Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Tammy » 12 nov 2015, 03:41

Gusteman, jij en ik kijken anders tegen deze zaak aan.
En dat moet ook kunnen.
Je hebt het over westerlingen en hun luxe leventjes.
Dat heb je vaker gezegd.
En ik heb al vaker gezegd dat niet iedereen het goed heeft.

Je hebt het over het Internationale Recht.
Wetten kunnen veranderd worden.
Het Schengenverdrag gaat misschien ook veranderen door wat Europa meemaakt.

Ikzelf heb gelukkig nooit een oorlog meegemaakt.
Mijn moeder wel.
De verhalen die ik heb gehoord uit eerste hand is verschrikkelijk.
Zij at tulpenbollen in de hongerwinter.
Zij en de anderen mensen die in dat gebied wat nog niet bevrijd was zouden dolblij zijn geweest met een boterham met kaas.

Die boterham die voor sommige vluchtelingen irritant is omdat ze dat elke dag krijgen.
Net weer een verhaal gelezen over vluchtelingen die in staking gaan doordat ze te weinig privacy en hetzelfde eten krijgen.
En ja, ik ben me heel goed bewust dat niet alle vluchtelingen zo denken.

Je hebt het over wie zijn barbaren.
IS zijn barbaren in mijn ogen beste Gusteman.
Jij kan daar anders over denken, dat is je goed recht.

De oorlog is in Syrië.
En als we niks doen krijgen we in Europa ook oorlog.
Ik heb het dan over burgeroorlogen Gusteman.
Want de mensen gaan de besluiteloosheid van onze regeringsleiders niet meer pikken.

Nog even terugkomend op jouw opmerking van westerse mensen met een luxe leven.
Elk land heeft het recht om zijn land met westerse welvaart zoals jij het noemt te verdedigen.
Het is niet zo dat Europa oorlogsvluchtelingen in de kou wilt laten staan.
Maar wat er nu gebeurt kan niet Gusteman.
Dit is een Exodus.
En ze zijn niet allemaal oorlogsvluchtelingen.
En die scheiding word niet gecontroleerd.

Deze mensen doorkruisen vele veilige landen.
Echte oorlogsvluchtelingen die met angst hun huis ontvluchten zijn blij met het eerste veilige land die ze betreden.
Daar kunnen we lang over discussieren maar wat er nu gebeurt klopt niet.
En het zijn er niet enkelen maar honderdduizenden.
Die ongecontroleerd Europa binnen komen.

Dit kan zo niet doorgaan Gusteman.
De drama`s op zee.
De taferelen op de stranden, de mensensmokkelaars die ze gouden bergen beloven.
Dit is een catastrofe van ongekende omvang.

Landen zijn hekken al aan het bouwen want ze kunnen de stroom niet aan.
Wie had dat ooit gedacht na het neerhalen van de Berlijnse muur he ?
Maar het gebeurt, want het is chaos.
En dan druk ik me nog zachtjes uit.

Jij kijkt anders naar deze situatie dan ik.
Ik spreek even voor mezelf.
Maar ik kan je op een briefje meegeven dat als dit zo doorgaat jij en ik onze eerste oorlog op Europese bodem gaan meemaken.
Burgeroorlogen die gaan uitmonden in afschuwelijke taferelen en Europa gaan verscheuren.
En dat heeft niks met onderbuikgevoelens te maken.
Maar alles met het zien waar dit toe gaat leiden als er geen maatregelen worden genomen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Tammy » 12 nov 2015, 06:11

Nog even een kleine aanvulling op mijn eerdere bericht.
We hebben in het verleden kunnen zien wat er gebeurt als we weg kijken.
Waarin we signalen hebben genegeerd die hebben geresulteerd dat dat mannetje met dat snorretje ineens op onze stoep stond.
Onvrede onder de bevolking door wereldleiders die geen beslissingen kunnen nemen.
Laat het alsjeblieft niet zover komen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Osiris » 12 nov 2015, 06:21

Oorlog voeren om de vrede te bewaren of te bewerkstelligen is niet alleen een immense contradictie ,maar ook de langstlopende leugen, die de mensheid kent.

Oorlogen worden gevoerd om grondstoffen,bezit ,controle,macht.
'Vijanden' worden doelbewust gecreeerd om onze angst te voeden,dat we iets zouden kunnen 'verliezen' door die gecreeerde vijand.

Die angst word gebruikt om mensen defensief als kanonnenvoer op te offeren.

In een oorlog zijn er geen winnaars,alleen verliezers,behalve degenen die doelbewust op die oorlog aangestuurd hebben; machthebbers,politici,allerrijksten( wiens hebzucht geen grenzen kent, die totale controle willen hebben ).

Ze schuwen geen enkel middel om hun doelen te bereiken en onze angst te voeden,om ons in te kunnen zetten het 'vuile werk' voor hen op te knappen.

Oorlogen zijn voor hen bloedoffers om op satanische wijze te bereiken wat ze willen bereiken,totale overheersing.
En dat gebeurt in alle verschillende kampen.

En het helpt een handje om de te grote 'kudde' ,die overheerst dient te worden uit te dunnen,zodat controle een stuk makkelijker word.

Succes er mee......
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Gast1 » 12 nov 2015, 07:13

Ik sluit helemaal aan bij Tammy, in elk opzicht.
De reactie van Tardis heb ik nog een keer gelezen en die van Gusteman (als reactie op die van Tardis) ook.
Ik schreef daarop
Gast1 schreef:
Tammy schreef:Als er iemand is die zich niet laat leiden door onderbuikgevoelens is het Tardis wel.
En zo is dat!
Tardis is een door mij zeer gewaardeerd forumlid en een heerlijk criticaster die goed beargumenteerd zaken weergeeft.
Voor de goede orde, ik kan de reactie van Gusteman wel heel goed begrijpen ... en ben het dus niet met hem oneens.
Dat wil dus beslist niet zeggen, dat ik het met Tardis niet eens ben in dezen.
Ik ben het met Gusteman vooral eens met dit stukje hier:
gusteman schreef:Mensen lief, dit soort denkgedrag brengt ons weer recht naar een nieuwe Kristalnacht.
Hebben we dan echt niets geleerd? Hoegenaamd niets?
Wij leren inderdaad niets en inderdaad kan deze denkwijze ons weer brengen naar een soort van nieuwe Kristallnacht (met 2 'l'-s overigens).
Maar dat we zo gaan denken ligt voor de hand en dat heeft met heel begrijpelijke angst te maken.
Iemand die écht op de vlucht is en een onderkomen heeft, kan niet anders dan alleen maar dankbaar zijn.
De échte vluchteling is dankbaar voor een dak boven haar/zijn hoofd en is ook dankbaar voor eten.
Het merendeel zal zo zijn en dat geloof ik graag.
Vitharr schreef:Dus, nee, ik kan ook geen begrip opbrengen voor mensen die een oorlogsgebied verlaten om ergens anders een normaal leven op te bouwen.
In tegenstelling tot Tardis en Vitharr, kan ik me dit wel voorstellen.
Hoeveel Nederlanders zijn er uitgeweken naar andere landen en werelddelen toen er geen zicht meer was op werk?
De vluchtelingen (ik gooi maar even alles op één hoop) hebben niet alleen geen zicht meer op werk, maar er is ook oorlog in hun land.
In die contreien is het nu al zo lang onrustig (en dat is zwak uitgedrukt) dat ik al die vluchtelingen wel kan begrijpen.
De Europese Commissie verwacht dat er tot 2017 drie miljoen vluchtelingen naar de EU komen.
Afrika telt 15 miljoen vluctelingen en wereldwijd zijn er 60 miljoen :shock: :shock: :shock:
Europa en haar landen kunnen een aantal mensen opvangen, maar op een bepaald moment dient het te stoppen.
Er zou een werkelijk heel goede controle moeten komen op mensen die werkelijk vluchteling zijn.
Een vluchteling die 'klaagt' kan volgens alleen maar een vluchteling zijn die klaagt dat zijn dierbaren ziek zijn of dat deze vluchteling ze niet meer kan vinden.
Een vluchteling klaagt niet over het eten en onderkomen en die klaagt ook niet dat zijn mobiele telefoontje kapot is.
Die klaagt niet over stank en verder klaagt hij over bijna niets.
Al degenen die hier buiten vallen, zou ik terug willen sturen naar hun eigen land op eigen kosten.
Weg er mee!

Gusteman, we dienen op te passen waar we mee bezig zijn.
Ik vind het heel mooi zoals jij er over denkt (niet richting Tardis), maar door onze Nederlandse goedgeefsheid en gedoogbeleid graven wij ons eigen graf.
Volgens mij is dat graf overigens al gegraven.

Tardis stelt zich redelijk hard op en ook dat kan ik begrijpen.
Maar ik woon in een wereld, in een land en tijdsperiode waarbij ik blij ben dat mijn kinderen niet in dienst hoeven.
Mijn kinderen zijn niet op de wereld gezet (om het zo maar eens te noemen) om oorlog te voeren of zich tot de dood te verdedigen.
Ik zou kiezen voor te vluchten, samen met mijn dierbaren.
Wellicht zouden er smartfoons mee gaan en ik zou ook met de auto gaan als dat mogelijk was.
Ik zou in staat kunnen zijn om er een te jatten en ik zou in staat zijn om nog veel meer te doen wat niet zou mogen.
Ik zou een lafbek zijn, die zijn dierbaren beschermt en alles zou doen voor die mij dierbaar zijn.
Ik zou in een land terecht komen waar ze mogelijk niet kunnen begrijpen, dat ik gevlucht ben (met al die dingetjes) ...
Maar ... ik zou niet klagen.
Ik zou niet klagen als ik al dat zou moeten afgeven in ruil voor een onderdak en eten en vooral veiligheid.
Ik zou de taal van dat land willen leren en de bevolking willen leren kennen.
Ik zou er een bestaan willen opbouwen.
Ik ben een lafbek.
Een lafbek echter, die ook voor zijn dierbaren gaat staan met een bijl in de hand om ze te verdedigen.
Als ik een mitrailleur zou hebben om ze te verdedigen, dan zou ik deze gebruiken en ook dat maakt me tot een lafbek.
Feitelijk ben ik een enorm grote klootzak en een hypocriet ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Vitharr » 12 nov 2015, 10:49

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Mensen lief, dit soort denkgedrag brengt ons weer recht naar een nieuwe Kristalnacht.
Hebben we dan echt niets geleerd? Hoegenaamd niets?
Wij leren inderdaad niets en inderdaad kan deze denkwijze ons weer brengen naar een soort van nieuwe Kristallnacht (met 2 'l'-s overigens).
Maar dat we zo gaan denken ligt voor de hand en dat heeft met heel begrijpelijke angst te maken.
Dan ben ik nu toch wel benieuwd geraakt naar welke denkwijze je bedoelt. Want er wordt immers gedoeld op dit topic?
Gast1 schreef:Iemand die écht op de vlucht is en een onderkomen heeft, kan niet anders dan alleen maar dankbaar zijn.
De échte vluchteling is dankbaar voor een dak boven haar/zijn hoofd en is ook dankbaar voor eten.
Het merendeel zal zo zijn en dat geloof ik graag.
Ik vind dat te rooskleurig voorgespiegeld als ik denk aan de getraumatiseerde vluchteling die gek werd van de geluiden in het tentenkamp. En dat kan ik overigens volkomen begrijpen.
Gast1 schreef:
Vitharr schreef:Dus, nee, ik kan ook geen begrip opbrengen voor mensen die een oorlogsgebied verlaten om ergens anders een normaal leven op te bouwen.
In tegenstelling tot Tardis en Vitharr, kan ik me dit wel voorstellen.
Hoeveel Nederlanders zijn er uitgeweken naar andere landen en werelddelen toen er geen zicht meer was op werk?
Dan ben je blijkbaar ergens anders wel nodig. :wink:
Gast1 schreef:De vluchtelingen (ik gooi maar even alles op één hoop) hebben niet alleen geen zicht meer op werk, maar er is ook oorlog in hun land.
En die oorlog kan jou dan direct of indirect ook goed gebruiken toch? Dat is voor mij het verschil waardoor ik me niet kan verplaatsen in de vluchtelingen waar Tardis op doelt. In mijn post probeer ik daarnaast tevens aan te geven waarom ik daar dus ook niet over kan oordelen. Mijn 'voorstelling' zou pure fantasie zijn.

Zolang er nog medemensen in nood zijn die ik zelf ook nog heb ervaren zou ik niet in staat zijn om dat achter me te laten en over een studie na te denken. Als ik dat wil begrijpen dan zou ik mezelf puur egoïsme toe moeten dichten om anderen aan hun lot over te laten. En juist dat denken zou mogelijk tot iets als een Kristallnacht leiden. Daarom schrijf ik dus dat ik er geen begrip voor op kan brengen. :wink:
Gast1 schreef:In die contreien is het nu al zo lang onrustig (en dat is zwak uitgedrukt) dat ik al die vluchtelingen wel kan begrijpen.
Ik daardoor eerlijk gezegd nog minder. :wink:
Gast1 schreef:Er zou een werkelijk heel goede controle moeten komen op mensen die werkelijk vluchteling zijn.
En dat is nu juist de moeilijkheid.
Gast1 schreef:Een vluchteling die 'klaagt' kan volgens alleen maar een vluchteling zijn die klaagt dat zijn dierbaren ziek zijn of dat deze vluchteling ze niet meer kan vinden.
Een vluchteling klaagt niet over het eten en onderkomen en die klaagt ook niet dat zijn mobiele telefoontje kapot is.
Die klaagt niet over stank en verder klaagt hij over bijna niets.
Al degenen die hier buiten vallen, zou ik terug willen sturen naar hun eigen land op eigen kosten.
Weg er mee!
Oei. Gast1, de motivatie van een 'echte vluchteling' om te vluchten verdampt niet als je hem in een tent stopt. Veiligheid zit bijvoorbeeld in hun hoofd en is een kwestie van vertrouwen wat ze terug moeten zien te vinden. De ervaringen die ze opdoen kan ze wel degelijk laten klagen over de meest uiteenlopende zaken. Om hun eigen woorden met je te delen; 'als je dat mee hebt gemaakt zit je hier niet meer mee'. En 'hier' kan iets kleins of iets gruwelijks zijn. Het gaat mij heel ver om die mensen zonder meer terug te sturen. Ik betwijfel dus of je de juiste criteria hanteert.

Eerlijk gezegd zou ik eerder vrezen dat zo'n gedachtegang tot een soort Kristallnacht leidt, dan wat ik eerder las in dit topic hoor. [think]
Gast1 schreef:Maar ik woon in een wereld, in een land en tijdsperiode waarbij ik blij ben dat mijn kinderen niet in dienst hoeven.
Mijn kinderen zijn niet op de wereld gezet (om het zo maar eens te noemen) om oorlog te voeren of zich tot de dood te verdedigen.
Ik zou kiezen voor te vluchten, samen met mijn dierbaren.
Wellicht zouden er smartfoons mee gaan en ik zou ook met de auto gaan als dat mogelijk was.
Ik zou in staat kunnen zijn om er een te jatten en ik zou in staat zijn om nog veel meer te doen wat niet zou mogen.
Ik zou een lafbek zijn, die zijn dierbaren beschermt en alles zou doen voor die mij dierbaar zijn.
Ik zou in een land terecht komen waar ze mogelijk niet kunnen begrijpen, dat ik gevlucht ben (met al die dingetjes) ...
Maar ... ik zou niet klagen.
Ik zou niet klagen als ik al dat zou moeten afgeven in ruil voor een onderdak en eten en vooral veiligheid.
Ik zou de taal van dat land willen leren en de bevolking willen leren kennen.
Ik zou er een bestaan willen opbouwen.
Ik ben een lafbek.
Een lafbek echter, die ook voor zijn dierbaren gaat staan met een bijl in de hand om ze te verdedigen.
Als ik een mitrailleur zou hebben om ze te verdedigen, dan zou ik deze gebruiken en ook dat maakt me tot een lafbek.
Feitelijk ben ik een enorm grote klootzak en een hypocriet ...
Nee hoor, jij bent 1 van die 4 forumleden. En jij bent '1 van die oorzaken' die mij zouden weerhouden om te gaan. Dat alles vooral om te voorkomen dat je besluit om mijn vijand te worden, of, als je een mitrailleur pakt, om jou neer te moeten darten.

Want ik weet ook zeker dat als alles achter de rug is ik bij jou aan mag kloppen om een stukje terug te vinden van wat ik heb geprobeerd te redden. In een conflict zou je dus hooguit een bedreiging voor me kunnen vormen, maar nimmer mijn vijand worden. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door univers » 12 nov 2015, 11:12

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door herman50 » 12 nov 2015, 11:24

Michelxot schreef:Om 13:15 uur 10 november 2015 biedt een delegatie van OorlogIsGeenOplossing.nl aan de woordvoerders Defensie van de Tweede Kamer een manifest aan waarin een verhoging ten behoeve van de begroting voor Defensie wordt afgewezen.
Komende dagen zal het Nederlandse parlement debatteren over het Defensiebudget.

Stelling Het budget voor de uitgaven van het ministerie van Defensie hoeft niet verhoogd te worden.

De brandhaarden in de wereld hoeven niet extra opgestookt te worden.
Militair ingrijpen kost te veel burgerslachtoffers en dient slechts de wapenindustrie van de VS.

http://dewaarheid.nu/nov01/Aanbieding_M ... budget.htm

Wiegel in een pantservoertuig is ronduit belachelijk; terwijl er gepleit wordt voor belastingverlaging moet toch Defensie met 1,5 miljard euro versterkt worden.
:sadbye tenzij men /je graag weer wakker wilt worden met van die vreemde knakkers op de stoep ,,RAUS,, <sorry maar m´n Russisch is nada ;)
ben er geen voorstander van maar je eigen kunnen verdedigen is mi wel een must,
de verkoop van alle matrieel is een grove fout geweest die nu zich laat uitbetalen ,,heb zelf die rot tijd niet meegemaakt -gelukkig-, maar er zijn wel wonden geslagen, oma van vaders kant overleed aan verdriet voor haar jongens en 3 dagen later werd Rotterdam bevrijd, vader mocht gaan werken in de Poolse kopermijnen,bij thuiskomst zeg de grens kreeg ie te horen dat z´n moeder was overleden ... is dat leuk .. maar denk dat als nu wat gebeurd we snel klaar zijn en niet eens weten wat er gebeurd is dusja 1 of twee vuile bommen zijn al genoeg ... fine dag nog :shock:
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Gast1 » 12 nov 2015, 12:11

Vitharr schreef:Nee hoor, jij bent 1 van die 4 forumleden.
En jij bent '1 van die oorzaken' die mij zouden weerhouden om te gaan.
Dat alles vooral om te voorkomen dat je besluit om mijn vijand te worden, of, als je een mitrailleur pakt, om jou neer te moeten darten.
Want ik weet ook zeker dat als alles achter de rug is ik bij jou aan mag kloppen om een stukje terug te vinden van wat ik heb geprobeerd te redden.
In een conflict zou je dus hooguit een bedreiging voor me kunnen vormen, maar nimmer mijn vijand worden. :wink:
;P!
Weet je, Vitharr ...

Daar heb je (ook) gelijk in en ook dat zie ik eigenlijk hetzelfde.
Misschien heeft het ook met mijn eigen huidige situatie te maken ...
Ik word er moe van, van alle oorlogen en geweld, van al de verschrikkingen die je ziet en van alle inspanningen die er gedaan en niet gedaan worden.
Moe van het onrecht en van het 'gekontendraai' en ga zo maar door.
Ik krijg nog meer compassie met de stumpers die niet voor zichzelf kunnen opkomen en kon en kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die een einde aan hun leven maken, ook omdat ze ziek worden van deze wereld.

... [think] [think]

Eigenlijk ben ik op mijn merites beschouwd, bij nader inzien tóch geen vluchteling.
Ik wijk niet en ga gewoon door en daar kwam ik gisteren ook weer achter.
Ik geloof zelfs dat ik niet anders kan ...

Lastig om te verwoorden wat ik voel, maar als het me al zou lukken, dan lukt het mij nu in ieder geval niet.
Wellicht dat ik nog uitgebreider ga reageren, maar ... nu even niet.

Dank je wel overigens :wink:
Doet goed te lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Zoeker » 12 nov 2015, 12:41

Het lijkt wel alsof er al een oorlog is uitgebroken.
Ik kan al vast melden dat ik niet mee ga doen.
(afgezien nog van het feit dat ik hoogstwaarschijnlijk mijzelf verwond met wat voor wapen dan ook)
Maar in mijn bewustzijn is nog altijd het vredige Nederland aanwezig.
De zon schijnt en de mensen zijn vriendelijk.
Niet allemaal natuurlijk, maar het is maar net wat je aandacht geeft.
Alles wat je aandacht geeft, dat groeit.
Dus wellicht dat sommige mensen aandacht geven aan een denkbeeldige (burger)oorlog en dat zo een 'oorlog' realiteit wordt. In hun realiteit wel te verstaan…….de realiteit is nergens te vinden….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

gusteman

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door gusteman » 12 nov 2015, 15:17

Tammy schreef:Gusteman, jij en ik kijken anders tegen deze zaak aan.
En dat moet ook kunnen.
Je hebt het over westerlingen en hun luxe leventjes.
Dat heb je vaker gezegd.
En ik heb al vaker gezegd dat niet iedereen het goed heeft.
Ik begrijp heel goed hoe jij redeneert, lieve Tammy.
En misschien moet ik mijn invalshoek wat duidelijker maken.
Stel: we nemen iemand bij jou ergens in de buurt, een landgenoot van jou die het hard heeft om rond te komen.
En we doen die landgenoot een voorstel: hij/zij mag zijn/haar ellendig bestaan inruilen voor een leven in Syrië, de reis erheen zal gratis zijn.
Wat denk je dat het antwoord zal zijn?

Zo is hoe ik het bekijk.
Ik heb net een dik halfuur beeldopnames uit Syrië bekeken en dat heeft mijn standpunt alleen maar versterkt.
Tammy schreef:Je hebt het over het Internationale Recht.
Wetten kunnen veranderd worden.
Het Schengenverdrag gaat misschien ook veranderen door wat Europa meemaakt.
Wie weet, Cameron heeft de stok in het hoenderhok gegooid; we zullen zien wat het oplevert.
En ja, wetten kunnen veranderd worden, ook het Internationaal Recht.
Maar tot op vandaag is dat niet het geval waaruit volgt dat de argumenten van Tardis geen hout snijden en zijn stelling volstrekt onhaalbaar is.

En, zoals ik al schreef, dat staat lijnrecht tegenover de manier waarop hij anders steeds weer met degelijk onderbouwde standpunten op de proppen komt.
Tammy schreef:Je hebt het over wie zijn barbaren.
IS zijn barbaren in mijn ogen beste Gusteman.
Jij kan daar anders over denken, dat is je goed recht.
Ik denk daar helemaal niet anders over, IS zijn inderdaad barbaren.
Maar Syriërs vluchten niet alleen maar voor IS. Zij vluchten ook voor de bombardementen van het reguliere leger, van de NAVO en nu ook van de Russen.
Zij vluchten omdat ze het gewoon niet meer zien zitten.
Ook de grootste optimist komt aan een punt waar de maat vol is, waar de goede moed het niet meer haalt op alle ellende die zich elke dag weer herhaalt.
Ik heb dat soort toestanden gezien in Kroatië, Macedonië en Kosovo. En toen waren de echte gevechten en gruweldaden al achter de rug, slechts hier en daar viel er sporadisch nog een schot van één of andere gestoorde kerel.
Tammy schreef:De oorlog is in Syrië.
En als we niks doen krijgen we in Europa ook oorlog.
Ik heb het dan over burgeroorlogen Gusteman.
Want de mensen gaan de besluiteloosheid van onze regeringsleiders niet meer pikken.
Burgeroorlogen in Europa zullen hun oorsprong niet vinden in een toeloop van vluchtelingen en de problemen die dat met zich mee brengt. De oorzaken daarvoor zitten al lang te sluimeren, zelfs al van voor de burgeroorlog in Syrië was begonnen.
De vluchtelingenstroom wordt nu wel als excuus aangegrepen en misbruikt door groepen die pogen het volk aan hun kant te krijgen ..... en het volk loopt netjes in de val.
Tammy schreef:Nog even terugkomend op jouw opmerking van westerse mensen met een luxe leven.
Elk land heeft het recht om zijn land met westerse welvaart zoals jij het noemt te verdedigen.
Het is niet zo dat Europa oorlogsvluchtelingen in de kou wilt laten staan.
Maar wat er nu gebeurt kan niet Gusteman.
Dit is een Exodus.
En ze zijn niet allemaal oorlogsvluchtelingen.
En die scheiding word niet gecontroleerd.
Dat lijkt me ook niet zo eenvoudig, lieve Tammy.
Hoe maak je die "scheiding"? Tot op welk punt ben je een oorlogsvluchteling en vanaf wel punt ben je dat niet meer?
Ik moet nu opeens denken aan al die Belgen, Fransen en Britten die tijdens de eerste wereldoorlog werden voor het vuurpeloton gezet en gefusilleerd ..... door hun eigen overheden. Zogezegd omdat zij laf waren. Daar waar met de huidige stand van de psychoanalyse voldoende duidelijk is dat die mensen gewoon "op" waren, dat zij het niet meer aan konden.
Hoe weet je of iemand op de vlucht is voor oorlogsgeweld? Bestaan daar duidelijke referenties voor? Of moet dat het onderwerp vormen van een psychiatrisch onderzoek op lange, middellange of korte termijn?

Afgelopen week werd in België een meisje van 14 neer gekogeld door de politie. Weliswaar met een "stootwapen" en niet met scherpe munitie, maar toch ..... het voorval leidt nu al tot verhitte debatten.
Maar het geeft vooral weer hoe plaatselijke overheden omgaan met vluchtelingen ..... en het is nu niet precies een omgang waar men fier kan op zijn.

Wanneer wij onze eigen troepen naar een conflictzone sturen dan worden zij bij hun terugkeer psychologisch begeleid, ook al zijn ze dan maar fragmentarisch in gevechtssituaties terecht gekomen.

Mensen die uit een land weggevlucht zijn waar zij familieleden hebben zien ombrengen, neergeschoten, verpletterd onder wielen van SUV's of vrachtwagens, bedolven onder puin bij beschietingen, uiteen gerukt door explosies ..... mensen die hun dorpen en stadsgedeelten hebben zien herschapen worden tot puinhopen van waaruit op elk ogenblik wordt in het wilde weg geschoten ...... mensen die hun kinderen op de schoolbus hebben gezet om die honderd meter verder te zien exploderen nadat hij geraakt werd door een granaat ..... mensen die tijdens hun vlucht weggejaagd, opgejaagd, vervolgd werden, die van kamp naar kamp werden gestuurd, zelfs van land naar land ..... mensen die nergens welkom waren ..... die mensen krijgen van ons geen psychologische steun, neen, zij worden in veel gevallen aanzien als indringers, als een gevaar voor onze maatschappij, voor onze cultuur, voor onze manier van leven en denken.

Eerlijk gezegd, lieve Tammy, wanneer wij niet bereid zijn om die mensen alle mogelijk denkbare hulp en steun te bieden, ook al moeten wij daarvoor met zijn allen diep in onze beurs tasten, als wij dat er niet voor over hebben dan scheelt er duidelijk iets aan onze maatschappij, aan onze cultuur, aan onze manier van leven en denken.
Dan komt het gevaar niet uit die vluchtelingen maar uit onszelf.

Libanon heeft tot nu toe zonder morren vluchtelingen opgenomen, maar daar is nu de maat werkelijk vol. En dat valt te begrijpen. Het land heeft een oppervlakte van 10.450km² en een eigen bevolking van 4.000.000 mensen.
Daar zitten op dit ogenblik dik 1.800.000 Syrische vluchtelingen extra bij.

Als je die cijfers gaat doorrekenen naar België en Nederland dan kom je tot de vaststelling dat, indien hier dezelfde normen voor gastvrijheid en opvang zouden gelden, onze landen respectievelijk 4.702.500 (B) en 7.600.000 (NL) vluchtelingen zouden opvangen vooraleer we de grenzen zouden sluiten.

En waar wordt er dan moeilijk over gedaan? Over welke aantallen gaat het hier in de Lage Landen?

Laten we eerlijk wezen: wij hebben ab-so-luut geen enkele reden om misnoegd te zijn.

Gast1

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Gast1 » 12 nov 2015, 15:41

Even hartstikke ex temporé ...

Je bent een interessante 'gast', gusteman ...

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Determinist » 12 nov 2015, 21:46

gusteman schreef: Eerlijk gezegd, lieve Tammy, wanneer wij niet bereid zijn om die mensen alle mogelijk denkbare hulp en steun te bieden, ook al moeten wij daarvoor met zijn allen diep in onze beurs tasten, als wij dat er niet voor over hebben dan scheelt er duidelijk iets aan onze maatschappij, aan onze cultuur, aan onze manier van leven en denken.
Dan komt het gevaar niet uit die vluchtelingen maar uit onszelf.
:post:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Tammy » 13 nov 2015, 05:18

Ik begrijp jouw invalshoek Gusteman zoals jij het ziet.
Maar ik deel hem niet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen vrouw die een ander niks gunt.
Ik zou willen dat heel de wereld vol vrede was , maar dat is de wereld niet.

Je zegt dat de sluimering van een burgeroorlog voordat de vluchtelingen kwamen al aanwezig was.
Daar heb je gelijk in.
Ik had dat duidelijker moeten maken.
Want in de topics over die crisis in Griekenland had ik het daar ook al over.
Daar sprak ik al over burgeroorlogen die zouden kunnen ontstaan.
Door de besluiteloosheid en getrek en uitstellen van de wereldleiders.
En nu hebben we een ander probleem.
Vlak erna.

Ik ken meer mensen zoals jij Gusteman.
Mensen die iedereen willen helpen en daar is niks mis mee.
Alle mensen die naar Europa komen een warm huis aanbieden en een mooie toekomst.
Dat is mooi Gusteman van jou en de andere mensen.
A long time ago leek ik ook op jou en de anderen mensen die jouw visie delen.
Maar dat stadium ben ik gepasseerd.
Ik krijg die meid die ik heel vroeger was niet meer terug.

Want ik zie anderen dingen tegenwoordig.
Ik zie een ongecontroleerde tsunami Europa overspoelen.
En niet alleen oorlogsvluchtelingen.
Maar zeer velen die meeliften uit landen die veilig zijn.
Duitsland is bezig om een procedure in te zetten om mensen uit veilige landen terug te sturen.
Daar zijn ze veel te laat mee begonnen.
Dat had meteen gemoeten.

Daar zit bij mij de irritatie vooral Gusteman.
Ik heb de beelden gezien van duizenden mensen die dwars door hekken/prikkeldraad gaan in Oost Europa en zich niet willen registreren in het eerste veilige land van aankomst.
Maar door willen naar het Noorden.
Mannen die hun gezinnen meeslepen door veilige landen wekenlang omdat ze een bepaald land hebben uitgekozen waar ze heen willen.
Een echte vluchteling is blij als hij voet op veilige bodem zet.
Maar wat er nu gebeurt is complete chaos.

Het is compleet ongecontroleerd en het draagvlak voor deze problematiek slinkt zienderogen.
Want er komen niet tientallen duizenden mensen maar honderduizenden mensen deze kant op.
En niet allemaal komen ze uit een oorlogsgebied.

Ik heb een jongedame voor de camera horen zeggen dat ze met een groep buiten heeft geslapen omdat ze vond dat er te weinig privacy was op de kamer en er geen tv was en ijskast.
Die griet zei dat zo verschrikkelijk arrogant voor de camera , dat ze geluk heeft gehad dat ze het niet tegen mij heeft gezegd.
Want ik had haar eigenhandig naar de grens gesleept en haar eruit geschopt.

En ja ik weet dat niet iedereen zo klaagt , maar dit soort mensen zitten er ook tussen.
We doen ons best in Europa om iedereen op te vangen , maar als je met honderdduizenden komt is het toch wel logisch dat de opvangplekken niet perfect zijn he ?
Niemand had hier op gerekend, dus laten ze hun ongerief a.u.b. voor zich houden.
Want ik word daar pisnijdig om.

Maar er zijn ook vele mensen die wel blij zijn met het eten en onderdak.
Dat zijn Gusteman voor mij de echte vluchtelingen.
Niet zoals die man die bij die meid stond voor de camera en die klaagde dat hij hetzelfde eten kreeg al vier maanden lang.
Melk en kaas vond hij niet goed genoeg.
Die man zou ik ook graag persoonlijk in een tulpenveld willen plaatsen.
Kan hij tulpenbollen vreten zoals Nederlanders dat hebben gedaan in de Tweede Wereldoorlog.
Maar dit terzijde.

Europa is hekken aan het bouwen.
Landen kunnen de toestroom niet meer aan en het einde is nog niet in zicht.
Naast de klagers zijn er ook vele echte vluchtelingen , maar hoe ze nu hier binnen komen kan gewoon niet.
De wereldleiders moeten een oplossing gaan vinden.
Zweden wilt zijn grenzen ook al gaan sluiten.
We kunnen niet iedereen opnemen.
Dat heeft niks met oppervlakte te maken maar aan accommodatie zonder daarbij de eigen bevolking links laten liggen.
Want niet iedereen heeft het goed in Europa.

En als je dat negeert gaat het broeien in de samenleving.
Eerst heel langzaam en daarna steeds meer.
Het verleden heeft ons dat geleerd.
Maar de wereldleiders snappen dat niet.
Die beginnen trouwens ook in paniek te raken, die zien ook dat dit helemaal fout gaat lopen.
Dit kan zo niet doorgaan.
En ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door univers » 13 nov 2015, 05:36

Ik begrijp van allebei jullie standpunten.
De grens trekken heeft geen zin meer.

De echte vluchteling hoor je niet klagen, die zijn blij dat ze eten en een slaapplaats hebben.

De klagers zijn de echte parasieten, die gasten er tussen uit halen, en gelijk de grens over.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Tammy » 13 nov 2015, 05:43

Mee eens Univers.
Maar ook bij aankomst in het eerste veilige land je laten registreren.
En niet met kleine kinderen vele veilige landen doorlopen naar het land van je keuze.
Dat kan als je een immigrant bent en dan via de officiele kanalen.
Maar niet als je op de vlucht bent.
Maar die regels worden compleet genegeerd.
En dat reken ik de wereldleiders aan.

Het is niet eerlijk naar de landen die de meeste mensen krijgen, maar ook niet naar de vluchtelingen zelf.
De teleurstelling dat er geen huizen klaar staan zorgt ook voor onrust voor hun.
Met alle gevolgen van dien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door univers » 13 nov 2015, 05:48

Ik begrijp zo'n verslaggever niet.
Als hij een klager interview, zou mijn eerste vraag zijn "wat kom je hier dan doen? ", als je in je eigen land het beter had.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door Tammy » 13 nov 2015, 06:03

Hieronder is de link en het interview.

En ja, ik weet dat niet iedereen zoals deze vrouw is.
Maar stuur dit soort mensen alsjeblieft meteen terug.
En laten we ons focussen op de echte vluchtelingen en die helpen.


http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... r-beloften

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door univers » 13 nov 2015, 06:06

Dat mokkel ziet er niet als een vluchteling uit.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door gusteman » 13 nov 2015, 10:25

Tammy schreef:En ja, ik weet dat niet iedereen zoals deze vrouw is.
Maar stuur dit soort mensen alsjeblieft meteen terug.
En laten we ons focussen op de echte vluchtelingen en die helpen.
Kijk, lieve Tammy, hiermee ben ik het dan wel volledig eens. :hands:
:post:
Tammy schreef:En dat reken ik de wereldleiders aan.
Het is me opgevallen dat je dit argument regelmatig aankaart, lieve Tammy. Jammer genoeg zal dit niet tot een oplossing kunnen leiden.
Om de eenvoudige reden dat zoiets als "wereldleiders" niet bestaat.

Dat kan je opmaken uit het feit dat in de Verenigde Naties het nu net die zogeheten "wereldleiders" zijn die over een vetorecht beschikken, een argument waarmee ze om het even welk initiatief van elkaar onderuit kunnen halen en/of blokkeren indien dit hun eigen belangen niet dient zoals zij dat verkiezen.

Zolang dat vetorecht overeind blijft ontbreekt zelfs de wil tot een coherente "wereldleiding", en zonder die wil kan de leiding ook niet bestaan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Aanbieding Manifest tegen verhoging Defensiebudget

Bericht door univers » 13 nov 2015, 11:33

Om de eenvoudige reden dat zoiets als "wereldleiders" niet bestaat.
Klopt.
moet zijn wereldzakkenvullers.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie