Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 18 aug 2017, 09:05

Wat mij verwondert is dat zoiets nog mogelijk is.
Wat we gezien hebben in Londen valt nog te begrijpen; het is niet mogelijk om een stad volledig verkeersvrij te maken.
Maar nu in Barcelona? Meer dan een jaar na de aanslag in Nice rijdt iemand aan hoge snelheid door een straat die volgepakt is met voetgangers.
Die straat is helemaal niet bedoeld om er voertuigen te laten circuleren, die openbare ruimte wordt zowat voortdurend ingepalmd door voetgangers.
Net zoals dit het geval is in drukke winkelstraten zouden toch ook op dergelijke plaatsen moeten installaties bestaan die het onmogelijk maken voor voertuigen om op een massa in te gaan stormen?

We zullen er sowieso toch naartoe moeten: concentraties van voetgangers vermijden en/of ontmoedigen en die enkel toelaten op plaatsen die niet bereikbaar zijn voor voertuigen.

En terwijl we dat nog niet eens onder controle hebben staat het volgende gevaar al om de hoek te loeren: bewapende drones.
En neen, niet die grote vliegtuigen zonder piloot die door militairen worden gebruikt maar de gekende kleine drones, zoals iedereen er zelf een kan kopen.

Er worden nu al dergelijke toestelletjes op de markt gebracht, voorzien van een automatisch oorlogswapen en een camera. Ze worden op afstand bestuurd en blijken heel accuraat te kunnen vuren: Israël heeft er naar het schijnt een aantal in dienst genomen, wordt nog leuker voor de Palestijnen nu. :roll:

Maar dat is nog niks: vorig jaar stond op YouTube een video waarop een drone te zien was waarop een pistool was gemonteerd en waarmee werd gevuurd in een bos in Connecticut: Do-It-Yourself terreurwapen eerste klasse!

Ook hier ...

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 18 aug 2017, 09:26

Ik kan het hier helemaal mee eens zijn, maar toch ...
Ga maar eens elk dorpje of gehucht beveiligen ... ook die lopen immers (op den duur -daar ze een gemakkelijke prooi zijn-) ook een risico.

Zou de oplossing nergens anders liggen?

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 18 aug 2017, 10:51

Gast1 schreef:Zou de oplossing nergens anders liggen?
Natuurlijk ligt de oplossing ergens anders, beste Gast1, namelijk in een mentaliteitsverandering.
Daar is de mensheid nog maar een paar tienduizend jaar mee bezig.
Maar we komen er wel hoor, uiteindelijk toch.

En in tussentijd benaderen we het zoals de brandweer omgaat met een brand:
- de eerste vijf seconden kan zelfs de grootste uitslaande brand geblust worden met een glas water;
- de eerste twintig seconden lukt dat nog met een emmer water;
- en daarna ..... doen we wat we kunnen. :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door herman50 » 18 aug 2017, 11:10

in AD vanmorgen ,, Auto die inrijd op massa moet ´afslaan´ ,, mee eens, vergeet die zelfdenkende auto maar het gaat nu om mensenlevens,, oa Ford Google Tesla en Apple hebben al een afslaande auto maar van weg de kosten te duur, ... daarom voorrang voor dit soort nieuwigheden en even geen zelfrijdend /denkende auto ..... het kan levens schelen [jaja]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Witte wel » 18 aug 2017, 12:57

Inderdaad gusteman, bewapende drones.
Maar zijn daar de overheden en de veiligheidsdiensten daar ook niet schuldig aan. En het volk zelf.
Jij weet des te beter dat dergelijke remote controle systems al jaren buiten de publiekelijke belangstelling worden toegepast. Toen ikzelf zo'n 32 jaar geleden op de dienstkeuring kwam en mijn voorkeur uit sprak in welke afdeling ik wilde geplaatst worden sprak ik uit dat er ergens in Drenthe een afdeling moest zijn waar met modelvliegtuigen spionage vluchten werden uitgevoerd. Dat was niet zo en de afdeling bestond zogezegd niet. Men was wel geïnteresseerd waar deze informatie vandaan kwam. Ik heb dat niet verteld maar kwam van een gepensioneerde piloot. Ik was erg actief modelvlieger dus dat leek mij wel wat. Een hele discussie vond daar plaats.
Achteraf bleek dat de afdeling voor drone technologie te zijn die toen nog in een pril stadium verkeerde.
Toen was het er al. En nu dus nog veel geavanceerder.
Wij moesten toen een zendmachtiging hebben, een brevet van de KNVvL bezitten en geregistreerd bij een club zijn die ook weer aangesloten was bij de KNVvL.
Nu koop je een drone voor 1500 euro en je kan er werkelijk alles mee. Niks vergunning of lidmaatschap, gewoon gaan met die banaan.
En mondjesmaat worden de regels gevormd maar door de complexiteit valt die ontwikkeling van regelvoering tegen.
Ga naar de winkel, koop een drone. Hang er een explosief onder en vlieg naar de bestemming en druk op de knop. BOEM!!!!!
Zo denkt men toch ook pakketbezorging te gaan doen. De paplepel wordt toegereikt. Hoe makkelijk kan het zijn.
En of men nu 1000, 2000 of 10000 euro moet betalen voor die drone. Hij komt er.
Houd jij hem tegen. Nee.
Maar drone-tjes vinden we toch zo leuk. Geef het volk de vrijheid en het volk gaat los.
Daar heeft het volk zelf voor gekozen, dat is onze samenleving. Een onderdeel van onze "vrijheid" die wij zo koesteren.
Nu kent natuurlijk de samenleving vrijheden die ontzettend prettig zijn voor de mens, het over grote deel. Maar ook een wazig gebied wat erg gevaarlijk kan zijn wat blijkt uit wat er keer op keer gebeurd en intensiveert.
Waar gaan we naar toe, kan je je afvragen.
Een berg ellende vermoed ik. Maar goed, ik zie de wereld door een helderdere bril dan de meerderheid van de bevolking vermoed ik. So be it.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 18 aug 2017, 14:01

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Zou de oplossing nergens anders liggen?
Natuurlijk ligt de oplossing ergens anders, beste Gast1, namelijk in een mentaliteitsverandering.
Daar is de mensheid nog maar een paar tienduizend jaar mee bezig.
Maar we komen er wel hoor, uiteindelijk toch.

En in tussentijd benaderen we het zoals de brandweer omgaat met een brand:
- de eerste vijf seconden kan zelfs de grootste uitslaande brand geblust worden met een glas water;
- de eerste twintig seconden lukt dat nog met een emmer water;
- en daarna ..... doen we wat we kunnen. :wink:
Tja, mentaliteitsverandering. Ik vraag het me af hoor.
Ook vraag ik me af waar we uiteindelijk komen ... [think]

Jouw voorbeeld vind ik wel treffend :grin:
Precies zo zie ik het ook ... maar of we doen wat we kunnen, dat vraag ik me dan weer af.

Stel ik ben de eigenaar van een goot huis.
Dat huis zit vol met al mijn dierbaren, bekenden en tal van gasten. Laten we zeggen 'genodigden'.
Een van de personen uit die drie groeperingen gooit een steen door mijn ... heu ... laten we zeggen TV.
Ik ben daar dan niet blij mee en niemand zal zeggen dat hij dat dan gedaan heeft.
Dus ga ik op onderzoek en jawel hoor, na een speurtocht heb ik dezepersoon gevonden.
Ik verzoek deze persoon dan vriendelijk mijn huis te verlaten en er nooit meer een stap in te zetten.
Probeert deze persoon dat dan toch, dan zal ik zo'n forse maatregelen nemen, dat niemand anders van al die 'genodigden' nog ooit iets dergelijks zal doen.
Mocht dat dan onverhoeds toch een keer gebeuren, dan zal zich dit proces herhalen met nog forsere maatregelen -die je niet wilt weten-.
En jawel hoor, mocht dat dan uiteindelijk helemaal niet stoppen, dan zal ik die groepering verzoeken mijn huis te verlaten met dezelfde sancties.

Ik bedoel maar, ik heb heel lang en heel hard gewerkt voor dat huis waar ik al die mensen in kan ontvangen.
En al die mensen die met mijn ontvangst heel blij en gelukkig zijn, wil ik dat niet afnemen.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 18 aug 2017, 16:25

Witte wel schreef:Nu kent natuurlijk de samenleving vrijheden die ontzettend prettig zijn voor de mens, het over grote deel. Maar ook een wazig gebied wat erg gevaarlijk kan zijn wat blijkt uit wat er keer op keer gebeurd en intensiveert.
Waar gaan we naar toe, kan je je afvragen.
We gaan daar naar toe waar we zelf willen terecht komen, beste WitteWel.

Onlangs was er een aanslag in Londen.
De daders gingen een warenhuis binnen, kochten daar voor elk een groot keukenmes en haalden dat pas uit de verpakking vlak voor ze er mensen mee begonnen te doorsteken.
Je kan ook mensen dodelijk verwonden met een grote schaar, met een schroevendraaier, een hamer of beitel.
Voor wie ooit aandachtig heeft gekeken naar McGyver: bijna alle vormen van explosieven en wapens die de kerel gebruikte kan je effectief zelf maken op basis van spullen die zowat overal vrij te verkrijgen zijn.
Moeten we daarom stoppen met alles te verkopen waarmee je mensen eventueel zou kunnen kwetsen of zelfs doden? Een spade? Een schop? Een hark? Een riek? Een hooivork? Een schoffel? Een bijl? Een kliefhamer? Een hogedrukreiniger? Een braadpan? Een diepgevroren kip?

Waar gaan we naartoe?
Misschien toch beter afvragen: waar willen we naartoe?

Willen we onze vrijheden opgeven? Voor wat? Meer veiligheid?
Diegenen die denken dat we veiliger gaan leven door vrijheden op te geven begaan een vergissing.
We zullen alleen veiliger kunnen leven wanneer diegenen die proberen om ons onze manier van leven te ontfutselen duidelijk te maken dat het geen zin heeft, dat wij nooit zullen wijken.
Van zodra ze door krijgen dat wat ze doen geen effect scoort stoppen ze vanzelf.
En dat is de mentaliteitsverandering waar ik naar verwees: komaf maken met het idee dat geweld iets kan opleveren.

Er is geen wazig gebied in onze samenleving, er is alleen maar een wazig gebied in de denkpatronen van een groot aantal mensen.
En door bepaalde vrijheden weg te nemen zal dit niet minder wazig worden bij die mensen, dat kan enkel door hen inzicht en kennis te bezorgen: komaf maken met onzin en nonsens, stoppen met geloven in/waarde hechten aan allerlei "hogere" ideologieën, religies en denkpistes.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 18 aug 2017, 17:08

Gast1 schreef:Stel ik ben de eigenaar van een goot huis.
Dat huis zit vol met al mijn dierbaren, bekenden en tal van gasten. Laten we zeggen 'genodigden'.
Hier wordt het even onduidelijk, beste Pierre: wie bedoel je met 'genodigden'? Is dat het geheel van de drie groeperingen (dierbaren, bekenden en tal van gasten)? Of slaat 'genodigden' enkel op 'tal van gasten'? Of opo één van de andere groeperingen?
Dat lijkt misschien niet belangrijk maar dat is het wel, omdat:
Gast1 schreef:Een van de personen uit die drie groeperingen gooit een steen door mijn ... heu ... laten we zeggen TV.
Hier heb je het over 'één van de personen uit de drie groeperingen' en niet over 'één der genodigden' waaruit volgt dat met 'genodigden' niet alle drie de groeperingen worden bedoeld. Maar welke van de drie groeperingen wordt er dan wel mee bedoeld?
Gast1 schreef:Ik ben daar dan niet blij mee en niemand zal zeggen dat hij dat dan gedaan heeft.
Hier bestaat nog steeds geen duidelijkheid over de groepering waaruit de dader afkomstig is waaruit volgt dat die zowel kan ontspruiten uit je dierbaren, bekenden en tal van gasten.
Gast1 schreef:Dus ga ik op onderzoek en jawel hoor, na een speurtocht heb ik deze persoon gevonden.
Ik verzoek deze persoon dan vriendelijk mijn huis te verlaten en er nooit meer een stap in te zetten.
Dat lijkt mij een weloverwogen en eerlijk besluit te zijn.
Gast1 schreef:Probeert deze persoon dat dan toch, dan zal ik zo'n forse maatregelen nemen, dat niemand anders van al die 'genodigden' nog ooit iets dergelijks zal doen.
Met de bedoeling recidive te voorkomen is ook dit een weloverwogen en eerlijk besluit.
Wat hier wel opvalt is dat je het weer hebt over 'genodigden' zonder dat daar al enige duidelijkheid over bestaat.
Voor wat mij betreft gaat het hier nog steeds over de drie groeperingen, zijnde je dierbaren, bekenden en tal van gasten.
Gast1 schreef:Mocht dat dan onverhoeds toch een keer gebeuren, dan zal zich dit proces herhalen met nog forsere maatregelen -die je niet wilt weten-.
En jawel hoor, mocht dat dan uiteindelijk helemaal niet stoppen, dan zal ik die groepering verzoeken mijn huis te verlaten met dezelfde sancties.
Hier ga je een stap verder: tot nog toe ging het om enkelingen die een wandaad pleegden en werden die enkelingen aangesproken op hun foute gedrag en stonden daar ook sancties tegenover.
Nu echter heb je besloten om, ondanks dat het nog steeds gaat over wandaden gepleegd door een enkeling, een ganse groep te straffen voor wat één individu uit die groep mispeutert.
Gast1 schreef:Ik bedoel maar, ik heb heel lang en heel hard gewerkt voor dat huis waar ik al die mensen in kan ontvangen.
En al die mensen die met mijn ontvangst heel blij en gelukkig zijn, wil ik dat niet afnemen.
Ook dat lijkt mij een terecht en verdedigbaar standpunt.


Ik had al dit dissectioneren van je post kunnen achterwege laten en rechtstreeks aanvatten met mijn conclusie; maar dan zou dit al makkelijk als interpreteren kunnen gezien worden.
Dus wou ik eerst aantonen dat ik de reactie nauwkeurig heb gelezen en verklaar hoe ik tot mijn conclusie kom.

Het gaat hier natuurlijk niet om jouw huis, drie groeperingen en een steen door een TV; het gaat om hoe gepoogd wordt een verantwoording te geven voor het straffen van een grote groep omwille van de misdrijven van een paar enkelingen uit die groep.

Oordelen naar afkomst/oorsprong en niet naar werkelijk gepleegde feiten.
Eigenlijk dus één van de zuiverste vormen van racisme zoals we dat terug vinden in de inreisbeperkingen die Trump probeert door te drukken ... en zoals we dat zien in nog heel wat andere landen.

En dat valt echt niet te verantwoorden door te wijzen naar "... ik heb heel lang en heel hard gewerkt voor dat huis waar ik al die mensen in kan ontvangen.
En al die mensen die met mijn ontvangst heel blij en gelukkig zijn, wil ik dat niet afnemen."

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Witte wel » 19 aug 2017, 00:16

gusteman schreef:We gaan daar naar toe waar we zelf willen terecht komen, beste Witte wel.
Daarom schreef ik; "Tot welk een soort uilskuiken is het volk zelf verworden."

Ik begrijp je stelling wel dat er een mentaliteitsverandering zou moeten plaats vinden maar hoe krijg je dat voor elkaar daar waar de samenleving is omgetoverd tot een individualistisch ingestelde maatschappij waarbij het individu prioriteit verkregen heeft boven het nationale belang.
Ik geef het je te doen.
Welke waardes kunnen we nog hechten aan onze verkregen vrijheden en is het daarom niet verstandiger om toch de vrijheden hier en daar bij te schaven. Dit is een moeilijk punt maar je moet ergens iets doen anders gebeurt er niets en wordt het kwaad enkel erger.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 19 aug 2017, 08:56

gusteman schreef:Ik had al dit dissectioneren van je post kunnen achterwege laten en rechtstreeks aanvatten met mijn conclusie; maar dan zou dit al makkelijk als interpreteren kunnen gezien worden.
Dus wou ik eerst aantonen dat ik de reactie nauwkeurig heb gelezen en verklaar hoe ik tot mijn conclusie kom.
Respect gusteman, maar dat is echt niet nodig.
Ik kan het echter wel begrijpen en ik 'trek het mij aan, dat ik je mogelijk hiertoe aangezet heb'.
Ik lees je graag, vergeet dat niet. :wink:
gusteman schreef:Het gaat hier natuurlijk niet om jouw huis, drie groeperingen en een steen door een TV; het gaat om hoe gepoogd wordt een verantwoording te geven voor het straffen van een grote groep omwille van de misdrijven van een paar enkelingen uit die groep.

Oordelen naar afkomst/oorsprong en niet naar werkelijk gepleegde feiten.
Eigenlijk dus één van de zuiverste vormen van racisme zoals we dat terug vinden in de inreisbeperkingen die Trump probeert door te drukken ... en zoals we dat zien in nog heel wat andere landen.
Je zou het als racisme kunnen zien, maar je raadt het al ... ik zie dat weer eens anders.
Ik zou immers -om terug te komen op mijn drie groeperingen- mijn dierbarengroep, bekendengroep en gastengroep kunnen straffen en als je dat ook racisme noemt, dan heb je gelijk.
Je bent een militair geweest en hoewel ik zelf afgekeurd ben voor hooikoorts, weet ik dat de sterkte van een groep bepaald wordt door de zwakste schakel.
Iemand kan het 'verpesten' voor de groep waarop het hiërarchisch hoger gelegen echelon op toe zal zien.
De 'verpester' zal tot de orde worden geroepen en/of sancties krijgen.
Blijft zo'n gast dan toch bezig met het 'verpesten' van de groep, dan zal de groep in opstand komen en zelf maatregelen nemen.
Zo knakker wordt dan door de groep opgevoed of het leven wordt hem onmogelijk gemaakt.
Doet zo'n groep niets, dan is uiteindelijk de gehele groep de pineut.

Kijk, en zo zou dat ook bekeken kunnen worden op een ander gebied, je begrijpt me wel.
Dus geen thee drinken meer, maar aanpakken die handel.
En zeer stevig.
Ik heb al eerder forse voorbeelden gegeven.
gusteman schreef:En dat valt echt niet te verantwoorden door te wijzen naar "... ik heb heel lang en heel hard gewerkt voor dat huis waar ik al die mensen in kan ontvangen.
En al die mensen die met mijn ontvangst heel blij en gelukkig zijn, wil ik dat niet afnemen."
... Waarbij écht wel te verantwoorden is door te wijzen naar "... ik heb heel lang en heel hard gewerkt voor dat huis waar ik al die mensen in kan ontvangen.
En al die mensen die met mijn ontvangst heel blij en gelukkig zijn, wil ik dat niet afnemen."

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 19 aug 2017, 09:31

Witte wel schreef:
gusteman schreef:We gaan daar naar toe waar we zelf willen terecht komen, beste Witte wel.
Daarom schreef ik; "Tot welk een soort uilskuiken is het volk zelf verworden."

Ik begrijp je stelling wel dat er een mentaliteitsverandering zou moeten plaats vinden maar hoe krijg je dat voor elkaar daar waar de samenleving is omgetoverd tot een individualistisch ingestelde maatschappij waarbij het individu prioriteit verkregen heeft boven het nationale belang.
Het valt eigenlijk best wel mee hoor, met die "individualistisch ingestelde maatschappij".
Er bestaat inderdaad een segment dat het vooral meent te moeten zoeken in uiterlijkheden en oppervlakkig materieel bezit; en dat segment heeft ook zijn eigen aandachtstrekkers en uitlaatkleppen in bepaalde media.
Maar globaal genomen zit het wel snor. Zo zie je almaar meer mensen teruggrijpen naar een gewoon mobieltje, zonder aandacht opeisende apps; zo worden er meer en meer fuiven georganiseerd waar iedereen bij het binnen komen de smartphone en/of gsm in een mandje moet gooiren anders komen ze er niet in. Mensen keren terug naar het gewone, tastbare sociale contact.
Dat heet evolutie: de smartphone werd gepropageerd als een state-of-the-art hebbedingetje, er werd de mensen aangepraat dat ze zonder niet meer konden leven.
Ik ben er zeker van dat binnen twee generaties de jongeren zullen vragen "die verkeerslichtjes in de stoep, waarvoor dienen die?"
Mensen worden zich ook meer bewust van de globaliteit van alles. Zo hoor ik nu twintigers die zich afvragen waarom wij (de oudjes) het zo moeilijk hebben om in te zien dat we niet meer in een bekrompen landje wonen, met grenzen en afbakeningen maar dat we in een wereld wonen waar grenzen enkel gebruikt worden om mensen beperkingen op te leggen, niet om ze te beschermen.
Witte wel schreef:Ik geef het je te doen.
Dat lost zichzelf op, beste Witte wel, evolutie is het sleutelwoord.
Witte wel schreef:Welke waardes kunnen we nog hechten aan onze verkregen vrijheden en is het daarom niet verstandiger om toch de vrijheden hier en daar bij te schaven. Dit is een moeilijk punt maar je moet ergens iets doen anders gebeurt er niets en wordt het kwaad enkel erger.
Vrijheden bijschaven?
Erdogan is daar nu flink mee bezig merk ik. Jammer genoeg komt het altijd op hetzelfde neer: het begint met hier en daar één en ander op "tijdelijk non-actief" te zetten, daarna worden vrijheden en mogelijkheden meer en meer ingeperkt en op dat ogenblik gebeurt het: diegene die het voor het zeggen heeft ervaart de roes van de macht. En zelfs lui die in hun leven tot dan toe vredelievend en menslievend waren worden plots tirannen en despoten.

Beperken van vrijheden is altijd een vicieuze cirkel, een neerwaartse spiraal.
En het gaat er juist om dat we daar bovenuit stijgen, dat we als maatschappij rekening houden met iedereen, ook diegenen die zich niet kunnen vinden in die maatschappij en hopeloos verloren lopen in een wereld die voor hen uitzichtloos lijkt.

We worden nu geconfronteerd met hier en daar een paar, of enkele tientallen, slachtoffers door de hand van gestoorde geesten.

Op andere plaatsen op deze planeet laten honderden mensen het leven als gevolg van de domheid van hun medemensen (ontbossing + klimaatopwarming als gevolg van de nood aan "lebensraum" van de mens).

De terreurdaden raken ons rechtstreeks, maken ons bang; de monsterachtige dreiging als gevolg van de onstuitbare vermenigvuldigingsdrang van de mens, daar liggen we niet wakker van, daar zoeken we geen oplossingen voor, daarvoor gaan we niet snoeien in onze vrijheden.

Dat snoeien in vrijheden is niets meer dan een pleister op een houten been, een zoethoudertje om de massa gerust te stellen.
Maar het lost niets op, in tegendeel zelfs.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Susan » 19 aug 2017, 11:53

Gast1 schreef: Je bent een militair geweest en hoewel ik zelf afgekeurd ben voor hooikoorts, .
Piere je bent niet voor hooikoorts afgekeurd hoor, je hebt hooikoorts, daarom ben je
afgekeurd voor dienst door..hooikoorts.. :grin:
weet ik dat de sterkte van een groep bepaald wordt door de zwakste schakel.
Iemand kan het 'verpesten' voor de groep waarop het hiërarchisch hoger gelegen echelon op toe zal zien.
De 'verpester' zal tot de orde worden geroepen en/of sancties krijgen.
Blijft zo'n gast dan toch bezig met het 'verpesten' van de groep, dan zal de groep in opstand komen en zelf maatregelen nemen.
Zo knakker wordt dan door de groep opgevoed of het leven wordt hem onmogelijk gemaakt.
Doet zo'n groep niets, dan is uiteindelijk de gehele groep de pineut.

Kijk, en zo zou dat ook bekeken kunnen worden op een ander gebied, je begrijpt me wel.
Dus geen thee drinken meer, maar aanpakken die handel.
En zeer stevig
Dit snap ik heel goed hoe het bedoeld, en 'thee drinken' is weer het andere uiterste, niemand gaat toe zitten kijken als in eigen huis dergelijke dingen gebeuren, maar het gevaar is levensgroot aanwezig als dat algemeen aanvaard wordt, (wettelijk toegestaan dus) dat bepaalde mensen 'knokploegen' gaan vormen, om zo ook anderen te gaan 'helpen' , ook uit 'voorzorg' er dan al op kunnen slaan misschien denk ik. Mogen we nog blij zijn dat niet iedereen hier zomaar even wapens aan kan schaffen...
(kijk wat de criminelen doen, die 'regelen' het zelf ook even)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 19 aug 2017, 16:58

Susan schreef:
Gast1 schreef: Je bent een militair geweest en hoewel ik zelf afgekeurd ben voor hooikoorts, .
Piere je bent niet voor hooikoorts afgekeurd hoor, je hebt hooikoorts, daarom ben je
afgekeurd voor dienst door..hooikoorts.. :grin:
:rolfl:

Kijk, dát vind ik nou schitterend. Helemaal mee eens Susan.
Ik zit hier waarlijk te schaterlachen. ;P!

Ik heb overigens op dit moment iets van een enorme meligheid.
Het zal komen dat ik een paar biertjes achterovergeslagen heb denk ik.

Ik zal op een later punt weer wat serieuzer zijn.
Maar ik houd van jou en dat weet je.
En reken maar dat dat serieus is!
Niets van jouw teksten weghalen hè?

:loveU:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Witte wel » 19 aug 2017, 18:01

Nou gusteman, ik denk dat je eens wat vaker onder de mensen moet komen. In de auto, in de vrachtwagen, op de fiets, in de bushalte, in de supermarkt, op de schoolpleinen, in de winkelstraten, en ga zo nog maar even verder, zit nagenoeg het grootste deel van de bevolking met hun hoofd in de smartphone. Helemaal gedigitaliseerd en bevangen door het zombiisme. Ik denk dat je de samenleving niet goed ziet. Ik sta er dagelijks midden in en zie wat er om mij heen gebeurd.
En het is natuurlijk makkelijk om te stellen dat het middels evolutie wel op lost.
Maar die evolutie daar ben jij ook een onderdeel van en door op de zijlijn te gaan staat zal het evolutieproces enkel in tijd toenemen en gedurende die tijd meer gelegenheid geven de samenleving verder te laten ontsporen.
En dan je vergelijk met Erdogan. Ik begrijp je insteek wel gusteman maar dit is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. Je vergelijkt een dictator met een weldoener. Doordat je vrijheden gaat beperken in het algemeen belang wil dat nog niet zeggen dat je een dictatoriaal systeem gaat neer zetten. Nee daar tussen bestaat nog een immense ruimte met een enorme variabelen in toepassing.
Ik zie beperken van vrijheden niet als een neerwaartse spiraal maar meer als een correctie op wat er niet geheel goed is gegaan. Systemen en procedures kunnen best wel gecorrigeerd worden zonder dat dat de menselijke vrijheden in de weg staat.
Als je enkel een 1 en een nul ziet, dan zal dat niet lukken. En wat er op de rest van de wereld allemaal gebeurd is ook hier totaal niet relevant om dit in het vergelijk mee te nemen. We hebben te maken met wat hier in onze directe omgeving van doen is en niet wat ergens in Zuid Amerika, of elders, plaats vind of zo.
En eh, die vermenigvuldigingsdrang van de mens mag er dan misschien wel zijn maar de vruchtbaarheid van de mens in het algemeen is aan het af nemen. Dus dat lost zich wel op.
Een beetje snuffelen in wetenschappelijke publicaties over de vruchtbaarheid van de huidige mens en je vindt daar het bewijs.
De oorzaken werpen overigens vaak vraagtekens op.

Ik begrijp je visie wel gusteman maar ben van mening dat je te passief staat tegenover deze maatschappelijke problematiek. De angst om gevangen te worden door een onderdrukkend systeem is groot bij je waardoor je een gematigde optie zowiezo van tafel veegt want je vergelijkt uitersten met elkaar.
De huidige aanslagplegers zijn over het algemeen mensen met een IQ dat in een vingerhoedje past. Dat betekend niet dat mensen met een laag IQ slecht zijn. Absoluut niet. Het grootste deel van minder intelligente mensen zijn enorm sociaal en warmhartig. Deze mensen zijn echter wel zeer gemakkelijk te manipuleren of te indoctrineren.
Daarom is het opleggen van bepaalde disciplines zeker niet slecht voor een samenleving en als dat dan enige vrijheden, waarvan wij nu hebben kunnen proeven, hier en daar wat beperkt dan is dat goed. Goed in de algemene zin. Goed voor de samenleving en dus ook goed voor de mens zelf.
En dat is verre van wat Erdogan aan het doen is. Als je die man een schapenneuker noemt, en publique, dan ben je niet meer veilig in Turkije. Ook al doe je dat hier in nederland.
En dat is ziek te noemen en staat de gehele menselijke vrijheid in de weg. Daar heb je wel gelijk in.
Dus ik denk dat disciplinair ingrijpen meer de sleutel is voor de oplossing en dat dat de evolutie zal dirigeren in plaats van de passieve houding van het lost zich wel op aan te nemen. Alleen disciplines worden vaak als obstakel gezien en niet als hulpmiddel. Helaas.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 19 aug 2017, 19:03

Witte wel :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 19 aug 2017, 23:24

Witte wel schreef:Maar die evolutie daar ben jij ook een onderdeel van en door op de zijlijn te gaan staat zal het evolutieproces enkel in tijd toenemen en gedurende die tijd meer gelegenheid geven de samenleving verder te laten ontsporen.
Je hebt gelijk, beste Witte wel, ook ik ben een deel van de evolutie.
En zelf geen actie ondernemen en "bij de beste stuurlui aan de wal gaan staan" brengt de evolutie inderdaad geen zier vooruit.
Maar ik ben 63, beste Witte wel, ik heb mijn deel gestreden en gevochten voor rechtvaardigheid, voor eerlijkheid, voor menslievendheid, altijd en overal heb ik letterlijk mijn nek uitgestoken, ben ik opgekomen voor diegenen die onrechtvaardig behandeld werden, stond ik vooraan om de klappen op te vangen.
Daaruit heb ik veel geleerd, beste Witte wel, ervaring die ik nu kan delen met de jongere generaties want dat zijn diegenen die nu vooraan behoren te staan om de klappen op te vangen.
Ik kan hen wel leren hoe zij dit kunnen zonder daarbij (te veel) letsel op te lopen maar de rest zullen ze zelf moeten doen. En ik kan hen vooral leren hoe ze het niet moeten doen, dat zal hen veel onnodig tijdverlies besparen. :wink:
Witte wel schreef:Ik zie beperken van vrijheden niet als een neerwaartse spiraal maar meer als een correctie op wat er niet geheel goed is gegaan. Systemen en procedures kunnen best wel gecorrigeerd worden zonder dat dat de menselijke vrijheden in de weg staat.
Die correctie hebben wij nu al, beste Witte wel, namelijk in de strafwetgeving. Die is bedoeld als corrigerende maatregel waar dingen niet geheel goed gaan.

Gast1

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Gast1 » 20 aug 2017, 09:54

gusteman schreef:Maar ik ben 63, beste Witte wel, ik heb mijn deel gestreden en gevochten voor rechtvaardigheid, voor eerlijkheid, voor menslievendheid, altijd en overal heb ik letterlijk mijn nek uitgestoken, ben ik opgekomen voor diegenen die onrechtvaardig behandeld werden, stond ik vooraan om de klappen op te vangen.
Daaruit heb ik veel geleerd, beste Witte wel, ervaring die ik nu kan delen met de jongere generaties want dat zijn diegenen die nu vooraan behoren te staan om de klappen op te vangen.
Ik kan hen wel leren hoe zij dit kunnen zonder daarbij (te veel) letsel op te lopen maar de rest zullen ze zelf moeten doen. En ik kan hen vooral leren hoe ze het niet moeten doen, dat zal hen veel onnodig tijdverlies besparen. :wink:
En waarom behoren de jongere generaties nu vooraan te staan om de klappen op te vangen?
Kim Jong-un behoort met zijn 33 jaar tot de jongere generatie die het allerbeste tot de orde en het verstand opgeroepen kan worden door de oudere en ervaren 'wijze' generatie.
Het zijn juist de oudere 'wijze' generaties die eerder vooraan behoren te staan om de jongere generaties te behoeden voor stupiditeiten en dat is wat je dan ook zelf schrijft.
Dat hoeven de jongere generaties die klappen niet op te vangen, waarbij overigens meestal de ouderen uiteindelijk de dupe zijn, mochten die klappen toch gaan vallen.
Het zijn dus vooral de oudere wijzen die eerder vooraan dienen te staan, zoals vroeger ook de stamoudste werd geraadpleegd.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Witte wel » 20 aug 2017, 14:13

Hier heeft Gast1 een punt gusteman.
Ik begrijp volledig, gezien jou situatie, dat jij je niet fysiek kunt inzetten in deze strijd en dat je een zekere vorm van terughoudendheid hanteert. Maar buiten de fysieke inspanning is een mentale bijdrage in deze strijd van groot belang. De jeugd krijg je niet makkelijk overtuigd en zal moeten zien dat verandering verbetering bewerkstelligt dus je zal toch moeten mikken op de wat oudere generatie welke de jeugd dan weer aan spoort. En ja, het respect voor "de oudere man", en daarbij de wijsheden, begint weer toe te nemen.
Dus er is nog hoop.
Overigens in vele culturen wordt de wijsheid van ouderen geraadpleegd voor besluitvormingen alleen bij ons in het westen is de oudere man tot een in het hoekje gezet iemand verworden. Met pensioen en je bent weer een nummer.

Je vernoemd strafwetgeving als middel ontsporingen in de samenleving te corrigeren. Dat blijkt enorm te kort te schieten of niet eens aan de orde te komen. Ook wederom staan onze uit de kluiten gewassen vrijheden deze strafwetgeving vaak in de weg waardoor van gerechtigheid weinig sprake is maar wat belangrijker is het animo de wet te overtreden aanmoedigt. Die strafwetgeving volstaat dus niet en is daardoor geen optie.
Er moet dus iets anders gebeuren. En daar verwijs ik naar, snap je.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door Tammy » 20 aug 2017, 16:53

Witte wel schreef :
Je vernoemd strafwetgeving als middel ontsporingen in de samenleving te corrigeren. Dat blijkt enorm te kort te schieten of niet eens aan de orde te komen. Ook wederom staan onze uit de kluiten gewassen vrijheden deze strafwetgeving vaak in de weg waardoor van gerechtigheid weinig sprake is maar wat belangrijker is het animo de wet te overtreden aanmoedigt. Die strafwetgeving volstaat dus niet en is daardoor geen optie.
Er moet dus iets anders gebeuren. En daar verwijs ik naar, snap je.
Het antwoord is voor Gusteman van Witte wel maar ik ben het helemaal met Witte wel eens.
De wetgeving is totaal niet afdoende met inderdaad onze uit de kluiten gewassen vrijheden zoals Witte wel zo perfect formuleerd.
Zeer goed opgemerkt. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nice, het nieuwste doelwit. Waar komt de volgende aanslag?

Bericht door gusteman » 20 aug 2017, 22:16

Ik zie dat ik me niet goed genoeg heb uitgedrukt.

Daar waar ik schreef "... ik heb mijn deel gestreden en gevochten voor rechtvaardigheid, voor eerlijkheid, voor menslievendheid, altijd en overal heb ik letterlijk mijn nek uitgestoken, ben ik opgekomen voor diegenen die onrechtvaardig behandeld werden, stond ik vooraan om de klappen op te vangen" was dat dus ook letterlijk bedoeld, en niet figuurlijk.
Ik heb tientallen keren letterlijk klappen gekregen, nagezeten door te paard chargerende ordediensten (soms zelfs met de sabel in de hand), werd meermaals samen met andere mede betogers opgepakt en in de cel gegooid waar ook nog eens klappen werden uitgedeeld; voor diegenen die het zich nog herinneren: in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw stond België meer dan eens op het randje van een burgeroorlog, betogingen waren schering en inslag en de oproerpolitie ging niet bepaald zachtaardig te werk.

Ik weet waarom wij betoogden, welke rechten wij hebben opgeëist en waar wij voor op straat kwamen.
Wij waren bereid ons bloed te geven voor die rechten en vrijheden en nu zouden wij die moeten inleveren omdat sommigen al vergeten zijn hoe hard wij ervoor hebben gevochten?
Omdat sommigen niet bereid zijn er hun bloed voor te geven?

Ik ben samen met collega's in Afrika in een hinderlaag van rebellen terecht gekomen en beschoten geweest; lui die per se met de wapens wilden de macht grijpen vonden het gerechtvaardigd ons aan te vallen met de bedoeling ons te doden. Dat is hen niet gelukt, wij hebben hen niet de kans gegeven.

Soms moet je bereid zijn om datgene wat je verworven hebt te verdedigen ... maar je mag je niet laten verleiden om de verkeerde "vijand" te kiezen.
Diegenen die bereid zijn om te wijken voor geweld zijn diegenen die uiteindelijk de deur open zetten voor tirannie en dictatuur.

De vrijheden die jullie willen opofferen, daar hebben miljoenen mensen voor betaald met hun levens.

Was dat dan allemaal vruchteloos?
Wat ga je dan zeggen tegen de nabestaanden? "Sorry dat ze dood zijn, maar het heeft niet mogen baten, we geven de terroristen wat ze willen" :shock:

Plaats reactie