'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door Tammy » 03 mei 2016, 01:58

Afbeelding
Minister Lilianne Ploumen.


DEN HAAG - Burgers hoeven zich geen zorgen te maken over aanpassing van de Europese standaarden. Dat benadrukten minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en eurocommissaris Cecilia Malmström (Handel) maandag in reactie op gelekte stukken over de onderhandelingen over het handelsverdrag TTIP.

In de door Greenpeace naar buiten gebrachte stukken over het verdrag dat de Verenigde Staten en de Europese Unie proberen te smeden wordt onder meer gesproken over import van Amerikaanse goederen, die aan minder strenge eisen hoeven te voldoen dan soortgelijke producten in Europa. Volgens de milieuorganisatie dreigt dat ten koste te gaan van onder meer voedselveiligheid en het milieu.

Volgens minister Ploumen is een van de randvoorwaarden die door het kabinet aan de onderhandelaars is meegegeven dat "onze standaarden op bijvoorbeeld het gebied van voedselveiligheid niet aangetast worden door TTIP".

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door Tammy » 03 mei 2016, 02:06

Volgens Wikipedia is TTIP dit:
Het Trans-Atlantisch Vrijhandels- en Investeringsverdrag (Engels: Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP) is een voorgesteld vrijhandelsverdrag, waarover wordt onderhandeld tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten.

Voorstanders argumenteren dat de (beoogde) overeenkomst zou zorgen voor economische groei,[1] terwijl tegenstanders aanbrengen dat de overeenkomst de macht van grote bedrijven verder zou vergroten en het voor regeringen moeilijk maakt om markten te reguleren in het algemeen, nationaal belang.
Want eerlijk gezegd wist ik niet goed wat het betekende.
En eigenlijk snap ik niet waarom we dit moeten hebben.
We drijven toch al handel met Amerika en anderen landen ?
Wat is hier zo anders aan ?
Ik ben dus niet bekend met deze materie.
Kan iemand mij het verschil uitleggen ?

Bedankt alvast. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door taigitu » 03 mei 2016, 21:06

Tammy schreef:Volgens Wikipedia is TTIP dit:
Het Trans-Atlantisch Vrijhandels- en Investeringsverdrag (Engels: Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP) is een voorgesteld vrijhandelsverdrag, waarover wordt onderhandeld tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten.

Voorstanders argumenteren dat de (beoogde) overeenkomst zou zorgen voor economische groei,[1] terwijl tegenstanders aanbrengen dat de overeenkomst de macht van grote bedrijven verder zou vergroten en het voor regeringen moeilijk maakt om markten te reguleren in het algemeen, nationaal belang.
Want eerlijk gezegd wist ik niet goed wat het betekende.
En eigenlijk snap ik niet waarom we dit moeten hebben.
We drijven toch al handel met Amerika en anderen landen ?
Wat is hier zo anders aan ?
Ik ben dus niet bekend met deze materie.
Kan iemand mij het verschil uitleggen ?

Bedankt alvast. :hands:
Hier een uitzending van Nieuwsuur die begint met het lekken van de TTIP-papieren.
http://www.npo.nl/nieuwsuur/02-05-2016/VPWON_1248455
Met: TTIP-leaks: VS en EU zijn er nog niet uit. TTIP moet het grootste handelsverdrag ooit worden. Er komen afspraken in te staan die handelsbelemmeringen tussen de Verenigde Staten en Europa moeten wegnemen. Terwijl milieubewegingen tegen zijn, zit het bedrijfsleven het wel zitten. Een debat tussen Hans de Boer (VNO-NCW) en Sylvia Borren (Greenpeace). * TTIP ook onder vuur in Verenigde Staten. Niet alleen in Europa wordt er geprotesteerd tegen TTIP, ook in de Verenigde Staten is er steeds minder animo voor het handelsverdrag. In de VS valt het debat over TTIP middenin de verkiezingscampagne. Presidentskandidaten Sanders en Trump zijn fel tegenstander. *
Voor zover ik het kan beoordelen is het zakelijk/financieel een aantrekkelijke
overeenkomst. We zouden met Amerika samen een markt vormen van 800 miljoen consumenten.
Maar voor onze gezondheid is het niet best. Ook krijgt Amerika macht in Europa
en kunnen staten rechtszaken aan landen aanspannen als die weigeren producten
te verkopen die hier buiten onze gezondheidsregels vallen. Dus dan wordt het kiezen of
kabelen. We slikken het voedsel of we slikken de bedragen die via een rechtszaak aan
ons opgelegd worden. En aangezien in Amerika de regels minder streng zijn qua voedsel......
Dit is nog maar een gedeelte van de overeenkomst.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door Osiris » 03 mei 2016, 22:32

Heb al vaker gezegd dat corporate power regeert en niet de regeringen.

TTIP geeft ze alle macht, zelfs om regeringen aan te klagen als het financiele belang van bedrijven in het geding komt,ongeacht of het voor consumenten schadelijk word.

Zoals zo vaak gezegd ; draai de woorden van onze leiders 180 graden om,dan heb je de waarheid.
Dus ook die van oppermutsen Ploumen en Malmstrom.

Je word belazerd en uiteindelijk ziek gemaakt met vrijuit geimporteerde rotzooi met veel lagere gezondheids controles en nietszeggende buitenlandse keurmerken.

Bedrijven zoals Monsanto met hun genetisch gemanipuleerde rotzooi, krijgen dan vrij spel.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door taigitu » 03 mei 2016, 23:13

Hieronder een link van het programma Pauw waarin o.a. een vertegenwoordiger van
Greenpeace aan tafel zit. Het begin is wel apart met minister Ploumen die een tekst
ondertekent bij Lubach met een belofte over TTIP en Lubach deze belofte noteert....

http://www.npo.nl/pauw/02-05-2016/VARA_ ... RA_3831229
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door univers » 03 mei 2016, 23:17

Zo worden we verder vergiftigd.
Gezondheid van de mens telt niet.
Geld is veel belangrijker.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Voedselveiligheid niet in gevaar door TTIP'

Bericht door Tammy » 04 mei 2016, 02:36

Bedankt voor de informatie allemaal.
Ik ga het eens rustig bekijken. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie