Al 17.000 klachten examens

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Al 17.000 klachten examens

Bericht door Tammy » 13 mei 2016, 04:45

Afbeelding
Het belteam van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS).


AMSTERDAM - Met natuurwetenschappen en maatschappijwetenschappen voor havo-leerlingen en Nederlands voor vwo'ers zijn donderdag de eindexamens begonnen.

Sinds 1988 heeft het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) in de eindexamenperiode een klachtenlijn voor wie iets te klagen heeft over geluidsoverlast of andere afleiding, een moeilijk examen of foutieve vragen.

Donderdag hebben veel vwo'ers geklaagd dat het examen Nederlands te lang zou zijn. Rond kwart over acht stond de teller al op bijna 17.000 klachten, iets meer dan in eerdere jaren. Havisten klaagden vooral over natuurwetenschappen: er waren veel vragen over het begrip 'elektriciteit'. Veel leerlingen die dat onderwerp minder goed beheersen, voelden zich benadeeld en wisten het LAKS telefonisch of via de website te vinden.

Bijna 210.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs doen nu eindexamen. De laatste examens zijn op 27 mei. Voor wie dat nodig heeft, zijn er half juni herexamens.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Tammy » 13 mei 2016, 04:52

Na dit artikel te hebben gelezen zal ik mijn mening als fossiel geven. :mrgreen:

Toen ik en de anderen dinosaurusjes van heel lang geleden examens moesten maken , hadden we geen klachtenlijn.
We moesten gewoon onze mond dicht houden en het examen maken.
Er konden 2 dingen gebeuren toen.

1= veel fouten een onvoldoende.
2= bijna alles goed een voldoende.

Zo simpel was het vroeger.
Nu krijgen we elk jaar berichten over de vele klachten.

Het zal wel aan mij liggen maar...................is dit nodig tegenwoordig ?
Kunnen leerlingen niet gewoon een examen maken en hopen op een goed punt ?
En als je dat niet haalt balen natuurlijk en hopen dat het de volgende keer beter gaat ?
Wat hebben die klachten voor zin eigenlijk ? [think]

Een moeilijk examen is natuurlijk nooit leuk, maar er is wel meer niet leuk in het leven.
Deal with it zou ik zeggen.
Maar dat is denk ik niet modern genoeg. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door gusteman » 13 mei 2016, 06:58

Nou, lieve Tammy, het artikel is anders wel duidelijk genoeg.
Onder de leerlingen die klachten hadden over het examen natuurwetenschappen kwamen (dixit het artikel) die vooral doordat ze "de materie minder goed beheersten".

Lijkt me nogal logisch dat je een examen niet aan kan wanneer je de stof niet echt onder de knie hebt.
Waar die luitjes dan echter vinden dat ze het recht hebben om daarover te klagen, dat begrijp IK dan weer niet.

Dit lijkt me veeleer een kwestie van "eigen schuld .... dikke bult".

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13675
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Fenna » 13 mei 2016, 08:31

:post:
Gewoon beter opletten in de klas, i.p.v. te veel kijken naar de bodem van het glas. :wink:
Om de stof goed onder de knie te krijgen moeten ze zich inspannen en daar hebben veel studenten geen zin in, ze hangen liever wat rond met vrienden en een glas bier.
Achteraf klagen dat het examen te lang duurt of te moeilijk zou zijn is dan eigen schuld, hadden ze niet zo gemakzuchtig en lui moeten zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Susan » 13 mei 2016, 15:35

Prima zo toch, dat iedereen ergens met zijn klachten terecht kan.
Hadden we beter vroeger ook kunnen hebben,maar toen werd er niet door iedereen
voldoende naar de leerlingen geluisterd, je had maar te doen...Zelfs bij terechte
klachten die een leraar en lerares ook geconstateerd hadden had je het nakijken.
Ook als er tijdens het examen zaken aanbod kwamen waar onvoldoende aandacht
aan was besteed door de leerkrachten/school in de voorgaande tijd.
Ik vind het een beetje generaliserend aandoen om studerenden dan maar lui
en/of eigen schuld dikke bult predikaten te geven. Het zijn bij langena niet allemaal
'zuipschuiterige' fuifnummers die hoofdzakelijk daar hun tijd aan besteden.
Al zitten daar natuurlijk óók figuren onder die te weinig hun best gedaan hebben
en dan graag de schuld bij anderen of omstandigheden neerleggen in plaats van hand
in eigen boezem te stekken.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door gusteman » 13 mei 2016, 19:00

Susan schreef:Prima zo toch, dat iedereen ergens met zijn klachten terecht kan.
Inderdaad, beste Susan, het is positief wanneer mensen ergens terecht kunnen met een klacht.
En je hebt een punt wanneer je wijst op toestanden waar leerlingen in meer of mindere mate worden benadeeld.

In het artikel echter stond letterlijk geschreven

"... er waren veel vragen over het begrip 'elektriciteit'. Veel leerlingen die dat onderwerp minder goed beheersen, voelden zich benadeeld en wisten het LAKS telefonisch of via de website te vinden. "

Dat is waar ik mij op gebaseerd heb om te stellen "eigen schuld ... dikke bult".
Dit was geenszins generaliserend bedoeld en ik snap dus niet hoe jij tot die interpretatie wist te komen. [think]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Susan » 13 mei 2016, 21:28

gusteman schreef:In het artikel echter stond letterlijk geschreven

"... er waren veel vragen over het begrip 'elektriciteit'. Veel leerlingen die dat onderwerp minder goed beheersen, voelden zich benadeeld en wisten het LAKS telefonisch of via de website te vinden. "

Dat is waar ik mij op gebaseerd heb om te stellen "eigen schuld ... dikke bult".
Dit was geenszins generaliserend bedoeld en ik snap dus niet hoe jij tot die interpretatie wist te komen. [think]
Daar heb je volkomen gelijk in hoor, fout van mij om dit zo tegelijk met het andere
te stellen. :oops:
Wat ik er verder nog bij dacht heb ik er niet meer neer gezet en dan krijg je dus door
onzorgvuldigheid onterechte opmerkingen, mijn welgemeende excuus hier voor Gusteman.

Eigenlijk bedoelde ik het volgende nog, dat al scoren sommigen op een bepaald onderdeel
minder goed,waar dan juist veel vragen over gaan, hoeft het niet altijd eigen schuld te zijn
indien ze nu bijv een onvoldoende hebben. Want zouden de vragen evenredig verdeeld zijn over
alle onderdelen, dan zouden sommigen het er veel beter afgebracht hebben.
Terwijl de kans ook bestaat dat degenen die vooral electriciteit heel goed onder de knie
hebben nu boffen en zich in de handen wrijven, maar op andere onderdelen waar ze veel minder van begrepen hebben misschien gezakt zouden zijn.
Daarom begrijp ik deze klacht ook wel.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door gusteman » 13 mei 2016, 22:44

Susan schreef:... en dan krijg je dus door
onzorgvuldigheid onterechte opmerkingen, mijn welgemeende excuus hier voor Gusteman.
Nou, excuses hoeven echt niet hoor, beste Susan.
Ik was niet gekrenkt of zo, ik begreep alleen niet hoe een dergelijke conclusie kon bereikt worden uit wat ik schreef.
En als ik een bepaalde redenering niet kan volgen, dan stel ik er vragen over ..... want het kan altijd ook aan mezelf liggen, als ik bijvoorbeeld een invalshoek over het hoofd heb gezien.

En ja, wat je schrijft klopt ook wel, een evenredige verdeling van de vragen over de diverse onderdelen lijkt een meer eerlijke aanpak.
Maar dat is dan ook weer relatief: indien bijvoorbeeld die bepaalde studenten examen hadden in een beroepsrichting waar elektriciteit de hoofdmoot uitmaakt dan is het begrijpelijk dat de meeste vragen over dat onderdeel gingen.
Het artikel geeft daar niet echt uitsluitsel over wat tot gevolg heeft dat conclusies in dezen hoofdzakelijk nattevingerwerk zijn.
En dan kunnen conclusies heel ver uit elkaar komen te liggen. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Tammy » 14 mei 2016, 04:56

Gusteman schreef:
Nou, lieve Tammy, het artikel is anders wel duidelijk genoeg.
Onder de leerlingen die klachten hadden over het examen natuurwetenschappen kwamen (dixit het artikel) die vooral doordat ze "de materie minder goed beheersten".

Lijkt me nogal logisch dat je een examen niet aan kan wanneer je de stof niet echt onder de knie hebt.
Waar die luitjes dan echter vinden dat ze het recht hebben om daarover te klagen, dat begrijp IK dan weer niet.

Dit lijkt me veeleer een kwestie van "eigen schuld .... dikke bult".

Ja zo denk ik er ook over.
Wat Fenna zegt zal ook voor een gedeelte kloppen, maar niet voor iedereen natuurlijk.

Susan, je zegt dat het goed is dat leerlingen een klacht kunnen indienen.
Als het bijvoorbeeld het gedrag van een leraar is of iets dergelijks ben ik het met je eens.
Maar over de moeilijkheidsgraad van een examen ?
Dan zeg ik nee.
Je bent een leerling en je zit op school.
En dan moet je examen doen.
Examen is gen proefwerk.
Het is het eindresultaat van wat je hebt geleerd.
De kennis dus die je heb opgedaan.

Zak je voor het examen dan beheers je de stof niet voldoende.
Zo simpel is het volgens mij.

Gusteman schreef:
En ja, wat je schrijft klopt ook wel, een evenredige verdeling van de vragen over de diverse onderdelen lijkt een meer eerlijke aanpak.
Maar dat is dan ook weer relatief: indien bijvoorbeeld die bepaalde studenten examen hadden in een beroepsrichting waar elektriciteit de hoofdmoot uitmaakt dan is het begrijpelijk dat de meeste vragen over dat onderdeel gingen.
We kunnen inderdaad niet weten of het ook over die beroepsrichting gaat, maar zo ja dan is het logisch dat daar ook de meeste vragen over gaan.
En als dat niet zo is dan heb je inderdaad een probleem als je de stof niet goed beheerst.

Maar dat zijn examens.
Je weet nooit welke vragen je krijgt.
Om daarover een klacht in te dienen gaat mij te ver.
Tegenwoordig kan je overal een klacht indienen.
Ik vraag me af waar de grens ligt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door univers » 14 mei 2016, 07:24

Tegenwoordig kan je overal een klacht indienen.
Ik vraag me af waar de grens ligt.
Bij de klachten-commissie. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 09:44

Wat in dit kader ook niet onbelangrijk is, is het feit dat het LAKS geen onafhankelijke organisatie is, maar eerder een bond van studenten. Wat in het artikel gesteld wordt heeft dus potentieel ernstigere gevolgen dan zo op het zicht lijkt.

Als de meerderheid van de studenten de examens te moeilijk vind, dan zal binnen LAKS uiteindelijk dezelfde visie overheersen omdat LAKS onderdeel uitmaakt van dezelfde groeperiing.

Dat leidt tot de zaken waar ik al eerder over liep te schelden. Ik moest een eenvoudig vakdiploma halen voor mijn werk. Omdat het eindniveau van de scholieren dankzij de versoepelingen van de afgelopen jaren bedroevend laag is moest ik dus mijn MBO-2 er ook 'even' bij doen. Rekenen, Nederlands, Engels en Burgerschap (=dominante vorming).

Ik ben nog steeds diep geschokt door die ervaring. Ik had namelijk het idee dat ik kleuterschoolmateriaal onder mijn neus kreeg, terwijl dit het niveau is wat men in Nederland probeert te halen!!!

'Probeert' ja, want het lukt blijkbaar niet. Voor Nederlands moest ik o.a. naar een interview met iemand van Donald Duck luisteren. Daarna kreeg ik vragen over het interview, maar MET het betreffende geluidsfragment erbij. Dat gaat dan werkelijk zo:

Geluidsfragment: 65% van de lezers zijn volwassen mannen.

Vraag: Bestaat het grootste deel van de lezers uit mannen of vrouwen?

Toen ik klaar was, wachtte ik tevergeefs op een uitslag. Men bleek namelijk de normering aan te passen aan de scores!!! Ja, dat lezen jullie goed.

Dus uit dit praktijkgeval blijkt dat slecht presterende scholieren die klagen over de zwaarte (in dit geval al via hun uitslag) wel degelijk grote invloed hebben op het eindniveau!

Ik zal het nog zotter maken. Bij rekenen, echt de meest basale vorm overigens, geen hogere wiskunde, kreeg men in de afgelopen 5 jaar het niet voor elkaar om het gros MET REKENMACHINE uit te laten rekenen hoeveel 10+7 is en daarom is alleen het afleggen van een examen verplicht voor een diploma!!! Echt waar, ik lieg niet. Als je je naam invult krijg je een voldoende ....

Ik had niet gedacht dat ik ooit de volgende zaken zou zeggen. Inmiddels heb ik dit achterlijke fenomeen op diverse gebieden gezien en het wordt veroorzaakt doordat de MEERDERHEID de koers bepaalt. Het loont niet meer om te leren want je prestaties worden niet gewaardeerd en alles is er op in gesteld om de domste alsnog een diploma te geven. Inmiddels is dit blijkbaar al enkele jaren, mogelijk zelfs decennia aan de gang (denk aan de leraren die niet konden rekenen jaren terug) en zijn deze mensen posities in onze maatschappij in gaan nemen. Sterker nog, gedurende de crisis hebben deze jonge, 'hoogopgeleiden' de oudere generatie verdrongen. En dan zie je het in de praktijk gewoon weer terug.

Gedurende de crisis heb ik bij diverse grote bedrijven van die snelle jonge managers punten zien scoren door het bedrijf in te krimpen waardoor het nog net in staat was om aan de lage crisisproductie te voldoen. Dat leverde miljoenenbesparingen op (en veel leed door werkloosheid). Deze managers worden gelauwerd door hun meerderen van dezelfde generatie en weggepromoveerd naar een andere site, want je moet vooral niet te lang ergens blijven zitten.

Toen de crisis eindigde moesten de bedrijven weer op hun oude niveau presteren, maar dat kon niet meer omdat de vorige manager alle middelen weg had gedaan en de nieuwe kon niet om extra middelen vragen omdat hij hiermee in hun kromme visie een brevet van onvermogen af zou geven.

Werkelijk, ik kan weken blijven schrijven over dit soort ervaringen. De een nog schokkender dan de ander. Het was mijn werk om dit soort bedrijven van de ondergang te redden. Omdat ik interviews over Donald Duck begrijp en kan rekenen ben ik blijkbaar van een veel zwaarder kaliber dan wat de huidige elitaire wereld voortbrengt. Dat vind ik eigenlijk bedroevend.

Ik heb regelmatig met deze fenomenen te maken, zowel op werk- als op opleidingsgebied. En ik verzeker jullie dat het zoveel triester is dan jullie je voor kunnen stellen.

Je kunt je dus afvragen of het wel zo goed is dat ze ergens terecht kunnen met hun klachten. Het niveau lijkt immers te dalen met hun inspraakrecht. En als we zo doorgaan dan is er niemand meer die ze kan leren hoeveel 10+7 op een rekenmachine is, laat staan zonder ...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 11:24

Een punt dat ook van belang over het valide zijn van klachten is mede het niveau van
de leraren en scholen. Vorig jaar werd er al flink in de media gediscussieerd over het
niveau van leraren. Hier een voorbeeld over leraren Engels.
http://www.lsvb.nl/actueel/persbericht/ ... ondermaats

Maar ook over het middelbaar onderwijs is er het nodige geschreven over de kwaliteit van scholen.
14 april 2015
De SP is van mening dat de kwaliteit van het voortgezet onderwijs in Utrecht nog onder de maat is. Het basisonderwijs in Utrecht telt inmiddels geen zwakke scholen meer. De SP wil dat wethouder Jeroen Kreijkamp van Onderwijs samen met Utrechtse middelbare scholen een stappenplan opstelt om de kwaliteit van het voortgezet onderwijs te verbeteren. Dit meldt DeStadUtrecht.

Uit rapportages van de Inspectie van Onderwijs blijkt dat drie van de zeven middelbare scholen het predicaat zwak van de inspectie hebben ontvangen. De enige school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (ZMOK) in Utrecht is volgens de inspectie ook zwak. Het onderwijs op een van de grootste vmbo-scholen in Utrecht is zelfs zwak tot zeer zwak benoemd.

De SP is van mening dat de gemeente Utrecht zich de afgelopen jaren op de achtergrond heeft gehouden als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. De gemeente zou bewust geen sleutelrol op zich hebben genomen. Een stappenplan moet de kwaliteit van het voortgezet onderwijs in Utrecht verbeteren.

© Nationale Onderwijsgids
En er zijn berichten in de media geweest dat door lerarentekort op scholen er
onbevoegden voor de klas worden gezet. Dat alles heeft ook zijn uitwerkingen.
En natuurlijk zullen leerlingen die hun tijd en aandacht teveel aan andere dingen
hebben besteed, hun fout bij een ander kunnen neerleggen.
Maar er zullen ook genoeg terechte klachten zijn, ook die niet per se op het onderwijs
slaan maar bijvoorbeeld over en/of de locatie en andere voorzieningen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 11:48

Naar mijn mening praat je dan over een ander soort klachten dan hier bedoeld wordt. Er zijn zeer zeker terechte klachten van serieuze studenten maar bij elke opleiding die ik tegenwoordig volg zijn serieuze studenten (naar ONZE maatstaven) een zeldzaamheid.

Vergis je niet in de maatschappij Taigitu. Mijn beste vriendin en ik worden consequent voor gek versleten omdat we opleidingen volgen om iets te willen leren (zelfontplooiing). Uit de reacties maak ik op dat een diploma als een ticket gezien wordt en de kennis als niet relevant wordt weg gezet. Dat klinkt raar maar het is echt zo.

Ik maak regelmatig mee dat een leraar aan de klas vraagt of ze les willen krijgen of examentraining. De klas wil dan altijd examentraining. Ik niet.

Voorts merk ik op dat het niveau van de examens aangepast wordt aan het niveau van de leerlingen. De klachten uit dit topic dragen daar aan bij. Het kan dan toch niet anders dan dat daar mensen afgeleverd worden die falen als ze zelf les moeten geven?

Ik volg momenteel een opleiding die niet leert maar vormt. In mijn geval is dat afbreuk. Er komt een normalisering uit die een soort robot oplevert die kunstjes kan. Toch wil ik dit niet eens betitelen als een slechte opleiding. Er wordt actief aan de leerlingen gewerkt en de opleider staat open voor kritiek. Maar het is een structurele verarming Taigitu.

Deze ingeperkten zullen hun kennis overdragen aan nog ingeperkteren. Dat is een fout van het systeem. In de maatschappij wordt je ook daadwerkelijk gewaardeerd op je diploma, niet op je kennis of merites. Sterker nog, zorg dat je kennis je diploma's overstijgt en je wordt het systeem uitgewipt. Heb ik ook zelf ervaren.

Toen ik naar school ging (vroeger *1* ) verdiepte ik mijn eigen kennis. Door wiskunde leerde ik de basisvaardigheden zoals; 'wat is een variabele' en vervolgens deed ik zelf moeite om de formules te doorgronden waarmee je de ideale expansieuitlaat voor je brommer kon berekenen. Vorige week nog zat ik in een bus met elektriciteit te rommelen en had ik wiskunde nodig om de belasting en capaciteiten van het systeem te berekenen.

Waar loont die zelfgedreven kennisverdieping nu nog in het huidige systeem? Het levert je sociaal gezichtsverlies op zoals uit mijn ervaringen blijkt en als je niet uitkijkt en laat merken dat je meer weet zet je jezelf nog buiten spel ook.

Vroeger was het probleem dat mensen die niet mee konden komen zichzelf schaamden. Nu gaat dat op voor degenen die serieus intelligent zijn. Waanzin Taigitu. En dat is mijn klacht. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 12:37

Vitharr schreef: Naar mijn mening praat je dan over een ander soort klachten dan hier bedoeld wordt. Er zijn zeer zeker terechte klachten van serieuze studenten maar bij elke opleiding die ik tegenwoordig volg zijn serieuze studenten (naar ONZE maatstaven) een zeldzaamheid.

Vergis je niet in de maatschappij Taigitu. Mijn beste vriendin en ik worden consequent voor gek versleten omdat we opleidingen volgen om iets te willen leren (zelfontplooiing). Uit de reacties maak ik op dat een diploma als een ticket gezien wordt en de kennis als niet relevant wordt weg gezet. Dat klinkt raar maar het is echt zo.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ook mijn kinderen doen nog cursussen via hun werk omdat ze verder willen en nieuwsgierig zijn. Dat er als eerste naar je diploma's wordt gevraagd en daar heel veel waarde aan wordt gehecht, dat weet ik. Dat heeft volgens mij ook te maken met de snelheid waarmee dingen moeten worden afgehandeld in het bedrijfsleven. Er is geen tijd om iemand werkelijk te beoordelen op zijn capaciteiten naast het papiertje dat ze kunnen tonen. En misschien heeft menig leidinggevende het inzicht, in de materie waar het om gaat, om dat te kunnen beoordelen. Als ik luister naar de verhalen van mijn kinderen over het werk dan verbaas ik mij regelmatig.
Mijn zonen werken in de IT en zijn vanaf hun kindertijd erg nieuwsgierig geweest en nog.
Het zijn pientere mannen en nog steeds nieuwsgierig waardoor o.a. hun kennis van hun vakgebied zich blijft vergroten.
Vitharr schreef:Ik maak regelmatig mee dat een leraar aan de klas vraagt of ze les willen krijgen of examentraining. De klas wil dan altijd examentraining. Ik niet.

Voorts merk ik op dat het niveau van de examens aangepast wordt aan het niveau van de leerlingen. De klachten uit dit topic dragen daar aan bij. Het kan dan toch niet anders dan dat daar mensen afgeleverd worden die falen als ze zelf les moeten geven?

Ik volg momenteel een opleiding die niet leert maar vormt. In mijn geval is dat afbreuk. Er komt een normalisering uit die een soort robot oplevert die kunstjes kan. Toch wil ik dit niet eens betitelen als een slechte opleiding. Er wordt actief aan de leerlingen gewerkt en de opleider staat open voor kritiek. Maar het is een structurele verarming Taigitu.

Deze ingeperkten zullen hun kennis overdragen aan nog ingeperkteren. Dat is een fout van het systeem. In de maatschappij wordt je ook daadwerkelijk gewaardeerd op je diploma, niet op je kennis of merites. Sterker nog, zorg dat je kennis je diploma's overstijgt en je wordt het systeem uitgewipt. Heb ik ook zelf ervaren.
Is wat je hierboven beschrijft niet hetgeen wat wordt verlangd door het bedrijfsleven? Het systeem bedrijfsleven als een soort schakelbord of een ouderwetse telefooncentrale. Je wordt aangenomen op een bepaalde functie en je wordt als een soort stekker in het juiste gaatje geprikt? Wat je verder nog als (algemene) kennis hebt is niet nodig, zelfs niet gewenst?, want dat begrijpt je omgeving niet zo goed. Het maakt het alleen maar moeilijker als je als eenling een breder perspectief op een probleem wat je tegenkomt hebt. Ze hebben over het algemeen liever probleemloze robotjes.
Vitharr schreef:Toen ik naar school ging (vroeger *1* ) verdiepte ik mijn eigen kennis. Door wiskunde leerde ik de basisvaardigheden zoals; 'wat is een variabele' en vervolgens deed ik zelf moeite om de formules te doorgronden waarmee je de ideale expansieuitlaat voor je brommer kon berekenen. Vorige week nog zat ik in een bus met elektriciteit te rommelen en had ik wiskunde nodig om de belasting en capaciteiten van het systeem te berekenen.

Waar loont die zelfgedreven kennisverdieping nu nog in het huidige systeem? Het levert je sociaal gezichtsverlies op zoals uit mijn ervaringen blijkt en als je niet uitkijkt en laat merken dat je meer weet zet je jezelf nog buiten spel ook.

Vroeger was het probleem dat mensen die niet mee konden komen zichzelf schaamden. Nu gaat dat op voor degenen die serieus intelligent zijn. Waanzin Taigitu. En dat is mijn klacht. :wink:
Vroeger toen jij naar school ging was je nieuwsgierig en nu dus nog. Ik vind dat een verrijking voor je gehele leven. Niet alleen op het gebied van werk.
Het tegenovergestelde is stilstand en zoals je zelf beschrijft 'achteruitgang/verarming'.
Zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed. Met vragen die ik niet beantwoorden kon of nergens konden ontdekken werd een gang naar de bieb. Ook nu nog vraag ik tijdens een gesprek wat iets betekent..... want je kan wel begrijpen dat als de kinderen bij moeder op bezoek zijn er over computers en aanverwanten wordt gesproken. Zo kan ik na jaren redelijk volgen waar ze het over hebben en weet ik het niet vraag ik om uitleg. Niet dat ik alles snap maar ik kan redelijk begrijpen waar het over gaat.
En soms is het wel grappig. Zo zat mijn oudste zoon met een probleem met een programma wat hij aan het maken was. En daar was hij al een aantal dagen mee aan het stoeien maar wist niet wat hij verkeerd deed. Hij legde aan mij uit waar dat programma voor was en wat er allemaal mee kon. Door het mij (leek) uit te leggen op een zo simpel mogelijke manier kreeg hij een aha-moment. Hij wist ineens door zijn uitleg (visualisatie) waarom zijn programma niet werkte en waar dat precies aan lag.
Dan functioneert ik even als klankbord....... is ook wel eens leuk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door gusteman » 14 mei 2016, 12:54

Vitharr schreef:Vroeger was het probleem dat mensen die niet mee konden komen zichzelf schaamden. Nu gaat dat op voor degenen die serieus intelligent zijn. Waanzin Taigitu. En dat is mijn klacht.
[wave2]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 14:25

taigitu schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Ook mijn kinderen doen nog cursussen via hun werk omdat ze verder willen en nieuwsgierig zijn. Dat er als eerste naar je diploma's wordt gevraagd en daar heel veel waarde aan wordt gehecht, dat weet ik. Dat heeft volgens mij ook te maken met de snelheid waarmee dingen moeten worden afgehandeld in het bedrijfsleven. Er is geen tijd om iemand werkelijk te beoordelen op zijn capaciteiten naast het papiertje dat ze kunnen tonen. En misschien heeft menig leidinggevende het inzicht, in de materie waar het om gaat, om dat te kunnen beoordelen. Als ik luister naar de verhalen van mijn kinderen over het werk dan verbaas ik mij regelmatig.
Mijn zonen werken in de IT en zijn vanaf hun kindertijd erg nieuwsgierig geweest en nog.
Het zijn pientere mannen en nog steeds nieuwsgierig waardoor o.a. hun kennis van hun vakgebied zich blijft vergroten.
Vitharr schreef:Ik maak regelmatig mee dat een leraar aan de klas vraagt of ze les willen krijgen of examentraining. De klas wil dan altijd examentraining. Ik niet.

Voorts merk ik op dat het niveau van de examens aangepast wordt aan het niveau van de leerlingen. De klachten uit dit topic dragen daar aan bij. Het kan dan toch niet anders dan dat daar mensen afgeleverd worden die falen als ze zelf les moeten geven?

Ik volg momenteel een opleiding die niet leert maar vormt. In mijn geval is dat afbreuk. Er komt een normalisering uit die een soort robot oplevert die kunstjes kan. Toch wil ik dit niet eens betitelen als een slechte opleiding. Er wordt actief aan de leerlingen gewerkt en de opleider staat open voor kritiek. Maar het is een structurele verarming Taigitu.

Deze ingeperkten zullen hun kennis overdragen aan nog ingeperkteren. Dat is een fout van het systeem. In de maatschappij wordt je ook daadwerkelijk gewaardeerd op je diploma, niet op je kennis of merites. Sterker nog, zorg dat je kennis je diploma's overstijgt en je wordt het systeem uitgewipt. Heb ik ook zelf ervaren.
Is wat je hierboven beschrijft niet hetgeen wat wordt verlangd door het bedrijfsleven? Het systeem bedrijfsleven als een soort schakelbord of een ouderwetse telefooncentrale. Je wordt aangenomen op een bepaalde functie en je wordt als een soort stekker in het juiste gaatje geprikt? Wat je verder nog als (algemene) kennis hebt is niet nodig, zelfs niet gewenst?, want dat begrijpt je omgeving niet zo goed. Het maakt het alleen maar moeilijker als je als eenling een breder perspectief op een probleem wat je tegenkomt hebt. Ze hebben over het algemeen liever probleemloze robotjes.
Het zit iets lastiger in elkaar. Ik ben toevallig net betrokken geweest bij de sollicitatieprocedure van mijn eigen opvolger en heb de handicaps waar je dan tegenaan loopt dus scherp op het netvlies staan. Ik heb mijn uiterste best gedaan om een objectief oordeel te vellen maar omdat je appels met peren zit te vergelijken en veel brieven door moet worstelen lukt dat eenvoudigweg niet zoals het zou moeten.

Maar, even los daarvan. Oorspronkelijk zei een diploma daadwerkelijk iets over je vaardigheden, enkele uitzonderingen daargelaten. Voor de 40+ers; HTS'ers moest je achter een bureau houden en geen praktische dingen laten doen. LTS'ers kon je beter geen rapporten laten schrijven of belangrijke beslissingen laten maken. Een MTS'er hing daar ergens tussenin.

Dat was geen niveau verschil zoals gedacht werd, maar een karakterverschil. Ik ben een theoreticus dus toen ik ging verbouwen werd ik gek van het feit dat er geen rechte hoeken in mijn woning zaten. Omdat ik steeds verkeerd uit kwam heb ik de hoeken uitgemeten en in een 3d model gezet waarna het probleem opgelost was, maar wel veel langzamer ging dan eigenlijk moest. Toen kwam een vriend me te hulp. Bouwvakker, school nooit afgemaakt. Hij liet me zien dat het geen verschil maakte of ik 2 balken in een hoek in perfect verstek zaagde, of dat ik de ene op de andere aftekende en de boel zo monteerde. Waar ik dus een computermodel voor nodig dacht te hebben, deed hij letterlijk uit de losse pols.

Het een is niet meer of minder dan het ander, het een is op andere plekken toepasbaar. Diversiteit. Ik werd aangenomen op mijn papieren en oversteeg die ook nog. Bij die vriend van me kon dat niet, en dat wist men ook dus liet men hem proefdraaien en dat leidde tot hetzelfde effect. Niets aan de hand dus.

Natuurlijk heeft er altijd kwaliteitsverschil gezeten tussen mensen met dezelfde papieren, maar het diploma gaf minimaal aan wat iemand wist, en ook ongeveer op welk niveau hij/zij kon acteren.

Inmiddels is dat dus niet meer zo. Aan het eind van mijn schooltijd herleefde het 'bedrijfsschool' idee met het zogenaamde leerlingwezen (werkend leren). Op zich een prima systeem, maar helaas met een valkuil.

Waar je voorheen een niveau (LTS/MAVO/HTS/MULO etc.) gekoppeld met een specialisatie (motorvoertuigen/schilderen etc.) had, ontstond nu ineens een veelvoud aan beroepsopleidingen. In mijn tijd nog geen probleem omdat het naast elkaar bestond. Tot je 16e werkte je aan je niveau, en daarna kon je daarmee verder gaan of een beroepsopleiding volgen.

Maar bij die beroepsopleidingen is het mis gegaan. Elke beroepsopleiding werd gestuurd door een brancheorganisatie. En daardoor kreeg je steeds meer verschillende opleidingen. Waar je vroeger met een metaal, of motorvoertuigenopleiding fietsenmaker werd, heb ik daar nog een speciaal vakdiploma voor gehaald.

En toen kreeg je dus marktwerking. Een sector met veel werk kreeg veel opleidingen en daar sprongen weer veel instituten op waardoor kwaliteitsverschil ontstond.

Mijn procestechniek heb ik via VAPRO gehaald. 22 jaar geleden de absolute kroon, maar inmiddels zwaar gedevalueerd. Het probleem is echter dat met hun reputatie ook mijn oude diploma devalueerde. Ik heb een B diploma, tegenwoordig eist men C, maar het huidige C is qua inhoud nog niet eens gelijk aan het oude A! Sterker nog, het was de kennis van het oude B (nu als MBO3 gewaardeerd) die me in staat stelde om HBO Chemische Technologie studenten te begeleiden in de praktijk!

Die hele ontwikkeling speelt een belangrijke rol. In het bedrijfsleven vind je aan de top de jongere hoogopgeleiden, en onderin zitten vaak de oudere laagopgeleiden. Bij een sollicitatie wordt de eerste screening vaak uitgevoerd door jonge HBO Human Resource medewerkers. Die missen het hierboven geschetste historische perspectief en laten dus bijvoorbeeld voor procestechnische functies alleen de C kandidaten door. Op de werkvloer krijg je dan ineens een collega die niets weet en ook niet geleerd is om te leren. De jonge HBO'er verkeerd namelijk in de illusie dat jonge hoogopgeleiden het beste zijn, terwijl praktisch bekeken jonge hoogopgeleiden vergelijkbaar zijn met oude laagopgeleiden. (het klinkt erg, maar ik heb het te vaak gezien) En jongeren die met hun handen kunnen werken zijn helemaal een unicum tegenwoordig.

Kortom, het komt niet echt uit het bedrijfsleven, maar het bedrijfsleven wordt als het ware vergiftigd met een golf aan wat minder intelligente hoger opgeleiden. En al die zaken die je net aanstipte, ook de leraren, zijn daar het symptoom van.

Ik durf zelfs nog iets grover te worden door te stellen dat die jonge hoger opgeleiden bedrijven om zeep helpen door hun onbewuste onkunde waarna de oudere lager opgeleiden vervolgens nooit meer aan de bak komen. Een soort devolutie dus.

Uitzondering, maar even kwetsbaar, is de IT sector inderdaad. De eerste generatie wizzkids zwaait daar de scepter en het is een branche die is ontstaan en leeft bij de intelligentie van de mensen die daar werken. Ik vind het een fenomenaal wereldje, ook qua managementsystemen maar ook hier weer die grote valkuil. De intelligentie beperkt zich namelijk vooral tot de IT delen van zo'n bedrijf. Voor Human Resources geldt exact dezelfde valkuil.

Ik spreek natuurlijk weer heel generaliserend hier. Er zijn genoeg uitzonderingen, maar de gevaarlijke tendens bestaat echt. En je ziet het overal terugkomen.

Gedurende de crisis heb ik me namelijk verbaasd over de maatregelen die verschillende ministeries namen. Er werd heel veel geld gestoken in het begeleiden van jongeren naar werk, maar tegelijk ook in het begeleiden van 55+ers naar werk. Me verdiepend in die maatregelen viel ik bijna flauw van de stompzinnigheid.

De werkloosheid bestond omdat er meer werkzoekenden dan banen waren. De maatregelen leverden geen extra banen op, het betrof stimulansmaatregelen en gratis opleidingen. Het enigste wat daarmee kan veranderen is WIE werk krijgt, maar niet HOEVEEL. Als datzelfde geld gebruikt was voor het verlagen van de pensioenleeftijd dan had minder gekost (uitkering werd pensioen) en tegelijk de werkloosheid verlaagd (werkzoekend wordt gepensioneerd).

Waarom dat niet gebeurde? Omdat de oplossing van club A voor probleem X is'; 'pensioenleeftijd verhogen', ministerie B alleen over 55+ers ging en ministerie C alleen over jongeren. Geen integraal beleid dus, en dat kost zoveel geld dat je in een crisis terechtkomt. :wink:
Taigitu schreef:Vroeger toen jij naar school ging was je nieuwsgierig en nu dus nog. Ik vind dat een verrijking voor je gehele leven. Niet alleen op het gebied van werk.
Het tegenovergestelde is stilstand en zoals je zelf beschrijft 'achteruitgang/verarming'.
Zo heb ik mijn kinderen ook opgevoed. Met vragen die ik niet beantwoorden kon of nergens konden ontdekken werd een gang naar de bieb. Ook nu nog vraag ik tijdens een gesprek wat iets betekent..... want je kan wel begrijpen dat als de kinderen bij moeder op bezoek zijn er over computers en aanverwanten wordt gesproken. Zo kan ik na jaren redelijk volgen waar ze het over hebben en weet ik het niet vraag ik om uitleg. Niet dat ik alles snap maar ik kan redelijk begrijpen waar het over gaat.
En soms is het wel grappig. Zo zat mijn oudste zoon met een probleem met een programma wat hij aan het maken was. En daar was hij al een aantal dagen mee aan het stoeien maar wist niet wat hij verkeerd deed. Hij legde aan mij uit waar dat programma voor was en wat er allemaal mee kon. Door het mij (leek) uit te leggen op een zo simpel mogelijke manier kreeg hij een aha-moment. Hij wist ineens door zijn uitleg (visualisatie) waarom zijn programma niet werkte en waar dat precies aan lag.
Dan functioneert ik even als klankbord....... is ook wel eens leuk.
In mijn geval werd het ook gestimuleerd en gewaardeerd. Wij hadden best een bonte combinatie op school vroeger. Ik heb mijn basis gevolgd op de LTS waarbij je de theorie op MAVO-D niveau kon doen. Daarnaast had je op diezelfde school ook het ITO niveau. En dat was het laagste wat er bestond. Voor de meeste vakken zaten we in 1 klas, voor de niveauzaken volgden we aparte lessen. NIEMAND TREITERDE IEMAND OVER NIVEAU!!!

Wel zagen wij dat niveau als ticket. Iedereen wist dat ik door kon naar de MTS. Een normale LTS'er moest daar toelatingsexamen voor doen en een ITO kon het gewoon vergeten. Dat accepteerden wij allemaal! Want het was logisch en begrijpelijk. Zoals de bouwvakkervriend van me eens zei; 'Ik zou niet graag wonen in een gebouw wat ik zelf ontworpen heb, maar ik laat het liever niet door een MTS'er bouwen als je het niet erg vind'. :grin:

En zo bezien had iedereen zijn eigen inspiratiebronnen. Terwijl ik in de bibliotheek zat te lezen over Einstein lastte een vriend van me de uitlaat van mijn brommer. En soms deden we samen projecten zoals het expansieuitlaatverhaal. :mrgreen:

Ik geloof zo wat je over jouw kinderen verteld. Ik zou er prima mee door 1 deur kunnen denk ik zo. Heel anders dan de hoofd IT'er bij ons op het werk. Er was een vacature voor operator en toen mijn collega's vroegen of hij niet geïnteresseerd was keek hij ze verbaasd aan en zei; 'Nee, ik heb gestudeerd hoor!'. Daar ontleend hij zijn status blijkbaar aan maar helaas moet hij zijn eerste gelukte karwei nog uitvoeren. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Susan » 15 mei 2016, 11:32

gusteman schreef: En ja, wat je schrijft klopt ook wel, een evenredige verdeling van de vragen over de diverse onderdelen lijkt een meer eerlijke aanpak.
Maar dat is dan ook weer relatief: indien bijvoorbeeld die bepaalde studenten examen hadden in een beroepsrichting waar elektriciteit de hoofdmoot uitmaakt dan is het begrijpelijk dat de meeste vragen over dat onderdeel gingen.
Dat spreekt voor zich en ben ik het mee eens.
Het artikel geeft daar niet echt uitsluitsel over wat tot gevolg heeft dat conclusies in dezen hoofdzakelijk nattevingerwerk zijn.
En dan kunnen conclusies heel ver uit elkaar komen te liggen
Waar het hier in dit topic over gaat, dat zijn volgens mij geen studenten die examen gericht op een speciaal beroep doen.
Dit gaat toch om leerlingen die MBO,HAVO en VWO opleiding gedaan hebben waarvan de examens altijd in mei plaats vinden.... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Susan » 15 mei 2016, 11:38

Tammy schreef:Susan, je zegt dat het goed is dat leerlingen een klacht kunnen indienen.
Als het bijvoorbeeld het gedrag van een leraar is of iets dergelijks ben ik het met je eens.
Maar over de moeilijkheidsgraad van een examen ?
Dan zeg ik nee.
Je bent een leerling en je zit op school.
En dan moet je examen doen.
Examen is gen proefwerk.
Het is het eindresultaat van wat je hebt geleerd.
De kennis dus die je heb opgedaan.

Zak je voor het examen dan beheers je de stof niet voldoende.
Zo simpel is het volgens mij.
Ik had het niet over klachten die alleen over de moeilijkheidsgraad gaan door leerlingen die te weinig gedaan hebben, die hebben ook in mijn optiek geen recht van spreken Tammy.
Al mogen ook zij uiteraard een klacht indienen over oa leerkrachten wat jij als voorbeeld noemde
en andere misstanden.

Maar leerlingen hebben juist wel het recht om gehoord te worden als de vragen in een examen bijv. gaan over onderwerpen waar ze te weinig over weten, doordat de leerkracht/school daar onvoldoende aandacht aan heeft besteed in de lessen, zodat de hele groep die examen moet doen daar van de dupe is.

Verder had ik het over veel vragen stellen over een bepaald onderdeel, waardoor het niet evenredig verdeeld was over alles wat er nog meer bij het vak hoorde, in dit geval gaat het dus om natuurwetenschap.
Als men middels een examen wil kijken of de leerlingen er voldoende kennis over bezitten, vind ik dat men over alle onderdelen ongeveer evenveel vragen moeten stellen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Tammy » 17 mei 2016, 15:55

Ik snap wat je bedoeld Susan, maar elk jaar zijn er tientallen klachten over de examens.
Schijnbaar veranderd er niks.
Ik weet niet wie die examens samenstelt, wie doet dat eigenlijk.

We horen wel de kritiek van de leerlingen, maar wat vinden de leraren van de moeilijkheidsgraad ?
Dat zou ik wel eens willen weten.
Want elk verhaal heeft natuurlijk wel twee kanten.

Vitharr, indrukwekkend verhaal van je.
Dank je voor het delen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Al 17.000 klachten examens

Bericht door Susan » 17 mei 2016, 22:23

Tammy schreef:Ik snap wat je bedoeld Susan, maar elk jaar zijn er tientallen klachten over de examens.
Schijnbaar veranderd er niks.
Ik weet niet wie die examens samenstelt, wie doet dat eigenlijk.
Misschien heb je hier iets aan?

Examenreglement 2016 | Staatsexamens Voortgezet Onderwijs

Een stukje er uit geplukt:

Examenreglement staatsexamens VO
Volgens artikel 2 lid 3 sub a van de Wet College voor toetsen en examens stelt het
College bij regeling voor examenreglement vast. Het examenreglement omvat
procedurele en organisatorische regelingen voor de uitvoering van het centraal examen
en het college-examen en inhoudelijke bepalingen.

Artikel 1 Definities
Voor de toepassing van dit Reglement wordt verstaan onder:
Centraal examen: het centraal examen bedoeld in artikel 4 lid 1 van het
Staatsexamenbesluit VO;
College-examen: het college-examen bedoeld in artikel 4 lid 1 van het
Staatsexamenbesluit VO;
College: het College genoemd in artikel 2 lid 1 van de Wet College voor toetsen en
examens;
Commissie staatsexamens VO: commissie namens het College belast met het
organiseren en afnemen van staatsexamens Voortgezet Onderwijs;
Deelstaatsexamen: het examen in één of meer van de voor het staatsexamen
voorgeschreven vakken;
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs, de uitvoeringsdienst van het ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
Examenonderdeel: het centraal examen of het college-examen;
Onze Minister: onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
Staatsexamen: het staatsexamen ter verkrijging van een diploma vwo, havo of vmbo.


En vanaf pagina 20 kan je lezen waar de examens aan moeten voldoen
voor vwo, havo,vmbo.

Hier is alles te lezen:
https://duo.nl/particulier/images/exame ... t_2016.pdf
We horen wel de kritiek van de leerlingen, maar wat vinden de leraren van de moeilijkheidsgraad ?
Dat zou ik wel eens willen weten.
Want elk verhaal heeft natuurlijk wel twee kanten.
Dan zouden we dat aan hun leerkrachten moeten vragen,
het zou best wel eens kunnen voor komen dat ook leerkrachten de kritiek terecht vinden.
Maar dan haalt dat vast wel het nieuws denk ik.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie