Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 06 jun 2017, 18:05

Doorbreek de verstening

Hoe moet in een democratie het islamitisch extremisme worden bestreden? De afgelopen tijd
heeft rechts op dit front het voortouw genomen en (op enkele uitzonderingen na) de discussie
bepaald. Links bekleedt een defensieve positie, waarin het steeds achter de feiten aanloopt. Dat
mag het zichzelf aanrekenen, omdat het lange tijd heeft verzuimd een eigen koers ten aanzien
van religie en extremisme te ontwikkelen. Bovendien is links passief geweest ten aanzien van
de pijnplekken van de democratie die de recente paniek in de Nederlandse politiek mede hebben
veroorzaakt.

Dat kan anders.
Na 11 september 2001, een serie aanslagen van extremistisch-islamitische snit over de gehele
wereld (overigens veel minder dan voorspeld
– laten we ons toch vooral niet gek laten maken) en de moord op Van Gogh, weten we dat er
sprake is van zoiets als een confrontatie tussen democratie en extremisme. Die confrontatie
heeft vele dimensies: politiek, strategisch, politieel, enzovoort, maar de belangrijkste dimensie
is ongetwijfeld die van de ideologie.

Wat heeft de democratie met zijn tegenstellingen, onvermijdelijke compromissen en gedoe te
bieden tegenover de verlokking van de harmonieuze utopie? Hoe kan in de strijd tegen het totalitarisme
de kwaliteit van de democratie worden gehandhaafd?

Hoe voorkom je dat de democratie in de strijd tegen de partij van de duivel van het islamitisch
extremisme zichzelf gaat opvatten als de partij van god: lelieblank en boven alle kritiek verheven,
bereid om zijn eigen grondslagen af te breken ter wille van de strijd tegen de duivel, niet in staat
de vijand nauwkeurig te analyseren, vol verwijten jegens gewone moslims, gesloten en niet open en
daardoor slecht in staat tot ideeënstrijd over alles wat samenhangt met extremisme en al helemaal
niet in staat om te bekijken of ze zelf niet hier en daar tekortkomingen vertoont?

We kunnen lessen trekken uit een eerdere botsing tussen democratie en totalitarisme, namelijk
de Koude Oorlog. In die tijd was het McCarthyisme de scherpste en meest verwerpelijke
rechtse stroming, die iedere nuancering in de tweestrijd verdacht maakte en iedere vertolker
van een kritisch geluid brandmerkte als ‘meeloper van het communisme’ die moest worden verwijderd
uit de samenleving. In reactie op het McCarthyisme toonde links een hopeloze stuurloosheid
en verdeeldheid.

Enerzijds waren er binnen links de ‘rechtse’ diehards die ¬ terecht ¬ het
totalitaire karakter van het communisme aan de kaak stelden, maar die daarin doorschoten, die
de imperialistische Vietnam-oorlog rechtvaardigden en die de strijd tegen het communisme
ook in eigen land en met alle mogelijke middelen wilden voeren. Anderzijds waren er de fellow
travellers, de mensen die ¬ terecht ¬ de tekortkomingen van het kapitalistische systeem aan
de kaak stelden, maar die zich vervolgens lieten verleiden door de illusie van de harmonieuze
utopie, tegen het andere kamp aanschurkten en bijvoorbeeld de Muur betitelden als antifascistischer
Schutzwall.

Deze gespletenheid van linkse democraten jegens het totalitarisme en extremisme is tijdens
de Koude Oorlog niet opgelost en wellicht speelt dat nog door in de huidige confrontatie met het
islamitisch extremisme. In ieder geval kan links alleen uit het defensief komen, wanneer het een
tegenwicht biedt aan de dreigende ‘verstening’ van posities in het actuele publieke debat. Het
extremisme kan alleen dan verslagen worden wanneer de democratie práát over haar tekortkomingen,
hoe pijnlijk die soms ook mogen zijn.

https://www.wbs.nl/system/files/buijs_f ... 05-1_2.pdf
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aansla

Bericht door Tammy » 20 jun 2017, 12:34

Gisteren een aanslag in Londen van iemand die het waarschijnlijk helemaal zat was.
Verdere informatie is er nog niet van die Brit.
Alleen 47 jaar en vader van vier kinderen.
Wat een ellende allemaal.
En in Parijs een aanslag op een politieauto en de persoon had ook nog meer in de auto liggen voor een bloedbad.

En de eerste chauffeur bij Calais is dood door migranten die boomstronken op de weg hadden gegooid.
De vrachtwagen voor hem moest op de rem en hij knalt erop.
Een Poolse chauffeur wiens cabine in de brand vloog.
Hij heeft dat niet overleefd.
Maar dat is geen aanslag volgens het boekje denk ik.
Dit zijn migranten die koste wat het kost naar Engeland willen.
Op een manier die voor mij gewoon misdadig is, we konden op de eerste dode chauffeur wachten.
En dat is helaas gebeurd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 20 jun 2017, 17:20

Tammy schreef:Gisteren een aanslag in Londen van iemand die het waarschijnlijk helemaal zat was.
Verdere informatie is er nog niet van die Brit.
Alleen 47 jaar en vader van vier kinderen.
Ik weet niet of je het wel zelf beseft, lieve Tammy, maar uit wat je hier schrijft lijkt het alsof je die man vergoelijkt, alsof we een soort van 'begrip' zouden moeten hebben voor iemand die het 'helemaal zat was'.
Hij is gewoon een moordenaar, net zoals iedereen die het heft in eigen handen neemt en zo maar eventjes willekeurig mensen gaat aanvallen en/of doden.
Tammy schreef:Wat een ellende allemaal.
Ja hé, en dit keer is het nu eens niet een moslim of iemand uit een oosters of Afrikaans land, nee hoor, gewoon iemand uit onze eigen cultuur en moraal.
En na hem zullen er nog volgen, wees daar maar zeker van; er zijn voldoende populistische bronnen om dit voor elkaar te krijgen. Bronnen die bewust aansturen op wantrouwen, verdeeldheid, ongenoegen, angst en agressie in de hoop de maatschappij te kunnen ontwrichten en destabiliseren. Waarna zij dan een greep naar de macht kunnen doen.
Want daar is het hen om te doen, niet om het welzijn van de bevolking hoor, daar liggen ze niet wakker van. Zij willen macht en invloed, dat is hun enige streven en om dat te bereiken zijn ze bereid tot het uiterste te gaan.

Inderdaad ellende, en het zal ellende blijven net zolang tot we als maatschappij bereid zijn de stappen te zetten die ook in het stukje wat Susan heeft geplaatst worden aanbevolen: samen zitten en praten, erkennen dat een deel van het probleem ook bij ons ligt en bereid zijn daar iets aan te veranderen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 20 jun 2017, 19:06

Gusteman, wil je alsjeblieft niet mijn bericht in tweeën knippen.
De zin : wat een ellende allemaal slaat op het feit dat die Brit mensen moedwillig omver rijd.

Mijn opmerking dat die man het zat is , daar bedoel ik mee wat ik al lang schrijf.
Die burgeroorlog in Europa.
Zover is het nog niet maar de eerste tekenen zijn al aan de gang.
En dat is ellende Gusteman.
Want het word vrees ik alleen maar erger.

En met alle respect voor jou beste Gusteman : ik besef heel goed wat ik schrijf en ik vergoelijk moordaanslagen nooit.
Dat ik heel kritisch kijk naar wat er in Europa aan de hand is en ik niet weg kijk zoals de regeringsleiders en veel mensen wel doen maakt mij niet iemand die een aanslag goedkeurt zoals jij nu suggereert.
Zoiets doe ik nooit Gusteman, ik constateer iets , een man die door het lint gaat.
Een Brit die moslims haat na de aanslagen .
En dat keur ik af, elke aanslag keur ik af.

Dit wilde ik even kwijt Gusteman.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Witte wel » 20 jun 2017, 19:19

En dat wordt dan weer onder de noemer populisme gezet en de populisten zijn dan de boosdoeners. Je kan maar iemand de vinger toe wijzen, erg eenvoudig gesteld. De populisten, volgens mij zijn die niet of nauwelijks gegroepeerd en georganiseerd hoor, dat zijn dan nu de moordenaars en zij zijn op macht uit.

"Bronnen die bewust aansturen op wantrouwen, verdeeldheid, ongenoegen, angst en agressie". Was dat niet de verdeel en heers theorie. Ben bang van wel. Maar vaak bekritiseerd en/ of verworpen. De zionistische verdeel en heers theorie zou nergens op gestaafd zijn. Bij de nu plots ontstane populistische groeperingen die op macht uit zijn ineens wel.
Een rare wereld hoor.

Logisch dat het volk gaat reageren. De overheid onderneemt wel enorm veel maar bij lange niet genoeg. Het volk raakt er klaar mee. Hoe kan de westerse wereld hebben toestaan dat een ISIS organisatie zo heeft kunnen groeien. Zo’n macht heeft kunnen ontwikkelen.
Nou dat lukt een populist niet hoor. Maar het betreft hier ook geen populisme maar een reactie die valt te verwachten vanuit het volk.
Absoluut niet goed te praten maar dit heeft niets met populisme te maken.
Een wanbeleid wat overheden hebben laten ontstaan en blijkbaar was er geen reden om in te grijpen. Enkel een fractie van wat er gaande is, is als informatie bij het volk aangekomen. Bewust enorm veel verzwegen.

Deze aanslagpleger is een moordenaar, daar bestaat geen twijfel over. En er zullen er volgen.
De term populisme is in populariteit gestegen nadat de media deze term veelvoudig is gaan toepassen. Vaker onterecht dan wel terecht. Makkelijk om het maar een naam te geven waar je alle kanten mee uit kan. De overheden hadden naast het volk moeten gaan staan en niet er boven. De samenleving heeft duidelijkheid nodig maar krijgt deze niet. De samenleven had gezamenlijk betrokken moeten worden maar wordt verdeeld.
En niet door populisten hoor maar door de overheden zelf.
Overheden spreken o.a. over allochtone gemeenschappen waar veelal mensen met een buitenlandse afkomst bedoeld worden maar vaak gewoon in het land geboren zijn. Directe discriminatie door overheden waar niemand over rept of roert. En zo zijn er een legio.

De zeep om de handen te wassen raakt op en het volk doorziet dit.
Daarom binnen het verwachtingspatroon, deze actie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 20 jun 2017, 19:26

Zoals gewoonlijk duizend maal beter verwoord dan ik kan Witte wel. :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Osiris » 20 jun 2017, 19:26

:post:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 20 jun 2017, 21:49

Er is iets gaande op Brussels-Centraal ?
Een man is neergeschoten met bomgordel ?
Grote Markt daar ook ontruimd.
Nog niet veel bekend.
Het zal toch niet he ? :?
Ik ga de Belgische kranten eens even raadplegen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 20 jun 2017, 22:56

Was weer een poging om een aanslag te plegen, maar is verijdeld.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 21 jun 2017, 07:10

Daar lijkt het tot nu toe op Fenna inderdaad.
Er zal vandaag wel meer informatie komen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door taigitu » 21 jun 2017, 09:18

Brussel na terreurpoging op scherp

UpdateHet sporenonderzoek op station Brussel-Centraal door de politie is vanochtend rond 05.30 uur afgerond. Rond 6.15 uur werd het lijk van de verdachte afgevoerd. De onderzoekers namen ,,een hoop materiaal in bruine zakken en dozen" mee naar buiten, aldus persbureau Belga. Gisteravond rond half negen schoten militairen een man neer, die een explosie had veroorzaakt op het station. De politie gaat uit van een terreuraanslag.

Bonne Kerstens, Frans Boogaard en Christiaan Doolaard 20-06-17, 21:16 Laatste update: 21-06-17, 08:47

Lees meer: http://www.ad.nl/buitenland/militairen- ... ~ae084b5e/
Terrorist Brussel kwam uit Molenbeek

BRUSSEL - De man die dinsdag een aanslag wilde plegen op het Centraal Station van Brussel is een 37-jarige man uit de Brusselse gemeente Molenbeek. Dat is bevestigd aan VTM, meldt de nieuwszender. De man werd door militairen doodgeschoten. De spijkerbom die hij bij zich had ging niet af.

De politie heeft afgelopen nacht huiszoekingen verricht, maar over de resultaten is nog niets gemeld. De naar verluidt Franssprekende man was bekend bij justitie, maar niet vanwege terrorisme. Volgens de krant De Tijd had hij een of meer zedendelicten op zijn naam staan.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2843 ... eek__.html
Het houdt maar niet op in de landen om ons heen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 17 aug 2017, 19:42

Totdat......Barcelona vandaag het doelwit werd. :-|
Busje rijd tientallen mensen omver.
Doden en gewonden, verschrikkelijk. :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door univers » 17 aug 2017, 19:57

Ik verneem het hier, verschrikkelijk.
Het ergste is, je kan er niets tegen doen.
Die idioten kunnen overal toeslaan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 17 aug 2017, 20:02

Ja, het gaat door, verschrikkelijk, verschrikkelijk... :-( :-( :-(
Het is 'wachten' op dat dit hier dus in ons land ook gaat gebeuren, dat komt, kan niet missen... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 17 aug 2017, 20:05

Ik heb de beelden gezien , mensen liggen op de grond afschuwelijk .
De Ramblas , daar zat ik vroeger ook op een terrasje.
Alles is veranderd, dat luchtige en mooie is eraf.
Mensen dood rijden met busjes is de nieuwe trend.
Wat een wereld. :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 17 aug 2017, 22:28

We realiseren ons niet hoe dankbaar wij moeten zijn dat gezond de volgende dag halen.

Lees ook mijn onderschrift.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Witte wel » 17 aug 2017, 22:57

univers schreef:Het ergste is, je kan er niets tegen doen.
Die idioten kunnen overal toeslaan.
Er wordt meer tegen gedaan dan men weet. Veiligheidsdiensten zijn fulltime bezig linken te checken en grijpen met regelmaat van de dag ergens in. Maar wat je zegt is zo, overal kan men toeslaan.
Dan niet te vergeten hoeveel mensen onderschept en opgesloten zijn maar dat hindert niet om alsnog aanslagen te kunnen plegen en te plegen.
Overal, zelfs bij nagenoeg iedereen in de straat kan dit gebeuren. Het broeinest heeft de kuikens losgelaten en één voor één ontpoppen deze kuikens tot moordmachines.
Verwijt niet enkel de overheden maar ook het volk op nalatigheid.
Het volk staat de huidige "vrije" maatschappelijke vorm toe en heeft hiervoor gekozen al betreft het dan voor het grootste deel een schijnbare vrijheid.
Tot welk een soort uilskuiken is het volk zelf verworden.
Helaas zal er nog meer volgen. De toekomst zal het aan tonen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 18 aug 2017, 06:33

:post: Witte wel.

Het zou voor mij een peulenschilletje zijn om 'zomaar' een aanslag te plegen ergens op een dorp waar feest gevierd wordt.
Dat zou niet enkel een veelvoud van doden opleverden die er nu in Barcelona gevallen zijn, maar het zou ook leiden tot een totale chaos.
Witte wel schreef:Het volk staat de huidige "vrije" maatschappelijke vorm toe en heeft hiervoor gekozen al betreft het dan voor het grootste deel een schijnbare vrijheid.
Tot welk een soort uilskuiken is het volk zelf verworden.
En daarmee wordt het volk nog geprezen.
Het zijn in mijn ogen de 'levende zombies' ...

Oeps!!

Bij een politieactie in Cambrils, op 120 kilometer van Barcelona, zijn vijf terroristen met bomgordels gedood, aldus de Spaanse politie.
Zeven mensen raakten gewond. Lees hierboven in 'Oeps!!'

Plaats reactie