Vier 420

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Vier 420

Bericht door Rudolf I » 20 apr 2015, 21:14

Vandaag is het 420, dat verwijst naar de datum 4/20 (Amerikaans voor 20 April). Het was en is een datum waarop in Amerika op verschillende plekken de tegencultuur van alles aangrijpt om deze in Amerika illegale drugs te promoten (en dus ook te roken).
Deze gewoonte is redelijk onbekend, maar vindt wel zijn opmars onder blowers in Nederland en verder wereldwijd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/420_%28cannabiscultuur%29

Rook jij wel eens een blunt en/of vindt jij dat deze datum moet worden aangegrepen om legalisatie van deze -over het algemeen vrij onschuldige- drug mogelijk te maken?

Ikzelf rook soms in de weekenden en heel af en toe daarbuiten, maar wel in de avond. Overdag is het grote risico dat er dan niets meer uit mijn handen komt. Per ongeluk vandaag: Ik hoorde in Arnhem dat het 420 was en kon de sterke drang niet beheersen om er wat van te kopen in de coffeeshop. Aldus vier ik 420, meer wiet dan normaal.

Kortom: Hoe staan jullie tegenover deze (soft)drugs?
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vier 420

Bericht door univers » 20 apr 2015, 22:08

Ik gebruik het voor mijn osteoporose, helpt bij de pijn te bestrijden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vier 420

Bericht door Determinist » 20 apr 2015, 22:35

Ik ben zeer bekend met allerlei soorten (soft) drugs en heb dit altijd recreatief gebruikt.

Laten we wel wezen, het is niet gezond voor je. Maar dat geldt ook voor suiker, alcohol, gokken etc.

Ik raad het gebruik af, voor iedereen die het wil proberen en het aan mij zou vragen. Neem liever een onbespoten appel.
Wil je het toch, hou het op recreatief gebruik en met mate. En weet waar je mee bezig bent, in goed gezelschap.

Ik zeg, legaliseren van dit spul (wereldwijd) en goed reguleren...

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 696
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: Vier 420

Bericht door Rudolf I » 20 apr 2015, 23:02

Dat zijn nuchtere antwoorden, dat spreekt boekdelen voor mij. Het is inderdaad zoals Determinist al omschreef, en ik voeg er aan toe dat het recreatief gebruik ervan totaal met voorbedachte rade gepland zou moeten worden. Ikzelf ben vroeger zo rond mijn 20e regelmatig (bijna dagelijks) onder invloed geweest en het bleek inderdaad niet altijd onschuldig te zijn. Het kan een tekort aan aura zijn geweest, maar bij mij vertaalde het zich in terugtrekken en verder gaan met blowen. Uiteindelijk werd ik niet degene die ik wilde zijn...
Echter, goed en doordacht gebruik er van zou moeten mogen.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

gusteman

Re: Vier 420

Bericht door gusteman » 21 apr 2015, 08:59

Rudolf I schreef:Kortom: Hoe staan jullie tegenover deze (soft)drugs?
Persoonlijk vind ik dat het gebruik van de term soft-drug een vorm van hypocrisie is.
Elke drug heeft een invloed op diegene die het gebruikt. Of het nu gaat om pijnstillers, ontstekingsremmers, wiet, hasj, opium(-derivaten) en dies meer, elk van die producten brengt een verandering aan in de werking van de hersenen en het zenuwstelsel waarbij het risico van verslaving altijd aanwezig is.
Ook alcohol, tabak, maar eveneens cola, tonic, koffie, suiker of chocolade hebben een verslavend effect.
Met elk van die producten dient verstandig omgegaan te worden.

De geschiedenis heeft ons geleerd dat de illegaliteit van een product geen waarborgen biedt tegen misbruiken. In tegendeel zelfs: onder andere uit de drooglegging in de VS leren we dat een illegaal product een verhoogde aantrekkingskracht heeft wat resulteert in een ongebreideld misdaad circuit.

Door alle drugs te legaliseren wordt zo'n circuit onmogelijk gemaakt waardoor massaal veel geld vrijkomt wat kan worden aangewend om verslaafden te helpen en de verwoestende sociale invloed van die verslavingen te bestrijden.

Verder brengt (gestructureerde) legalisatie ook mee dat het verbruik van drugs perfect kan gecontroleerd worden en eventuele misbruiken onmiddellijk aan het licht komen vooraleer ze schade kunnen toebrengen. Ook op dit gebied blijft voorkomen nog altijd beter dan genezen.

Haal die volledige hap uit de illegaliteit, zorg voor een goed uitgewerkt en gecontroleerd kweekprogramma door een beperkt aantal gekwalificeerde bedrijven. Bouw een netwerk uit van verdeelpunten met registratie en opvolging van gebruikers.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vier 420

Bericht door Determinist » 21 apr 2015, 12:17

Een feit is dat zelfs met het huidige beleid het gewoon overal verkrijgbaar is.
In Nederland wordt uiteraard veel minder repressief opgetreden dan op andere plekken in de wereld, maar ook daar is alles verkrijgbaar.

Het is een fluitje van een cent om aan spul te komen. Op uitgaansplekken moet je onderhand alle dealers van je afslaan die proberen hun spul aan je te slijten. Je hoeft maar een "zoekende" houding aan te nemen en ze komen daar als vliegen op af.

Het grote probleem is dat je niet weet wat je koopt. Door de illegaliteit zit er geen controle op.

Zelfs als je denkt relatief bewust om te gaan met je gebruik en weet wat je doet is het belangrijkste gedeelte van het gebruik, namelijk het spul zelf, totaal uit je handen. En daar gaat het mis.
Je weet niet de hoeveelheid van de werkzame stof bijvoorbeeld. Dus het halve pilletje die je vorige maand nam en waar je geen last van gehad hebt is geen garantie dat hetzelfde halfje van een andere pil nu dezelfde uitwerking heeft.
De dosis kan veel zwaarder zijn, wat je niet verwacht. Je kan dan behoorlijk "fout" gaan, met alle gevolgen van dien.

Veel gebruikers vergeten dit punt en houden niet in bij gebruik. Ze gooien er gewoon een pil in, want dat is wat men nog trekt. Dat deze pil de dosis bevat van twee pillen kom je pas achter als hij binnen dendert...

Niet te vergeten al het andere spul wat erdoorheen gemixt wordt. Pure MDMA of half-om-half met een ander poedertje..

Dit was ook de reden dat ik de spullen haalde bij een vaste dealer die het liet testen (en niet ergens in een donke steegje). Het rapport kon je gewoon inzien en alle gevonden stoffen met mg's opgesomd. Daarbij nam deze dealer ook altijd zijn eigen spul tot zich.
Dat was altijd goed. Geen rommel en vooraf wist je redelijk wat de juiste dosis was.

Het in de illegaliteit schuiven zorgt voor meer ellende dan het oplost. Meer doden of ernstige vergiftigingen door ongeteste producten.

Daarbij zorgt illegaliteit voor veel te veel Collateral Damage. Wat te denken van al die dorpjes in zuid/midden America waar drugsbaronnen de bevolking terroriseren. Daar waar onschuldige mensen door de illegale handel gedood worden of afgeperst. Boeren die te maken krijgen met kartels. Privé oorlogen tussen bendes waar onschuldigen mee ingetrokken worden.

Van A tot Z, van productie tot vervoer tot verkoop zitten zoveel schijven van leed bij onschuldige mensen die helemaal niets te maken hebben met deze handel.

gusteman

Re: Vier 420

Bericht door gusteman » 21 apr 2015, 12:42

Determinist schreef:Het in de illegaliteit schuiven zorgt voor meer ellende dan het oplost.
Inderdaad :hands:

En dan vraag ik mij (al jaren) af: het uit de illegaliteit halen kan enkel worden uitgevoerd door de wetgever ..... maar de wetgever doet dit niet.
Het uit de illegaliteit halen zou de inkomsten en macht van de drugshandelaren blokkeren.
Dus door drugs illegaal te houden bezorgt de wetgever de drugshandelaren hun rijkdom en macht.

Of ik het juist heb weet ik niet, maar wanneer ik hierop het principe van "follow the money" toepas krijg ik een heel eng beeld van de wetgever.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Vier 420

Bericht door Determinist » 21 apr 2015, 12:50

Nog even een kanttekening voor gebruikers:

Heb je psychische problemen, last van psychoses of in het verleden gehad, ben je gevoelig voor verslaving dan is de regel : NIET DOEN, OOK NIET RECREATIEF !!!!!!


@gusteman:
Het probleem van de wetgever is dat wij (als Nederland) geen eiland zijn, maar onderdeel van de wereld waar andere regels en wetten gelden. Drugsbeleid is niet alleen voor Nederland, maar geldt van productie tot gebruiker en die lijnen lopen dwars door landen heen. Je lost dit alleen op door het wereldwijd aan te pakken. Of laten we beginnen met geheel Europa. Zolang beleid niet is afgestemd, zal je problemen houden.

Verder verdenk ik de christelijk rechts lobby (wereldwijd) van een vinger in de pap. Puur op basis van ideologie is het drugsprobleem ontstaan.

Plaats reactie