Coalitieoverleg over de opvang van illegalen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80377
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Coalitieoverleg over de opvang van illegalen

Bericht door Tammy » 16 apr 2015, 04:34

Afbeelding
Journalisten wachten bij de deur van het Torentje.

Het coalitieoverleg over de opvang van illegalen duurde donderdag tot 03.30 's ochtends voort in het Torentje van premier Mark Rutte. VVD en PvdA probeerden daar al sinds 17.00 uur een compromis te vinden voor de meningsverschillen over de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers, die illegaal in Nederland verblijven. De PvdA wil hen 'bed, bad en brood' bieden, de VVD voelt daar niet voor.


Het overleg leek rond 2.15 uur afgelopen te zijn. Chauffeurs van ministers startten hun auto, in afwachting van hun ministers. Maar even later kwam voor de bij het departement van premier Rutte verzamelde pers de mededeling dat er toch nog verder wordt gepraat. Om 3.30 was het overleg dan toch echt afgelopen en werd medegedeeld dat donderdag overdag verder wordt gepraat.

Reacties.

'Het is een ingewikkelde kwestie waar we over praten. Het hele dossier is ingewikkeld. We gaan morgen eventjes rustig verder praten', aldus premier Mark Rutte na afloop. Hij zei dat hij 'goede hoop' heeft dat het overleg tussen VVD en PvdA tot een oplossing leidt.

Asscher en Samsom wilden weinig kwijt over het overleg. Samsom meldde dat partijen er nog niet uit zijn, maar antwoordde niet op de vraag of er nu een crisis in de coalitie is. Asscher zei dat hij vertrouwen heeft in een oplossing. Hij zei dat het overleg langer duurde dan hij had gewild.

Staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asiel) zei na het overleg dat de kwestie complex is. Hij heeft nog vertrouwen in een goede afloop. 'Anders ga je morgen niet verder praten.' Ook VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra sprak over een complex probleem.

Crisis.

Rond het topoverleg hangt inmiddels steeds meer de dreiging van een crisis. Bronnen in de coalitie meldden eerder dat er veel opties op tafel liggen, maar het blijkt toch erg moeilijk om het over een daarvan eens te worden.

De ochtendkranten werden voor het eindigen van het overleg naar de persen gestuurd, maar berichten allemaal over de spanning in de coalitie.

Onenigheid.

VVD en PvdA staan op dit dossier lijnrecht tegenover elkaar. Ze hebben de onenigheid lang voor zich uitgeschoven, in afwachting van een uitspraak van het Comité van Ministers van de mensenrechtenorganisatie Raad van Europa in Straatsburg. Die uitspraak kwam donderdag, maar werd op allerlei verschillende manieren geïnterpreteerd.

In de nacht van dinsdag op woensdag was er al overleg tot 2.30 uur in de ochtend, vervolgens was er woensdag overleg in het Torentje en dat werd om 17.00 vervolgd. Vervolgens werd er tot 03.30 doorgepraat.

Hoe laat het overleg vandaag zal worden hervat, is nog niet bekend.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80377
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Coalitieoverleg over de opvang van illegalen

Bericht door Tammy » 16 apr 2015, 04:48

'Het is een ingewikkelde kwestie waar we over praten. Het hele dossier is ingewikkeld. We gaan morgen eventjes rustig verder praten', aldus premier Mark Rutte na afloop. Hij zei dat hij 'goede hoop' heeft dat het overleg tussen VVD en PvdA tot een oplossing leidt.
Het is helemaal niet ingewikkeld.
Illegaal en uitgeprocedeerd betekend dat je niet in dit land mag blijven.
Je hebt de procedure doorlopen, je kan in beroep gaan maar eens houd het op.
Of je mag blijven of je mag niet blijven.

Als het antwoord nee is dien je te vertrekken.
Nederland kan niet iedereen opnemen.
Er is geen duidelijk beleid hier in dit land.
De PVDA is daar de grootste schuldige aan.
Bed-Brood en Bad lijkt allemaal mooi maar is het niet.
De mensen word ze hoop gegeven terwijl ze uitgeprocedeerd zijn en dat heeft wel degelijk een aanzuigende werking op anderen mensen die willen komen.

Als iemand word afgewezen dient men het land in 24 uur te verlaten vind ik.
Dit halfbakken beleid werkt voor geen meter.
En ik heb mijn twijfels over het werkelijke aantal echte vluchtelingen.
Er zitten ook een hoop gelukszoekers bij.
Dat mag je bijna niet zeggen in dit land want dan word je voor racist uitgemaakt maar het is wel zo.
Met gelukszoekers is niks mis mee, ze hebben recht om hun geluk elders te gaan vinden.
Maar als je niet word toegelaten dien je te vertrekken.
De echte vluchtelingen zijn daar de dupe van uiteindelijk.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst is van het overleg.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

carbon

Re: Coalitieoverleg over de opvang van illegalen

Bericht door carbon » 16 apr 2015, 07:11

Maar als dat betekent dat je hoofd er af gehakt word in land van herkomst kan ik me wel voorstellen dat ze willen blijven. Maar persoonlijk vind ik dat ze op moeten rotten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80377
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Coalitieoverleg over de opvang van illegalen

Bericht door Tammy » 18 apr 2015, 05:16

Ze gaan maandag weer verder, ze komen er niet uit.
Carbon, ze gaan hier door een hele procedure.
De echte vluchtelingen worden niet zomaar geweigerd.
Als blijkt dat je terug kan nadat je alles hebt doorlopen hier dien je te vertrekken.
Het kabinet is al dagen aan het praten hierover.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie