Re-integratie van jihadisten verloopt alles behalve soepel

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re-integratie van jihadisten verloopt alles behalve soepel

Bericht door univers » 27 mei 2015, 19:13

Jihadisme is een nieuwe vorm van criminaliteit, waar nog weinig onderzoek naar gedaan is. Twee Nederlandse onderzoekers hebben gekeken naar de terugkeer in de samenleving van ex-gedetineerden wegens jihadisme. Daaruit blijkt dat dit proces niet vlekkeloos verloopt.

De verkennende studie ‘Na de vrijlating‘ is uniek, want er is niet eerder onderzoek gedaan naar de re-integratie van (oud-)jihadisten. De Utrechtse hoogleraar Beatrice de Graaf en de Leidse onderzoeker Daan Weggemans concluderen dat er nog veel te verbeteren valt. Zij hebben ex-gedetineerden met een extremistische achtergrond en professionals die betrokken zijn bij de praktijk van re-integratie geïnterviewd.

Het grote probleem is dat een deel van de gedetineerden verblijft op de Terroristenafdeling in de gevangenis. Hier komen de gevangenen in aanraking met andere jihadisten, waardoor zij sterker verbonden raken met radicale netwerken. Door de arrestatie en detentie is er daarnaast sprake van toegenomen gevoelens van wrok en wantrouwen bij de jihadisten. En eenmaal uit de gevangenis blijkt dat de status van sommige ex-gedetineerden onder vrienden te zijn gegroeid. Ook worden ze onvoldoende begeleid bij de re-integratie.

De onderzoekers beweren dat de zogenoemde terrorismesanctielijst een grote barrière is. Uit detentie terugkerende jihadisten kunnen in veel gevallen moeilijk een bankrekening openen, waardoor de terugkeer in de maatschappij negatief wordt beïnvloed. Volgens De Graaf en Weggemans is het belangrijk dat (ex-)jihadisten nieuwe sociale contacten krijgen, een opleiding volgen en dat de familiebanden met niet radicale familieleden worden versterkt. Ook de mogelijkheid tot ideologische discussies bevorderen re-integratie.

http://www.scientias.nl/re-integratie-v ... ve-soepel/

http://www.politieenwetenschap.nl/cache ... c5PW81.pdf
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Re-integratie van jihadisten verloopt alles behalve soepel

Bericht door Tammy » 28 mei 2015, 04:25

De verkennende studie ‘Na de vrijlating‘ is uniek, want er is niet eerder onderzoek gedaan naar de re-integratie van (oud-)jihadisten.
Dat het niet soepeltjes verloopt had ik al voor het onderzoek kunnen vertellen.
Dit zijn mensen die op een enkeling na altijd hun verwerpelijke gedachtengoed zullen koesteren.
Dat hele re-integratie proces is in mijn ogen gedoemd te mislukken.
Het kost heel veel geld en is zonde van de tijd.

Van mij mogen ze direct over de grens worden gezet naar hun geliefde land en hun barbaarse vriendjes.
Ik zeg dit omdat ik het zat ben, maar dat wisten jullie volgens mij al.
Mijn tolerantie met dit soort lui heeft het vriespunt bereikt.
Er komt een tijd dat je moet erkennen dat sommige mensen verrot zijn voor altijd.
Het lijkt heel nobel om ze te helpen om anders te denken maar dat werkt niet bij dit soort idioten.
Die moet je dus ook niet loslaten in de samenleving maar eruit gooien.

Zo, en nu ga ik mijn bloeddruk pilletje weer pakken want als ik aan die lui denk begin ik weer te koken.
Het houd een keer op met sommige mensen , maar daar komen de hulpverleners wel een keertje achter.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Re-integratie van jihadisten verloopt alles behalve soepel

Bericht door univers » 28 mei 2015, 06:23

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Re-integratie van jihadisten verloopt alles behalve soepel

Bericht door taigitu » 28 mei 2015, 10:21

Een verblijf in de gevangenis is voor veel criminelen een leerschool.
De wil om zich anders op te stellen in de maatschappij moet van binnenuit komen.
Maar inzake religie zoals de islam, wat een star geloof is, moet men niet verwachten dat
deze mensen zich anders opstellen. Zeker niet als men ze bij elkaar op een afdeling zet.
Wie dat bedacht heeft....... Op de kleuterschool zet men al twee driftkikkertjes zo ver
mogelijk uit elkaar.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Re-integratie van jihadisten verloopt alles behalve soepel

Bericht door Tammy » 29 mei 2015, 05:00

Dat heb je goed omschreven Taigitu.
De wil moet van binnenuit komen.
Maar door de starheid zoals jij het zegt zal dat niet gebeuren.
Ze hebben een soort blinde vlek en die krijg je niet weg.
Ze sluiten zich aan bij een organisatie die zo uit de middeleeuwen lijkt te zijn gestapt.
Als je die stap al kan nemen is er al iets gruwelijks mis met je.
De Re-integratie is a waste of time.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie