Referendum op 6 april 2016

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 07 apr 2016, 22:41

Determinist schreef:Wellicht een idee om een referendum te houden of we referendums zouden moeten houden.
Dat is nu eens een constructief voorstel.
In principe ben ik ook geen voorstander van een referendum.

Democratie (vertegenwoordigende democratie dan wel) veronderstelt dat het volk afgevaardigden aanduidt die, onder de vorm van een mandaat, de opdracht mee krijgen om de belangen van het volk te behartigen.
Dat aanduiden gebeurt via verkiezingen.

Dit systeem van afvaardiging is bij uitstek toepasbaar binnen grote leefgemeenschappen waar het niet meer mogelijk is om op regelmatige tijdstippen de volledige groep samen te brengen om in gezamenlijk overleg te beslissen over de in het belang van het volk te nemen acties.

Dit brengt ook mee dat het volk slechts één keer om de X aantal jaren dient zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor wat betreft het besturen en leefbaar houden van de leefgemeenschap.
Jammer genoeg leggen de meeste burgers deze verantwoordelijkheid liever naast zich neer en schuiven die door naar hun afgevaardigden; bij verkiezingen zie je zelden of nooit dat de burgers er enig idee van hebben wie zij als betrouwbare vertegenwoordiger kunnen afvaardigen. Er wordt nooit bewust "gesnoeid" in politici of politieke partijen die er een zootje van hebben gemaakt. De grote partijen doen het al zestig jaar goed en blijven stemmen halen.
Dat op zich al laat zien dat het merendeel der kiezers geen flauw benul heeft van wat ze werkelijk doen wanneer ze een stem uitbrengen. Ze weten ook niet waarom ze voor een bepaalde persoon kiezen.
En wat vooral opvalt: in de aanloop naar verkiezingen wordt volop gedebatteerd over "het programma" van een partij, wat die partij beweert te willen verwezenlijken.
Nooit zie je een debat of voordracht waarin een analyse wordt gemaakt van de afgelopen regeerperiode en waarin wordt wie er wel of niet goed heeft gepresteerd in de uitgeoefende functie.

En om het volk te paaien wordt dan af en toe een referendum uitgeschreven, zo krijgt de burger toch het idee dat hij iets te zeggen heeft.

En dat is pure nonsens, larie en apekool.

Het is nochtans heel eenvoudig: de burger heeft bij elke verkiezing de touwtjes in handen ..... en geeft ze stomweg gewoon terug zonder er daadwerkelijk iets mee te doen.

Maar het is begrijpelijk, hoor. iedereen is bezig met zijn eigen dingetjes, zijn eigen wensen en verzuchtingen. En als er dan een mooiprater langskomt die belooft er iets aan te doen, nou ja, dan is het stemmetje gewonnen.
De burger moet nog leren dat hij, in de aanloop naar verkiezingen, zijn eigen wensen moet opzij zetten en zich focussen op wat belangrijk is voor de totale bevolking. Niet blind staren op de schabouwelijke huisvesting van tante Loes maar proberen uit te vissen welke partij degelijk werk heeft geleverd op gebied van huisvesting. Niet sakkeren op snelheidsduivels in het verkeer maar die partij weten te vinden die bewezen heeft dat ze constructieve ideeën heeft over verkeersveiligheid.

De burger moet nog veel leren over democratie, in de allereerste plaats dat de burger de eerstaanwezend verantwoordelijke is voor de aanwezigheid van een troep zakkenvullers in het parlement.
Want het is de burger die hen daar gezet heeft.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Vitharr » 08 apr 2016, 09:58

http://nos.nl/artikel/2097836-nee-kamp- ... rstel.html
WTF?!? :shock: :shock: :shock: :evil: :evil: :evil:

Deze &*$ benoemt zichzelf even tot volksvertegenwoordiger. Hoe durft 'ie het woord 'intellectueel' te gebruiken. Door de modus operandi van GeenPeil zou iedere intellectueel moeten weten dat de uitslag van dit referendum niet geïnterpreteerd kan worden vanwege de diverse agenda's rond de stemmen. De populieren schieten als paddestoelen uit de grond. [burn]

Bij mijn weten is hij ook geen initiatiefnemer van dit referendum over het verdrag, maar van het EU sloopinstrument GeenPeil. Gadverdamme wat een smerig kliekje is het toch ....
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door univers » 08 apr 2016, 10:18

Snap je nou, waarom ze het binnenhof moeten platgooien.
De ondergang van Nederland is in de "70 jaren door een zekere meneer den Uyl in werking gezet.
Hij was een goede econoom voor zijn eigen zak, en zijn holmaatjes.
Daarna is het steeds dieper de afgrond ingegaan, door zijn opvolgers.
Nu worden wij weer verkwanselt.
En het woord van Rutte is niets waard, fat heeft hij al bewezen.
Ik zit nog steeds op dat kwartje van Kok te wachten.
Als het verdrag komt, zal de criminaliteit enorm stijgen, maar daar hebben de multinationals en de hoge bobo's geen last van,
De bevolking zal weer de dupe worden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Vitharr » 08 apr 2016, 11:38

Deze zelfverklaarde intellectueel zit niet eens op het binnenhof uni. En wat een geschenk is dit zelfoverschattende gedrocht eigenlijk? Hier een vrucht betreffende een thema wat me meer interesseert dan politiek:

http://cult.tpo.nl/2014/11/19/julien-bl ... en-gelijk/

Om compleet van over je nek te gaan. Maar vreemd genoeg wel dezelfde dynamiek die hij toont in zijn verklaring 'met andere intellectuelen iets bij te gaan dragen'. Het is precies dit soort uitschot wat mijn afkeer voor hoger opgeleiden en hun bijbehorende status blijft voeden.

Determinist bleek bij het referendum mijn intellectuele tegenstander te zijn. Maar dat boeit me verder niet omdat het gewoon onze meningen betreft. Daar werd naar gevraagd en wij hebben die naar eer en geweten gegeven.

Terecht merkt Determinist op dat zijn 'Ja' nu helaas bij heeft gedragen aan de geldigheid van het referendum, en mijn 'Nee' wordt door die dakhaas van een Baudet aangegrepen als steunbetuiging voor zijn 'intellectuele diarree'.

En nu ben ik verdorie woest over een politieke kwestie terwijl ik geen klap om politiek geef. De Chocoprins van Oekraïne verteld zijn bevolking dat Rusland achter ons 'Nee' zit en dat de bevolking zich geen zorgen hoeft te maken omdat onze mening niet ter zake doet. Horen die Oekraïners dat wel vraag ik me af? Hun leider zegt dat de mening van het volk er niet toe doet! Ik dacht verdorie dat dat het cruciale verschil tussen het Westen en Rusland was? (in hun theorie dan wel)

Feit is en blijft dat je door mensen als Baudet niets, maar dan ook helemaal niets met de uitslag van dit referendum kan omdat niet duidelijk is waar Nee tegen is gezegd, en vooral ook, waarom. Iedereen die een conclusie verbind aan de uitslag van dit forum misbruikt onze inspanningen en is daarmee voor mij de ultieme volksverrader.

Pek en veren aub!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door univers » 08 apr 2016, 11:53

Pek en veren aub!
En kaal scheren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 08 apr 2016, 11:54

Vitharr schreef:Deze &*$ benoemt zichzelf even tot volksvertegenwoordiger.
Inderdaad, beste Vitharr.
In feite roept die man een revolutie uit.

En dat op basis van ..... een referendum.

Een referendum waar ruim 4 miljoen Nederlanders een stem hebben uitgebracht, volgens een berekening door NOS zou het gaan om 4.134.339 mensen, zijnde 32,2% van 12.839.562.

Daarvan heeft 61,1% een NEE stem uitgebracht wat neer komt op 2.526.081.

Dat heet dan een verpletterende overwinning.

Waaruit volgt dat volgens NOS 10.313.481 Nederlanders niks te vertellen hebben en zich moeten neer leggen bij de keuze van 2.526.081 landgenoten.

Kunnen ze daar niet goed rekenen of zo, bij de NOS?
Vitharr schreef:Het is precies dit soort uitschot wat mijn afkeer voor hoger opgeleiden en hun bijbehorende status blijft voeden.
Wat meteen de Meritocratie als staatsvorm naar de prullenmand verwijst. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Vitharr » 08 apr 2016, 12:40

gusteman schreef:
Vitharr schreef:Het is precies dit soort uitschot wat mijn afkeer voor hoger opgeleiden en hun bijbehorende status blijft voeden.
Wat meteen de Meritocratie als staatsvorm naar de prullenmand verwijst. :mrgreen:
Ha ha, nou nee hoor beste gusteman. De opmerking komt recht uit mijn hart maar ik bedoel ermee aan te geven dat ik de status die aan hogere opleidingen vastzit niet zonder meer steun. Deze vogel toont aan waarom niet. :wink:

Gisteren kreeg ik nog een schop in mijn maag van het opleidingswezen. Tegenwoordig wil men graag cijferlijsten zien en zijn diploma's niet toereikend meer. Nu heb ik zojuist diverse vakken op MBO-2 moeten doen omdat het 20 jaar geleden was dat ik examen had gedaan (op een hoger niveau overigens) en deze maatregel ingevoerd is omdat jongere Nederlanders blijkbaar niet kunnen rekenen en schrijven.

Het reken-reparatieprogramma loopt nu al 5 jaar maar nog steeds lukt het MBO studenten niet om uit te rekenen hoeveel 1/5e + 1/4e is. Om die reden heeft het ministerie van onderwijs besloten dat het welleswaar verplicht is om examen te doen, maar de uitslag telt niet mee ?!? Om het nog erger te maken vermelden ze ook je cijfer niet op je lijst maar classificeren je uitslag als voldoende/onvoldoende.

Nu wil het gebeuren dat ik een 10 had. En als dank krijg ik een cijferlijst waar 'voldoende' op staat. Als ik die over 8 jaar ergens neerleg, dan leest zo'n HBO'er weer; 'hakken over de sloot'. :evil:

Maar naar mijn merites wordt verder niet gekeken in de regel. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 08 apr 2016, 13:15

Vitharr schreef:... maar nog steeds lukt het MBO studenten niet om uit te rekenen hoeveel 1/5e + 1/4e is.
Nou, dat is dan 9/20e of 4,5/10e of 0,45 maal de eenheid.

We leven natuurlijk in het tijdperk van de informatica dus merken we dat de mens steeds meer taakjes die normaal gesproken door de hersenen worden uitgevoerd gaat doorschuiven naar één of ander toestelletje wat over rekencapaciteiten beschikt.

Wanneer we de evolutie van de menselijke hersenen bekijken dan kunnen we niet anders dan er rekening mee te houden dat door dit delegerend gedrag de capaciteiten van de menselijke hersenen er stelselmatig zullen op achteruit gaan.
We hebben als wezen dus een ommezwaai gemaakt en gaan nu gestaag terug richting de primaten.

Zo wordt binnen enkele duizenden jaren dan ook gewoonweg alles een "broodje-aap". :mrgreen:

Maar ja, naar het schijnt staat de mens nu aan de top van de piramide. En zoals iedereen wel weet kan je van daaruit maar één kant op: naar beneden. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door univers » 08 apr 2016, 15:49

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 08 apr 2016, 18:26

Om nog even op het referendum terug te komen: zowat 22% van de Nederlandse kiesgerechtigden vinden dus dat een verdrag tussen de EU en Oekraïne er niet mag komen.
Dat was toch de initiële strekking van het referendum.

Zoals Vitharr echter ook al duidelijk heeft gemaakt spelen er, onderduims, heel andere motieven mee namelijk een weerzin tegen Europa als overkoepelend orgaan voor de Europese landen.

Ironisch genoeg hanteren de initiatiefnemers voor dat referendum hier dezelfde principes die ze verwijten aan het zittend kabinet-Rutte: ze werken met een verborgen agenda.
En dus zijn ze even (on-)betrouwbaar als diegenen aan wie ze onbetrouwbaarheid verwijten.

Ook is er het probleem waar Vitharr reeds naar verwees: wie gaat die NEE-stemmers vertegenwoordigen? Wie gaat uit naam van die NEE-stemmers spreken op vergaderingen en overleg-bijeenkomsten?

Want die zitten er aan te komen, dat staat als een paal boven water.

Om de uitvoering van het verdrag mogelijk te maken dient ook Nederland een paar ratificaties uit te voeren. Die vereisen een handtekening, wie gaat die dan plaatsen?

En wat met de rest van Europa? De meeste andere lidstaten hebben dit verdrag probleemloos door hun eigen parlementen weten te stemmen, zuiver democratisch, zoals het hoort.
In Nederland is dit niet gelukt en dus zit de regering-Rutte met een intern politiek probleem.

Dat interne Nederlandse probleem gijzelt nu wel de rest van Europa en belet de uitvoering van een akkoord waar het merendeel (=democratische meerderheid) van de Europeanen wel achter staat.

De NEE-stemmers hadden het gisteren over een "Feest van de Democratie".
Ik vrees dat ze niet goed beseffen wat "een democratische meerderheid" precies betekent.
Met hun 2,5 miljoen stemmers halen ze met moeite 0,5% van de Europese bevolking.
En aangezien hier een meerderheid van 99,5% van de Europeanen tegenover staat maken ze geen schijn van kans om het te halen.

Rutte zal het moeten oplossen, intern, en waarschijnlijk met bitter weinig steun of begrip bij zijn Europese collega's. Die dan ook nog eens zullen verlangen dat het "vooruit gaat".
Misschien kan hij wat goede raad gaan vragen aan Nigel Farrage?
Die is het gewoon om met dat bijltje te hakken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Tammy » 09 apr 2016, 02:17

Herman50 schreef:
ben geen held in dat politieke gedoe maar in het AD vanmorgen,, 1e de Drempel´is nét gehaald,2e
van de kiezers bleef 2 derde thuis -- oke stel we hebben 16 miljoen Nederlander er mogen er 12miljoen stemmen, dan zijn er dus 4 miljoen gaan stemmen
hoe dan die heer Roos kan zeggen hoop dat de politiek de ....bevolking... serieus neemt snap ik niet,
een ding weet ik wel dat er weer een behoorlijk bedrag in het bekende putje is geflikkert ,, zal niet het laatste zijn helaas
Ik had zelf een grotere opkomst verwacht.
Maar misschien is Nederland nog niet echt bekend met referendums en denken velen dat het toch niks uitmaakt.
Zeker gezien dit referendum raadgevend was en niet bindend.
Ik hoop dat de Nederlandse bevolking de volgende keren toch wel in grote getalen gaat stemmen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 09 apr 2016, 09:50

Tammy schreef:Ik had zelf een grotere opkomst verwacht.
Ik ook.
Maar misschien is Nederland nog niet echt bekend met referendums en denken velen dat het toch niks uitmaakt.
Onze politiek geeft de bevolking een kans om zijn stem te laten horen, maar als het dan blijkt dat dit gaat gebeuren doen ze er uit alle macht alles aan om het tegen te houden en mensen vooral de indruk te geven dat het allemaal niets uitmaakt.
Ik denk dat dit van grote invloed is geweest op de opkomst.
Persoonlijk vind ik de drempel van 30% te laag om een goed beeld te krijgen over de mening van de burger, dat zou van mij gerust naar 40% mogen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door oktagon » 09 apr 2016, 12:45

Ik wind me om al dit verwarrende gedoe niet op,de wereld draait door,wordt steeds chaotischer.

In principe gaat het alleen maar om menselijke macht,bij welk ras dan ook.De regeerders zitten momententeel aan een financieel infuus en een gevaarlijk vb.daarvan is de USA,dat miljarden dollars schuld heeft aan Chinezen,hetzij de staat dan wel oligarchen.
De USA manipuleert om een weg te ontdekken om de Chinezen in bedwang te houden en hun geen macht toe staan om rechten te laten gelden op USA gebied en de Chinezen omgekeerd om hun vorderingen niet meer op het eerlijke USA gezicht te gronden,doch op materieele zaken als rechten op USA eigendommen.

Aan beide zijden is het gevaarlijk om een oorlog te starten.

Hetzelfde zal een rol spelen bij de Russen,Iraniërs (en mogelijk een beetje de Isis en de Saoedies),welke wegen gaan ze bewandelen tegen het Westen;
de simpele burger zal hier nooit een stem in krijgen,het blijven degenen die de macht in handen hebben en hun eigen positie zolang mogelijk in handen willen houden en totaal geen rekening houden met mogelijke miljoenen slachtoffers.

Een mogelijk vb. van een slechte afloop van een alles vernietigende oorlog is wrs. te zien op de tot heden getoonde opnames van de planeet Mars,
waar nmm. culturen zijn vernietigd en ook er geen eenvoudig te herstellen levensmogelijkheden voor zoogwezens mogelijk zijn.

Wat zoeken we daar nog olv.Nasa met USA en Russische ruimtefiguren en andere geïnteresseerden ,op onze Aarde is nog genoeg op te knappen,maar hoe dat zou moeten is nmm. een onoplosbare zaak,daar de homo sapiens egotrippers zijn en dat deel in hun genen zal moeten muteren in de goede richting.

Mijn `Ja `stem bij het raadg.ref. had alleen maar een symbolisch doel richting bevolking Oekraine,dat massamoorden en bezettingen heeft ondergaan en wel vooral in de 20ste eeuw n.C.! :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Vitharr » 12 apr 2016, 19:13

Ik wou dat ik jouw wijsheid bezat Oktagon. Maar ik ben nog jong. Overmorgen wordt ik pas 40. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 12 apr 2016, 19:32

Vitharr schreef:Overmorgen wordt ik pas 40. :mrgreen:
... en weet nog steeds niet dat word in dit geval zonder 't' moet ... *1*

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Vitharr » 12 apr 2016, 21:04

En ik weet precies hoe dat komt. Omdat ik heb geleerd dat het is 'ik word, hij wordt' scant mijn spellingscontrole automatisch op 'ik ..' en niet op '.. ik'. 'Overmorgen wordt' is niet 'ik ..' dus in de realiteit die mijn brein schept wordt word alhier als 'wordt' geschreven. :mrgreen:

Het is zo'n beruchte blinde vlek die je zelf niet ziet. Maar ik scoorde een 9,7 voor mijn Nederlands afgelopen december, dus ik ben tevreden hoor. *1*
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 12 apr 2016, 22:25

Misschien kan dit die blinde vlek wegnemen: ik drink nooit T, ook niet als ik 40 word. :wink:

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 13 apr 2016, 08:49

Vitharr schreef:En ik weet precies hoe dat komt. Omdat ik heb geleerd dat het is 'ik word, hij wordt' scant mijn spellingscontrole automatisch op 'ik ..' en niet op '.. ik'. 'Overmorgen wordt' is niet 'ik ..' dus in de realiteit die mijn brein schept wordt word alhier als 'wordt' geschreven. :mrgreen:

Het is zo'n beruchte blinde vlek die je zelf niet ziet. Maar ik scoorde een 9,7 voor mijn Nederlands afgelopen december, dus ik ben tevreden hoor. *1*
:loveU:

Ik ben meer tevreden over jouw Nederlands, dan over het mijne.
Ik denk dat ik ook heel wat lager zou scoren dan jij. :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 15 apr 2016, 21:22

Dit klinkt verstandig, hier kan ik mij in vinden.


Tijd volgens Knot niet rijp voor politieke Europese Unie
Foto: Hollandse Hoogte
Gepubliceerd: 15-04-16 18:03
Laatste update: 15-04-16 18:15
Deel
De huidige stemming in Europa biedt weinig ruimte voor verdere politieke integratie in de Europese Unie.
Bij gebrek aan draagvlak onder de bevolking is het beter om bestaande constructies uit te bouwen en gemaakte afspraken na te komen, dan te werken aan een politieke unie.

Dat zei DNB-president Klaas Knot vrijdag, in de marge van de IMF-bijeenkomsten in Washington.

''Grote vergezichten over politieke integratie moeten we naar achteren duwen, omdat er onvoldoende draagvlak is'', aldus de voorman van De Nederlandsche Bank.

''Om de bevolking te kunnen overtuigen van meer politieke unie moet duidelijk zijn dat die toegevoegde waarde oplevert. Die consensus is er nu niet, maar het valt niet uit te sluiten dat die er ooit wel komt.''

Vluchtelingen
Het IMF waarschuwde eerder deze week voor de economische risico's van oplaaiend nationalisme. Daarbij werd onder meer gewezen op de druk die de vluchtelingenproblematiek zet op de open grenzen in Europa en op het dreigende vertrek van Groot-Brittannië uit de EU.

Knot benadrukte geen voorstander te zijn van ''stappen terug'' in de Europese integratie. ''Maar ik pleit voor een realistisch tempo waarin stappen voorwaarts worden gezet. We moeten hard werken om de steun te vergroten, voordat er grote stappen kunnen worden gezet.''

Het IMF benadrukte deze week dat het herstel van de wereldeconomie nog altijd te traag verloopt. Daarbij werden de prognoses voor de groei van de internationale economie en die van de eurozone opnieuw verlaagd. ''De huidige groei is niet spectaculair'', onderschreef Knot de analyse van het IMF. ''Maar het is wel groei. De werkloosheid gaat omlaag, al is het langzaam.''

Door: ANP

Bron. Nu.nl
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 16 apr 2016, 11:03

Fenna schreef:Dit klinkt verstandig, hier kan ik mij in vinden.
Alhoewel ik nog te veel éénzijdigheid vind in de interpretatie door NU.nl in het artikel ben ik het wel eens met de standpunten van Klaas Knot.

Het draagvlak is niet voldoende groot, maar dat is te wijten aan de manier waarop de lidstaten een overbeschermende positie innemen op het vlak van bevoegdheden.
Zolang elke lidstaat weigert meer bevoegdheden over te dragen aan Europa zitten we vast.

Zoals Knot het voorzichtig stelt: "... het valt niet uit te sluiten dat die consensus er ooit wel komt.''

Plaats reactie