Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door Tammy » 21 feb 2016, 06:33

Gusteman schreef:
Nou, lieve Tammy, zoals in het artikel al wordt aangegeven zouden die mensen "verhuisd" worden naar andere kampen, eventueel zelfs in andere regio's.
Die mensen willen echter, koste wat het kost, naar Engeland. Vanuit hun tentjes kunnen ze pogingen ondernemen om stiekem het Kanaal over te steken.
Vanuit een kamp met containerhuisjes (waar in- en uitstroom beter gecontroleerd worden) en ook vanuit andere regio's verdwijnen hun (nu toch al geringe) kansen op een oversteek naar Groot Brittannië volledig.
Ok ik begrijp hun standpunt Gusteman.
Maar illegaal naar Engeland reizen is niet toegestaan ook al willen ze dat koste wat kost wel doen.
En in combinatie met het geweld tegen de vrachtwagenschauffeurs vind ik het een goede zaak dat aan dat dorp een keer een einde komt.
En daar is men nu mee bezig.
Dat had al veel eerder moeten gebeuren.

Want deze situatie kan niet jaren nog duren.
Ik weet dat jij daar heel anders over denkt Gusteman. :wink:
Wat zou jij als oplossing zien trouwens voor dat dorp wat is ontstaan ?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door Fenna » 21 feb 2016, 11:24

:post:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door gusteman » 21 feb 2016, 19:56

Tammy schreef:Wat zou jij als oplossing zien trouwens voor dat dorp wat is ontstaan ?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Nou, lieve Tammy, volgens mij is de beste oplossing voor dat tentenkamp datgene wat nu wordt uitgevoerd: de bewoners een andere verblijfplaats aanbieden.
Ook al zal dit hun kansen op een oversteek naar Engeland bemoeilijken.

Ik ben een absolute tegenstander van illegale grensoverschrijding, maar ik besef ook in welke omstandigheden die mensen zijn terecht gekomen.
Zij hebben hier echter niet zelf voor gekozen, ook al denken velen dat dit wel zo is.

De vluchtelingen bevinden zich in een toestand die is ontstaan omdat zij op zeker ogenblik moesten kiezen tussen verschillende mogelijkheden: geen enkele van die mogelijkheden zouden zij zelf hebben verkozen, maar zij hadden op dat ogenblik enkel de keuze tussen ofwel een kwalijke "oplossing" ofwel kapot gemaakt worden.

Dus konden zij niet anders dan kiezen voor een kwalijke oplossing, waardoor een situatie ontstond die van kwaad naar erger ging; opnieuw niet hun persoonlijke voorkeur maar bij gebrek aan beter de meest aangewezen optie.

Hierop een antwoord bieden dat tot tevredenheid bij iedereen kan leiden is niet eenvoudig, zelfs zo goed als onhaalbaar, maar wij zijn het aan die mensen en aan onszelf verplicht.
Indien we de ogen sluiten voor dit probleem en hen niet helpen om uit deze ellende te geraken verdienen we zelf ook niet beter behandeld te worden.

En grenzen sluiten of mensen wegsturen is geen optie voor mij, is dat trouwens ook nooit geweest.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door Tammy » 22 feb 2016, 05:12

Gusteman schreef:
Nou, lieve Tammy, volgens mij is de beste oplossing voor dat tentenkamp datgene wat nu wordt uitgevoerd: de bewoners een andere verblijfplaats aanbieden.
Ook al zal dit hun kansen op een oversteek naar Engeland bemoeilijken.
En denk je dan niet Gusteman dat in die anderen verblijfplaats hetzelfde gaat gebeuren als waar ze nu zitten ?
Wij denken verschillend hierover en dat mag ook natuurlijk.
Maar wat vind jij nu van de manier waarop ze de vrachtwagenschauffeurs belegeren ?
Dat gaat met behoorlijk wat agressie.
We hebben het allemaal kunnen zien.

Tellen die chauffeurs niet mee die elke dag door horden mensen worden aangevallen omdat ze koste wat kost naar Engeland willen ?


Vind jij dat ok ?
Je zegt zelf dat je een tegenstander bent van een illegale oversteek.
Maar dat je snapt waarom ze het doen.

Maar ben je het werkelijk eens beste Gusteman op de manier waarop ze dat doen ?
Of heeft iedereen die vluchteling is of uit economische motieven daar is een vrijbrief volgens jou om zich zo te gedragen ?

Dus konden zij niet anders dan kiezen voor een kwalijke oplossing, waardoor een situatie ontstond die van kwaad naar erger ging; opnieuw niet hun persoonlijke voorkeur maar bij gebrek aan beter de meest aangewezen optie.
Bij gebrek aan beter zeg je.
Maar er is tegenstand voor de containerhuisjes.
Want die zijn verder weg.
Er is dus wel een soort van keus, maar velen willen dat niet.

Ik weet dat je een goed hart hebt Gusteman en je iedereen wilt helpen.
Maar als dat gepaard gaat met de zeer agressieve manier om op die vrachtwagens te komen , dan vind ik dat zelf niet ok.
Wat ik ook niet ok vind is dat het zo lang is toegestaan.
Er zitten daar duizenden mensen waarvan men weet dat ze met grof geweld Engeland binnen willen komen.
Dat vind ik iets waar ik niet achter kan staan.

Indien we de ogen sluiten voor dit probleem en hen niet helpen om uit deze ellende te geraken verdienen we zelf ook niet beter behandeld te worden.

En grenzen sluiten of mensen wegsturen is geen optie voor mij, is dat trouwens ook nooit geweest.
Ik heb begrepen dat men ook de mogelijkheid had om naar anderen landen te gaan.
Maar ze willen koste wat kost naar Engeland.
Tot hoever moeten we volgens jou gaan om te helpen als Engeland gewoon nee zegt.
Voor jou zijn er geen grenzen Gusteman, voor mij wel.
En die zijn hard nodig .

Want de situatie in Calais is onhoudbaar aan het worden.
Dat is iets wat gewoon niet kan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door Fenna » 22 feb 2016, 09:41

:post:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door gusteman » 22 feb 2016, 10:03

Tammy schreef:En denk je dan niet Gusteman dat in die anderen verblijfplaats hetzelfde gaat gebeuren als waar ze nu zitten ?
Wij denken verschillend hierover en dat mag ook natuurlijk.
Wat bedoel je precies met "hetzelfde", lieve Tammy?
Dat ze daar zullen weg willen en proberen naar Engeland te komen?
Dat lijkt me wel, ja.
Die mensen zitten nu al zo ver dat ze nog enkel één doel hebben en daar alles voor over hebben.
Tammy schreef:Maar wat vind jij nu van de manier waarop ze de vrachtwagenschauffeurs belegeren ?
Dat gaat met behoorlijk wat agressie.
We hebben het allemaal kunnen zien.

Tellen die chauffeurs niet mee die elke dag door horden mensen worden aangevallen omdat ze koste wat kost naar Engeland willen ?
Die agressie valt onder de noemer "illegaliteit" en daar ben ik tegenstander van.
En natuurlijk tellen die chauffeurs mee, dat spreekt voor zich.
Maar die zitten in een situatie die werd gecreëerd door enerzijds de overheid en anderzijds de bedrijfswereld.
De bedrijven redeneren: vluchtelingen zijn illegaal en dus een probleem voor de overheid, die moeten dat maar oplossen. En dus sturen ze hun chauffeurs de weg op.
De overheid redeneert: de bedrijven maken gebruik van de Chunnel om te besparen op transportkosten dus moeten ze er maar de risico's bij nemen.
En de chauffeurs zijn dan de pineut.
De overheid heeft gezorgd voor afsluitingen in de zones waar die niet door de bedrijven werden aangebracht.
Die afsluitingen voldoen echter niet om te weerstaan aan de radeloosheid van de vluchtelingen en dus zijn de chauffeurs ..... de pineut.
Tussen overheid en bedrijven wordt voortdurend de bal heen en weer gekaatst en de chauffeurs ..... zijn de pineut.
Tammy schreef:Vind jij dat ok ?
Je zegt zelf dat je een tegenstander bent van een illegale oversteek.
Maar dat je snapt waarom ze het doen.
Neen, lieve Tammy, ik vind het niet ok dat die vluchtelingen zich zo agressief gedragen.
Maar ik begrijp waarom ze dat doen.
Net zoals ik begrijp dat het kan gebeuren dat mensen in dermate uitzichtloze situaties terecht komen dat zij hun kinderen en daarna zichzelf het leven benemen.
Ik vind dat ook niet ok, maar ik kan het begrijpen.
Tammy schreef:Maar ben je het werkelijk eens beste Gusteman op de manier waarop ze dat doen ?
Of heeft iedereen die vluchteling is of uit economische motieven daar is een vrijbrief volgens jou om zich zo te gedragen ?
Neen, lieve Tammy, niemand heeft een vrijbrief gekregen.
Maar nu je het toch hebt over economische motieven: ook die chauffeurs bevinden zich daar wegens economische motieven.
Het staat elke chauffeur vrij om tegen zijn werkgever te zeggen "ik rijd niet over Calais, is veels te gevaarlijk; laat me maar over Zeebrugge vertrekken". Maar dan komen de economische belangen op de proppen en die halen het van de risico's. Waarbij de opdrachtgevers de chauffeurs een risicozone in jagen ..... omwille van economische belangen.

Verleg gewoon gedurende twee maanden alle transporten naar Engeland van Calais naar andere havens en het probleem van Calais is opgelost.
Op Europees niveau zou er kunnen overlegd worden tussen de transportsector en de overheden van Engeland, Frankrijk, België en Nederland. Het volstaat om de ferry's tijdelijk af te leiden naar andere havens en Calais als stopplaats voor treinen af te sluiten.
Van zodra er in Calais geen treinen meer stoppen en geen vrachtwagens meer aankomen zullen die vluchtelingen verdwijnen. Wanneer zij ergens anders opduiken verleg je de routes van de ferry's weer en gaat Calais weer open.
De moed zal hen snel in de schoenen zakken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door Tammy » 23 feb 2016, 05:40

Gusteman, ik heb me wat verslapen dus nu geen tijd om te reageren.

Doe ik later en dank je wel alvast voor je uitgebreide uitleg op mijn vraag. :hands:
Toppie. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste containerhuisjes vluchtelingen Calais

Bericht door Tammy » 24 feb 2016, 05:45

Ben ik weer Gusteman. :grin:

Ik heb je bericht met belangstelling gelezen.
Misschien zou dat een tijdelijke oplossing kunnen zijn .
Maar is dit ook niet het probleem verplaatsen ?
Jaja je bent nog niet van me af beste Gusteman. :mrgreen:

Het lijkt mij een hele operatie om dit allemaal te bewerkstelligen.
Het probleem word in mijn ogen niet echt opgelost.
Namelijk meteen duidelijk maken dat illegaal naar Engeland gaan niet kan en mag.
Deze duizenden mensen zijn bekend, men weet waar ze zitten.

De routes van de vervoerssector veranderen is verplaatsen van het probleem.
Neen, lieve Tammy, niemand heeft een vrijbrief gekregen.
Maar nu je het toch hebt over economische motieven: ook die chauffeurs bevinden zich daar wegens economische motieven.
Het staat elke chauffeur vrij om tegen zijn werkgever te zeggen "ik rijd niet over Calais, is veels te gevaarlijk; laat me maar over Zeebrugge vertrekken". Maar dan komen de economische belangen op de proppen en die halen het van de risico's. Waarbij de opdrachtgevers de chauffeurs een risicozone in jagen ..... omwille van economische belangen.
Dat vind ik met alle respect een beetje makkelijk gedacht.
Een chauffeur doet zijn werk gewoon, het is een baan.
Dat recht heeft hij om die baan zonder gevaar te kunnen uitvoeren.
Zoals hij dat altijd heeft gedaan.
Je hebt het over economische motieven alsof dat een vies woord is.
Ik weet wel wat je bedoelt denk ik, namelijk dat het menselijk welzijn voor gaat.

Maar de meeste mensen werken om hun huis en rekeningen te kunnen betalen en een gezin te onderhouden.
Tegen je baas zeggen dat je daar niet wilt rijden kan misschien wel ontslag opleveren.
En de baas heeft een bedrijf te runnen, ook dat is normaal Gusteman.
En ook dat moet op een normale manier uitgevoerd worden , zoals dat jarenlang is gedaan.

De migranten hebben ook recht op een goed leven, maar dit is niet de manier op hoe ze dit willen bereiken.

Dat deze mensen met grof geweld naar Engeland willen betekend niet dat heel de vervoerssector lam moet worden gelegd of met ingewikkelde constructies omgeleid moeten worden.
Dat is eigenlijk de omgekeerde wereld, en geen duidelijk signaal naar de mensen toe dat wat ze doen niet kan.
En iets begrijpen waarom deze migranten het doen betekend niet automatisch dat het ook moet worden toegestaan.

Dat is mijn bescheiden mening. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie