Referendum op 6 april 2016

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gast1

Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 20 feb 2016, 20:05

Referendum over associatieverdrag Oekraïne op woensdag 6 april 2016.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Los van het gelinkte artikel.

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 21 feb 2016, 19:13

Los van het gelinkte artikel: aangezien het geen bindend referendum is zie ik er het nut niet van in.

Heel eventjes zal de vinger aan de pols van het volk gehouden worden; en naar "goede" gewoonte zullen enkel in hoofdzaak de tegenstanders van zich laten horen dus zal er een vertekend beeld geschetst worden van wat echt onder het volk leeft.
Of, wat meer genuanceerd: er zal een beeld gevormd worden van de kennis en inzicht van de bevolking in verband met deze behoorlijk ingewikkelde materie. En in de meeste gevallen is die kennis bedroevend ontoereikend.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 21 feb 2016, 21:15

ze dronken een glas ze deden een plas en.....
Ik zie dit referendum als een ogen dicht drukker.
"Wij geven het volk de illusie dat ze iets in de melk te brokkelen heeft, maar onderwijl doen we lekker toch waar we zelf zin in hebben".
Ook ik verwacht niet dat dit referendum iets veranderd aan het hele plan en vrees dat dit verdrag een opmaat is voor toetreding van de Oekraïne.
Het neemt niet weg dat ik wel ga stemmen puur voor het gevoel dat ik mij niet als een mak lammetje naar de slachtbank laat brengen.

Persoonlijk ben ik van mening dat de Europese unie beter pas op de plaats kan maken en eerst eens probeert een eenheid te creëren onder de lidstaten dan zich te focussen op expansie.
Met de euro en de open grenzen zijn ze er nog niet, het is een summier begin maar van een eenheid is bij lange na geen sprake en dat is een belangrijke voorwaarde lijkt mij.
Die ongebreidelde expansiedrift zorgt er mijns inziens voor dat Europa eerder failliet gaat dan dat het een financieel gezonde staat word.
Tevens ben ik een voorstander van een grens voor Europa.
Ter vergelijking; Amerika en Canada hebben ook een grens, ze hebben geen bonje met elkaar maar het geeft ze wel de mogelijkheid om te controleren wat het land in en uit gaat.
Dat zou ook voor Europa gunstig zijn.
Turkije zou dan minder pressie op Brussel kunnen uitoefenen met zijn dreigementen de grens wagenwijd open te zetten i.v.m.de vluchtelingenstroom.
Je hebt een betere controle over wat Europa binnenkomt en het vrije handelsverkeer in Europa kan zo blijven zoals het nu is, dus Schengen kan gehandhaafd binnen Europa.

Dit onderstaande artikel geeft in het kort aan waar het in hoofdlijnen om gaat.
http://oekrainee.eu/associatieverdrag-d ... maatschap/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Tammy » 22 feb 2016, 05:27

Fenna :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 22 feb 2016, 08:59

Inderdaad (allen), ik zie het helemaal eender.
Toch ga ik wel met stem uitbrengen.

gusteman

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door gusteman » 22 feb 2016, 09:14

Fenna schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat de Europese unie beter pas op de plaats kan maken en eerst eens probeert een eenheid te creëren onder de lidstaten dan zich te focussen op expansie.
Dat is al geprobeerd, en gekelderd door de bevolkingen van enkele lidstaten.
Een echte eenheid binnen de Europese Unie kan er enkel komen nadat alle lidstaten zich akkoord hebben verklaard met een Europese Grondwet. Zolang die er niet is kan er van een éénheid nooit sprake zijn, dan blijft het een verbond tussen soevereine staten.
Fenna schreef:Ter vergelijking; Amerika en Canada hebben ook een grens, ze hebben geen bonje met elkaar maar het geeft ze wel de mogelijkheid om te controleren wat het land in en uit gaat.
Canada en de VS hebben wel een aantal (voornamelijk economische) bilaterale verdragen maar vormen geen Unie. De vergelijking met Europa loopt hier dus een beetje mank.
Fenna schreef:Dat zou ook voor Europa gunstig zijn.
Daarmee zou je dan een punt zetten achter het huidige concept van de Europese Unie en een stap terug zetten naar een vorm van EEG.
Fenna schreef:Turkije zou dan minder pressie op Brussel kunnen uitoefenen met zijn dreigementen de grens wagenwijd open te zetten i.v.m.de vluchtelingenstroom.
Een grens heeft altijd twee kanten: ook al zou Turkije zijn grenzen open zetten, dan kunnen die nog aan de andere kant (Europa dus) gesloten blijven.
De druk vanuit Turkije is een mythe, het is veeleer zo dat er vanuit Europa druk wordt uitgeoefend op Turkije en dat land "duwt" af en toe eventjes terug.

Erdogan weet maar al te goed dat, voor toetreding tot de Europese Unie, Turkije zal moeten inbinden op bepaalde gebieden.
Stel, je neemt een hypothetische hoeveelheid van 100%. Als je daar moet op inbinden, dan blijf je met pakweg 75% zitten.
Lukt het je echter om die 100% uit te breiden naar 160% dan blijf je, na het inbinden, achter met nog steeds 120% van het origineel.
Dus probeert Erdogan nu zo ver mogelijk te gaan.

Het is wel een feit dat Europa Turkije liever als bondgenoot houdt, voornamelijk omdat zo controle op de Bosporus mogelijk blijft.
Indien Turkije de kant van Rusland zou kiezen, of erdoor in een conflict zou bezet worden, dan heeft Rusland een vrije, ongecontroleerde, doortocht voor zijn Zwarte Zee vloot, wat strategisch een enorme stap achteruit zou betekenen voor Europa.
Tevens biedt Turkije aan Europa een wig in het Midden Oosten van waaruit beïnvloeding van de oliestaten mogelijk blijft.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 22 feb 2016, 09:36

gusteman schreef:Dat is al geprobeerd, en gekelderd door de bevolkingen van enkele lidstaten.
Een echte eenheid binnen de Europese Unie kan er enkel komen nadat alle lidstaten zich akkoord hebben verklaard met een Europese Grondwet. Zolang die er niet is kan er van een éénheid nooit sprake zijn, dan blijft het een verbond tussen soevereine staten.
Als dat niet lukt bewijst dat tevens het failliet van Europa.
Daarmee zou je dan een punt zetten achter het huidige concept van de Europese Unie en een stap terug zetten naar een vorm van EEG.
Niks mis mee.
Als je plan dreigt te mislukken moet je van begin af weer opbouwen en hopen dat er van de fouten is geleerd.
Het is wel een feit dat Europa Turkije liever als bondgenoot houdt
Die dictator moet je niet als bondgenoot willen, dan word binnen de korstte keren Europa een groot Turkije, want Erdogan walst zo over onze slappe politici heen.
Indien Turkije de kant van Rusland zou kiezen
Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Deze beide kemphanen gunnen elkaar niets.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Tammy » 25 feb 2016, 12:50

Ik ga ook stemmen.
Krijg je nog een stembiljet thuis gestuurd of moet je die aanvragen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 25 feb 2016, 16:02

@Tammy.
Ik denk dat je die op geen stijl kan downloaden of direkt digitaal invullen.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 25 feb 2016, 16:32

Tammy schreef:Ik ga ook stemmen.
Krijg je nog een stembiljet thuis gestuurd of moet je die aanvragen ?
Je krijgt 'm thuis Tammy.
In week 10 (vanaf 7 maart 2016) ontvang je je stempas.
Ook ontvangt je dan aanvullende informatie over het referendum en een overzicht van alle stemlokalen bij de stempas. :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 25 feb 2016, 21:52

Je hebt gelijk Gast1, kiezerspas :oops:
Ik zat nog in gedachten bij het digitale formulier wat we eerst konden invullen.
Auw.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Tammy » 26 feb 2016, 04:47

Dank jullie Fenna en Gast1. ;P!
Ik wacht dus gewoon op de post die komt. :grin:

Interessant filmpje, ga hem nu nog eens bekijken.
Scherpe opmerkingen maakt die man.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 26 feb 2016, 08:57

Fenna schreef:Auw.
Afbeelding

:wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Fenna » 26 feb 2016, 18:04

:hahaha: :loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Tammy » 12 mar 2016, 06:19

Precies zoals Gast1 al zei is het stembiljet binnen gekomen met de post. :grin:
En het stemlokaal is waar je altijd kan stemmen bij mij in de buurt.
Daar ben ik dus ook 6 april.

>>>>>>>>>>>

Nederland lijkt het associatieverdrag met Oekraïne af te gaan wijzen. Een peiling laat zien dat 57 procent van de Nederlanders het verdrag niet ziet zitten. De overige 43 procent behoort tot het ja-kamp. Dat blijkt uit een deze maand gehouden peiling van onderzoeksbureau I&O Research in samenwerking met de Volkskrant onder ruim 2500 Nederlanders.


Zo'n 73 procent van de nee-stemmers denkt dat het akkoord met Oekraïne de opmaat is voor een EU-lidmaatschap van het land, ook al staat dat niet in het verdrag. Dat Europese regeringen, waaronder die van Nederland, zweren dat dit echt niet het geval is, maakt geen indruk.

Een stelling van het ja-kamp is dat de corruptie in Oekraïne door het verdrag beter bestreden kan worden. Slechts 40 procent van de voorstanders en maar 5 procent van de tegenstanders gelooft daarin.


BRON.

<<<<<<<<<<<<<<

Polls zeggen mij niks, ik stem hoe ik zelf wil.
Maar ook ik geloof niet dat de EU opmaat voor toetreding niet aan de orde is zoals de regeringsleiders zeggen.
Ik denk namelijk dat dat uiteindelijk wel gaat gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 12 mar 2016, 11:08

Ik ga 'tegen' stemmen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door univers » 12 mar 2016, 12:41

Ik ook.
Maar daar hebben ze toch schijt aan, dus wordt het ja.
We leven tenslotte in het land van leugen en bedrog, met die schijnheilige pleuriskop voorop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Gast1 » 13 mar 2016, 08:13

:grin:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Tammy » 13 mar 2016, 08:44

Gaat het nog Univers ? :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Referendum op 6 april 2016

Bericht door Osiris » 13 mar 2016, 09:51

Uni heeft gelijk.

Eerst werd ons verteld dat het Oekraine verdrag allemaal niet zo veel voorstelde.

Nu roepen ze in Brussel dat Europa wankelt als NL een tegenstem laat horen d.m.v. een referendum.
Het stelde toch niet zo veel voor ???

Zoals ik het zie, is dit verdrag wederom een experiment, waar gekeken word naar het 'verdekt' in stelling brengen van het TTIP verdrag, naast andere proefballonnetjes.

Waar corporaties/multinationals onbeperkte macht zullen gaan krijgen.
Als er iets mis is met die corporaties, er geen enkele wijze meer voor burgers en regeringen is om het juridisch aan te vechten.

Net zoals Cyprus een paar jaar geleden de proeftuin was om de bail-in constructie ( in januari is die wetgeving van kracht geworden ), om banken te redden en je spaargeld ( pensioenen en kapitaalverzekeringen etc meegerekend ) te stelen, uit te proberen.

But hey, that's just me......
Nothing is what it seems........
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie