Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Tammy » 06 jul 2016, 05:12

Afbeelding


Sommige attracties in pretpark De Efteling zijn racistisch. Dat vindt actiegroep 'Stop Oppressive Stereotypes', die zich in een open brief heeft beklaagd over het park. De Efteling heeft aangegeven met de initiatiefnemers in gesprek te gaan.

Initiatiefnemers van de actiegroep, die tot vanochtend zo'n 190 likes kreeg op Facebook, stuurden vrijdag een open brief aan het pretpark. Daarin stellen ze dat attracties als Monsieur Cannibale en Carnaval Festival 'uiterst kwetsend en racistisch' zijn. De actiegroep dreigt met acties in het park als de 'onderdrukkende stereotyperingen' niet verdwijnen.

Monsieur Cannibale ligt onder vuur vanwege een donkere kannibaal in het middelpunt van de molen. Carnaval Festival kreeg commentaar vanwege Aziaten met spleetogen en vanwege vijf Afrikaanse bosjesmannen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Tammy » 06 jul 2016, 05:17

Ach daar zijn ze weer.
Zijn ze zich weer aan het vervelen ?
Sinterklaas is nog niet in het land met zijn Zwarte Pieten, dus hee laten we de pretparken eens gaan onderzoeken.

Ik word doodmoe van deze figuren.
Wat is het volgende ?
Ik drink mijn koffie altijd zwart..............mag ik dat nog wel zeggen van die stumpers ?

Dit heeft niks meer met racisme te maken, dit is zoeken en zoeken.
Beroeps activisten dus die ineens het licht zien ?
Net zoals die Sylvana.
Jaren niet gesproken maar ineens ziet ze overal racisme in dit land.
Waarom niet jaren eerder ?

Ongelooflijk dit soort mensen , ben er helemaal klaar mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door gusteman » 06 jul 2016, 06:27

Tammy schreef:Ik drink mijn koffie altijd zwart..............mag ik dat nog wel zeggen van die stumpers ?
Oppassen wat je zegt, lieve Tammy.

Het woordje "zwart" wordt stilaan een te mijden beschrijving. In de VS mag je het ook niet meer hebben over "zwarten", het moet African Americans zijn.

Wat dan weer behoorlijk discriminerend is naar de andere inwoners van de VS toe. Want met uitzondering van de Native Americans zijn dat stuk voor stuk immigranten, afkomstig van over de hele planeet.

Om helemaal correct te zijn zou je het dus niet meer mogen hebben over "Americans" maar zou je moeten spreken over "Dutch Americans", "Irish Americans", Brittish Americans", "German Americans", "Italian Americans" enzovoort.

En ook dat "Native Americans" klopt niet helemaal want toen de Amerikaanse vlakten en bergen nog enkel bewoond werden door die volkeren bestond Amerika nog geeneens.
Dus zijn het geen "Native Americans" maar "Native .....", ja, Native wat?

Och, laat ze maar doen, eigenlijk best wel grappig om te zien hoe mensen zich grandioos belachelijk kunnen maken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door univers » 06 jul 2016, 07:16

Die gasten kweken racisme in de hand.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Tammy » 06 jul 2016, 14:06

Tsja Gusteman, daar zeg je me iets.
Alles word tegenwoordig onder een vergrootglas gelegd.
Heb jij enig idee waarom dat ineens zo sterk aanwezig is ?

Want ik heb geen idee.
Want wat ik dus totaal niet snap is dat die actievoerders allemaal volwassenen zijn.
Jarenlang hoor je ze niet en dan ineens zien ze overal racisme ?
Maar waarom de voorgaande jaren van hun leven dan niet ?

En wat Univers zegt snap ik.
Mensen worden het zo zat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door gusteman » 06 jul 2016, 20:11

Tammy schreef:Alles word tegenwoordig onder een vergrootglas gelegd.
Heb jij enig idee waarom dat ineens zo sterk aanwezig is ?
Jawel hoor, lieve Tammy, maar dat is natuurlijk enkel hoe ik persoonlijk aan kijk tegen dit fenomeen.

Uit de losse pols een paar argumenten:

1) mensen hebben te veel vrije tijd, dus gaan ze nadenken en piekeren;
2) mensen zijn slecht geïnformeerd; ondanks de enorme bron aan informatie die het internet ons biedt zullen mensen enkel zoeken naar argumenten die hun eigen standpunten ondersteunen; en hier is die enorme bron dan weer de oorzaak van het verscherpen van tegenstellingen, het verharden van standpunten;
3) mensen worden (mede door het enorme aanbod van onjuiste of onvolledige informatie) steeds maar meer ontevreden; die ontevredenheid wordt traditiegetrouw afgewenteld op één of andere zondebok en die moet het dan ontgelden;
4) sociale media zoals facebook en twitter verzuren de sociale omgang en houden discussies en debatten op een bedroevend laag niveau, nog erger dan wat je vroeger hoorde in een kroeg; en toen hadden ze nog het excuus dat de alcohol hen parten speelde.

Wat ik wel leuk vind aan je reactie is:
Tammy schreef:En wat Univers zegt snap ik.
Mensen worden het zo zat.
Als je dit begrijpt, dan begrijp je toch ook waarom die lui gaan zoeken naar fenomenen die zij als racistisch kunnen bestempelen?
Want ook zij handelen uit ongenoegen met toestanden die in hun ogen niet meer door de beugel kunnen; ook zij worden die toestanden zo zat.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4711
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Witte wel » 06 jul 2016, 22:27

Het gaat natuurlijk weer nergens over en zo proberen ze over de rug van een ander de aandacht te verkrijgen.
De Efteling heeft al vaker met dit bijltje moeten hakken en heeft zich op een zeer beheerste wijze weten te verdedigen. Er leven immers ook boskabouters in de Efteling. Maar omdat het de Efteling is en dit pretpark erg in trek is, is het natuurlijk wel een aandacht trekker om een dergelijke activiteit daar te laten plaats vinden. En zouden ze actie gaan voeren op het Efteling terrein, dan staan ze zo buiten hoor. Die actievoerders weten niet welk orgaan er achter de Efteling schuilt en de Efteling staat erg ver boven wat een dergelijk clubje denkt te kunnen bewerkstelligen. Dus ik zou mij d'r niet zo druk over maken.
De Efteling is niet enkel wat er in het foldertje staat maar behelst nog veel meer. Je moet in de buurt van de Efteling wonen om te weten wat dat in houdt. Het zal daarom wel los lopen hoor. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Tammy » 07 jul 2016, 04:19

Gusteman schreef:
Wat ik wel leuk vind aan je reactie is:
Tammy schreef:

En wat Univers zegt snap ik.
Mensen worden het zo zat.

Gusteman schreef:

Als je dit begrijpt, dan begrijp je toch ook waarom die lui gaan zoeken naar fenomenen die zij als racistisch kunnen bestempelen?
Want ook zij handelen uit ongenoegen met toestanden die in hun ogen niet meer door de beugel kunnen; ook zij worden die toestanden zo zat.
En dit is wat ik weer een leuke reactie vind van jou . :mrgreen:
Namelijk dat mensen misschien veel vrije tijd hebben en via internet en social media er ineens achter komen dat er iets racistisch is in hun ogen wat je zegt.
Maar daarvoor niet.
Ze hebben dus het internetmedium nodig om tot zo`n besluit te komen.
Hun eigen hersens kwamen jaren daarvoor niet tot die conclusie.
Wat is het verschil dan met een dronken zattelap aan de bar in de kroeg ?
Wiens hersens op dat moment ook niet goed en laag functioneren door de alcohol ?
Ik zie een groot verschil, namelijk dat als de alcohol is uitgewerkt de meesten hun verstand weer terug krijgen. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Tammy » 07 jul 2016, 04:25

Witte wel schreef:
De Efteling is niet enkel wat er in het foldertje staat maar behelst nog veel meer. Je moet in de buurt van de Efteling wonen om te weten wat dat in houdt. Het zal daarom wel los lopen hoor.
Je maakt me nieuwsgierig Witte wel. :grin:
Ik leer graag bij.
Wat houd de Efteling nog meer in dan een prachtig sprookjespark ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Gast1 » 07 jul 2016, 10:05

Witte wel schreef:Er leven immers ook boskabouters in de Efteling.
Niet alleen dat, er leven ook 'Laven' in de Efteling.
Die doen me denken aan ...
Toch maar eens een brief schrijven naar de Efteling [think]

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door herman50 » 07 jul 2016, 10:23

jaja, ben ik blij in de tijd geleefd te hebben waar je gewoon jodekoeken kon eten,, bruine suiker op pannenkoek, negerzoenen bij koffie, sinterklaas en zwarte piet beleven, ´hoelang´ is een chinees, mogen zeggen -zonder verder te denken,, -//oud collega had ´n opmerking; ,,,als jij denk wat ik niet bedoel,, ben jij slecht ..,,zal nooit vergeten// ,, maar idd te veel vrije tijd ?, te veel media aandacht ,, teveel web apparaten, teveel zeggenschap -toegeëigend of niet -,,,,,
zou zeggen ga es eerst naar de USA waar ze wéér es een neger hebben doodgeschoten, ga daar demonstreren ,máár nee hier mág alles ..dáár krijg je op je falie ,,,,,,dus blijven ze maar hier.... [burn] :evil:
(misschien rare opmerking, maar wie zorgt ervoor dat dit soort racismes komen, juist die ´actiegroepen´, volges mij zou geen ´normaal´ mens er iets achter zoeken ,,, :? )
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door gusteman » 07 jul 2016, 23:54

Beste herman50, hier sla je nagels met koppen! :hands:

:post:

Gast1

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Gast1 » 08 jul 2016, 09:30

Gast1 sluit aan: :post: Herman50.

Zie hier een van de aanstichters van discriminatie *klik*

Het artikeltje is alleraardigst interessant om te lezen.
Silvana Hildegard (Sylvana) Simons, wie kent haar niet?
Wellicht degenen die zich de haren bij haar hebben laten knippen, daar ze een opleiding heeft genoten als kapster.
Ach, en misschien ook mensen die haar kennen als proberend ballerina, niet wetend of ze die opleiding aan de balletacademie van Lucia Marthas goed afgesloten heeft.
Kortom, Silvana is niet bepaald een 'dommertje' :mrgreen:

Haar carrière is evenmin niet mis:
Op 24-jarige leeftijd werd ze video-jockey bij TMF ...
Vier jaartjes later presenteerde ze 'De Bus' (een televisieprogramma dat te zien was in Nederland en België). Het was een variant op de succesvolle realityshow Big Brother. [doh]
Maar er is meer, oordeel niet te snel, ze presenteerde ook de (houd u vast): 'Sexquiz on the Beach' ... [joker]

Daarna (vanaf 2000) heeft ze van alles gedaan en geprobeerd en deed mee aan de theatertour LULverhalen, maar omdat bezoekers bij haar eerste optreden de zaal uitliepen toen ze begon over Zwarte Piet, bleef het bij een keer.

Ik heb die info van Wikipedia, ben ben er stellig van overtuigd dat ze nog steeds meedoet aan LULverhalen. :mrgreen:
Haar denkniveau ligt op een ongekende laagte en ze maakt zich vaker belachelijk omdat ze de 'werkelijkheid' niet kent.
Let wel, ik ben beslist tegen discriminatie!

Maar Silvana leeft helaas in Nederland en in Nederland kan deze (overdreven) waanzin allemaal.
Persoonlijk denk ik dat Silvana het beter zou doen op de katoenplantages, waar ze mooi zou afsteken tegen het mooie witte katoen.
Wit is zuiver en onschuldig. Wit is optimistisch, open en gevoelig. Geeft licht en ruimte. Zorgt voor veel mogelijkheden en is maagdelijk, smetteloos en schoon.
Zwart is mysterieus, elegant en wilskrachtig. Zwart is dramatisch, onkwetsbaar en gedistingeerd. Zwart absorbeert en is zelfverzekerd.

Wellicht dat Silvana, als ze in de gaten gaat krijgen waar de kleur 'wit' voor staat, in de contramine zal gaan.
Ik voel me door haar in ieder geval gediscrimineerd.
Ook ben ik van mening dat de uitdrukking 'de straten staan weer blank' discriminerend is.
Blank wordt hier geassocieerd met 'overlast' en dat vind ik zeer ongepast [joker]

:rolfl: :rolfl: :rolfl:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door herman50 » 08 jul 2016, 10:02

:post:
deze keer deel ik je mening volkomen,
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door Gast1 » 08 jul 2016, 10:41

herman50 schreef: :post:
deze keer deel ik je mening volkomen,
:loveU:

Wellicht omdat je me nu begrijpt Herman.
Dat je me eerder mogelijk niet begrepen hebt, is een tekortkoming van mijzelf. :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Actiegroep: Efteling moet racistische attracties aanpassen

Bericht door herman50 » 08 jul 2016, 11:11

:hands: .... en een hele hoop ´zand erover´ :rolleys:
alles van waarde is weerloos


Plaats reactie