Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door Vitharr » 21 jun 2016, 12:19

@Gusteman

Tot wie richt u zich hierboven? :grin:

Je schetst een prima toepassing van de begrippen maar niet het soort wat ik bedoelde. :wink:
Laatst gewijzigd door Vitharr op 21 jun 2016, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door Gast1 » 21 jun 2016, 12:19

:rolleys:

Prachtig om dit te volgen (schreef hij uiterst neutraal) ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door Susan » 21 jun 2016, 13:10

gusteman schreef:
Susan schreef:Maar dat hoeft beslist niet uit te monden in egoïsme, ...
Ik heb nergens beweerd dat het om egoïsme ging .....
Susan schreef:..... want dát is het indien iemand puur alleen het eigen belang voor op stelt.
Ik heb nergens beweerd dat een individualist puur alleen het eigen belang voorop stelt; dat is jouw interpretatie. :wink:
Gusteman ik schreef heel duidelijk meteen al in het begin dit:
"Individualisme betekent volgens mij ..."
en vervolgde verder met:
dat iemand bij zichzelf blijft, standvastig is aangaande zijn/haar mening over bepaalde (levens) zaken, zich niet laat verleiden om met de 'kudde' anders denkenden mee te gaan omdat men misschien als vreemd/eigenaardig enz bestempeld zou kunnen worden indied men buiten kaders denkt.
Maar dat hoeft beslist niet uit te monden in egoïsme, want dát is het indien iemand puur alleen het eigen belang voor op stelt.

Een indivdualist kan als eenling dus bij eigen mening over alles blijven, maar tevens toch heel sociaal ook aan anderen denken, blijven kijken of bijvoorbeeld bij beslissingen die grote groepen mensen treft, het ook in de anderen hun belang is en solidair met hen kunnen zijn. Soms zullen ze dan dus wel eens een andere beslissing nemen dan als ze alleen voor zich zelf hoefden te beslissen, maar daar naast evengoed hun eigenheid bewaren en bij hun levenswijze, moraal, religie, politieke richting enz enz..
Dan geef ik daar mee aan dat dit mijn eigen woorden/meningen/gedachten zijn ...toch?

Dus waarom dan aan komen met dat jij dat nergens beweerd hebt?
Dat beweerde ik nml ook niet, nergens. :grin:

Maar als ik in die ene zin van jou lees:
"Individualisme houdt in dat het individu in de eerste plaats het eigen belang zal behartigen "
daar spreekt voor mij dan inderdaad wel degelijk vooral egoïsme uit.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door Vitharr » 21 jun 2016, 16:02

Mooi geschreven Susan. Ik herken mezelf daarin maar ben inderdaad geen egoïst volgens mij en anderen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door gusteman » 21 jun 2016, 18:10

Gast1 schreef:Prachtig om dit te volgen (schreef hij uiterst neutraal) ...
Dat kan ik me goed voorstellen, beste Gast1.
Het is inderdaad boeiend :grin:

gusteman

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door gusteman » 21 jun 2016, 18:22

Vitharr schreef:@Gusteman

Tot wie richt u zich hierboven? :grin:
@ Vitharr
Ik was inderdaad niet zo heel duidelijk door twee reacties in één post te plaatsen.
Ik denk wel dat je het door hebt, maar voor alle duidelijkheid: de eerste reactie was op jouw bericht bedoeld en de rest was een reactie op wat Susan heeft geschreven.
Maar toch ook wel intrigerend, deze reactie.
Enerzijds omdat je in de éne zin de beleefdheidsvorm "u" gebruikt en in de volgende zin terug valt op het gemoedelijke "je" en anderzijds ook omwille van je opmerking over de toepassing.
Vitharr schreef:Je schetst een prima toepassing van de begrippen maar niet het soort wat ik bedoelde. :wink:
@ Vitharr
Je schrijft "... een prima toepassing van de begrippen..." en laat dit volgen door "... maar niet het soort wat ik bedoelde ...".
Je blijft echter onduidelijk over wat je bedoelt met "... niet het soort ...".

Heb je het dan over het soort van toepassing of over het soort van begrippen?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door Vitharr » 21 jun 2016, 21:03

De laatste vraag zou ik werkelijk niet kunnen beantwoorden. Interessant.

Maar voor een goed voorbeeld van wat ik bedoel met zelfstandig:

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... wegen.html

Zuidelijke volken stampen meer protesterend over straat. Qua regering betekent dit dat je beter moet luisteren, maar de zelfstandige variant maakt het eenvoudiger om met een groep met verenigbare objectieven (doelen) een regering te sturen. Protesterend volk is dan een ongewenste stoorzender.

Wat gewenst is hangt meestal van de eigen positie af. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Asociale zwartrijder pleegt vaakst ov-geweld

Bericht door Vitharr » 21 jun 2016, 21:35

gusteman schreef:Heb je het dan over het soort van toepassing of over het soort van begrippen?
Ik denk dat ik het vooral over het soort toepassing heb. Wanneer een patiënt bij de dokter zegt dat hij een tekort aan energie heeft dan weet een dokter dat bedoelt wordt dat men zich futloos voelt. Een leek zou de persoon aan de oplader kunnen hangen. Een elektriciën zou de elektronen aan kunnen vullen. Een fysicus zou de massa kunnen bepalen om aan de hand van de massa-energierelatie het energieverlies te detecteren en ga zo maar door.

Ik beschreef mijn waarneming en bediende me daarbij van een woordkeuze die qua betekenis niet gerelateerd is aan de beschrijvingen die jij even later plaatst. Toen ik hier op het forum binnenviel heb ik met Gast1 hetzelfde gehad toen ik zei dat ik standvastig was. We vullen begrippen anders in, zo werkt dat. Susan en ik begrijpen elkaar op hetzelfde begrip hier volkomen. Mijn beste vriend husselt woorden en letters door elkaar, maar ik begrijp prima wat hij bedoelt. Meestal. En zo niet, dan is het meestal erg komisch. :mrgreen:

Egoisme gaat me echter te ver. Ik zou zeggen dat zelfstandigheid zorgt voor een beperktere vaste kern maar een grotere reikwijdte qua invloed, verbondenheid, flexibiliteit. Een zelfstandige Hollandse gedachte zou kunnen zijn; 'Zowaar, in het Zuiden marcheert den burger wat vaker over de straat, maar daarbij slopen ze ook een boel. Die kosten kunnen we beter besparen.'.

Ik las in een fenomenaal boek dat in de natuur elke neiging tot extremiteit automatisch gecounterd wordt door een tegenbeweging. Veel sprinkhanen? Dan veel dieren die ze eten. Veel opwarming? Dan veel wolken die uiteindelijk zorgen voor afkoeling en een nieuwe ijstijd. In samenlevingen is dat eigenlijk niet anders. In het Zuiden leidt dat tot protesten, in het Noorden tot kleinere bewegingen. Maar zoals in de hydraulica met de grote en de kleine zuiger hoeft dat geen probleem te zijn. Het is mogelijk trager, maar minder schadelijk.

Voor dit soort zaken hebben ze hele wetenschappen opgezet. Iemand heeft me ooit de gunst geschonken om er 1 van NASA te delen. Het betrof een methode om optimale projectteamgroottes te bepalen. Hoe meer leden, hoe meer afstemming. Dit zorgt voor een afnemende efficiency. Hoe meer handjes, hoe meer werk echter, en dit zorgt voor een stijgende efficiency. Op het kruispunt van deze lijnen zit het optimum.

Dit lijkt zo simpel. Maar het is op deze manier dat ontdekt werd dat het vaak juist niet zinvol is om meer mensen op een uitlopend project te zetten als de teamgrootte niet de reden van de vertraging is. En dat wordt niet vaak beseft en toegepast. :mrgreen:

Maar op eerder genoemd vlak werkt dit eigenlijk net zo. Grote groep = Veel 'kracht', maar lastig op 1 lijn (en dus samen) te houden. = Explosief. Kleine groep = Minder kracht, maar efficiënt in afstemming en daardoor dynamischer. = Doelgericht

En dat was het voor vandaag lieve kijkbuiskinderen. Oogjes dicht en snaveltjes toe ... :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie