van meningsuiting. Ik kan geen Frans, maar ik ben dus ook geen Charlie. Ik ben Vitharr, en zolang het nog mogelijk is probeer ik mensen te zien als individuen, niet als groepen. :wink:
Gast1 schreef:Wat ik bedoel is dat deze publicaties reacties gaat oproepen ...
Evenwel voegde Franciscus eraan toe dat het 'waanzin' is om te doden in de naam van God.

De man heeft toch gewoon gelijk?
Ik vind het waanzin om een ander mens te doden (punt!) Maar zoals ik recent in een ander topic schreef zou ik inmiddels al niet meer weten hoe dat nog te voorkomen is. Dus, zoals mijn inspiratiebron Beugelbekkie altijd zong; 'de hele wereld is gek!'. :wink:

En daarom heeft de paus wat mij betreft gelijk met wat hij denk ik bedoelt, maar niet met wat hij zegt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Vitharr » 15 jan 2015, 17:59

univers schreef:
Wat ik bedoel is dat deze publicaties reacties gaat oproepen ...
Evenwel voegde Franciscus eraan toe dat het 'waanzin' is om te doden in de naam van God.

De man heeft toch gewoon gelijk?
Daar hadden ze eeuwen eerder aan moeten denken.
:post:

Maar zo oud is Franciscus natuurlijk ook weer niet. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Vitharr » 15 jan 2015, 18:00

Tardis schreef:Het bericht is juist. Op de pagina waar je naar toe linkt is een filmpje te zien waarin hij dit zegt. Net als jij vind ik klappen uitdelen wel gek, ik zou het niet doen. Als iemand mij een schop of klap wil geven dan kan hij een heupworp van me verwachten, als kind zat ik op judo en mijn reflexen zijn nog goed.
Sorry Tardis, ik vond het echt ongelofelijk en dan ga ik aan mezelf twijfelen. Bedankt voor de bevestiging van mijn observatie. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De paus promoot losse handjes?!?

Bericht door Zoeker » 15 jan 2015, 23:53

Deze paus gaat steeds meer zijn ware gezicht laten zien…

Zijn uitspraken waren weer van ouderwets katholiek niveau.
Maar gevoel voor marketing heeft ie wel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie