Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Tammy » 20 dec 2015, 13:30

Afbeelding
Vluchtelingen bij de Deense grens, september dit jaar.

De Deense regering is van plan om asielzoekers mee te laten betalen voor hun opvang. In een nieuw omstreden wetsvoorstel staat dat de asielzoekers hun waardevolle spullen, zoals juwelen en contant geld, moeten inleveren bij binnenkomst in Denemarken.

De regels gaan, als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd, ook gelden voor asielzoekers die op dit moment al in Denemarken wonen, meldt het ministerie van Immigratie. Bij binnenkomst worden de spullen van de asielzoekers doorzocht door de douane. Alle juwelen worden in beslag genomen, dat geldt ook voor contant geld boven de 400 euro.

Persoonlijke bezittingen als trouwringen, horloges en telefoons worden niet ingenomen tenzij het 'onbehoorlijk zou zijn de spullen niet in beslag te nemen', aldus het wetsvoorstel. In de praktijk betekent het dat alleen persoonlijke spullen met een waarde van ver boven de 400 euro in beslag worden genomen.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Tammy » 20 dec 2015, 13:34

Iedereen weet hier denk ik wel hoe ik kijk naar de vluchtelingenstroom die Europa overspoelt.
Dit kan zo ook niet meer.
Men moet de gelukszoekers scheiden van de echte oorlogsvluchtelingen en die meteen terug sturen.
En niet maandenlang laten blijven wat inderdaad gigantisch veel geld kost.

Maar wat Denemarken nu voorstelt kan ik niet achter staan.
Dit vind ik heel erg, want vaak zijn juwelen erfstukken of hebben ze een hele emotionele waarde.
Dit doet me denken wat de Nazi`s met de Joden hebben gedaan.
Ik vind dit een verschrikkelijk voorstel.
Dit is niet de manier vind ik.

Wat vinden jullie ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Gast1 » 20 dec 2015, 14:44

Qua sieraden en zo, deel ik jouw mening ... [think]
Qua geld ... lastig, want misschien hebben ze hun laatste spullen wel verkocht ende gesleten, om er hier mee verder mee te kunnen.

Dit plan van Denemarken voelt niet goed bij mij ... :?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Witte wel » 20 dec 2015, 16:53

Bekijk het eens door een andere bril.

Het confisceren van bezittingen is niets nieuws. Enkele kranten verwijzen in dit geval naar wat de nazi’s deden in de tweede wereldoorlog maar dat is onterecht. Daar wordt iedere keer naar verwezen om er maar een gevoel aan vast te kleven. Het is vele malen meer voor gekomen.

Als het belang van de staat voorgaat op dat van een enkeling dan mag de staat confiscatie toepassen.
In de jaren dertig is dat in Amerika ook toegepast. Bij de zware economische crisis ontstaan na de beurscrash van 1929 verkeerde de Amerikaanse staat in geldnood en vaardigde daarom een wet uit om het goud van de burgers te confisceren. Iedereen die goud in huis had, moest dit inleveren bij de overheid. Wie dit niet deed, kon gestraft worden met een gevangenisstraf. De regering stelde een vaste goudprijs in en kon op die manier haar rijkdom weer opbouwen.
Onlangs in 2013 werd het nog op Cyprus toegepast. Om Cyprus en haar banken van het bankroet te redden, werd er een taks op spaargeld ingevoerd. Spaarders met een spaarrekening met meer dan 100.000 euro moesten 40 % aan de overheid afstaan. Wie minder dan 100.000 euro op de spaarrekening had, werd gespaard.

Hier in dit geval vind ik het een goed idee alleen zou de overheid de bezittingen moeten stallen tot op het moment dat ook is aangetoond of het een politiek- of een economisch vluchteling betreft. Als blijkt dat het een politiek vluchteling betreft dan zou deze de bezittingen weer terug moeten verkrijgen na een bepaalde periode. Als blijkt dat het een economische vluchteling betreft dan is het afnemen van deze bezittingen in het belang van de staat en worden hiermee de gemaakte kosten gecompenseerd. Niet meer dan terecht of het nu familiestukken zijn of niet. Een economisch vluchteling doet zich voor als een politiek vluchteling en profiteert daardoor van de voorzieningen die speciaal opgesteld zijn voor de politieke vluchtelingen. Deze persoon misbruikt daardoor het systeem en dan zou afnemen van persoonlijke bezittingen een vanzelfsprekendheid zijn in mijn optiek.
Dus de vergelijking met wat de nazi's met bezittingen van de joden hebben gedaan is een misplaatste vergelijking omdat het een totaal verschillende omstandigheid betreft al "lijkt" het een overeenkomstigheid te bezitten maar die is er niet.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door taigitu » 20 dec 2015, 17:26

ik heb hier een dubbel gevoel bij. Als iemand hierheen vlucht en heeft een 'kapitaal' aan
sieraden en wie weet wat nog meer bij zich, is het dan eerlijk om de burgers van het land
waar je naar toevlucht laat betalen voor onderkomen, eten en drinken en medische
verzorging? Het zou zeer scheef zijn. De opvang kost al kapitalen.

Ik kan me de pijn van een verlies voorstellen als je als vluchteling juwelen zou moeten
afgeven die al lang in de familie zijn. Maar het kan ook zijn dat mensen alles wat ze
aan bezit (huis, auto en wie weet wat nog meer) te gelde hebben gemaakt omdat je
dat makkelijker meeneemt op de reis die deze mensen maken. Dus dan zouden in
bijvoorbeeld Denemarken aangekomen te zijn ook gewoon op kosten van de burgers
daar leven en hun spaargeld bewaren voor later, als ze de opvang niet meer nodig
hebben.

Ik kan me wel voorstellen dat door deze maatregel de 'vluchtelingen met geld in wat
voor vorm dan ook,' die economisch voordeel hopen te behalen (verkapte emigratie?)
deze route via Denemarken zullen mijden als ze alles moeten inleveren.
Dan ontstaat er automatisch een schifting van deze economische vluchtelingen......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door univers » 20 dec 2015, 18:24

Ze mogen het hier ook invoeren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Tammy » 21 dec 2015, 04:00

Dat is inderdaad door een anderen bril kijken Witte wel. [think]
Dank je wel voor jouw toelichting, ik ga hier eens goed over na denken.
Want ik vind dit een interessante invalshoek.


Taigitu schreef :
Ik kan me wel voorstellen dat door deze maatregel de 'vluchtelingen met geld in wat
voor vorm dan ook,' die economisch voordeel hopen te behalen (verkapte emigratie?)
deze route via Denemarken zullen mijden als ze alles moeten inleveren.
Dan ontstaat er automatisch een schifting van deze economische vluchtelingen......
Dat zou ook mogelijk zijn .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door univers » 21 dec 2015, 05:18

Zo scheidt men het kaft van het koren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Fenna » 21 dec 2015, 09:26

Witte wel schreef: bezittingen stallen tot op het moment dat ook is aangetoond of het een politiek- of een economisch vluchteling betreft. Als blijkt dat het een politiek vluchteling betreft dan zou deze de bezittingen weer terug moeten verkrijgen na een bepaalde periode.
Dat lijkt mij een fair plan. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Gast1 » 21 dec 2015, 09:36

Ja, ik ben 'om' ... en het met Witte wel en Taigitu eens.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door univers » 21 dec 2015, 09:55

Na gedacht?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door taigitu » 21 dec 2015, 14:53

Ik vraag me af of het niet mogelijk is om die vluchtelingen die véél geld, waardepapieren of
andere zaken bij zich hebben een bepaald bedrag voor verblijf te laten betalen.
In overleg zou dan kunnen worden gekeken wat totaal in geldelijke waarde in hun bezit is en
dat omgerekend in een bedrag op een hun toegewezen rekening te zetten.
Zolang ze in een opvang zitten wordt dan boekhoudkundig hun verblijfkosten verrekend.
Hetzelfde bedrag dat bijvoorbeeld een AZC krijgt per bewoner. Dat zou fair kunnen zijn.
Hun geld staat dan wel op een rekening waarvan ze niet direct zelf geld op kunnen nemen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Vitharr » 21 dec 2015, 18:45

Soms moet je hard zijn. Maar helaas hebben een paar hebzuchtige sukkels het weer moeten verpesten voor een hoop onschuldige mensen. Ik zeg stenigen met tennisballen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Witte wel » 21 dec 2015, 20:00

Vitharr schreef:Ik zeg stenigen met tennisballen.
:mrgreen: :mrgreen:
taigitu schreef:Ik vraag me af of het niet mogelijk is om die vluchtelingen die véél geld, waardepapieren of andere zaken bij zich hebben een bepaald bedrag voor verblijf te laten betalen. In overleg zou dan kunnen worden gekeken wat totaal in geldelijke waarde in hun bezit is en dat omgerekend in een bedrag op een hun toegewezen rekening te zetten. Zolang ze in een opvang zitten wordt dan boekhoudkundig hun verblijfkosten verrekend. Hetzelfde bedrag dat bijvoorbeeld een AZC krijgt per bewoner. Dat zou fair kunnen zijn. Hun geld staat dan wel op een rekening waarvan ze niet direct zelf geld op kunnen nemen.
Dat is een te ingewikkeld systeem en bovendien veel te kostbaar. Dat is bijna niet goed te organiseren.
Beter is het bezit te registreren, stallen en dan later beoordelen in welke classificering het valt per geval op zich.
Waarom zou iemand die waardepapieren bezit en aantoonbaar economisch vluchteling is dan geen afstand doen om het verblijf en opvang te bekostigen. Het zou wat zijn dat zo iemand middels ons belastinggeld op de rit wordt gezet en kan doorstarten met eigen kapitaal terwijl eigenlijk deze hulpvoorziening is ontwikkelt voor mensen die niets bezitten en verdreven zijn uit het land van herkomst door deze omstandigheid en ook afhankelijk zijn van enkel deze hulpvoorziening.
Ik begrijp je bezorgdheid Taigitu en je medeleven maar als collectief een striktere houding wordt aangenomen dan zal de economische vluchtelingen populatie drastisch afnemen waardoor hulp voor écht hulpbehoevenden beter tot zijn recht komt .
En inderdaad ontstaat dan een schifting tussen beide partijen en daar is niets mis mee.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Denemarken wil juwelen en geld asielzoekers innemen

Bericht door Tammy » 22 dec 2015, 03:59

Mijn eerste reactie was dat Denemarken dit niet kan maken.
Maar na de uitleg van Witte wel zie ik het anders.
Eigenlijk is het wel iets om die werkwijze te doen.
Ik heb weer wat geleerd, dank je. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie