Bootvluchtelingen: niet allemaal echt "op de vlucht"?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bootvluchtelingen: niet allemaal echt "op de vlucht"?

Bericht door univers » 04 jun 2015, 11:26

Sorry dat ik zo laat reageer.
Ik kreeg de spam om mijn oren gesmeten, moest de computer weer in fabriek instelling opnieuw laden.
Belofte maakt schuld.

Aan Univers: van de stukken waar ik hier niet op reageer kan je er van uit gaan dat ik ermee akkoord ga.


univers schreef:


gusteman schreef:

Want ..... hadden zij zich krachtdadiger verzet dan was het allemaal anders gelopen.

Geld dat ook niet voor de bootvluchtelingen.
Wat jij nu doet is geweld prediken.Dit is niet eerlijk je haalt deze zin uit zijn context. Ik predik geen geweld maar heb enkel een argument aangehaald wat ik reeds vaak heb gehoord in debatten over de holocaust. Zelfs Israël hanteert dit standpunt heden ten dage nog, getuige hun hardhandige "aanpak" van de Palestijnen.

Wanneer je mijn tekst in zijn geheel leest krijgt die aan andere betekenis, ik had gedacht dat dit toch wel duidelijk genoeg was.
Het kwam bij mij zo over.
Je tekst kan 2 kanten op.
En ik kiest natuurlijk weer het negatieve, :oops:
schreef:


gusteman schreef:

Je hebt blijkbaar niet goed gelezen, beste Univers.
De fraudeurs werkten voor Austrian Airlines, een private luchtvaartmaatschappij en niet een overheidsinstelling.
Dus betreft het hier geen ambtenaren maar arbeiders.

Maakt dat wat uit ?
Beveiligers zijn ook halve ambtenaren.
En wil je beweren dat ambtenaren niet corrupt zijn ?Ja, het maakt wat uit. Het toont dat je in je benadering tot het artikel er geen graten in ziet om feiten anders over te brengen dan ze in werkelijkheid zijn.
Dit kan in een opwelling gebeurd zijn (daarom had ik ook gevraagd of je wel goed gelezen had) maar voor de lezer van jouw reactie kan het ook inhouden dat jij het niet zo nauw neemt met waarheidsgetrouwheid. De lezer krijgt hierover geen duidelijkheid dus ontstaat er twijfel ..... waardoor ook weer de rest van jouw reacties kan het onderwerp vormen van twijfel. Dit komt de duidelijkheid allerminst ten goed, dus ja, het maakt wat uit, zeker in een forum discussie waar oogcontact, lichaamstaal en "to the point" interpelleren niet mogelijk is. Drie factoren die in een woordelijke discussie ontzettend belangrijk zijn en misverstanden voorkomen.
Ik heb trouwens ook nergens vermeld dat noch ambtenaren noch arbeiders niet kunnen corrupt zijn, dat heb jij er zelf bij gedacht.
Dat heb ik er niet bijgedacht, bewijs is alom aanwezig.
univers schreef:


gusteman schreef:

En die ouderen "sleuren" hun kinderen mee omdat zij die kinderen in hun land van herkomst geen menswaardig bestaan kunnen bieden. Zij hebben de keus tussen: ofwel geen enkele kans in hun eigen land ofwel de mogelijkheid van een kans in een ander land. Wat zou jij zelf kiezen?
Daar weet ik alles van.
Was wel geen vluchteling, maar komt op het zelfde neer.
En als ik moest kiezen, in het land blijven waar ik dan toebehoor.Opnieuw, heb je wel goed gelezen?
ik had geschreven "geen enkele kans in hun eigen land". Daar blijven is dus geen optie.
In het licht van deze verduidelijking, zou je dan nog altijd in je thuisland blijven?
Als ik kinderen hebt, Ja.
Ik weet wat het is om gedwongen met je ouders mee te gaan.
Heeft mij 3 jaar in mijn ontwikkeling gestremd.
univers schreef:


gusteman schreef:

Zoals Metal Pig zou schrijven: non sequitur (volgt niet uit het voorgaande).
Er bestaat geen enkel steekhoudend argument om illegaal immigreren gelijk te stellen met "verkeerde bedoelingen".

Snap niet waarom je forumlid er bij haalt die niet aan deze discussie deelneemt.
Maar dit punt heb je gelijk.Nu begrijp ik er niks meer van. Ik zie niet in wat er vreemd is aan het quoten van Metal Pig. Voor zover ik weet is hij het enige forumlid wat regelmatig deze uitdrukking gebruikt, ik heb ze zelf herhaaldelijk voor de voeten geworpen gekregen, en telkens terecht trouwens.
Wanneer je als forumlid geen uitspraak van een ander forumlid mag quoten dan kunnen net zo goed wetenschappers stoppen met het quoten van andere wetenschappers, en dit geldt voor alle vertakkingen van de maatschappij.
Heb je gelijk in, andere doen het ook.
Ik reageer enkel er op, dat de afspraak op dit forum geen namen noemen die niet op het forum aanwezig zijn.
univers schreef:


gusteman schreef:

Als ik dit zo lees voel ik mij net 70 jaar in de tijd terug geworpen, onder de Duitse bezetting.

Hebben de meesten hier op het forum niet meegemaakt, dus kunnen we er ook niet over oordelen.
Wij hebben het ook maar mondeling mee gekregen.Ook hier begrijp ik het niet meer. Mag er nu ook al niet meer naar een gebeuren uit het verleden worden verwezen "omdat wij het niet zelf hebben meegemaakt"?
Ik heb altijd gedacht dat het heel verstandig was om lessen te trekken uit het verleden in een poging om zo te vermijden in dezelfde fouten te vervallen. Heb ik het daar dan helemaal fout?
Jij hebt het niet fout.
Na 70 jaar hebben de mensen nog steeds niets opgestoken van het verleden.(jammer genoeg).
univers schreef:


gusteman schreef:

Met alle respect: je zou het goed gedaan hebben onder Stalin, en zelfs ook vandaag onder Poetin.
Van de eerste weten we intussen dat hij 20 miljoen doden op zijn kerfstok heeft. Van de tweede zal het in de toekomst nog moeten blijken.

Heeft niets met bootvluchtelingen te maken.
Dit is een stokstaartje van je, anti Rusland.Sorry hoor, maar daar sla je de bal volledig mis.
Ik vind Rusland een prachtig land en de Russen een fantastisch volk. Jammer genoeg kiezen ze, sinds de oktoberrevolutie, zo goed als altijd slechte leiders. Leiders die doorgaans machtsbelust en wreedaardig zijn.
Voor zover ik het heb kunnen volgen was Gorbatsjov de enige die rechtgeaarde bedoelingen had. Jammer genoeg was hij enkel een fantastische diplomaat en een bar slechte econoom. Wat een potentaat als Poetin de kans heeft geboden de macht te grijpen.
Ik heb zelf 3 jaar in Rusland gewoond, het is een schitterend land, de mensen zijn er gastvrij en vriendelijk.
Toen Poetin aan de macht kwam, was mijn eerste gedachten, wat voor maffia baas is er nu weer te voorschijn getoverd.
Ik weet dat hij niet deugt, ondanks zijn mooie praatjes.
Er wordt een vies politiek spelletje gespeeld tussen de twee grootmachten, en dat geeft IS de gelegenheid om te groeien.
Dat de mensen op de vlucht gaan voor geweld kan ik begrijpen, maar ze wachten het zelfde lot als in vluchtelingen kampen, dat kan ik geen vooruitgang noemen, als je ziet wat voor ontberingen de mensen moeten ondergaan.
Dan zeg ik kan je beter in je eigen land blijven, heb je misschien toch nog een dak boven je hoofd.

Ik zou graag zien dat er helemaal geen vluchtelingen zijn, en iedereen gelijk is, maakt niet uit wat voor nationaliteit of ras (vind ik zelf een smerig woord) of huidskleur.
Dat ieder kind zicht kan ontwikkelen naar vermogen. (Ik blijf dromen)

Ik lees graag je commentaar, en sta met veel punten er achter.
Het valt mij enkel op dat je negatieve commentaar op Rusland hebt en niets hoor over Amerika.
En die zijn een paar graden erger.
Vandaar mijn reactie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Bootvluchtelingen: niet allemaal echt "op de vlucht"?

Bericht door gusteman » 04 jun 2015, 12:28

Tardis schreef:Begin jaren '80, toen er nog geen bootvluchtelingen waren (ook nog geen Vietnamese) moest ik grinniken om onderstaand plaatje van illustrator Jan Sanders. Daarna werd de humor ingehaald door de werkelijkheid en woonde Ngoc ( een Vietnamese bootvluchteling) bij ons op de studentenflat. Hij heeft wel eens wat verteld over zijn vlucht en hoe hij zich in leven wist te houden. Het is dat we hem hebben leren kennen als een oprecht en eerlijk mens, anders zou je zijn verhalen over de ontberingen niet hebben geloofd.

Afgelopen week las ik een artikel over toeristen op Kos die zich ergeren aan de bootvluchtelingen die daar op 'hun' strand aan land komen en met de aanblik op hun ellende hun vakantie verpesten. De illustratie hieronder geeft ongeveer weer hoe het er op die stranden en de luxe vakantieoorden aan toe gaat. Ik kan er nu niet meer om lachen.
:post:

gusteman

Re: Bootvluchtelingen: niet allemaal echt "op de vlucht"?

Bericht door gusteman » 04 jun 2015, 12:42

Eventjes off topic:
univers schreef:... moest de computer weer in fabriek instelling opnieuw laden.
Misschien eens een Linux distro proberen (bijvoorbeeld Mint)? Veel stabieler, veiliger en meer betrouwbaar dan Windows (NASA vervangt Windows door Linux op ISS laptops).

En nu terug on topic:
univers schreef:Het valt mij enkel op dat je negatieve commentaar op Rusland hebt en niets hoor over Amerika.
En die zijn een paar graden erger.
Persoonlijk heb ik een hekel aan de onderduimse patronale politiek van de VS, maar ik zou ze niet als "erger" omschrijven dan wat Poetin uitspookt.
Ik bedoel maar, de afgelopen dagen heeft de US Senate het verlengen van de Patriot Act afgewimpeld, grotendeels doordat (eindelijk) een deel van de Republikeinen door hebben dat die wet de democratische vrijheden op ongrondwettelijke wijze inperkt.
Een dergelijke ommezwaai zie ik niet gebeuren onder Poetin, het is er zelfs volstrekt onmogelijk.

Gast1

Re: Bootvluchtelingen: niet allemaal echt "op de vlucht"?

Bericht door Gast1 » 04 jun 2015, 18:04

gusteman schreef: Ik hoop dat dit niet protserig overkomt, ik bedoel het positief hoor.
Als zodanig (dat laatste) opgepakt, mijn waarde ;P!

Gast1

Re: Bootvluchtelingen: niet allemaal echt "op de vlucht"?

Bericht door Gast1 » 04 jun 2015, 18:07

gusteman schreef:
Tardis schreef:Begin jaren '80, toen er nog geen bootvluchtelingen waren (ook nog geen Vietnamese) moest ik grinniken om onderstaand plaatje van illustrator Jan Sanders. Daarna werd de humor ingehaald door de werkelijkheid en woonde Ngoc ( een Vietnamese bootvluchteling) bij ons op de studentenflat. Hij heeft wel eens wat verteld over zijn vlucht en hoe hij zich in leven wist te houden. Het is dat we hem hebben leren kennen als een oprecht en eerlijk mens, anders zou je zijn verhalen over de ontberingen niet hebben geloofd.

Afgelopen week las ik een artikel over toeristen op Kos die zich ergeren aan de bootvluchtelingen die daar op 'hun' strand aan land komen en met de aanblik op hun ellende hun vakantie verpesten. De illustratie hieronder geeft ongeveer weer hoe het er op die stranden en de luxe vakantieoorden aan toe gaat. Ik kan er nu niet meer om lachen.
:post:
Ik sluit aan: :post:

Plaats reactie