Geen studie bij slecht Nederlands

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Tammy » 05 apr 2015, 05:49

Afbeelding
Studenten die de Nederlandse taal niet goed beheersen, krijgen het zwaar op de Universiteit Utrecht.


Utrecht - Studenten die na hun eerste studiejaar nog slecht Nederlands schrijven en spreken, moeten in de toekomst hun opleiding op de Universiteit Utrecht beëindigen.

Dat wil hoogleraar Leo Lentz, die daarover al gesprekken heeft gevoerd met de rector van de onderwijsinstelling en de decaan.

Tenenkrommende taalfouten, verkeerde werkwoordsvormen en slecht opgebouwde betogen zien de hoogleraren van de universiteit dagelijks voorbijkomen. „Meestal worden studenten daar pas op aangesproken op het moment dat zij hun scriptie schrijven in het laatste jaar. Dat willen wij voorkomen.”


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Tammy » 05 apr 2015, 05:53

Het lijkt mij niet meer dan normaal als je gaat studeren op een universiteit dat je correct Nederlands spreekt en schrijft.
Voor studenten die uit het buitenland komen en daarna weer terug gaan is het misschien moeilijker.
Maar die zullen waarschijnlijk de Engelstalige lessen volgen die er ook zijn.

Maar voor Nederlandse studenten moet de beheersing van hun eigen taal toch normaal zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Draadloosstroom

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Draadloosstroom » 05 apr 2015, 20:18

Hm laten we eerst een beginnen bij de eerste generatie arbeiders dei geen woord NL Spreken
Daarna naar de mensen die hier komen omdat ze sogenaamd zielig zijn en hier outkiering en Verblijfsvergunning willen hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Tammy » 06 apr 2015, 06:25

Wat je zegt gaat niet over studenten op de universiteit Draadloosstroom. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Gast1 » 06 apr 2015, 08:35

Tammy schreef:Utrecht - Studenten die na hun eerste studiejaar nog slecht Nederlands schrijven en spreken, moeten in de toekomst hun opleiding op de Universiteit Utrecht beëindigen.
Zonder enige twijfel: "Onmiddellijk mee eens!" ;P!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Vitharr » 06 apr 2015, 12:52

Ik zou bijna ook 'ja' zeggen. Bijna, omdat ik twijfel over de gehanteerde definitie van slecht Nederlands.

Afgelopen vrijdag had ik de helpdesk van Microsoft nodig. Ik kreeg een dame aan de telefoon die onmiskenbaar uit Oost Europa stamde. Haar uitspraak verraadde haar, maar afgezien daarvan hoorde ik goed Nederlands.

Gedurende het gesprek vond ik het zelfs indrukwekkend worden. Haar achtergrond verraadde zich ook door de zinsbouw en woordkeuzes. Ik moest codes doorgeven en uit nieuwsgierigheid sprak ik de letters supersnel uit zonder er 'namen' van te maken. Geen enkel probleem.

Gedurende het hele gesprek heb ik niets moeten herhalen en elke actie van haar kant was 100% efficiënt. Aan het eind van het gesprek bedankte ik haar en reageerde ze met 'uw dank is niet nodig'. :mrgreen:

Wat een contrast met de gemiddelde helplijn waar je door een correct Nederlands sprekend persoon met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Wat heb je eigenlijk aan perfect Nederlands als je niet in staat bent om te communiceren?

Ik denk dat het artikel vooral doelt op buitenlandse studenten. Hier naast me zit een common house, dus ik kan er dagelijks over oordelen. Het valt me vooral op dat de Nederlandse studenten geen correct Nederlands spreken. Dus dat een buitenlander dat slecht kopieert kan ik hem/haar niet echt kwalijk nemen.

Ik heb dan ook geen probleem met 'uw dank is niet nodig', ik hoor het liever dan 'isalgoedjoh'. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Gast1 » 06 apr 2015, 14:14

:rolfl:

Helemaal mee eens Vitharr.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door taigitu » 06 apr 2015, 14:20

Ik kan me vergissen maar moet je niet een behoorlijke cijferlijst hebben om toegelaten te
worden op de universiteit? Dan lijkt het me van de dolle om studenten te verwijderen die
al toegelaten zijn. Dan klopt er ergens iets toch niet?
Maar kan het te maken hebben met de kwalificering van scholen en/of universiteiten (?)
waarvan publiek wordt gemaakt hoe de scoring is van het aantal studenten die afstuderen.
Misschien dat universiteiten die onder de maat presteren weinig aandacht of investering
krijgen van het bedrijfsleven?
Zomaar wat gedachten.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door gusteman » 06 apr 2015, 16:52

Tammy schreef:Het lijkt mij niet meer dan normaal als je gaat studeren op een universiteit dat je correct Nederlands spreekt en schrijft.
Voor studenten die uit het buitenland komen en daarna weer terug gaan is het misschien moeilijker.
Het lijkt mij sowieso een heel stuk moeilijker voor buitenlandse studenten: het Nederlands is één van de moeilijkste talen om aan te leren.
Tammy schreef:Maar voor Nederlandse studenten moet de beheersing van hun eigen taal toch normaal zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Net zoals Britse studenten de Engelse taal behoren machtig te zijn, en Franse studenten de Franse taal, gaat dit evenzeer op voor Nederlandse studenten.
Jammer genoeg vind je bij het merendeel van de bevolking niet voldoende het besef van de noodzaak tot een correct taalgebruik, waaruit volgt dat er een "bovenlaag" en een "onderlaag" groeit bij de afgestudeerden. Onrechtstreeks leidt deze nonchalance dus tot het bestendigen van een "elite" en wordt de kloof zelfs almaar groter.
Als ik luister naar toespraken door, en gesprekken met, Godfried Bomans merk ik dat het Nederlands op pakweg 50 jaar van een mooie, bloeiende en kleurrijke taal tot een platvloers gewauwel, een soort "veralgemeend dialect", is gedegradeerd.

Dus voor de studenten aan de Universiteit Utrecht die eventueel de studies zouden moeten afbreken, twee vliegen in één klap:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Witte wel » 06 apr 2015, 22:23

Zouden ze bij justitie ook wel eens de bezem er doorheen kunnen helen.
Ik sprak vorige week een administratief medewerkster van het korps midden Brabant die uitsprak over de vele schrijffouten in de proces verbalen geschreven door de medewerkers van buitenlandse afkomst. Deze staan ram vol met schrijffouten en niet zomaar één zoals de verwisseling van een v met een f maar fouten waar je beroerd van wordt.
Dat kan blijkbaar allemaal wél hier in nederland.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Tammy » 07 apr 2015, 05:11

Het lijkt mij ook Gusteman dat het voor buitenlandse studenten heel moeilijk is.
Ze komen hier alleen om te studeren en ze zullen denk ik de Engelstalige lessen volgen voor hun vak.
Mooi gesprek laat je horen in het filmpje.

Witte wel, wat jij zegt stond verleden week in het nieuws.
Ik weet niet meer precies wat het was, maar iets dat de politie mensen van buitenlandse afkomst ze niet meer verplicht voor een Nederlandse taalcursus.

Ik zal proberen het artikel op te zoeken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Witte wel » 07 apr 2015, 21:19

Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geen studie bij slecht Nederlands

Bericht door Tammy » 08 apr 2015, 05:42

Dank je Witte wel, dat artikel bedoelde ik. :hands:
Ik kon het niet vinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie