Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door taigitu » 13 aug 2016, 09:23

Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

De politie in Vlaardingen zet het megapopulaire telefoonspelletje Pokémon in om inbrekers en fietsendieven het leven zuur te maken.

Op plekken waar veel mensen zijn, gaat men echt niet inbreken
Kor de Jong

Ondanks dat de regen met bakken uit de hemel komt, struinen de 14-jarige Daan, zijn maatje Kaj (13) en nog een handjevol tieners over de Westhavenplaats in het centrum van het Zuid-Hollandse Vlaardingen. Ze turen naar het schermpje op hun telefoon, op zoek naar Pokémon-figuurtjes. Zonder dat ze het weten, fungeren ze als afschrikmiddel voor fietsendieven en inbrekers.

Wijkagent Kor de Jong (54) kijkt genoegzaam toe.
Hij heeft de Pokémon-jagers hier met een technisch foefje naartoe gelokt. Met één druk op de knop zorgt hij ervoor dat Pokémon-jagers binnen de kortste keren naar een door hem uitgekozen moment en plek in Vlaardingen komen. En dat, betoogt De Jong met een grijns op zijn gezicht, is een bijzonder probaat middel in de strijd tegen inbrekers en fietsendieven. ,,Want op plekken waar veel mensen zijn, gaat men echt niet inbreken''.

IJsje
Echt bewust van hun bijdrage aan de maatschappij zijn Daan en Kaj (13) niet. Het interesseert ze eigenlijk ook niet zo veel. Immers, ze vangen zonder enige moeite Pokémon-beestjes bij de vleet. ,,Je hoeft niet verder te zoeken als je bij zo'n punt aankomt. Al zitten er nu nog niet erg veel'', zegt een zichtbaar geoefende Daan, die in zijn linkerhand een ijsje vasthoudt en met zijn rechterduim tussen neus en lippen door een Pokémon vangt.

De Jong - in Pokémonkringen beter bekend als Wijkagent007 - krijgt veel lof toegezwaaid door collega's, die hem prijzen om deze 'vondst'. De techniek die wijkagent De Jong toepast heet 'luren'. Dat betekent dat hij 100 euro betaalt aan het bedrijf Niantic uit Japan, de maker van Pokémon Go. In ruil daarvoor kan hij 180 keer voor een half uur durende Pokémon-invasie zorgen op een door hem gewenste locatie. Veel collega's hebben hem al geprezen om zijn idee, waarvoor hij nu ook officieel het politiebudget mag aanspreken.

Het probeersel van de wijkagent mag wat hem betreft nog professioneler. Het liefst zou De Jong zien dat de Japanners speciaal voor de politie flexibele 'hotspots' maken, die agenten zelf kunnen verplaatsen wanneer ze maar willen. ,,Ik heb ze al een e-mailtje gestuurd. Voorwaarde is wel dat er meer districten enthousiast raken, want met honderd euro gaan we dat niet redden, vrees ik. Het is een gigantisch bedrijf, en gek genoeg hebben ze geen telefoonnummer. Ik hoop wat van ze te horen.''

Waardering
Ondernemers kunnen de pilot van de politie wel waarderen. ,,Hoe meer mensen, hoe minder gedonder'', stelt Rory Dickhoff, bestuurslid van de Vlaardingse tak van de Koninklijke Horeca Nederland. Zelf runt hij café BRLN aan de Westhavenplaats, een populaire Pokémon-omgeving. ,,We spelen het zelf ook allemaal. En naast dat het veiliger wordt, stijgen onze inkomsten. Met mooi weer komt er weleens een verdwaalde Pokémon-trainer op het terras zitten. Prima toch?''

http://www.ad.nl/rotterdam/politie-jaag ... ~a2e1f413/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door Gast1 » 13 aug 2016, 10:01

Creatieve aanpak. ;P!

gusteman

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door gusteman » 13 aug 2016, 14:45

En dat werkt net zolang totdat dieven en inbrekers dit door hebben (wat door dat artikel dus gebeurd is :mrgreen: ). Die lui zijn niet achterlijk hoor.
Wanneer zo'n georganiseerde dievenbende pakweg het dubbele betaalt aan dat Japanse bedrijf dan hebben ze dubbel zo veel mogelijkheden om de Pokémon jagers naar een andere "hotspot" te sturen.
En zoals in het artikel te lezen staat: het interesseert die "jagers" geen knijt waarom die hotspots er komen, zolang ze maar meer Pokémons kunnen vangen.
Het truukje van de wijkagent is een kort leven beschoren. :roll:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door Tammy » 14 aug 2016, 09:03

Maar het is wel een heel leuk truukje. ;P!
Is die Pokemon waanzin toch nog ergens goed voor.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door taigitu » 14 aug 2016, 09:44

Tammy schreef:Maar het is wel een heel leuk truukje. ;P!
Is die Pokemon waanzin toch nog ergens goed voor.
Het positieve aan dit spelletje vind ik dat kinderen en volwassenen naar buiten gaan
en lopen. Anders zitten ze binnen en bewegen voor geen meter.
Dus of ze nu wel of niet inbrekers en fietsendieven ed. niet tegenhouden, dat maakt niet uit.
Het enige minpuntje vind ik dat je door de deelnemers van de stoep wordt gelopen want
ze zien je niet.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door gusteman » 14 aug 2016, 10:56

Tammy schreef:Is die Pokemon waanzin toch nog ergens goed voor.
Inderdaad, lieve Tammy, het helpt inbrekers om de politie op een dwaalspoor te brengen. [jaja]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door Tammy » 14 aug 2016, 14:23

Zo kan je het inderdaad ook bekijken Gusteman. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door goudroes » 15 aug 2016, 14:38

Mag ik een zeurpiet zijn? Dat met die inbrekers, ik denk niet dat de zombie's die zullen zien. Hoogstens de politie als die toegang heeft of krijgt tot de camera's van de telefoons.

En waarom is dit spel, wat zo populair is, gratis? Alles wat gratis wordt aangeboden, betaal je meestal zelf. Dus wat is hier de adder onder het gras van?
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door taigitu » 15 aug 2016, 14:46

goudroes schreef:Mag ik een zeurpiet zijn? Dat met die inbrekers, ik denk niet dat de zombie's die zullen zien. Hoogstens de politie als die toegang heeft of krijgt tot de camera's van de telefoons.
Het is niet de opzet dat de 'zombie's' de inbrekers zullen zien en het melden.
Het gaat erom dat er een drukte ontstaat in een bepaalde wijk waar vaak inbraak is en andere ongeregeldheden. Doordat alle Pokémonspelers op een melding afgaan door een Pokemonnetje(s) in die woonwijk te plaatsen ontstaat er een drukte die de inbrekers niet kunnen hebben om rustig te 'werken'. En dat is het hele idee van die politieman.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door goudroes » 17 aug 2016, 10:50

Tja, de tijd zal het leren. De bedoeling was goed van de politieman, heel creatief zoals Piere ook al zei. Ik wist niet dat je pokemons kon kopen trouwens.

Je merkt het al, ik doe niet mee met deze hype :wink:
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Politie jaagt met Pokémon op inbrekers

Bericht door taigitu » 17 aug 2016, 10:54

goudroes schreef: Je merkt het al, ik doe niet mee met deze hype :wink:
Ik doe er ook niet aan mee. Ik vermaak me op straat ook heel goed zonder mobiel of spel.

Ik ben zo net bij AH geweest en die speelt er leuk op in.
Bij de ingang staat op een bordje of je kunt ontdekken of er een Pokémon in de winkel is......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie