Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Maxi » 04 aug 2016, 05:09

Een 57-jarige Duitser is in de nasleep van de schietpartij in München vorige week aangehouden wegens het uitschelden van de dader. Thomas Salbey zag de schietpartij vanaf zijn balkon gebeuren. Luidop scheldend slingerde hij tevergeefs nog een bierflesje naar de dader zijn hoofd in een poging de man te stoppen, maar werd later zelf gearresteerd wegens het 'beledigen van de dader'.
Na de moordpartij in het winkelcentrum OEZ (Olympia-Einkaufszentrum) in München, gaf de 57-jarige baggeraar nog bereidwillig enkele met scheldwoorden en beledigingen doorspekte interviews aan een journalist, die alles opnam.

Krachttermen
De man werd even later aangehouden wegens belediging. Dat meldt de Müncher Zeitung op haar website. De woordvoerder van de openbaar aanklager in München bevestigt de aanhouding, maar voegt eraan toe dat er nog overlegd wordt wat de aanklacht zal worden. Gezien dat de krachttermen pas na de daad zijn gevallen, hebben ze volgens het gerecht geen invloed gehad op het verloop van de acties van de dader.

De aanklacht moet daarom als 'belediging in het nadeel van de overledene' opgevat worden. De gerechtelijke procedure zou dus snel afgesloten moeten kunnen worden.
Achterlijke wereld. [burn]



Je moet heel je leven werken en fijn je belastingen betalen.. Maar oh maar, als een dief weeral eens jou huis leeg haalt,en een mogelijk bedrijging is voor jou zelf, je gezin en huisdieren. Dan moet je dat laten gebeuren en indien mogelijke verstoppen, vooral zelf niet verdedigen en braaf de politie bellen. Indien de politie optijd is zal deze even een telefoneke doen naar collegas(?)en de situatie uitleggen zodat Mr.dief rustig kan weg rijden of lopen... indien te laat zullen ze alles zorgvuldig en proffesioneel noteren. Ook zal de politie waarschijnlijk verontwaardigd en kwaad zijn als je niet weet welk merk of kleur de vluchtauto had. In het donker moet je alles zien zeker vanaf je verstop plaats. Indien dief gevat vrij de volgende dag.
Tijdens een terroristische aanval of schietpartij mag je de dader zeker niet te lijf gaan, en zeker niet beledigen, ze hebben immers ook gevoelens. Dit kan hen immers afleiden waardoor ze hun vooropgestelde kill-score misschien net niet halen.

In 99,5% gaat het om daders van vreemde origini, waarvan 90% al bekend is bij gerecht of psycholoog. Dus vraag ik mij af, waarom lopen deze vrij rond? en 2; terroriste blijken meestal al op vakantie geweest te zijn in Syrie. Van mijn part iedereen die ginder is geweest en terug gekomen, meteen de kogel door de kop en grenzen toe. Dit zal al veel helpen, waarom wachten tot je zelf of familie/vrienden worden neergeknald?

Word in Turkije een coup gepleegt, Dan moet hier alles kapot, en de onschuldige werkend mens is de dupe.

En dan staan ze te kijken dat er racisme op duikt langs alle kanten. Allemaal de schuld van de Poltiekers en wereldleiders!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Tammy » 04 aug 2016, 06:42

Inderdaad een achterlijke wereld. :-|
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat die man een proces krijgt.
Ga vooral zo door politiek, maar de maat is bijna vol voor het volk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Gast1 » 04 aug 2016, 07:31

Ik kan mij heel goed voorstellen dat er daarom een groeiend aantal mensen op de PVV gaan stemmen.
Wil het volk haar stem écht laten horen, dan zou iedereen op de PVV -symbolisch- moeten stemmen en dan zal er een politieke aardbeving komen.
Wilders is niet mijn man, maar wanneer ik 'm vergelijk met de tronies van anderen (Rutte -gruwelijk grijnzend-, pechtold -altijd weer verbaast kijkend- enz.) dan wint hij met sprongen.
Hij is de enige namelijk die steeds voet bij stuk houd en dat straalt hij ook uit.
Gelukkig hoeven we niet te stemmen op een tronie, maar op een partijprogramma.
Ik kom (welke stem-, kies- of programmawijzer ik ook invul) steeds bij de PVV uit en zal er ook weer op gaan stemmen.

gusteman

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door gusteman » 04 aug 2016, 09:01

Toch wel vreemd hoor:
- iemand gaat in het wilde weg schieten en iedereen is het ermee eens dat zo'n persoon een zware straf toekomt;
- iemand gaat ongeremd een ander uitschelden en daar mag dan geen straf tegenover staan.

Rechtvaardig oordelen is gebaseerd op de gelijkheid van een individu, niet op wat een individu heeft mispeuterd.

De daad mag enkel de basis zijn voor de impact van een straf, niet of iemand al dan niet de regels van de maatschappij heeft geschonden.
Die regels zijn duidelijk: als iemand een daad stelt die de regels schendt dan moet daar ook een straf tegenover staan.

Wanneer je iemand ongestraft laat beledigen dan stel je als maatschappij een voorbeeld, je creëert een precedent.
Daarna kan je niet meer terug en heb je als maatschappij niet meer het recht om op te treden tegen andere vormen van overtredingen.
Tammy schreef:Ga vooral zo door politiek, maar de maat is bijna vol voor het volk.
Lieve Tammy, als je "het volk" laat beslissen dan krijg je lynchpartijen en algemene chaos. Ik dacht dat jij zo tegen chaos was?
Gast1 schreef:Ik kom (welke stem-, kies- of programmawijzer ik ook invul) steeds bij de PVV uit en zal er ook weer op gaan stemmen.
Nou, beste Gast1, zet Wilders (want de PVV is nog altijd een éénmans-partij) aan de macht en je krijg Erdogan-bestuur.
Dat zou inderdaad voor een 'aardbeving' zorgen, en niet alleen op politiek vlak dan.

Gast1

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Gast1 » 04 aug 2016, 10:02

gusteman schreef:Toch wel vreemd hoor:
- iemand gaat in het wilde weg schieten en iedereen is het ermee eens dat zo'n persoon een zware straf toekomt;
- iemand gaat ongeremd een ander uitschelden en daar mag dan geen straf tegenover staan.
Dat meen je niet ... :shock:
Wanneer ik een revolver zou hebben en ik zou zien dat een man aan het schieten was op mensen, waarbij mensen neer zouden vallen, dan zou ik mijn revolver gebruiken en ook doelbewust gaan schieten om hem te doen stoppen.
Ik zou nog niet eens gaan schelden, laat staan dat ik hem zou vragen wat hij aan het doen is en waarom.
Zou ik dat trachten, dan had hij mij allang neergeknald.

Ik jouw stelling bak je het wel heel erg bruin Guus en zo lijk je de logica te volgen van de politiek ende wet.
Fuck de wet ende politiek in deze.
Als er hier een inbreker zou inbreken bij mij, zou ik niet vragen wat hij komt doen.
Ik zou hem ook niet uitschelden of beledigen ... ik zou hem met mijn blote handen verscheuren, indien mogelijk óf ik zou 'm aan het mes rijgen.
Ongeacht de straf die ik zou krijgen.
Als het tij verloopt mijn beste, dan worden de bakens verzet.
Ik wacht niet tot ze verzet worden, ik verzet ze zelf en wacht niet af.
Overleven noemen ze dat waarbij de 'zombies' van mij mogen wachten totdat die bakens verzet zijn.
gusteman schreef:
Gast1 schreef:Ik kom (welke stem-, kies- of programmawijzer ik ook invul) steeds bij de PVV uit en zal er ook weer op gaan stemmen.
Nou, beste Gast1, zet Wilders (want de PVV is nog altijd een éénmans-partij) aan de macht en je krijg Erdogan-bestuur.
Dat zou inderdaad voor een 'aardbeving' zorgen, en niet alleen op politiek vlak dan.
Dat zou dus mijns inziens een prima zaak zijn, waar het gehele politieke bestuur van zou kunnen leren.
Met een sterke oppositie overigens, zou je dan weer kunnen ingrijpen wanneer de PVV (veel) te ver zou gaan.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 04 aug 2016, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Tammy » 04 aug 2016, 10:03

Pierre. :post:
Ik snap precies waar Gast1 het over heeft en ben het helemaal met hem eens.
En hij en ik hebben geen last van onderbuikgevoelens.
Wij zien wat er aan het gebeuren is, totale ontwrichting van Europa.
Wilders is iemand die al jaren geleden riep wat er nu aan het gebeuren is.
De man mist alleen de welbespraaktheid van Pim Fortyn.
Die laatste verwoorde precies hetzelfde maar op een fatsoenlijker manier .
Maar de boodschap klopte.

Gusteman schreef:
Toch wel vreemd hoor:
- iemand gaat in het wilde weg schieten en iedereen is het ermee eens dat zo'n persoon een zware straf toekomt;
- iemand gaat ongeremd een ander uitschelden en daar mag dan geen straf tegenover staan.

Rechtvaardig oordelen is gebaseerd op de gelijkheid van een individu, niet op wat een individu heeft mispeuterd.
En daar verschillen jij en ik enorm Gusteman.
En dat kan en mag ook.
Jij denkt volgens de letter van de wet en zo hoort het eigenlijk ook.
Maar voor mij verdwijnen rechten voor mensen die ineens onschuldige burgers gaan neerschieten.
Dit soort moordenaars is de mens onwaardig.
Dit soort figuren verspelen alle rechten voor mij als mens.
Dat de moordenaar word uitgescholden is terecht in mijn ogen.

Dat er een aanklacht is voor de man die schold is bespottelijk.
Hij ziet vanuit zijn balkon een moordenaar die mensen gaat doden.
Onschuldige burgers en hij heeft rechten ?
Niet voor mij Gusteman.


Je schreef ook het volgende:
Tammy schreef:

Ga vooral zo door politiek, maar de maat is bijna vol voor het volk.
Lieve Tammy, als je "het volk" laat beslissen dan krijg je lynchpartijen en algemene chaos. Ik dacht dat jij zo tegen chaos was?
Natuurlijk vind ik chaos verschrikkelijk.
Maar ik snap het helemaal.
Ik geef het volk daar niet de schuld van maar de regeringsleiders in Europa.
Daar ben ik woest op.
Dit was te voorzien dat de Europese bevolking langzaam gaat opstaan.
Want er zijn grenzen Gusteman.
Mijn eigen grens is altijd heel lang geweest, maar Merkel en de rest van dat incompetente zooitje in Brussel hebben die grens gehaald bij mij.


Het is genoeg geweest met dat politiek correcte gezwam.
Europa staat in brand.
En het is maar pas begonnen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Tammy » 04 aug 2016, 10:06

Ik zie net dat ik op dezelfde tijd heb gepost als Gast1. :grin:

Wederom prima geschreven Gast1. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gast1

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Gast1 » 04 aug 2016, 10:19

gusteman schreef:
Tammy schreef:Ben trots op de Italiaantjes.
En dat doe je met recht en reden, lieve Tammy.
Want de Italiaanse overheid stelt de regels van de Democratische Rechtsstaat boven het onbegrip van Erdogan.

Net zoals de Duitse overheid de regels van de Democratische Rechtsstaat boven het onbegrip van het volk stelt wanneer het gaat over iemand die de schutter in München heeft beledigd.
[doh] [doh] [doh]

Stel als die 'schutter' mijn drie kinderen en mijn vrouw neergeknald heeft, zou ik hem dan niet mogen 'beledigen'?
Ik zou de rechter 'beledigen' als zijn uitspraak ridicuul zou zijn.
Open your eyes Guus ...
Wanneer schuld onomstotelijk vast staat, dan ben ik zelfs voor middeleeuwse straffen.
Dat zal (potentiële) criminelen zéker afschrikken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door univers » 04 aug 2016, 10:23

Als ik een inbreker betrapt, heeft hij toch een brede scheiding in zijn haar.

Afbeelding

In Nederland is het zo, de criminelen dekken de criminelen.
En de burger die zijn eigendom beschermt is de dupe.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Vitharr » 04 aug 2016, 11:13

Het lijkt me wel verstandig om de feiten op een rij te zetten voor je een oordeel uitschrijft hoor. Die man is niet opgepakt door de politie omdat hij de dader uit stond te schelden. De man is aangeklaagd door iemand die bij de schietpartij aanwezig was. (waarschijnlijk omdat deze dacht dat het gescheld van de man een rol speelde in de schietpartij) Justitie moet zo'n aanklacht op een reguliere manier onderzoeken en dat gaan ze doen. Zelf zegt justitie dat het een vrij simpele zaak zal worden. Daaruit kun je afleiden dat justitie zelf weinig waarde hecht aan de daad. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Gast1 » 04 aug 2016, 11:23

Zo zie je maar weer ... :-|

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Tammy » 04 aug 2016, 11:25

Ok dat zou kunnen Vitharr.
Maar ik denk dat Gusteman hetzelfde zou zeggen als dat er niet mee te maken had.
Maar dat weet ik niet zeker, dus laat ik Gusteman zelf het woord doen als hij wilt. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door gusteman » 04 aug 2016, 12:09

Tammy schreef:Maar ik denk dat Gusteman hetzelfde zou zeggen als dat er niet mee te maken had.
Inderdaad, lieve Tammy, ook indien dat "schelden" volledig buiten de schietpartij zou vallen dan nog ben ik van mening dat iedereen zich dient te gedragen volgens de regels die de maatschappij in gebruik heeft.
Zo gaat dat nu eenmaal in een rechtsstaat.
Je kan natuurlijk stellen dat de rechtsstaat niet goed werkt.
Daarvoor bestaan oplossingen, die ingebouwd zijn in die rechtsstaat.
Fout gedrag goedkeuren op basis van het feit dat het ingaat tegen ander fout gedrag is geen oplossing; dat zorgt alleen maar voor een escalatie van fout gedrag.

gusteman

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door gusteman » 04 aug 2016, 12:17

univers schreef:Als ik een inbreker betrapt, heeft hij toch een brede scheiding in zijn haar.

Afbeelding

In Nederland is het zo, de criminelen dekken de criminelen.
En de burger die zijn eigendom beschermt is de dupe.
Mijn reactie hier is louter een reactie op de post van univers en mag dan ook niet beschouwd orden als algemeen.

Ik ga af op de woorden "... een brede scheiding in zijn haar ..." en het plaatje van een bijl, gevolgd door "... de burger die zijn eigendom beschermt is de dupe."

In de rechtsstaat zijn een aantal wetten die voorzien dat er sprake kan zijn van "wettige zelfverdediging".

In zo'n geval moet de verdediging altijd in verhouding staan tot de aanval; een aanval met blote vuisten mag dus nooit gecounterd worden met gebruik van enig wapen, al was het een stok.

Bij een aanval op "eigendom", zowel vastgoed als roerend goed, kan nooit sprake zijn van wettige zelfverdediging en mogen dus ook nooit letsels worden toegebracht aan de aanvaller.

De "scheiding in het haar" waar univers naar verwijst is een ontoelaatbare reactie en zou dan ook leiden tot een inbeschuldigingstelling.

En dat is maar goed ook, anders vloeide het bloed elke dag op de straten.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door univers » 04 aug 2016, 12:38

In zo'n geval moet de verdediging altijd in verhouding staan tot de aanval; een aanval met blote vuisten mag dus nooit gecounterd worden met gebruik van enig wapen, al was het een stok
Een collega van mij, heeft een inbreker op heterdaad betrapt in zijn huis.
Hij heeft met zijn blote handen de inbreker het ziekenhuis in geslagen.
Hij werd veroordeeld, en de inbreker kon naar zijn volgende klus gaan.
Ik krijg eerder het idee dat de rechtstaat provisie krijg van de inbrekers gilde.
Want die worden door de wet beschermd.
Enkel Ruud Lubbers wordt beschermd, als hij een inbreker betrapt.
De gewone man is het slachtoffer is de dupe van de zogenaamde rechtstaat, en geniet geen enkele bescherming.
En dat is maar goed ook, anders vloeide het bloed elke dag op de straten.
Dat vloeit er toch wel elke dag, de kranten staan er vol van de executies die elke dag plaatsvinden.
Als men van mijn spulletjes afblijft, hoeft er geen bloed te vloeien.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Vitharr » 04 aug 2016, 12:55

Tammy schreef:Ok dat zou kunnen Vitharr.
Maar ik denk dat Gusteman hetzelfde zou zeggen als dat er niet mee te maken had.
Maar dat weet ik niet zeker, dus laat ik Gusteman zelf het woord doen als hij wilt. :wink:
Ik ben de laatste die hem tegen zou houden Tam. :wink:

Mijn reactie was meer tegen de media gericht. Ontevredenheid over justitie is hier nog niet aan de orde maar wel mogen vragen gesteld worden over het motief van de aanklager en daar horen we helemaal niets van?

Nog even terzijde, in een eerdere post haalde ik het terloops aan, maar deze schutter was een schoolvoorbeeld van een allochtoon die het Nazigedachtegoed omarmt. Deze groep is ook al decennialang een flink probleem maar je hoort er weinig tot niets van. 20 jaar geleden kerfden Marrokanen in Frankrijk al hakenkruizen in Joden en dat is eerder erger dan beter geworden. De vluchtelingenstroom die deze kant op komt is het hoofdonderwerp, maar de Joodse vluchtelingenstroom die Europa momenteel ontvlucht lijkt de massa te ontgaan. Deze schutter was trots dat hij zijn geboortedag deelde met Hitler en had Breivik als voorbeeld.....
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door gusteman » 04 aug 2016, 13:01

Gast1 schreef:Stel als die 'schutter' mijn drie kinderen en mijn vrouw neergeknald heeft, zou ik hem dan niet mogen 'beledigen'?
Indien dit in een opwelling van het moment zou gebeuren dan zou waarschijnlijk niemand jou dit kwalijk nemen, beste Gast1, en je zou er ook niet op aangesproken worden, laat staan dat het een gerechtelijke vervolging zou veroorzaken.
De vraag met betrekking tot het incident waarover mijn reactie ging is natuurlijk of de persoon die beledigde ook inderdaad zijn kinderen en vrouw heeft verloren door het schietincident. Voor zover mij bekend is dat niet het geval dus is er niet een aanwijsbaar verband tussen de belediging waar ik het in mijn reactie over had en het voorbeeld dat jij aanhaalt.
Gast1 schreef:Open your eyes Guus ...
Wanneer schuld onomstotelijk vast staat, dan ben ik zelfs voor middeleeuwse straffen.
Dat zal (potentiële) criminelen zéker afschrikken.
Dacht je dat ik mijn ogen gesloten houd voor de werkelijkheid, beste Pierre? Denk je dat echt?

De werkelijkheid is, en dat schrijf ik al jaren op fora, in kranten en tijdschriften allerhande, dat de overheid de pedalen kwijt is.
Dat de overheid er een zooitje van heeft gemaakt en het bestuur en de leiding van de natie totaal niet meer in de hand heeft.
En ik schrijf ook al jaren dat de burger de laatste vijftig jaar heeft nagelaten de overheid hiervoor ter verantwoording te roepen en/of af te straffen.

Maar nu, nu we zoetjesaan op het punt komen waar mensen beginnen te schreeuwen "nu is het genoeg geweest", nu is schijnbaar alleen de overheid verantwoordelijk.
Jammer genoeg is dat niet zo: de burger is mee verantwoordelijk ..... maar de burger weigert dit onder ogen te zien.

De werkelijkheid is ook dat we door deze evolutie in de West-Europese democratieën een enorme ruk naar rechts zien ontstaan en een trend om "harder" op te treden.

Heb ik geen problemen mee ..... op voorwaarde dat er wordt "hard" opgetreden tegen ALLES wat niet is zoals het hoort te zijn.

En dat geldt dan ook voor mensen die menen het recht in eigen handen te mogen nemen.


En dan is er ook de video welke je hebt geplaatst, over die vader die een stoel naar de rechter heeft gegooid.
Ik begrijp die man, en zou het waarschijnlijk ook doen of misschien zelfs erger.
Maar dat praat niet goed wat er is gebeurd, en toch heeft de rechter hiertegen geen actie ondernomen ..... omdat ook zij die reactie heel goed begrijpt.

Een rechter is echter aan handen en voeten gebonden en moet de wet toepassen zoals dit in de wet voorgeschreven staat.

In Turkije heeft Erdogan een groot aantal rechters buiten spel gezet, rechters die de rechtsregels correct toepassen, omdat hij wist dat die hem zouden dwars zitten bij het behalen van zijn doelstellingen.

Welke geniet jouw voorkeur: een rechter die de wet toepast, ongeacht de overtreding, of een rechter die zich laat beïnvloeden door diegene die de meeste macht heeft of die het hardst kan roepen?

In de video hoor je een dame die spreekt uit naam van een groepering voor verkeersslachtoffers. Op zeker ogenblik komt ter sprake dat de aanrijder had gereden aan een snelheid tussen 76km/u en 124km/u.
De rechtbank heeft, omdat zij dit wettelijk verplicht is, rekening gehouden met de 76km/u.
De dame vroeg zich af waarom de rechter niet gemikt had op de hoogste snelheid?
Eenvoudigweg omdat over de snelheid geen zekerheid bestaat en de rechter niet willekeurig mag beslissen: wanneer er twijfel bestaat is de rechter verplicht om het voordeel van de twijfel toe te passen, in het voordeel van de beklaagde.
De reactie van de dame vind ik heel vreemd voor iemand die beweert psycholoog te zijn; dat mens zou moeten beter weten.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door Vitharr » 04 aug 2016, 13:03

gusteman schreef:
univers schreef:Als ik een inbreker betrapt, heeft hij toch een brede scheiding in zijn haar.

Afbeelding

In Nederland is het zo, de criminelen dekken de criminelen.
En de burger die zijn eigendom beschermt is de dupe.
Mijn reactie hier is louter een reactie op de post van univers en mag dan ook niet beschouwd orden als algemeen.

Ik ga af op de woorden "... een brede scheiding in zijn haar ..." en het plaatje van een bijl, gevolgd door "... de burger die zijn eigendom beschermt is de dupe."

In de rechtsstaat zijn een aantal wetten die voorzien dat er sprake kan zijn van "wettige zelfverdediging".

In zo'n geval moet de verdediging altijd in verhouding staan tot de aanval; een aanval met blote vuisten mag dus nooit gecounterd worden met gebruik van enig wapen, al was het een stok.

Bij een aanval op "eigendom", zowel vastgoed als roerend goed, kan nooit sprake zijn van wettige zelfverdediging en mogen dus ook nooit letsels worden toegebracht aan de aanvaller.

De "scheiding in het haar" waar univers naar verwijst is een ontoelaatbare reactie en zou dan ook leiden tot een inbeschuldigingstelling.

En dat is maar goed ook, anders vloeide het bloed elke dag op de straten.
Dat dacht ik allemaal eerst ook gusteman, maar recent moest ik die wetten uit mijn hoofd leren en bleek het iets anders te liggen.

Wat je bijvoorbeeld wel eens hoort is dat iemand beneden een inbreker hoort, die met lawaai probeert af te schrikken waarna de inbreker de slaapkamer binnengestormd komt. In zo'n geval kan sprake zijn van een noodweerexces. Een bijl hoort niet op je slaapkamer en valt daarbuiten, maar het principe van evenredig geweld vervalt wel. Je kunt bijvoorbeeld iemand doodslaan met een stoel of iemand uit het raam gooien en daar mee wegkomen.

Cruciaal punt blijft echter dat je aangevallen moet worden en dus niet zelf een inbreker in zijn nek mag springen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Buurman scheldt schutter in München uit en krijgt boete

Bericht door univers » 04 aug 2016, 13:15

Cruciaal punt blijft echter dat je aangevallen moet worden en dus niet zelf een inbreker in zijn nek mag springen.
En wie bewijst dat?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie