Nieuw Sloten wederom in de fout

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Michelxot
Student
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 nov 2015, 16:47

Nieuw Sloten wederom in de fout

Bericht door Michelxot » 31 jan 2016, 16:57

Gisteren liep een voetbalwedstrijd tussen Nieuw Sloten 1 en DGC weer volledig uit de hand.
De scheidsrechter gaf een speler van de thuisploeg de tweede gele kaart, dus rood.
Vijf spelers van de Amsterdamse club gingen vervolgens op tilt en vielen de referee aan.
Deze wist zich in veiligheid te brengen in de kleedkamer.

http://www.blikopnieuws.nl/sport/237289 ... rsrel.html

Eind 2012 ging het totaal mis; grensrechter Richard Nieuwenhuizen bezweek toen aan zijn verwondingen na te zijn aangevallen.

De tuchtcommissie van de KNVB zal na dit voorval eveneens een onderzoek instellen om een oordeel te geven.

gusteman

Re: Nieuw Sloten wederom in de fout

Bericht door gusteman » 01 feb 2016, 10:00

Michelxot schreef:De tuchtcommissie van de KNVB zal na dit voorval eveneens een onderzoek instellen om een oordeel te geven.
Wat is dat toch met al die private tuchtcommissies, die zich gedragen als rechters?
In een goed functionerende rechtsstaat heb je alles wat maar nodig is om geweldpleging aan te pakken: er is politie waar je een klacht kan neer leggen, er is de openbare aanklager die het volk vertegenwoordigt en er zijn de rechters die (indien de feiten bewezen werden) een straf opleggen.
Een rechtsstaat behoeft helemaal geen interne afwikkeling van agressie, er is geen enkele nood aan een Kerkelijke Rechtbank, een Tuchtcommissie van Voetbal- en/of Wielerbond.
Stop nou toch eens met het "onder maatjes" afhandelen van conflicten binnen het clubje.
Zolang we dit tolereren hebben we geen poot om op te staan wanneer het bijvoorbeeld over wantoestanden/misbruiken binnen de financiële wereld gaat, of binnen de politieke kliek.
Laat het opleggen van sancties en straffen over aan die instellingen die daarvoor door de maatschappij werden opgericht: de rechtbanken.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuw Sloten wederom in de fout

Bericht door Vitharr » 01 feb 2016, 10:25

Een rechtbank oordeelt over overtredingen en misdrijven zoals beschreven in ons wetboek van strafrecht en kan straffen opleggen die in datzelfde boek beschreven staan.

De tuchtcommissie van de KNVB oordeelt over overtredingen van de spelregels en daar zijn andere straffen aan verbonden.

De gele kaarten die in dit voorbeeld vooraf gingen aan het incident kunnen niet door een rechtbank toegekend worden. Evenals schorsingen bijvoorbeeld.

Als de scheidsrechter een aanklacht indient tegen zijn belagers worden die juridisch vervolgd. Zoals ik het lees gaat de tuchtcommissie deze toestand speltechnisch bekijken. Ik zie daar niet zo'n probleem in.

Verwijder je de tuchtcommissie in dit plaatje dan krijg je een voetbalwedstrijd zonder scheidsrechters en is naleving van de spelregels dus niet geborgd.

Ik zie dus 2 verschillende scopes. Een speltechnische, die gehandhaafd wordt door de tuchtcommissie, en een juridische, gehandhaafd door de rechter. Deze bestaan naast elkaar en de tuchtcommissie vervangt dus niet de rechtbank, wat inderdaad ook niet mag.

Maar voetbal mag van mij persoonlijk toch zo afgeschaft worden hoor. Het valt me op dat het een negatieve invloed heeft op de menselijke geest namelijk. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Nieuw Sloten wederom in de fout

Bericht door Determinist » 01 feb 2016, 11:15

Vitharr schreef: Maar voetbal mag van mij persoonlijk toch zo afgeschaft worden hoor. Het valt me op dat het een negatieve invloed heeft op de menselijke geest namelijk. :wink:
Ben je dan niet bang dat voetbal ondergronds gaat?
Je krijgt dan de kans op niet zo frisse scheidsrechters die maar wat op hun fluitje blazen.
En dan te denken aan al die illegale ballen die binnen gesmokkeld worden. Een heel netwerk van criminele activiteiten in het aanleveren van voetbalschoenen, masseuses en vooral veel drank geschonken in sporadisch opgetrokken dug-outs en illegaal ruilen van voetbal plaatjes.

Er zullen wellicht veel doden vallen met voetbalnoppen-slikkers die vanuit Brazilië in groten getale trachten met dit lucratieve handeltje wat centen te verdienen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuw Sloten wederom in de fout

Bericht door Vitharr » 01 feb 2016, 11:27

Determinist schreef:Ben je dan niet bang dat voetbal ondergronds gaat?
Je krijgt dan de kans op niet zo frisse scheidsrechters die maar wat op hun fluitje blazen.
En dan te denken aan al die illegale ballen die binnen gesmokkeld worden. Een heel netwerk van criminele activiteiten in het aanleveren van voetbalschoenen, masseuses en vooral veel drank geschonken in sporadisch opgetrokken dug-outs en illegaal ruilen van voetbal plaatjes.

Er zullen wellicht veel doden vallen met voetbalnoppen-slikkers die vanuit Brazilië in groten getale trachten met dit lucratieve handeltje wat centen te verdienen.
Hmm... Ja, daar heb je wel een punt denk ik. Ook al zou ik aanzienlijk meer respect hebben voor een noppenslikker dan voor een bolletjesslikker, criminaliteit stimuleren is inderdaad niet helemaal de juiste koers.

We moeten dus eerst iets aan de vraag doen. Misschien is het een idee om een minstens even boeiende volkssport ter vervanging te promoten zodat voetbal vanzelf uitsterft? Bekeken vanuit de gladiatorenstatus die de voetballer aangemeten krijgt denk ik zelf aan knikkeren?

Degene met de meeste ballen in zijn zak is TopDawg. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuw Sloten wederom in de fout

Bericht door Tammy » 02 feb 2016, 05:01

Sport zou leuk moeten zijn.
Maar tegenwoordig word je als scheidsrechter dood geslagen als de tegenpartij het niet eens is met het fluitsignaal.
Of worden er mensen verwond.

Ik moet ineens weer denken aan mijn eerste honkbal wedstrijd verleden jaar in Washington DC.
Wat was ik verbaasd dat ik hele families zag van babietjes tot opa`s en oma`s en alles wat er tussen in zat.
Ik zei het tegen mijn man, hoe ontzettend ontspannen alles eraan toe ging.
Vond hij ook want hij heeft al bijna heel zijn leven een seizoenkaart van PSV.
En heeft ook Manchester United vaak gezien omdat onze Engelse vrienden daar in de buurt wonen.
En anderen Europees voetbal.
Hij was ook verbaasd.

Ik keek mijn ogen uit.
En bleef maar de vergelijking maken met voetbal hier.
Zo leuk en zo sportief ging het daar.
Als de ene partij een punt had gescoord staan de mensen op en zwaaien met hun petjes naar ze.
Ze beginnen ook allemaal een woord te spellen maar kon het niet goed verstaan, ik denk de naam van hun club.
Ik vond dat zo schattig om te zien. :grin:
Ik kon mijn ogen bijna niet geloven, ze zwaaien naar de tegenpartij.! :mrgreen:
En de tegenpartij blijft dan gewoon netjes zitten, geweldig ! [joker] ;P!

Ook het volkslied werd gespeeld en gezongen door een klein meisje.
Iedereen staat op en de mensen die buiten het stadion staan op de binnenplaats bij de ingang staan allemaal stil.
Het leek net alsof ik naar een stilstaande foto keek.
Vond zo apart en zo mooi om te zien.

Want zo`n wedstrijd kan uren duren en men loopt daar ook tijdens de wedstrijd in de gangen waar je kan eten en drinken en uitzicht hebt op het veld.
De gangen zijn open zeg maar rond het stadion heen zonder ramen.
Het is 1 big happy family de mensen die daar zijn.
Zo relaxed allemaal.


Wat een verschil met de voetbal wereld in Europa.
Ik heb stadions bezocht vroeger, wat een agressie allemaal.
In Amerika worden kinderen al heel jong op school in contact gebracht met sport.
Wedstrijden tussen scholen enz.
Sport hoort bij de school daar, wat hebben wij nu in Nederland ?
Een uurtje gym in de week ?
Dat kreeg ik vroeger.
Stelt niks voor, kinderen moet vroeg worden bijgebracht dat sport mooi is en dat je in team verband moet spelen en de regels die daarbij horen.
Maar geen agressie.

Zo is sport niet bedoeld.
Als jullie het niet erg vinden droom ik weer even door over die honkbal wedstrijd.
Wat was dat geweldig om mee te maken.
En wat was het vredig en sportief daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie