Canada scherpt visumregels aan voor Europeanen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Canada scherpt visumregels aan voor Europeanen

Bericht door Tammy » 16 feb 2016, 06:05

Afbeelding
Incheckbalies van maatschappij Air Canada op Toronto Pearson International Airport.

Canada gaat vanaf 15 maart zijn visumregels verscherpen. Onder meer de vrijstelling voor inwoners uit Europese landen valt weg: voortaan zullen zij zogeheten elektronische reisautorisatie (eTA) moeten aanvragen, vergelijkbaar met het Amerikaanse Esta. De eTA kost 7 Canadese dollar (zo'n 4,50 euro).


De eTA is van toepassing op inwoners uit vijftig landen, waaronder Nederland en België. Jaarlijks zal de maatregel van toepassing zijn op zo'n 3 miljoen bezoekers, aldus de Canadese regering.

De eTA moet voor vertrek online worden aangevraagd. De reiziger krijgt als het goed is al na enkele minuten een bevestigende e-mail. Het document is elektronisch gelinkt aan het paspoort, en geldt voor vijf jaar, of tot het paspoort vervalt.

Met de elektronische reisautorisatie wil Canada alle reizigers die het land aandoen scannen en onderzoeken of ze aan de toelatingsvoorwaarden voldoen. De toegang kan bijvoorbeeld worden geweigerd als iemand deel uitmaakt van een terreurorganisatie of een criminele groepering.

Passagierslijsten.

Op dit moment worden er al passagierslijsten van luchtvaartmaatschappijen die naar Canada vliegen gecontroleerd, maar volgens Robert Orr, hoge functionaris bij het Canadese ministerie voor Immigratie, gebeurt dat niet systematisch.

Orr belooft dat douaniers in de beginperiode begrip zullen tonen voor reizigers die niet op de hoogte zijn van de hervorming.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canada scherpt visumregels aan voor Europeanen

Bericht door Tammy » 16 feb 2016, 06:24

Een goede zaak vind ik. ;P!
In deze tijd waarin we leven is het goed om extra te controleren.
Maar soms kan het ook fout gaan.

Zoals bij mij ruim 6 jaar geleden. :mrgreen:
Mijn dochter studeerde toen 5 weken in New York, en mijn man en ik gingen haar de laatste week opzoeken.
We zijn alle drie dol op New York, dus we maakten weer een reisje daarheen.
We hadden al vaker Esta formulieren ingevuld, no problem.
Behalve die ene keer dus.

Thuis bevestiging gehad dat alles ok was maar toen stond ik bij de balie op
Schiphol.
Ik werd geweigerd, mijn man niet.
Dus die bevestiging thuis zegt niks.
Wat toen volgde waren 6 lange zenuwslopende uren waarin niemand mij kon vertellen waarom ik geweigerd was.
Zelfs de baas van Schiphol werd ingeschakeld , maar de weigering kwam uit Amerika.

Mij werd verteld dat dat vaker gebeurde en ze niet wisten waarom.
Gewone mensen zoals ik die ineens geen toestemming kregen.
Ik was in alle staten, vooral toen de balie dame zei dat het eruit zag dat ik niet kon gaan.
Een paar keer weer Esta formulier daar op computerschermen ingevoerd maar elke keer een dikke Nee.

Een half uur voordat het vliegtuig vertrok kreeg ik ineens groen licht.
Rennen naar de gate van Delta en daar zeiden ze dat ze de vlucht van mijn man maar hadden geannuleerd omdat ze dachten dat als ik niet kon gaan mijn man ook niet zou gaan.

Ik plofte in een stoel neer en keek waarschijnlijk zo triest dat ze gingen bellen en toen.............

Toen konden we gratis business class vliegen naar New York als goedmakertje voor de vele uren stress.

En dat was kicken beste mensen ! :mrgreen:
Champagne, echt eten van echte borden, , echte flessen wijn waar ik uit mocht kiezen.
Warme handdoekjes, elke keer kwam er iemand om te vragen of we iets nodig hadden enz.
Ik en mijn man werden in de watten gelegd, niet normaal meer ! [joker]

Daar zaten mijn man en ik in het vliegtuig in alle luxe.
En we zaten zo ruim dat ik languit kon slapen, eerste keer dat ik sliep in een vliegtuig met dekentje helemaal gestrekt.
De stoel kon je uitrekken tot een bed.

Ik lag op mijn zij en keek door het raampje.
Op weg naar ons geliefde New York waar onze dochter was.
En ik viel ineens in slaap wat ik nooit doe in een vliegtuig , maar mijn ogen vielen dicht .......boven de wolken........mooiste slaap die ik ooit heb gehad.

Delta thank you ! ;P!

Terugweg was vreselijk, weer gewoon vliegen. :-|
Met vies eten uit plastic bakkie en vieze wijn uit plastic klein flesje.
En als sardientjes in een krap stoeltje zitten.

Waarom ik toen werd geweigerd zal ik nooit weten.
Daarna nog paar keer naar Amerika geweest, geen problemen gehad.

Canada nu dus ook binnen via formulier.
Eens ga ik daarheen, hoop dat ik meteen toestemming krijg aan de balie , maar anders...............hoop ik weer business class. :rolleys: :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Canada scherpt visumregels aan voor Europeanen

Bericht door Gast1 » 16 feb 2016, 07:50

Prachtverhaal Tammy ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Canada scherpt visumregels aan voor Europeanen

Bericht door Tammy » 17 feb 2016, 03:37

Dank je Gast1. :grin:

Het werd een mooi verhaal, maar daarvoor was het flink stressen op Schiphol. :mrgreen:
Maar de maatregel vind ik wel goed.
Het betekend niet dat alles veilig is zo, maar alle kleine beetjes helpen met deze controles.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie