Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door Tammy » 16 feb 2016, 06:58

Afbeelding
Slechts een deel van de zwangeren komt nu in aanmerking voor de NIPT-test.

De NIPT-test om het syndroom van Down vast te stellen bij ongeboren vruchten, moet toegankelijk worden voor alle zwangere vrouwen. Dat willen diverse partijen in de Tweede Kamer. Nu komt slechts een deel van de vrouwen ervoor in aanmerking. Tegenstanders vrezen de gevolgen. ,,Ik wil niet hoeven verdedigen dat mijn kind er is.''

De Non-Invasieve Prenatale Test (NIPT) is omstreden. Lang was hij verboden in Nederland, terwijl veel vrouwen wel naar België of Duitsland gaan om zich te laten testen. Door de afname van een buisje bloed kan worden gezien of het ongeboren kind het syndroom van Down, het syndroom van Edwards of het syndroom van Patau heeft. Vooral het eerste is omstreden. Tegenstanders vrezen dat we afstevenen op een Downloze samenleving. Nu worden er in Nederland per jaar nog zo'n 245 kinderen met die chromosoomafwijking geboren.

Angst.

Maar daar kan wel eens verandering in komen. De Tweede Kamer praat dinsdag over onder andere de NIPT-test. Veel partijen voelen ervoor om die test gewoon toe te staan voor iedereen. ,,Hij moet zo snel mogelijk en voor iedereen betaald toegankelijk worden'', vindt PvdA-Kamerlid Agnes Wolbert. ,,Nu gaan mensen met geld naar het buitenland, dat is ongewenst. Ik snap de angst van tegenstanders, maar ik geloof niet dat we een samenleving krijgen waarin kinderen met Down niet meer welkom zijn als we vrouwen de mogelijkheid geven deze makkelijke test te doen.''

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door Tammy » 16 feb 2016, 07:14

Ik vind dat elke vrouw het recht heeft op deze test.
Ongeacht de leeftijd.
En elke vrouw heeft het recht om zelf te beslissen of ze haar kindje wel of niet laat komen.

Zo denk ik erover.
Het is vreselijk dat moeders zulke verwijten krijgen als ze bewust een kindje met Down syndroom geboren laten worden.
Daar heeft niemand iets mee te maken.

Maar er zijn ook vrouwen die kinderen geboren laten worden die zeer zwaar gehandicapt zijn.
En waarvan de levensverwachting uitermate klein is.
Ik bedoel dus lichamelijk gehandicapt of zware erfelijke ziektes die uit testen blijkt.
Die kinderen gaan een lijdensweg tegemoet die vreselijk is.
Daar heb ik wel moeite mee, omdat het dan niet om het welzijn gaat van het kindje maar eigenlijk om de moeder.

Ik heb documentaires gezien daarover.
Koste wat het kost het kindje geboren laten worden.
Soms uit religieuze motieven, soms omdat ze gewoon het kindje wilden hebben.
Ze zouden het met heel veel liefde omringen, maar ze vergeten dat het , het kindje is die elke keer in het ziekenhuis ligt met alle pijn en angst en zeer vroeg gaat overlijden.
Ik heb het dus niet over Down syndroom.

Maar nogmaals, de moeder in spe beslist.
En de test voor syndroom van Down moet voor elke zwangere vrouw die dat wilt beschikbaar zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door Susan » 16 feb 2016, 08:20

En kan me hier helemaal bij aansluiten Tammy ;P!
Dit zal iedereen met zijn eigen geweten overeen moeten komen, wat onnoemelijk zwaar is.
Het past ons geenzins een ander te be-of veroordelen die hun kind niet zwaar gehandicapt ter wereld laten durven en/of willen komen.
Ook ik heb het niet over bijv. een mongooltje, zoals wij dat nog rustig blijven noemen.

Het ligt extra gevoelig nu, daarom houd ik het ook kort, want mijn Vader is gisteren overleden
op de verjaardag van zijn eerste en dus oudste kleinkind met... het syndroom van Down, een geweldige
meid,met veel humor, heel kunstzinng ook,terwijl ze eigenlijk het niveau van ongeveer 9 jaar heeft, die dol op mijn ouders was en daar ook menige tijd doorgebracht heeft.
Vele jaren met onze kinderen opgroeide, ook wel eens mee naar hun school ging enz.toch heel veel ziek was met echt nare aandoeningen.
Stel...dat m'n zus destijds 'anders'gekozen had..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door univers » 16 feb 2016, 08:32

Het wordt een keertje tijd dat het toegestaan wordt.
Het kan een hoop ellende besparen.
Vroeger had men de vlokkentest, waar enige risico's aan verbonden was, heel wat anders dan een buisje bloed afgeven.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door Tammy » 17 feb 2016, 03:46

Susan schreef:
Stel...dat m'n zus destijds 'anders'gekozen had..
Dat is met alle beslissingen in het leven.
Dan was er waarschijnlijk een ander kindje gekomen waar net zoveel plezier aan werd beleefd.
Ik snap de tegenstanders wel van deze test, maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn met kinderen met Down syndroom.
Veel mensen zien ze als lieve kinderen die altijd vrolijk lijken.
Maar er is ook een anderen groep die heel veel zorg nodig hebben en ook agressief zijn.
Maar die mensen heb je ook zonder Down syndroom.

Wat Univers zegt is dit veel beter.
De vlokkentest hield een bepaald risico in.
Deze methode is veel beter.

Heel veel sterkte Susan met de voorbereidingen deze week omtrent je vader.
Ik denk aan je. :loveU:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door taigitu » 17 feb 2016, 10:05

Tammy schreef:Ik vind dat elke vrouw het recht heeft op deze test.
Ongeacht de leeftijd.
En elke vrouw heeft het recht om zelf te beslissen of ze haar kindje wel of niet laat komen.
.
Ik ben het met bovenstaande met je eens.
Het is een zware taak die een vrouw en haar gezin op zich neemt als ze een kind met een handicap krijgt. En zou ze van tevoren weten dat het gehandicapt is, is het uiteindelijk nog haar afweging wat ze besluit in deze.

Daarnaast kan ik mijn gedachten hebben maar dat zijn mijn overwegingen vanuit de zegen dat ik drie gezonde kinderen heb mogen krijgen. Ik zou niet kunnen zeggen hoe ik zou hebben gereageerd als ik in de positie had verkeerd van een moeder die van tevoren hoort dat haar kind het downsyndroom heeft of gehandicapt ter wereld zal komen. Wanhoop kan ik me voorstellen bij zo'n bericht. Hoe kan ik dan oordelen. En zo'n moeder verwijten maken, omdat zij gekozen heeft voor haar kind, vind ik ongepast. Waarom zou een abortus dan ineens wel oké zijn volgens de buitenwereld die die keuze niet hoeft te maken. Omdat haar kind teveel gaat kosten? En wat voor de vrouwen die streng religieus zijn en vanuit hun geloof geen abortus mogen omdat dit kind ook door God gegeven is? Mogen we daar ook over oordelen?

Gaan we straks weer terug de situatie naar 50 of 100 jaar geleden. Kinderen met bijvoorbeeld Downsyndroom verstoppen in huis uit schaamte. Ze kwamen bijna nooit buiten. Of opbergen in een tehuis en het kind doodzwijgen omdat de omgeving er niet mee om kan gaan.......

Dit gebeurt nu:
http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/ ... -van-down/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door Determinist » 17 feb 2016, 14:13

En wat voor de vrouwen die streng religieus zijn en vanuit hun geloof geen abortus mogen omdat dit kind ook door God gegeven is? Mogen we daar ook over oordelen?
Nou, wat mij betreft zijn er wel morele grenzen aan de keuze vrijheid van vrouwen aangaande dit onderwerp.
Waar die grens precies ligt is lastig, maar ik vind wel dat bepaalde omstandigheden van het kind wel degelijk de vrouw zou moeten verplichten het welzijn van het kind te prefereren bovenop andere persoonlijke/religieuze argumenten. Bijvoorbeeld wanneer het kind zodanig ondraaglijk gaat lijden zodra het geboren wordt en waar geen enkele verbetering valt te verwachten. Bepaalde afwijkingen kunnen niet meteen dodelijk zijn, maar wel ondraaglijke pijn hebben.

In dat geval zou het voldragen van een dergelijk kind geen keuze meer mogen zijn.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door taigitu » 17 feb 2016, 15:59

Determinist schreef:
En wat voor de vrouwen die streng religieus zijn en vanuit hun geloof geen abortus mogen omdat dit kind ook door God gegeven is? Mogen we daar ook over oordelen?
Nou, wat mij betreft zijn er wel morele grenzen aan de keuze vrijheid van vrouwen aangaande dit onderwerp.
Waar die grens precies ligt is lastig, maar ik vind wel dat bepaalde omstandigheden van het kind wel degelijk de vrouw zou moeten verplichten het welzijn van het kind te prefereren bovenop andere persoonlijke/religieuze argumenten. Bijvoorbeeld wanneer het kind zodanig ondraaglijk gaat lijden zodra het geboren wordt en waar geen enkele verbetering valt te verwachten. Bepaalde afwijkingen kunnen niet meteen dodelijk zijn, maar wel ondraaglijke pijn hebben.

In dat geval zou het voldragen van een dergelijk kind geen keuze meer mogen zijn.
Het vervelende is dat een ieder naast de algemeen aanvaarde collectie grenzen,
zijn eigen morele grenzen heeft en die grenzen kunnen in de praktijk ook nog worden
opgerekt..... Dat zien we in allerlei andere morele kwesties.
Als je aangeeft 'bijvoorbeeld wanneer het kind zodanig ondraaglijk gaat lijden zodra het
geboren wordt en waar geen enkele verbetering valt te verwachten'
dan moet de
moeder dat minimaal voor 100% zeker weten, lijkt mij. Want artsen staan vaak genoeg
versteld van pasgeborenen (kijk naar veel te vroeg geborenen) die het beter doen dan dat
zij, de deskundigen, hadden verwacht. Dus iedere moeder zal die keuze maken mede
omdat niemand haar hierin mag dwingen. En dan doet zij dat hopelijk aan de hand van haar
moedergevoel, normen en waarden en de informatie van haar omgeving.
Niet omdat zij zich gedwongen voelt of gedwongen wordt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Politiek: Test syndroom van Down voor alle zwangeren

Bericht door herman50 » 22 feb 2016, 11:54

we zitten hier volgens mij weer met verleden en heden,, vroeger was ELKE baby welkom, NU moet het voldoen aan eisen,, een oom van me kreeg hersenvliesontsteking ,werd geheel blind maar daar werd niet moeilijk over gedaan, m´n moeder en jongste zus namen ´gewoon´ begeleiding op zich ...
hij is 90 geworden , heb zelf epilepsie , door liefde van beide ouders ben ik wat ik nu ben,, <én ook nog 1e van een 2ling-broer->,, het is denk ik toeval maar vanmorgen in AD een stukje met kop gaan we naar een superras,, iedereen die wat mankeerd geboren of niet .. afvoeren dat is toch van de gekke ...... spreekwoord ,,ieder huisje heeft z´n kruisje ......-alleen -lijkt- het tegenwoordig ``niet dat van mij``- :roll:
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie