Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 15 jul 2016, 16:43

taigitu schreef:Het zou zomaar iemand kunnen zijn die iets heftigs heeft ervaren waardoor hij helemaal doorslaat. Denk aan de piloot die zelfmoord pleegde en het vliegtuig laat neerstorten en zo 150 mensen de dood injoeg......
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, beste taigitu.

Maar het voorbeeld van de piloot geeft enkel aan dat iemand verkozen heeft om een einde te maken aan een voor hem uitzichtloze situatie en daarvoor heeft gebruik gemaakt van een middel wat hem op de werkvloer ter beschikking stond.

De dader van de aanslag in Nice had oorlogsmateriaal aan boord van zijn voertuig.

En, daar kan ik uit ervaring over getuigen, zelfs iemand die dagelijks op de werkvloer met dat materiaal omgaat (bij uitstek militairen dus) kan daar niet zomaar de hand op leggen en mee nemen in een vrachtwagen.
Dit vereist toegang tot een zwarte markt en een ondergronds circuit.

Zoiets vraagt voorbereiding en dat staat al heel ver van iemand die iets heftigs heeft ervaren waarbij de stoppen doorslaan.
Dit getuigt van een grondige voorbereiding, wat op zich weer wijst in de richting van een geplande terreurdaad.

Veiligheidsdiensten en/of een overheid die dit niet in eerste instantie als een terreurdaad benaderen zouden er beter aan doen dit soort zaken aan iemand anders over te laten.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 15 jul 2016, 17:45

gusteman schreef:
Fenna schreef:Ik denk dat ze de tour met rust laten omdat de beveiliging daarvan zeer hoog is.
Ze zijn bij de tour alerter op dit soort dingen omdat men het juist daar verwacht.
Dat is inderdaad zo, maar er komt meer bij kijken. Aanslagen hebben niet alleen tot doel om angst, twijfel en verwarring te zaaien, ze dienen ook altijd een bepaalde symboliek. En de meeste daders zijn lieden die in het Westen zijn opgegroeid, waar zij van kinds af mee opgingen in sportmanifestaties die gepaard gaan met een zekere verering van sporthelden.
Ook het EK bleef gespaard van aanslagen en dat is deels te wijten aan het gegeven dat de typisch grote voetballanden onderuit zijn gehaald door "underdog" landen. Hier vinden de terroristen geen symboliek in die overeenkomt met hun verzuchtingen.
In Nice echter had je een perfect symbolisch doelwit: de viering van alle democratische beginselen waar extremisten het niet mee eens zijn.
Gast1 schreef:Dat soort aanslagen kan overal gebeuren ... zelfs gewoon in een slapend dorpje waar één keer per jaar een feest is met bijvoorbeeld 250 mensen.
Dat "kan" inderdaad, beste Gast1, maar dat soort evenementen mist een symbolische waarde, en symboliek is een basisargument voor alle vormen van terrorisme.
Voor alle vormen van terrorisme??? :shock:
Wat is de 'symbolische waarde' van aanslagen op markten, theaters, metro's, treinen en vliegvelden..?
Toch alleen om zoveel mogelijk onschuldige burgers te treffen! Hierdoor grote angst te zaaien.
Dat heeft volgens mij helemaal niets met een of andere bijzondere dag van viering democratie beginselen zoals in Nice enz te maken.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 15 jul 2016, 17:56

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door taigitu » 15 jul 2016, 18:01

gusteman schreef:
taigitu schreef:Het zou zomaar iemand kunnen zijn die iets heftigs heeft ervaren waardoor hij helemaal doorslaat. Denk aan de piloot die zelfmoord pleegde en het vliegtuig laat neerstorten en zo 150 mensen de dood injoeg......
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, beste taigitu.

Maar het voorbeeld van de piloot geeft enkel aan dat iemand verkozen heeft om een einde te maken aan een voor hem uitzichtloze situatie en daarvoor heeft gebruik gemaakt van een middel wat hem op de werkvloer ter beschikking stond.

De dader van de aanslag in Nice had oorlogsmateriaal aan boord van zijn voertuig.

En, daar kan ik uit ervaring over getuigen, zelfs iemand die dagelijks op de werkvloer met dat materiaal omgaat (bij uitstek militairen dus) kan daar niet zomaar de hand op leggen en mee nemen in een vrachtwagen.
Dit vereist toegang tot een zwarte markt en een ondergronds circuit.

Zoiets vraagt voorbereiding en dat staat al heel ver van iemand die iets heftigs heeft ervaren waarbij de stoppen doorslaan.
Dit getuigt van een grondige voorbereiding, wat op zich weer wijst in de richting van een geplande terreurdaad.

Veiligheidsdiensten en/of een overheid die dit niet in eerste instantie als een terreurdaad benaderen zouden er beter aan doen dit soort zaken aan iemand anders over te laten.
Ik lees nu net het nieuws in het AD ( Laatste update: 15-07-16, 16:54) dat er wapens en
granaten in de auto lagen. Dat kan inderdaad een aanwijzing zijn. Maar het is nog geen
bewijs dat het een terroristische daad is. Dan moeten ze meer van de man weten, lijkt mij.
De man is eerder veroordeeld.
Dit haal ik nu net van het internet NOS:
Wie is Mohamed Lahouaiej Bouhlel, de man achter de aanslag in ...
Elsevier-25 minuten geleden


'Dader aanslag Nice niet bekend als jihadist'
Telegraaf.nl-7 uur geleden

De dader zou bekendstaan bij de politie als vuurwapengevaarlijke crimineel en pleger van
huiselijk geweld, maar niet wegens banden met soennitische extremisten.
Ook bij de telegraaf wordt nog niet definitief gesproken over de man als zou hij een
fundalist/terrorist zijn. Ik hou het dus nog even open totdat men zeker weet wat de reden
is geweest.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 18:36

Susan schreef:Had dit al klaar, zag nu pas dat je gereageerd had, ik plaats het ongewijzigd.

Ik las hier helemaal niet uit Gast1 dat je bedoelde dat 'alle' terroristen daar dan vandaan komen...
Wel dat het vooral getinte mensen zijn tot nu toe die aanslagen pleegden,zoals deze man van oorsprong Tunesisch en dus ook getint was. Het is maar hoe je het leest denk ik dan.
Dat ook in Tunesië veel extremisten zitten hebben we allemaal kunnen volgen in het nieuws, want ooit is vooral vanuit Tunesië meen ik me te herinneren, de bal gaan rollen doordat daar een grote opstand uitbrak tegen dictators, toch?
Even los hier van:
Plus ook hier in ons land zijn ook uit Tunesië extreme islam aanhangers speciaal gekomen om te proberen mensen te ronselen om zich bij hen aan te sluiten, maar óók om de hier heen uit Tunesië gevluchte landgenoten te bedreigen die daar niets van moeten hebben, was onlangs op tv.
Dat heeft zich als een olievlek naar andere landen verspreid met oorlogen als gevolg,én er
een grote vluchtelingenstroom op gang is gekomen dat z'n weerga niet kent.
Wat in die landen al heel lang aan de gang was, speelt zich nu ook hier rondom ons af en eigenlijk vlak 'voor onze deuren' inmiddels. Morgen kan in Utrecht bijv. zonder er op bedacht te zijn een grote
aanslag plaats vinden...kan ook in Groningen of Tilburg gebeuren natuurlijk om maar iets te noemen.
Gast1 schreef:Lieve Susan, sta mij toe op een later moment te reageren.
Vandaag is het heel erg spannend voor mij geworden na 10:30 uur.
Mijn hoofd staat er even niet naar om hier zorgvuldig op te reageren.
Liefs van Gast1 :wink:
Hey Suus, ik ben er weer.
Alles is naar volle tevredenheid opgelost en geregeld -wat een week zeg, vanaf vorige week vrijdag tot nu toe-.
En jeetje, nu lees ik je veel anders dan dat ik het eerst deed.
Zelfs tegenovergesteld :grin:
Zo zie je maar weer ...

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 18:46

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Dat soort aanslagen kan overal gebeuren ... zelfs gewoon in een slapend dorpje waar één keer per jaar een feest is met bijvoorbeeld 250 mensen.
Dat "kan" inderdaad, beste Gast1, maar dat soort evenementen mist een symbolische waarde, en symboliek is een basisargument voor alle vormen van terrorisme.
I agree, maar om écht onrust te zaaien zou dat wel eens kunnen gebeuren.
Zelfs op de dorpen ben je dan niet meer veilig en dat is heel lastig om dat allemaal te beveiligen.
De totale onrust zal op dat moment geboren zijn.
Nou hoop ik maar dat er geen terroristen (in spe) meelezen ... [doh]
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Ik denk dat Wilders zijn voorbereidingen al goed aan het treffen is voor de aanstaande verkiezingen.
Die partij gaat zetels halen ...
Dat zou dan enkel aantonen dat datgene wat ik altijd beweerd (de doorsnee burger is te dom en te onwetend om op degelijke manier zijn vertegenwoordigers te kiezen) ook inderdaad klopt met de werkelijkheid.
En hier kan natuurlijk gaan geargumenteerd worden "ja, wat is dat dan, de werkelijkheid?" Maar dat is dan wel een nep-argument, figuurlijk de kop in het zand steken.
Ik ben het helemaal met je eens.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Ikzelf denk menige autochtone Nederlander zich vaker een voorbeeld kan nemen aan de meeste getinte mensen.
Mensen (gezinnen) die hier prima geïntegreerd zijn, de taal goed spreken en werken voor de centen en al langer leven in Nederland.
Inderdaad, beste Gast1, en dat geldt niet alleen voor Nederland maar zelfs voor de hele planeet.
En zo is dát! ;P!

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 18:53

taigitu schreef:
Gast1 schreef:Ikzelf denk menige autochtone Nederlander zich vaker een voorbeeld kan nemen aan de meeste getinte mensen.
Mensen (gezinnen) die hier prima geïntegreerd zijn, de taal goed spreken en werken voor de centen en al langer leven in Nederland.
We kunnen een voorbeeld nemen aan ieder mens die op een normale manier in zijn levensonderhoud voorziet, of op een normale manier omgaat met de sociale zekerheden indien hij of zij daar afhankelijk van is.
Maar door angst ontstaat er steeds meer een WIJ/ZIJ-maatschappij. En dat kan eindigen in een (burger)oorlog?
Het is niet goed om te generaliseren, maar het zal steeds mer gaan gebeuren.
Dan krijg je een wij-zij maatschappij, als het dat al niet aan het gebeuren is.
Ik geloof niet direct in een burgeroorlog, maar er zal instabiliteit ontstaan met alle gevolgen van dien.
Tijd dat het merendeel van de lieve moslims de veel mindere kwaadwillige moslims gaan aanpakken?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 15 jul 2016, 19:22

Gast1 schreef:Hey Suus, ik ben er weer.
Alles is naar volle tevredenheid opgelost en geregeld -wat een week zeg, vanaf vorige week vrijdag tot nu toe-.
...
Nou, dat is fijn, ik ben heel blij voor jou hoor! Genoeg ged......gehad he inmiddels :grin:
En jeetje, nu lees ik je veel anders dan dat ik het eerst deed.
Zelfs tegenovergesteld :grin:
Zo zie je maar weer
;P!
Da's mooi Gast1, zo werkt het vaak weet ik uit ervaring...even 'nachtje over slapen'...stemming
anders, én wat je eerder las of hoorde kan dan anders ontvangen worden.
Dank voor jouw reactie, maar ik kan hier niets mee verder, want je laat de rest voor wat het is
zonder het nader te benoemen hoe of wat je nu bedoelde.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 15 jul 2016, 20:50

taigitu schreef:Ik lees nu net het nieuws in het AD ( Laatste update: 15-07-16, 16:54) dat er wapens en
granaten in de auto lagen. Dat kan inderdaad een aanwijzing zijn. Maar het is nog geen
bewijs dat het een terroristische daad is. Dan moeten ze meer van de man weten, lijkt mij.
De man is eerder veroordeeld.
Het laatste wat ik erover heb gehoord/gelezen:
de dader had een automatisch (machine-)pistool bij waarmee hij zou gevuurd hebben; in de cabine van de vrachtwapen lag een nep wapen en een onklaar gemaakte handgranaat. Wat daarvan de bedoeling was zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.
Bij een huiszoeking werden in eerste instantie geen bewijzen gevonden voor banden met één of andere terreurorganisatie; tevens heeft nog geen enkele van die organisaties de aanslag opgeëist of bejubeld.

Het krijgt er meer en meer de schijn van dat het niet om een georkestreerde aanslag zou gaan waar een bekende terreurgroep achter zit.
Wat echter niet meteen betekent dat de dader zich niet heeft laten motiveren door voorgaande terreuracties van IS en/of Al qaeda.

Vreemd blijft alleszins dat de man reeds afgelopen maandag de vrachtwagen heeft gehuurd waarmee hij het bloedbad heeft aangericht. Dat kan enerzijds wijzen op een degelijk geplande aanslag (op 14 juli zijn alle bedrijven gesloten en kan je geen vrachtwagen huren) maar het kan ook een teken zijn van twijfel bij iemand die heen en weer geslingerd wordt tussen een drang om een wanhoopsdaad te plegen en anderzijds het besef dat die fataal zou kunnen aflopen.

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 16 jul 2016, 08:42

gusteman schreef:Wat echter niet meteen betekent dat de dader zich niet heeft laten motiveren door voorgaande terreuracties van IS en/of Al qaeda.
Heel juist.
Hoeveel mensen (die op een of andere wijze 'levensmoe' zijn geworden en/of de maatschappij zijn gaan haten) worden door terreuraanslagen op dergelijke ideeën gebracht.
Ik bedoel, waar gaat dit bijvoorbeeld over?

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 16 jul 2016, 11:29

Gast1 schreef:Ik bedoel, waar gaat dit bijvoorbeeld over?
Nou, beste Gast1, ik heb de indruk dat dit gaat over precies wat in het artikel wordt beschreven: "er brak paniek uit onder de mensen".
En als mensen in paniek slaan is de rede ver te zoeken.

Hoogstwaarschijnlijk was er iemand aanwezig die een mes had om iets door te snijden, heeft iemand dat mes gezien en gedacht dat die persoon malafide bedoelingen had, er zal wel één en ander geschreeuwd zijn en de boel sloeg op hol.

Dat toont wel aan hoe prikkelbaar mensen aan het worden zijn.
Alert zijn voor verdachte handelingen wordt steeds meer noodzakelijk, overhaaste conclusies trekken is dan weer extreem ongezond.
Nogmaals: de doorsnee burger mankeert het nog teveel aan voldoende kennis over zaken die noodzakelijk zijn om een maatschappij soepel te laten werken.
Ik vat dit dan samen onder de noemer "dom" en dat wordt mij niet in dank afgenomen, maar dat verandert mijn visie niet.

Wanneer ik dertig jaar terugkeer in de tijd dan stel ik vast dat toen bijna elke jongeman verplicht was een jaar legerdienst te doorlopen.
Niet iedereen was daar zo gelukkig mee maar dat jaar leverde wel een aantal resultaten op, zoals een opleiding waarin je werd aangeleerd hoe je moest omgaan met panieksituaties; hoe je moest reageren bij brand, overstroming en zelfs verkeersongevallen; hoe je moest gekwetsten benaderen en eerste zorgen toedienen; hoe je moest een groep tot kalmte aanmanen wanneer paniek uitbrak.
Ik merk steeds vaker dat de gemiddelde burger deze kennis mist en bij het minste in "overdrive" gaat en impulsieve beslissingen gaat nemen.
En dan krijg je paniektoestanden.
Net zoals behoorlijk wat medemensen ben ik van mening dat de legerdienst (die niet werd afgeschaft maar opgeschort, de wet voorziet nog steeds dat de legerdienst verplicht is voor elke jongeman) terug mag ingevoerd worden, maar de huidige structuur van onze maatschappij maakt dit onmogelijk.
Geen enkele jongeman van 18 zal nog blindelings bevelen opvolgen en/of de autoriteit van een meerdere in rang aanvaarden.

Om nu even terug OnTopic te komen: op datzelfde NU.nl waar je naar verwijst staat ook te lezen dat IS (via hun eigen persbureau Amaq) de aanslag in Nice zou hebben opgeëist.
Ik krijg hierbij de indruk dat IS mee profiteert van de impact van die aanslag en het laken naar zich toe poogt te trekken, en er in werkelijkheid niet de minste band bestaat tussen de dader en IS.
Maar dat blijft op dit ogenblik een indruk, echte argumenten om dit te staven heb ik hiervoor niet.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Fenna » 16 jul 2016, 11:39

Op NOS teletekst staat een bericht dat IS het heeft opgeeist.


NOS Teletekst
IS:'soldaat' pleegde aanslag Nice

Islamitische Staat zegt dat "een
soldaat" van de beweging de aanslag in
Nice heeft gepleegd.Hij zou daarmee
gehoor hebben gegeven aan een oproep
van IS om burgers te treffen van de
landen die meedoen aan de coalitie die
IS in Syrië en Irak bestrijdt.

In de verklaring wordt de dader niet
bij naam genoemd,wat erop zou kunnen
wijzen dat hij op eigen houtje heeft
gehandeld en niet door IS was gestuurd.

De Franse politie zei gisteren nog dat
er geen aanwijzingen waren dat de dader
banden had met terreurgroepen.Hij was
niet bij de Franse inlichtingendiensten
bekend.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 22 jul 2016, 23:21

Sedert ongeveer 18.30u deze avond (22 juli) is in en rond München een enorme klopjacht aan de gang.
De politie, bijgestaan door speciale eenheden, is er op zoek naar drie verdachten die rond 18.00u in een winkelcentrum aan het schieten zijn geslagen.
Daarbij zijn minstens acht doden en ettelijke gewonden gevallen.

De Duitse politie heeft een oproep gelanceerd waarbij zij vragen aan iedereen om geen informatie (getuigenissen, video's, foto's enz) via internet of de media te verspreiden, dit om hen toe te laten hun werk efficiënter te kunnen uitvoeren.

Of de schietpartij een terreurdaad betreft is niet zeker. Volgens officiële bronnen zou het een daad zijn die niet islam gerelateerd is.

Zopas heeft de politie bericht dat een negende dode te betreuren valt waarvan nog niet met zekerheid kan worden gezegd of het een dader of een slachtoffer betreft.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 23 jul 2016, 00:37

Op YouTube circuleert op dit ogenblik een video waarop je een man (voor de ingang van een MacDonalds) ziet waar mensen voor wegvluchten, waarop de man begint te schieten. De eigenaar van de camera reageert geschrokken waardoor het beeld schokkerig wordt.
Met tussenpozen zie je toch nog de man voor MacDonalds staan waarbij te zien is hoe hij zijn twee armen gestrekt voor zich houdt, wat aangeeft dat hij een handvuurwapen vast houdt, en geen geweer.

Je kan duidelijk achttien schoten onderscheiden wat (voor zover mij bekend) enkel mogelijk is met een CZ-75 kaliber 9mm, een handvuurwapen dat is ontworpen voor gebruik door militairen en politiediensten.

Aan de manier waarop de man vuurt kan je merken dat hij ervaring heeft met het vuren op doelen. Hij staat met beide benen licht gespreid, de rechterhand heeft het wapen vast met de linkerhand als ondersteuning, waarbij de twee armen vooruit gestrekt zijn. Deze manier van vuren wordt aangeleerd zowel bij militairen als bij politiediensten en wordt ook toegepast bij vuren in clubverband.
Dit maakt het voor de politiediensten iets eenvoudiger: zij kunnen hun speurtocht beginnen bij militairen, mensen van politie en bewakingsfirma's en leden van schietclubs.

Ironie van het noodlot: dit wapen wordt wereldwijd ingezet in de strijd tegen terreur omdat het zo accuraat is en toelaat zeer snel zeer gericht te vuren.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 23 jul 2016, 02:29

De politie van München heeft in een persbericht verklaard dat het lichaam dat werd gevonden op ongeveer 1 kilometer van het shoppingcenter hoogstwaarschijnlijk dat van de dader is die naar alle waarschijnlijkheid alleen zou gehandeld hebben.

Het dodental bedraagt op dit ogenblik 10 (met inbegrip van de dader) en 21 gewonden (waarvan een vijftal ernstig gewond) werden afgevoerd naar ziekenhuizen.

Wat de motieven van de schutter waren, en of hij inderdaad de enige dader was, zal moeten blijken uit een onderzoek.

Op internet wordt intussen al fanatiek gewezen naar moslimterreur en Donald Trump heeft meteen al nog maar eens een beschuldigende vinger naar de Islam uitgestoken.

Opvallend hoe bekrompen en éénzijdig de reacties zijn.
Ook hieruit blijkt dat de terreuraanslagen door IS hun doel bereiken: burgers zijn niet meer in staat om objectief te denken maar worden gestuurd vanuit een gevoel van onveiligheid waarbij gemakshalve een gemeenschappelijke noemer wordt geplakt op alles wat dat onveiligheidsgevoel zou kunnen aanwakkeren.

We staan even ver als in de dertiger jaren uit de vorige eeuw: alles wat niet blank is of er andere culturele gewoonten op na houdt wordt gebrandmerkt als gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 23 jul 2016, 05:34

Gusteman, je schrijft dat er meteen in eerste instantie aan moslimterreur word gedacht.
Tsja, hoe zou dat toch komen he ?
Heeft niks te maken met onderbuikgevoelens maar naar het kijken naar de vele aanslagen van de laatste tijd.
Dus zo raar is dat niet hoor en heeft niks met bekrompen en eenzijdige reacties te maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Vitharr » 23 jul 2016, 14:55

@Gusteman

Ben je dan niet bang dat het openen van topics als dit juist bijdraagt aan het voeden van die angst? Of provoceer je om die gevoelens zichtbaar te maken?

@Tammy

Ik vind de woordkeuze van gusteman wat ongelukkig maar ik ben het wel met hem eens qua strekking. IS kweekt angst en is daar blijkbaar succesvol in. Toch is het deels psychologisch. De aanslagen in Brussel hebben bijvoorbeeld een veel groter effect op die angst dan het neerhalen van 1 vliegtuig. Qua dodental scoort het laatste echter het hoogste. Daaruit blijkt dat het onderliggende motief van IS draait om je bedreigd voelen en niet zozeer om daadwerkelijk bedreigd worden. De angst is dus niet gekoppeld aan een risico, wat vaak wel gebruikelijk is.

Deze methode van psychologische oorlogsvoering is zeer effectief en moeilijk te bestrijden. De sleutel ligt bij de ontvankelijkheid van de mensen zelf. En daar verwijst gusteman ook naar. Bleef het bij angst dan waren de gevolgen nog te overzien maar in dit geval leidt het tot gedragsveranderingen.

IS is een stroming, geen x koppen tellend leger. De aanslagen motiveren de wat zwakkere van geest met de belofte van een ongekende beloning. Tegelijk voeden zij de polarisatie tussen diverse bevolkingsgroepen. Niet moslims nemen afstand van moslims en binnen beide groepen ontstaat verdeeldheid. Bij de niet moslims leidt dit bijvoorbeeld tot verschijnselen als de Soldiers of Odin. Dit soort groeperingen versterken de polarisatie en die leidt op zijn beurt weer tot de aangroei van de IS stroming.

Daarom is angst een slechte raadgever. En om de invloed van IS af te zwakken zijn eenvoudige wijzigingen in ons gezamenlijk denken afdoende. IS heeft een gebrek aan respect voor leven in het algemeen en voor de gemiddelde burger is het afdoende om dat als drijfveer te zien. Of een daad gepleegd is als moslimterreur is voor ons ook niet echt relevant. Dat een aanslag op het leven is gepleegd zou de hoofdgedachte moeten zijn aangevuld met de wens om herhaling te voorkomen. Angst kan hier verder irrelevant blijven.

Dus, het is niet vreemd dat zo gedacht wordt, het is wel een probleem aan het worden. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 23 jul 2016, 21:52

Vitharr schreef:Ben je dan niet bang dat het openen van topics als dit juist bijdraagt aan het voeden van die angst? Of provoceer je om die gevoelens zichtbaar te maken?
Ik probeer hiermee het fenomeen naar voor te brengen, het ter discussie te stellen met de bedoeling ongerede argumenten uit te filteren.
Tevens is het de bedoeling op te sporen in hoeverre mensen zich laten leiden door emoties in de benadering van dit fenomeen.
Vitharr schreef:Ik vind de woordkeuze van gusteman wat ongelukkig ...
Dat kan ik goed begrijpen, beste Vitharr. Zelf ben ik er ook niet altijd gelukkig mee maar ik probeer altijd een compromis te vinden tussen de welvoeglijkheid en datgene wat ik ervaar als domheid.

Zo zag ik begin deze week een interview met een woordvoerder van de Brusselse politie in de aanloop naar de festiviteiten ter gelegenheid van de Nationale Feestdag. Die man zei letterlijk: "Met het voorval in Apeldoorn in gedachten plaatsen wij al jaren blokkades aan de invalswegen. Het voorval in Nice heeft ons nu geleerd dat gewone patrouillewagens hiervoor niet echt geschikt zijn".

Met alle respect, maar dat vind ik dom.

Zelfs voor de aanslag in Apeldoorn wisten militairen wereldwijd al dat allerhande voertuigen gebruikt worden als stormram en/of bompakket.
Militairen krijgen al tientallen jaren opleiding in hoe zij zich moeten beschermen tegen dergelijke vorm van terreur.

De politie echter begint nu pas in te zien dat ook zij deze technieken moeten gaan toepassen ..... en dat vind ik dus dom.

En inderdaad: soms lok ik al eens reacties uit en kan dit als provocerend beschouwd worden.
Dit doe ik bewust omdat ik van mening ben dat voorkomen van terreurdaden een zaak van algemeen belang is die niet alleen kan worden overgelaten aan de politie en veiligheidsdiensten.
Ook de modale burger moet hier zijn/haar verantwoordelijkheid dragen.
Ik bedoel maar: wanneer iemand zich in het kader van een festiviteit buitenissig gedraagt dan kan je er zeker van zijn dat veiligheidsmensen hun aandacht op die persoon zullen richten, en dat is ook hun taak.
Dat houdt echter in dat hun aandacht dan is afgeleid en zodoende echte terroristen eventueel niet zullen opvallen en door de mazen van het net glippen.
De burger (elke burger) is mee verantwoordelijk voor het goede verloop van een veiligheidsbeleid en dat is wat ik probeer aan te stippen: denk na wat je doet, hoe je naar een evenement toe gaat, welke kledij je draagt, of je wel hoogstnoodzakelijk dat rugzakje mee moet hebben, wees geduldig bij controles, zorg ervoor dat je geen spullen laat rondslingeren, laat je auto ver genoeg achter en doe het laatste stukje te voet, parkeer zodanig dat je geen hindernis vormt voor de hulpdiensten enzovoort.
Kortom: help actief mee aan je eigen veiligheid en die van de mensen rondom jou.
Niet alleen zal dit een ontradend effect hebben op eventuele terroristen, het zal je ook meer zelfvertrouwen geven en vermijden dat je over-emotioneel gaat denken en/of reageren.

Een eenvoudig voorbeeld: parkeer altijd en overal (behalve als het echt niet anders kan) je wagen achterwaarts in.
De meeste bestuurders doen dit niet, zij parkeren voorwaarts in en moeten bij het vertrekken een achterwaarts manoeuver inzetten waarbij zij meestal dan ook nog eens totaal geen zicht hebben op wat rondom hen gebeurt. Wanneer zich een calamiteit voordoet en voertuigen moeten dringend verplaatst worden dan ontstaat een heksenketel en is binnen de kortste keren geen beweging meer mogelijk.
Wanneer echter iedereen achterwaarts geparkeerd staat krijg je automatisch een vlotte uitstroom.
Dus een goede raad: parkeer altijd achterwaarts. En moet je dan bij het boodschappen doen je spullen even tot aan de achterkant van de wagen dragen, doe dat dan gewoon; het geeft je zelfs nog wat extra beweging en dat is nooit slecht voor hart en bloedvaten.

Een ander voorbeeld: wanneer je op plaatsen komt waar je nog nooit bent geweest (warenhuis, feesthal, pretpark, enz) neem dan even de moeite om rond te kijken en zoek uit waar de nooduitgangen zijn, waar de brandhaspels en brandblussers hangen. Bij een noodsituatie weet je dan meteen waar je naartoe moet en hoe je weg kan. Dat helpt paniek voorkomen.
De regelmatige evacuatie oefeningen in de Twin Towers hebben ervoor gezorgd dat duizenden mensen hebben kunnen ontsnappen ..... omdat zij wisten hoe ze dat moesten doen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 24 jul 2016, 03:46

Vitharr schreef:
Ik vind de woordkeuze van gusteman wat ongelukkig maar ik ben het wel met hem eens qua strekking. IS kweekt angst en is daar blijkbaar succesvol in. Toch is het deels psychologisch. De aanslagen in Brussel hebben bijvoorbeeld een veel groter effect op die angst dan het neerhalen van 1 vliegtuig. Qua dodental scoort het laatste echter het hoogste. Daaruit blijkt dat het onderliggende motief van IS draait om je bedreigd voelen en niet zozeer om daadwerkelijk bedreigd worden. De angst is dus niet gekoppeld aan een risico, wat vaak wel gebruikelijk is.
Ja ik denk ook dat IS angst wilt zaaien, maar bij mij leid het tot woede.
Ik ben iemand die normaal gesproken vredelievend is, maar wel met alle emoties die een mens kan hebben.
Daarnaast heb ik een stel hersens die hun werk doen in een vat van emoties om alles in goede banen te leiden.
Vaak is dat zeer vermoeiend.
Ik wijt het maar aan mijn Italiaanse achtergrond. :mrgreen:

Wat IS dus wel is gelukt bij mij is woest worden.
Er is een verharding bij mij opgetreden wat een rotgevoel oplevert.
De boosheid die ik voel bij deze groepering met hun aanslagen vreet energie bij mij.
Daar ben ik heel eerlijk in.
En de machteloosheid die ik voel maakt het nog erger.

Zij hebben niet zozeer angst gecreërd bij mij maar woede.
Woede dat ze bestaan en ellende veroorzaken.
Woede dat we ineens in ons Europa om ons heen moeten kijken omdat onze westerse waarden en vrijheid worden aangevallen.

IS verlamt mij niet met angst maar met een boosheid die heel groot is en dat is misschien nog wel erger.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 24 jul 2016, 03:52

Geweldig Gusteman jouw uiteenzetting wat burgers kunnen doen. ;P!
Kleine dingen die toch kunnen helpen.
Iets waar we vroeger niet aan dachten maar die nu ervoor kunnen zorgen dat bij iets ergs de schade misschien minder kan worden.

Verleden week las ik over die wetenschapper die in Belgie met een lange jas met draadjes eruit radioactiviteit aan het meten was in Brussel.
Grote paniek toen, die man zou eens met jou moeten gaan praten Gusteman. :mrgreen:
Want om dat in deze tijd te doen is niet erg slim.

Jij had het tijdje geleden ook over dat pakje in het ziekenhuis waar jij was.
Die opmerkzaamheid zou iedereen moeten hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie