Italië wil troepen sturen naar Libië

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door MetalPig » 23 feb 2015, 11:07

Vitharr schreef:
MetalPig schreef:Dat is het hele probleem wat mij betreft.
De persoon accepteert het als waarheid terwijl op geen enkele manier vaststaat dat het waar is.

Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Voor mij is wat je schrijft absoluut waar. Het enige waar ik wat moeite mee heb is dat je de toevoeging plaatst; 'terwijl op geen enkele manier vast staat dat het waar is'. Ik vind het heel moeilijk om me een mensheid voor te stellen die in staat is om zo'n onderscheid te maken.
Dan is mijn woordkeus wellicht verwarrend. Ik heb zelf het vermoeden dat een grote meerderheid van de mensheid voldoende rationele capaciteiten heeft.
Vitharr schreef:Stel dat ik waarneem dat naast mij een engel op de bank zit en jij komt op visite. Als je binnenkomt zie ik dat jij ook een engel hebt meegebracht. Ik neem ze waar, jij niet. Ik denk dat ik dan zou denken dat engelen in jouw wereld onzichtbaar zijn.
Dat is de kern van mijn betoog. Omdat je het beschouwt als jouw waarheid komt het niet in je op dat je onbewezen overtuiging onjuist zou kunnen zijn.

Al zou je 100 mensen tegenkomen die jouw engelen niet zien; het is jouw waarheid dus je gaat niet heroverwegen.
Vitharr schreef: Jij zou het een onbewezen overtuiging noemen. Maar stel nu dat ik dat ook zou doen, waar zou ik dan nog op kunnen vertrouwen? Als ik aan de engel zou twijfelen, waarom dan niet aan jouw aanwezigheid?
Omdat je (hopelijk) niet compleet irrationeel bent.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Vitharr » 23 feb 2015, 11:27

MetalPig schreef:Dan is mijn woordkeus wellicht verwarrend. Ik heb zelf het vermoeden dat een grote meerderheid van de mensheid voldoende rationele capaciteiten heeft.
Ik zou 'ja' willen zeggen, maar twijfel of ik goed begrijp wat jij bedoelt met rationele capaciteiten. Voor de duidelijkheid, ik zie geen engelen, dat was een voorbeeld. Maar in dat voorbeeld zie ik niet goed hoe rationele capaciteiten een oplossing zouden kunnen bieden. Ik heb ooit een rationeel mens gesproken die in een psychose terecht was gekomen. Hij heeft de distortie van zijn perceptie niet opgemerkt. Pas toen hij er uit was zag hij het contrast. Hij rationaliseerde dus in een distortie. Dat is wel aan te tonen, maar niet zonder meer door de persoon zelf denk ik?

In het voorbeeld van engelen kan ik me voorstellen dat iemand uiteindelijk concludeert dat hij de enige is die ze kan zien, en het is menselijk om daar een + van te maken door te denken dat je de uitverkorene bent o.i.d. Het probleem is dus duidelijk. Maar hoe gaat rationalisering zo iemand helpen om te beseffen dat dat deel van zijn perceptie een overtuiging is? Er zijn voorbeelden van mensen die dat wel beseffen en dan doorslaan naar de andere kant en overal aan gaan twijfelen.
Metalpig schreef:Dat is de kern van mijn betoog. Omdat je het beschouwt als jouw waarheid komt het niet in je op dat je onbewezen overtuiging onjuist zou kunnen zijn.

Al zou je 100 mensen tegenkomen die jouw engelen niet zien; het is jouw waarheid dus je gaat niet heroverwegen.
En daar ben ik het ook volstrekt mee eens. Ik vraag me alleen af hoe iemand die illusie van waarheid zou kunnen herkennen zodat hij het een onbewezen overtuiging kan noemen.
Metalpig schreef:
Vitharr schreef: Jij zou het een onbewezen overtuiging noemen. Maar stel nu dat ik dat ook zou doen, waar zou ik dan nog op kunnen vertrouwen? Als ik aan de engel zou twijfelen, waarom dan niet aan jouw aanwezigheid?
Omdat je (hopelijk) niet compleet irrationeel bent.
Maar hoe zou dat helpen dan? Voordat jij op visite kwam was 'mijn engel' volkomen normaal en jij hebt er ook 1 bij. Dus ik ervaar 2 engelen en 1 Metalpig die zegt dat ze niet bestaan. Hoe zorgt rationaliteit dat ik aan de engelen ga twijfelen, maar niet aan jou? Jullie zouden immers voor mij allemaal even overtuigend zijn?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door MetalPig » 23 feb 2015, 11:50

Vitharr schreef:Maar hoe zou dat helpen dan? Voordat jij op visite kwam was 'mijn engel' volkomen normaal en jij hebt er ook 1 bij. Dus ik ervaar 2 engelen en 1 Metalpig die zegt dat ze niet bestaan. Hoe zorgt rationaliteit dat ik aan de engelen ga twijfelen, maar niet aan jou? Jullie zouden immers voor mij allemaal even overtuigend zijn?
De bezoekende MetalPig zegt dat hij ze niet ziet he, niet dat ze niet bestaan.

Als ik je enige bezoeker zou zijn dan zou het je waarschijnlijk niet veel helpen. Maar als je 20 bezoekers krijgt die allemaal je engel niet zien...
Rationaliteit an sich gaat brengt je niet aan het twijfelen, maar het stelt je wel in staat om je af te vragen of je misschien dingen ziet die er niet zijn.

Ik denk dus dat veel mensen die capaciteiten hebben, maar toch niet besluiten om hun overtuigingen eens kritisch onder de loep te nemen. Er is dus meer nodig.

(Je kunt natuurlijk ook concluderen dat die 20 mensen een complot vormen om de waarheid omtrent engelen te onderdrukken. Dat zie je ook veel te vaak.)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Vitharr » 23 feb 2015, 12:30

MetalPig schreef:De bezoekende MetalPig zegt dat hij ze niet ziet he, niet dat ze niet bestaan.

Als ik je enige bezoeker zou zijn dan zou het je waarschijnlijk niet veel helpen. Maar als je 20 bezoekers krijgt die allemaal je engel niet zien...
Rationaliteit an sich gaat brengt je niet aan het twijfelen, maar het stelt je wel in staat om je af te vragen of je misschien dingen ziet die er niet zijn.

Ik denk dus dat veel mensen die capaciteiten hebben, maar toch niet besluiten om hun overtuigingen eens kritisch onder de loep te nemen. Er is dus meer nodig.

(Je kunt natuurlijk ook concluderen dat die 20 mensen een complot vormen om de waarheid omtrent engelen te onderdrukken. Dat zie je ook veel te vaak.)
Aha, sorry, dan bedoelen we denk ik toch nagenoeg hetzelfde. Ik bewandelde het paadje waarbij zo iemand zijn overtuigingen wel onder de loep neemt maar door zijn illusies dan alsnog de verkeerde conclusies trekt. Precies zoals jij het 'complot' bedoelt eigenlijk. Twijfelen aan de verkeerde factoren dus.

Ik denk dat we het toch eens zijn dan. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Zoeker » 23 feb 2015, 12:32

MetalPig schreef: Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.

Hear hear

Mensen zijn prima in staat om de onzin in andermans overtuigingen te zien.
Voor hun eigen overtuigingen hebben ze echter een blinde vlek….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door MetalPig » 24 feb 2015, 08:21

Zoeker schreef:
MetalPig schreef: Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Hear hear

Mensen zijn prima in staat om de onzin in andermans overtuigingen te zien.
Voor hun eigen overtuigingen hebben ze echter een blinde vlek….
Dit vind ik erg leuk om te lezen, vooral omdat jij voor mij het schoolvoorbeeld bent van wat ik bedoel.

Gast1

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Gast1 » 24 feb 2015, 08:26

Zoeker schreef: Hear hear

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Zoeker » 24 feb 2015, 09:01

MetalPig schreef: Dit vind ik erg leuk om te lezen, vooral omdat jij voor mij het schoolvoorbeeld bent van wat ik bedoel.

Dat maakt jouw citaat :
Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.
niet minder waar toch? Ik zou hem alleen nog een ietsepietsje veranderen:

Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou hun wereld er een stuk beter uitzien.
……………….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

gusteman

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door gusteman » 26 feb 2015, 18:05

Zoeker schreef:
MetalPig schreef: Dit vind ik erg leuk om te lezen, vooral omdat jij voor mij het schoolvoorbeeld bent van wat ik bedoel.

Dat maakt jouw citaat :
Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.
niet minder waar toch? Ik zou hem alleen nog een ietsepietsje veranderen:

Als mensen hun onbewezen overtuiging hun onbewezen overtuiging zouden noemen in plaats van een waarheid, dan zou hun wereld er een stuk beter uitzien.
……………….
Mmmmm ..... je hebt Metalpig niet begrepen, zoveel is wel duidelijk.
Jammer want zo zet je jezelf vast in de discussie.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Zoeker » 26 feb 2015, 18:46

gusteman schreef: Mmmmm ..... je hebt Metalpig niet begrepen, zoveel is wel duidelijk.
Jammer want zo zet je jezelf vast in de discussie.
Ik beschouwde de kwestie al als afgedaan.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Draadloosstroom

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Draadloosstroom » 27 feb 2015, 12:59

Ze hadden Gadaffi, die mijn generatie kent als een held, nooit moeten verdrijven. Maar ja die kut Amerikanen weer....

Enigste oplossing voor Libie is plat bombarderen en vergeten dat het ooit bestond.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13675
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Fenna » 28 feb 2015, 09:01

Ghadaffi, zorgde voor een evenwicht in het middenoosten net als Arrafat.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Italië wil troepen sturen naar Libië

Bericht door Zoeker » 28 feb 2015, 10:33

Draadloosstroom schreef:Ze hadden Gadaffi, die mijn generatie kent als een held, nooit moeten verdrijven. Maar ja die kut Amerikanen weer....

Enigste oplossing voor Libie is plat bombarderen en vergeten dat het ooit bestond.

Helemaal in de geest van Kadaffi!
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie