Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Tammy » 15 apr 2015, 04:55

LEIDEN - Een aantal ouders van Syriëgangers wil gezamenlijk naar de rechter stappen om de Nederlandse staat aan te klagen. Ze vinden dat Nederland te weinig heeft gedaan om hun kinderen te beletten naar Syrië af te reizen om zich bij de terreurgroep IS aan te sluiten.

Aanleiding voor de actie is een 27-jarige Nederlandse vrouw die vorige week door Turkije naar Nederland werd teruggestuurd omdat ze het voornemen had zich in Syrië bij IS te voegen. De Turkse autoriteiten bevestigden aan persbureau Anadolu dat deze Leidse vrouw als gezocht geregistreerd stond bij Interpol, waardoor ze kon worden aangehouden en teruggestuurd.

De groep ouders claimt dat eerdere waarschuwingen over hun kinderen in de wind zijn geslagen waardoor zij wel de grens konden overschrijden.

Leidenaar Mohamed Nidalha is initiatiefnemer. Hij staat in contact met een groep van negen ouders en gezinsleden van Syriëgangers die zich, net zoals hij, niet gehoord voelt door de overheid. „Met een aanklacht tegen de staat krijg ik uiteraard mijn zoon niet terug, maar ik doe dit voor andere ouders. Ik wil dat zij in de toekomst niet hetzelfde hoeven mee te maken als wij”, zei hij tegen het ANP. Hij hoopt dat meer ouders zich bij het initiatief aansluiten.

Zelf nam Nidalha naar eigen zeggen vergeefs contact op met de politie, de AIVD en de gemeente toen zijn zoon afgelopen zomer in Turkije zat met het plan zich bij IS te voegen. „De politie zei dat ze niks konden doen omdat hij meerderjarig is. De AIVD kwam zes weken later terug voor informatie en de gemeente gaf mij een folder mee over maatschappelijk werk. Ik begrijp er niets van, waarom hebben ze deze vrouw wel tegengehouden maar mijn zoon niet?“

Volgens Nidalha meten de autoriteiten met twee maten. Volgens de vader was er in het geval van zijn zoon twee keer een kans om hem terug te sturen, als er een internationaal opsporingsbevel voor hem was uitgevaardigd. „Mijn zoon is in twee weken tijd twee keer aangehouden aan de Syrische grens.” Inmiddels zit de zoon van Mohamed in Raqqa, de hoofdstad van IS, waar hij vermoedelijk strijdt.

Het Openbaar Ministerie zegt in een reactie dat het zich samen met de politie en gemeenten inzet om iedereen tegen te houden die met de intentie vertrekt deel te nemen aan een gewapende strijd in IS-gebied. „Daarin is meerdere keren succes geboekt. Succes hangt natuurlijk wel af van de informatie die beschikbaar is en of er vanuit politie en OM een verdenking is ja of nee. Als iemand heimelijk vertrekt, dan houdt het op.”


BRON .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Tammy » 15 apr 2015, 05:07

Gaan we nu dit krijgen ?
Ouders die de Nederlandse Staat gaan aanklagen omdat hun kinderen uitreizen om zich bij dat tuig te gaan voegen ?
Misschien zou het eens verfrissend zijn om eens te kijken hoe je je kinderen hebt opgevoed ?
De ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding, niet de Staat.
Waarom reizen hun kinderen af ?

Hoe is de integratie van de ouders geweest in dit land ?
Hoeveel hebben ze hun kinderen de normen en waarden en vrijheid van de westerse samenleving in dit land doorgegeven ?
Daar zouden ze eerst eens naar moeten gaan kijken in plaats van de Staat aan te klagen.
Maar zoals zo vaak krijgt iedereen de schuld behalve zijzelf natuurlijk.

De wereld op zijn kop voor mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Gast1 » 15 apr 2015, 07:22

Ik ben het helemaal met je eens Tammy.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door univers » 15 apr 2015, 07:40

Ze kunnen beter de ouders aanklagen, gebrek aan opvoeding.
En de kosten die de staat heeft op hun verhalen,
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Gast1 » 15 apr 2015, 08:07

Dat is ook mijn mening.
Buitenlanders hebben vaak de neiging om te zeggen dat ze gediscrimineerd worden, maar ze willen wel geholpen worden.
Worden ze niet geholpen, dan worden ze gediscrimineerd.
Je kunt je afvragen wat 'belachelijker' is?
Of de ouders van de Syriëgangers de staat aan willen klagen of dat de ouders van de Syriëgangers door de staat in het gelijk worden gesteld?
Ik hou het voorlopig op het laatste ...

gusteman

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door gusteman » 15 apr 2015, 18:12

Wordt hier niet wat te snel geoordeeld of veralgemeend?
Misschien toch ook eens van de andere kant bezien?

Ik heb natuurlijk enkel de informatie uit het artikel in de Telegraaf om op af te gaan, maar ik veronderstel dat dit ook geldt voor iedereen die hier reageert.

Wat mij meteen opviel was de zin
De groep ouders claimt dat eerdere waarschuwingen over hun kinderen in de wind zijn geslagen waardoor zij wel de grens konden overschrijden.
Als het inderdaad zo is dat die ouders door hadden dat hun kinderen zich aangetrokken voelden om naar Syrië te trekken, dit hebben gemeld aan een overheidsinstantie (blijkbaar was Interpol toch op de hoogte van één en ander [think] ) en die overheid geen stappen heeft ondernomen om eventuele Syrië-gangers hierop aan te spreken, ja dan hebben ze inderdaad wel een punt met hun aanklacht.

Het blijft natuurlijk een grote "als" maar indien het zo zou zijn dan sta ik wel volledig achter hun actie.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Fenna » 15 apr 2015, 21:50

Ik blijf erbij dat het de taak is van de ouders hun kinderen hiervan te weerhouden.
Dit is niet iets waar de staat/belastingbetaler voor moet opdraaien.
Aanpakken die hap.
Laatst waren er twee jochies van twaalf jaar die een cafetaria overvielen, dat had niet een van mijn jongens moeten zijn want die had dan wel zo'n ongenadig pak op z'n sodemieter gehad, dat hij de eerst volgende keer zich wel twee maal zou bedenken eer hij weer zo'n stommiteit begin.
Als jou kind het criminele pad kiest, ga je toch ook niet de staat aanklagen omdat zij niet voldoende hulp hebben geboden?
Ik vind dit net zo'n sneu gedoe als de veel gehoorde klacht van Marokkanen 'hij is de criminele weg ingeslagen omdat hij geen werk kan krijgen en hij wil ook graag mee doen met de rest'.
Is dat aan een reden om je te gaan misdragen?
Kom op zeg, het zou een mooi boel zijn dat iedere werkeloze maar een juwelier gaat overvallen omdat ook een dure ring of armband wil.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Tammy » 16 apr 2015, 04:24

Ik ben het helemaal eens met wat Fenna schrijft Gusteman.
Of die ouders het wel of niet gemeld hebben is geen reden om de Staat aan te klagen.
Er schijnen al problemen te zijn om ze allemaal in de gaten te houden.
Dankzij het slappe beleid in dit land.

Hun kind wilt gaan en zich aansluiten bij die barbaren.
Dat die kinderen dat willen zegt al iets over hun.
Misschien zouden die ouders eerst eens moeten kijken waarom hun kind daarheen wilt ?
Die slachtofferrol ben ik meer dan beu.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Fenna » 16 apr 2015, 08:29

Ik had verzuimd te melden dat die twee overvallertjes van 12, Marokkaantjes waren.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door gusteman » 16 apr 2015, 08:40

Tammy schreef:Of die ouders het wel of niet gemeld hebben is geen reden om de Staat aan te klagen.
Er schijnen al problemen te zijn om ze allemaal in de gaten te houden.
Dankzij het slappe beleid in dit land.
Eigenlijk schrijf je hier zelf dat de overheid blijkbaar in gebreke blijft.

Laat ik duidelijk wezen: ik ben zelf, en heb dit trouwens reeds aangehaald ergens op het forum hier, van mening dat er gevallen zijn waar ouders zouden mee aansprakelijk moeten worden gesteld voor asociaal gedrag van hun kinderen. Echter enkel wanneer zoiets kan worden aangetoond.

In het geval van deze kinderen (Syrië-gangers) weet ik dus niet met zekerheid of er sprake is van aantoonbaar gebrek aan opvoeding.
Daarom is het zelfs aangewezen om een rechtszaak aan te moedigen, want enkel gedegen onderzoek kan zoiets aan het licht brengen.

Ik wees vooral op het feit dat in di geval heel snel wordt veralgemeend, een fout die maar al te vaak wordt gemaakt.
Want laten we wel wezen: het gaat hier over jongeren die verkiezen om naar een oorlogsgebied te trekken, waarbij de motivaties allerhande kunnen zijn; misschien zelfs wel dat die kinderen zich willen afzetten tegen hun ouders die hen verbieden om dit te doen.
En over hoeveel gevallen gaat het dan? Enkele tientallen? Laten we het getal vijfhonderd nemen.
Dan zou het gaan over 1/34000ste van de Nederlandse bevolking, zijnde welgeteld 0,003%.
Dit kan je toch niet gaan veralgemenen, het gaat veeleer over de "uitzondering welke de regel bevestigt".

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Tammy » 16 apr 2015, 08:49

Wat ik bedoelde Gusteman met het slappe beleid in dit land is vooral dat ze mogen terugkeren.
Ik had daarin duidelijker moeten zijn.
Die kan je niet allemaal in de gaten houden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Gast1 » 16 apr 2015, 08:56

Fenna schreef:Ik had verzuimd te melden dat die twee overvallertjes van 12, Marokkaantjes waren.
Vreemd, ik ben niet echt verbaasd ... :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Fenna » 16 apr 2015, 09:39

Wat de overheid zou kunnen doen is beginnen die haatbaarden het land uit te zetten en haatbaarden die hier met een visum willen preken gaan weren, dan zullen er heel wat minder jihadstrijders geronseld worden.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het de taak van de ouders is.
Als mijn kind met zulke idiote radicale ideeën rondloopt is het mijn taak hem daar van af te brengen en is dat geen taak van de overheid.
Je gaat toch ook niet de overheid vragen hoe jij je kind moet opvoeden?
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door gusteman » 16 apr 2015, 19:17

Tammy schreef:Wat ik bedoelde Gusteman met het slappe beleid in dit land is vooral dat ze mogen terugkeren.
Ik had daarin duidelijker moeten zijn.
Die kan je niet allemaal in de gaten houden.
Bedankt voor de verduidelijking, lieve Tammy, zo leest het inderdaad helemaal anders.
Gast1 schreef:
Fenna schreef:Ik had verzuimd te melden dat die twee overvallertjes van 12, Marokkaantjes waren.
Vreemd, ik ben niet echt verbaasd ... :wink:
Bemerk ik hier enige vooringenomenheid, of is het een vorm van sarcasme?
Fenna schreef:Wat de overheid zou kunnen doen is beginnen die haatbaarden het land uit te zetten en haatbaarden die hier met een visum willen preken gaan weren, dan zullen er heel wat minder jihadstrijders geronseld worden.
Dat lijkt me wat kort door de bocht genomen aangezien het meeste "ronselen" gebeurt via internet.
Fenna schreef:Ik blijf bij mijn standpunt dat het de taak van de ouders is.
Het is inderdaad de taak van de ouders om hun kinderen een degelijke opvoeding te geven. Maar zelfs dan kunnen adolescenten "ontsporen". Rebelleren is niet voor niks een typisch gedragspatroon van pubers en zelfs noodzakelijk om evolutie in stand te houden.
Fenna schreef:Als mijn kind met zulke idiote radicale ideeën rondloopt is het mijn taak hem daar van af te brengen en is dat geen taak van de overheid.
Inderdaad, daar ben ik het mee eens.
Maar wat indien jouw kind weigert open te staan voor jouw argumenten en zich toch gaat inlaten met initiatieven die de grenzen van het wettelijk toelaatbare overschrijden? Heb je dan als ouder de mogelijkheid om bevoegde overheidsinstanties aan te spreken met een vraag om hulp bij het aanpakken van zo'n probleem?
Ja, je hebt die mogelijkheid.
En wat als je als ouder gebruik maakt van die mogelijkheid maar de overheid laat jou in de steek?
Wat doe je dan? De zaak blauw-blauw laten of actie ondernemen in de hoop dat dit zich in de toekomst niet meer kan herhalen?

Jammer genoeg (zoals ik reeds schreef) bezorgt het artikel in de Telegraaf slechts heel weinig informatie dus om een volledig en duidelijk beeld te schetsen is dit onvoldoende.

Om dan terug te grijpen naar dooddoeners zoals "haatbaarden" en "Marokkaantjes" en hierdoor een mogelijks vertekend beeld op te hangen lijkt mij nog wat te vroeg in het behandelen van dit item.

Gast1

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Gast1 » 17 apr 2015, 08:14

gusteman schreef:
Gast1 schreef:
Fenna schreef:Ik had verzuimd te melden dat die twee overvallertjes van 12, Marokkaantjes waren.
Vreemd, ik ben niet echt verbaasd ... :wink:
Bemerk ik hier enige vooringenomenheid, of is het een vorm van sarcasme?
Beiden. Ik weet het, mijn oud geconditioneerd paradigma 'speelde weer even op'. :oops:
gusteman schreef:
Fenna schreef:Ik blijf bij mijn standpunt dat het de taak van de ouders is.
[...] Om dan terug te grijpen naar dooddoeners zoals "haatbaarden" en "Marokkaantjes" en hierdoor een mogelijks vertekend beeld op te hangen lijkt mij nog wat te vroeg in het behandelen van dit item.
Dit is de sprekende stem van zwijgend Nederland Gusteman, de mensen worden het (gelukkig) moe ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Fenna » 17 apr 2015, 09:06

gusteman schreef:
Fenna schreef:Wat de overheid zou kunnen doen is beginnen die haatbaarden het land uit te zetten en haatbaarden die hier met een visum willen preken gaan weren, dan zullen er heel wat minder jihadstrijders geronseld worden.
Dat lijkt me wat kort door de bocht genomen aangezien het meeste "ronselen" gebeurt via internet.
Inderdaad maar de haatbaarden zijn daarin wel een hele grote spil omdat zij die genen die op het internet, als ze het al zelf niet zijn die de daar de oproep plaatsten, de boel over zitten op te jutten.
Het is inderdaad de taak van de ouders om hun kinderen een degelijke opvoeding te geven. Maar zelfs dan kunnen adolescenten "ontsporen". Rebelleren is niet voor niks een typisch gedragspatroon van pubers en zelfs noodzakelijk om evolutie in stand te houden.
Juist en dan ben je als ouder helaas niet goed doorgedrongen tot je kind.
En deze zwaktes in de opvoeding geven de puber een grond om zich tegen af te zetten tegen de ouders wat een natuurlijk proces is bij het volwassen worden om je eigen identiteit te vormen.

Wat betreft de twaalfjarige Marokkaantjes vernoem ik alleen een voldongen feit, ik er ga niet standaard van uit dat het altijd Marokkanen zijn die dit soort rottigheid uithalen, maar deze groep scoort wel erg hoog met die soort zaken.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Gast1 » 17 apr 2015, 09:21

Niets aan toe te voegen ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Zoeker » 17 apr 2015, 12:43

Tsja, wat kan je doen als je kinderen jihadist worden? Als ze meerderjarig zijn heb je er sowieso al geen vat op. En in de regel zijn jihadisten meerderjarig. Maar ook bij minderjarigheid zijn de mogelijkheden beperkt, voor zowel ouders als overheid.

Jongelui kunnen soms zich totaal buiten iedere controle begeven. We kunnen toch niet alle potentiele jihadisten 24/7 gaan schaduwen?
Soms moet je je gewoon neerleggen bij dat wat is...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

gusteman

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door gusteman » 17 apr 2015, 13:27

Gast1 schreef:Dit is de sprekende stem van zwijgend Nederland Gusteman, de mensen worden het (gelukkig) moe ...
Jammer genoeg bestaat een "zwijgende meerderheid" meestal uit individuen die decennia lang een falende overheid hebben laten begaan, nogal vaak vanuit gemakzucht. Wanneer het dan fout gaat lopen wordt dan al eens snel een "boeman" naar voor geschoven, daar waar de verantwoordelijkheid in wezen bij de burger ligt. Want net zoals ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen zijn burgers verantwoordelijk voor de overheid die zij een mandaat hebben gegeven, en dus ook voor het knoeiwerk van die overheid.
Het risico van een standpunt wat hier wordt toegeschreven aan zo'n zwijgende meerderheid zit hem in het feit dat de grens naar de volgende stap ontzettend dun is, en dan kom je in bekende situaties terecht
Wikipedia/Kristallnacht schreef: In een op 11 november (1938) gepubliceerd artikel schrijft Goebbels dat de Duitse burgers zich tijdens de Kristallnacht hebben laten leiden door hun 'gezonde instinct'. De Duitsers zijn nu eenmaal antisemitisch, stelt Goebbels, en willen zich niet langer laten beperken of provoceren door joodse parasieten.
Er worden zelden echt lessen getrokken uit het verleden stel ik weer maar eens vast.
Fenna schreef:Inderdaad maar de haatbaarden zijn daarin wel een hele grote spil omdat zij die genen die op het internet, als ze het al zelf niet zijn die de daar de oproep plaatsten, de boel over zitten op te jutten.
Ook de ouders van die jongeren die zich laten meeslepen zijn hierin slachtoffer, en niet de verantwoordelijken. Het zou zinvoller zijn om open te staan voor de verzuchtingen van die ouders, in plaats van hen meteen te beschuldigen van het slecht opvoeden van hun kinderen.
Luister naar wat die mensen te vertellen hebben, in plaats van hen in eerste instantie de zwarte piet toe te schuiven.
We kunnen er alleen maar samen beter van worden.

En indien zou blijken dat misstanden en wildgroei te wijten zijn aan een falende overheid, pak dan de politieke partijen aan en confronteer hen met hun verantwoordelijkheden.
Vroeg of laat zal dit toch moeten gebeuren.

Gast1

Re: Ouders Syriëgangers willen Staat aanklagen

Bericht door Gast1 » 18 apr 2015, 08:26

Zoeker schreef: Soms moet je je gewoon neerleggen bij dat wat is...
Wanneer ik op een plek zit, vanwaar ik geen invloed kan uitoefenen, gaat dit op en ben ik het met je eens. Ik dacht ook even aan dat wat taigitu bij citaten plaatste:
taigitu schreef:Afbeelding
Daarop schreef ik: "I understand, but I can't believe ..."
Met Jiddu Krishnamurti's citaat ben ik het niet eens, maar ik vermoed veel meer dat ik het niet begrijp.

@ Gusteman:

Heel mooi en waar geschreven: :post:

Plaats reactie