Gescheurd beton herstelt zichzelf

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Gescheurd beton herstelt zichzelf

Bericht door taigitu » 30 apr 2015, 18:58

Gescheurd beton herstelt zichzelf
13-01-2012

In Breda wordt gebouwd met beton dat zichzelf weer herstelt als er scheuren ontstaan.
Het biologisch beton is afkomstig van de Technische Universiteit Delft, waar ze al jaren
experimenteren met dergelijk beton.

Hoe sterk beton ook is, onder extreme spanning kan het scheuren en beton met scheuren
is niet waterdicht. De nieuwe EHBO-post op het strand van de Galderse Meren moet dat
wel zijn, dus werd gezocht naar oplossingen. Zodoende kwam Archimedes Bouwadvies uit
Eindhoven bij het biobeton van de TU Delft uit. Aan de buitenkant is er geen verschil met
gewoon beton, maar tijdens het spuiten worden kalkproducerende bacteriën aan het
mortel toegevoegd. Als er een scheur optreedt vullen de in het beton levende bacteriën
die op met kalksteen. Door biobeton te gebruiken is er minder onderhoud nodig en er is
minder beton nodig voor het gewenste resultaat. Dat zorgt voor een vermindering van
CO2-uitstoot. Het gebuik van het biobeton in Breda is een wereldprimeur, nooit eerder
werd er met zelfherstellend beton gebouwd.

Oneworld.nl
Het is oud nieuws maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar zou dit beton een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn voor scheuren in huizen in Groningen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Gescheurd beton herstelt zichzelf

Bericht door gusteman » 30 apr 2015, 22:37

taigitu schreef:Maar zou dit beton een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn voor scheuren in huizen in Groningen?
Misschien kan het hier en daar inderdaad een oplossing bieden.
Maar dat is mijn mening als leek natuurlijk, ik ben geen architect of bouwkundig ingenieur.

Als ik het goed heb zijn de problemen in Groningen het gevolg van schaliegaswinning waardoor verzakkingen ontstaan.
Tegen dergelijke verzakkingen bestaan er oplossingen, de goedkoopste bestaat erin de (nieuwe) woning op te richten op een betonnen platform. Bij verzakkingen of verschuivingen zakt het hele spul weg maar de structuur van de woning wordt niet aangetast.
Voor bestaande woningen, zoals in Groningen, is dit dan ook geen echte oplossing.

Gast1

Re: Gescheurd beton herstelt zichzelf

Bericht door Gast1 » 01 mei 2015, 07:06

taigitu schreef:Het is oud nieuws maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar zou dit beton een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn voor scheuren in huizen in Groningen?
Prachtig!
Nee, ik heb er ook nog nooit van gehoord of gelezen, maar het kan ook zijn dat ik het niet opgenomen heb in mij.
Of het toegepast kan worden voor de scheuren in huizen is nog maar heel sterk de vraag.
Die huizen zijn gebouwd van stenen, scheuren opvullen met biobeton lijkt mij een lastige daar het volgens mij niet als een soort 'kit' kan worden gebruikt.
Ik vroeg me ook even af wat een 'scheur' is, in die zin of het krimpscheurtjes zijn of échte grote scheuren.
Inmiddels weet ik het: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9499,d.ZWU
Ook deze link is interessant om te lezen (en doorklikken): http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9499,d.ZWU

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gescheurd beton herstelt zichzelf

Bericht door taigitu » 01 mei 2015, 10:14

gusteman schreef:
taigitu schreef:Maar zou dit beton een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn voor scheuren in huizen in Groningen?
Misschien kan het hier en daar inderdaad een oplossing bieden.
Maar dat is mijn mening als leek natuurlijk, ik ben geen architect of bouwkundig ingenieur.
Voor bestaande woningen, zoals in Groningen, is dit dan ook geen echte oplossing.
Inderdaad zal het voor de woningen in Groningen die onherstelbaar beschadigd zijn niet werken. Maar voor woningen meer aan de rand van het gebied waar gas wordt gewonnen zal het in eerste instantie scheuren kunnen dichten en dicht houden als dit cement in weer en wind doet wat het beloofd. Dat zou voor menig woningbezitter dus winst kunnen betekenen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie