Brits dorp wil elfendeurtjes uit bos weren

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Brits dorp wil elfendeurtjes uit bos weren

Bericht door Tammy » 13 mar 2015, 05:27

Afbeelding


Piepkleine deurtjes met raampjes waarachter kanten gordijntjes hangen - meer dan honderd zijn er inmiddels verschenen in een bos bij het Engelse dorp Wayford in het zuidwestelijke graafschap Somerset.

De deurtjes lijken erop te wijzen dat in het bos elfen wonen. De bewoners van Wayford en de vrijwilligers die het bos onderhouden zijn de deurtjes inmiddels meer dan zat en hebben elfenmaatregelen aangekondigd.

De deurtjes zijn met scharnieren aan de beuken-, essen- en eikenbomen geschroefd en soms gaat erachter ook een minihuisje schuil, compleet met stoeltjes en een poppenhuisbed. Het bos trekt vanuit de wijde omtrek kinderen aan, die briefjes achterlaten in de hoop dat de elfen hun wensen vervullen.

''We zijn niet tegen elfen'', zegt een van de bosbeheerders tegen de krant The Independent. ''Maar de deurtjes zijn nu overal. Het wordt gevaarlijk.''

De beheerders waarschuwen vooral voor beschadiging van levende bomen en balen van de briefjes die door het bos waaien. ''We willen niet dat kinderen gewond raken door spijkers die uit losgeraakte deurtjes steken. En we willen dat het bos een bos is, geen pretpark.''

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brits dorp wil elfendeurtjes uit bos weren

Bericht door Tammy » 13 mar 2015, 05:33

Ok, ik snap dat de bomen kunnen beschadigen door de spijkertjes.
Maar dan moeten ze daarvoor maar iets anders verzinnen.
Maar dit is toch prachtig wat daar gebeurd ?

Kinderen die heerlijk in de buitenlucht vertoeven in plaats van binnen achter computers te zitten.
En dan ook nog met het magische gevoel rondlopen in dat bos dat er elfjes leven daar.
Ik vind het geweldig! :grin:

Het zal het kind wel in mij zijn, maar dit vind ik zo mooi.
Hoop dat ze een minder milieu belastende maatregel kunnen nemen daar.
Maar hou er alsjeblieft niet mee op.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Brits dorp wil elfendeurtjes uit bos weren

Bericht door gusteman » 13 mar 2015, 09:13

Tammy schreef:Ok, ik snap dat de bomen kunnen beschadigen door de spijkertjes.
Maar dan moeten ze daarvoor maar iets anders verzinnen.
Ik ken de toestand ter plaatse niet, maar zolang het gaat om bomen die niet meer piepjong zijn (bijvoorbeeld kaprijp) zullen enkele schroefjes totaal geen hinder berokkenen of de bomen onherstelbaar beschadigen.
Bijvoorbeeld regelmatig plassen aan de voet van een stam zal veel meer schade toebrengen, en het zou mij verwonderen dat zoiets zelden of nooit gebeurt.
Tammy schreef:Maar dit is toch prachtig wat daar gebeurd ?

Kinderen die heerlijk in de buitenlucht vertoeven in plaats van binnen achter computers te zitten.
En dan ook nog met het magische gevoel rondlopen in dat bos dat er elfjes leven daar.
Ik vind het geweldig! :grin:

Het zal het kind wel in mij zijn, maar dit vind ik zo mooi.
Hoop dat ze een minder milieu belastende maatregel kunnen nemen daar.
Maar hou er alsjeblieft niet mee op.
Het lijkt mij weer een typisch voorbeeld van "territoriumdrift" te zijn.
Een lokaal actiecomité heeft waarschijnlijk jarenlang geijverd voor de instandhouding van een bos met de bedoeling een habitat te behouden voor de plaatselijke fauna en flora.
Een lovenswaardige inzet, dat wel, maar nu blijkt dat de rust waar ze zolang naar gestreefd hebben plots wordt verstoord door spelende kinderen, en het zint hen niet dat dit gebeurt in "hun" bos.
Laten ze dus maar gewoon even rond de tafel gaan zitten en proberen tot een vergelijk te komen.
De bomen ondervinden er geen hinder van, en voor de drukte en de achtergelaten rommel moet toch wel een eenvoudige oplossing te vinden zijn.
Verdraagzaamheid is tegenwoordig vaak nogal ver te zoeken.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Brits dorp wil elfendeurtjes uit bos weren

Bericht door taigitu » 13 mar 2015, 10:52

De bewoners van Wayford zouden er op in kunnen spelen......
Laat ze een 'manifest van de elfjes' verspreiden met daarin een verzoek om aan het begin
van het pad van het bos een aanplakbord te plaatsen waar al die verzoekjes opgeplakt
kunnen worden. Omdat het teveel werk voor de elfjes zou zijn om al die papertjes te
verzamelen naast hun andere werkjes in het bos. Maak er iets mystieks van en 'stuur' de
kinderen hierin en geef ze verder de vrijheid om hun spel zelf verder in te vullen.
De bewoners hun zin en de kinderen kunnen gewoon spelen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brits dorp wil elfendeurtjes uit bos weren

Bericht door Tammy » 14 mar 2015, 06:15

Gusteman schreef:
Ik ken de toestand ter plaatse niet, maar zolang het gaat om bomen die niet meer piepjong zijn (bijvoorbeeld kaprijp) zullen enkele schroefjes totaal geen hinder berokkenen of de bomen onherstelbaar beschadigen.
Dat wist ik niet Gusteman.
Ik dacht misschien dat bomen daardoor wel ziek konden worden.
Maar dat is dus bij jongere bomen.

Wat Taigitu schreef als oplossing vind ik helemaal geweldig. ;P!
Lijk me heel goed uitvoerbaar. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie