Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 10:10

’Bespreek de coup’ .

Zaandam - De overheid bereidt zich voor op spanningen in de klas tussen de bijna 110.000 Turkse leerlingen in ons land na de zomervakantie. De couppoging in Turkije en de nasleep ervan kunnen leiden tot conflicten. Vier kinderen van de islamitische school De Roos in Zaanstad zijn inmiddels van school gehaald omdat het bestuur aanhanger zou zijn van de Gülenbeweging.

Het loket School en Veiligheid is daarom gisteren - een week eerder dan gepland - opengegaan om scholen met dergelijke problemen te helpen. Ook roept het alle scholen in ons land op de mislukte coup in Turkije meteen aan de orde te stellen bij de start van het nieuwe schooljaar volgende week.

Onderwijswethouder Dick Emmer van Zaanstad vindt die oproep een goed idee, aangezien de Stichting Islamitisch Onderwijs Zaanstad op sociale media ervan wordt beticht dat De Roos een ’Gülenschool’ is. „De stichting ontkent dat en ik heb ook de indruk dat ze een brede islamitische school zijn. Maar vervelend is het wel. Ik wil niet dat de politieke spanning in Turkije de Nederlandse klassen inkomt. Kinderen moeten zich veilig voelen in de klas.”

'Stampij om niets'

Volgens directeur Klaas Hiemstra van School en Veiligheid kan nog niet worden ingeschat of leerlingen elkaar zullen aankijken op het aanhangen van Gülen of Erdogan. „Misschien maken we stampij om niets. Maar aangezien er bijna elke dag nog steeds iets gebeurt in Turkije nadat de coup is mislukt, denken we dat het zeer wel mogelijk is dat leerlingen -van wie veel die daar nu nog zijn- ermee bezig zijn. Door het onderwerp in de klas te bespreken, kunnen leerlingen aangeven waar ze staan en wat de gebeurtenissen met ze doen. Als blijkt dat het helemaal niet speelt, kan er gewoon worden overgegaan tot de orde van de dag.”

Schooldirecteuren reageren verschillend. Zo is Bert Meijer van de Amsterdamse Flevoparkschool helemaal niet van plan de Turkije-kwestie aan de orde te stellen. „Ik heb inderdaad vernomen dat er weer een overheidsinformatiestroom komt. Ik laat me daar niet door leiden. Wij hebben heel wat Turkse kinderen op school. Ik ben van plan daar geen aandacht aan te besteden. Ik neem ook geen standpunt in. Hoe meer je er de aandacht op vestigt, hoe meer het ook ons probleem wordt.”

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 10:17

Ik ben het met Bert Meijer eens.
Geen aandacht aan besteden.
De rotzooi in Turkije moet je niet hier naar toe halen.
Na de vakantie gewoon naar school gaan en gaan leren voor je vakken daar.
Hooguit als het vak maatschappijleer nog bestaat er iets over zeggen als een leerling daarom vraagt.
Maar om al meteen aan het begin van het jaar deze kwestie meteen te bespreken vind ik onzin.

De meeste kinderen zijn hier geboren.
Je bent in Nederland.
Wil je de politiek in het land van je ouders bespreken dan doe je dat maar thuis.
En laat je medeleerlingen of die nu voor Erdogan of Gulen zijn met rust.
Je woont hier in Nederland, we gaan hier geen heksenjachten beginnen op scholen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door taigitu » 16 aug 2016, 10:34

Gisteren in Nieuwsuur werd hier over gesproken en wordt al wel degelijk vervelend
gedaan tegen leerlingen waarvan ze denken dat de ouders gelinkt (kunnen) worden aan de
Gülen-beweging. Er worden nare berichtjes verzonden ed. Maar het is natuurlijk makkelijker
om te ontkennen als school want het betekent meer werk en ook controle door bv. het Adviesloket. En dat is niet fijn.
Het is natuurlijk niet zo vreemd als je ouders (aanhangers Erdogan) thuis gesprekken
hebben over de coupe en de Gülen beweging op een negatieve (agressieve?) manier.
Kinderen leren wat ze leven en nemen hierin de mening van de ouder over.
En dat kan zich manifesteren in het gedrag naar een medeleerling wiens ouders tot het
andere kamp zou behoren. Wat dus al wezenlijk gebeurt.........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 10:42

Het zal ook zeker gebeuren Taigitu zoals jij het beschrijft.
En dat is al erg zat.
Maar de politiek in Turkije hoort niet hier op scholen thuis, dat bedoel ik.

Als leraren merken dat er wel een heksenjacht word geopend dan dient men zich heel hard op te stellen.
Gesprek met de ouders en kind, gaat men door dan verwijderen van school.
Elk kind in Nederland dient zich veilig te voelen op scholen.
De zuiveringen en het verklikken van andersdenkenden horen in Turkije thuis wat al erg zat is en niet hier.

Daar ben ik keihard in Taigitu.
De ellende daar hoeft niet hier uitgevochten te worden.
En al helemaal niet op onze scholen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door gusteman » 16 aug 2016, 11:19

Ik denk dat de problematiek hier heel erg zwart-wit wordt gesteld, en in de dagdagelijkse werkelijkheid is niets zwart-wit; intermenselijke contacten gebeuren altijd in die grote grijze zone waar er net zo veel meningen en standpunten bestaan als dat er deelnemers zijn aan het debat.

Er zal altijd wel voor elk standpunt een positief als een negatief argument aan te voeren zijn, waardoor de discussie ofwel op open basis kan gebeuren (rekening houdend met alle pro's en contra's) ofwel zal leiden tot :knots:

In het belang van de kinderen en hun kansen op een leefbare toekomst dient het laatste absoluut vermeden te worden waaruit volgt dat de dialoog dient opgestart te worden.

Voor diegenen die zich moeilijk een beeld kunnen vormen van waar zo'n schoolconflict kan toe leiden: er bestaat een precedent waarover uitgebreide documentatie terug te vinden is, namelijk de Schoolstrijd in België.

Alhoewel die schoolstrijd in principe "opgelost" werd in 1958 herinner ik mij als kind van zes jaar oud (in 1960 dus) dat de schoolgaande jeugd op straat de "meningsverschillen" uitvocht.
En dan heb ik het niet over wat geduw en getrek, neen, regelrechte vechtpartijen tot bloedens toe, waar zelfs stokken aan te pas kwamen en er soms ook met stenen naar elkaar werd gegooid.

Kinderen volgen altijd de argumenten die volwassenen aanhalen met dit verschil dat kinderen (nog) niet in staat zijn tot relativeren, tot het in het juiste perspectief plaatsen van een argument (alhoewel ook veel volwassenen hiertoe niet in staat blijken te zijn maar dat is dan weer voer voor een andere discussie) ..... waardoor zij automatisch vervallen in :knots:

En zoals ik reeds schreef: dat moet absoluut vermeden worden.
Ik steun dus voluit het initiatief om dit probleem aan te kaarten binnen het lessenpakket, voor het te laat is en de eerste bebloede koppen zich aanbieden op de Spoedopname diensten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 11:52

Gusteman schreef:
Ik steun dus voluit het initiatief om dit probleem aan te kaarten binnen het lessenpakket, voor het te laat is en de eerste bebloede koppen zich aanbieden op de Spoedopname diensten.
Ik weet niet Gusteman of jij de beelden hebt gezien na de coup in Nederland.
Van Turken die voor Erdogan zijn.
De agressie maar ook passie voor Turkije en Erdogan in alle leeftijden.
Ook veel jongeren.
Begrijp me niet verkeerd, het interesseert mij niet of iemand voor of tegen Erdogan is.
Moet iedereen zelf weten.
Wat mij wel interesseert is als de Turkse politiek ook in Nederland word uitgevochten.
Dat is namelijk al aan de gang.
Dat is al erg zat, laat staan dat het op scholen ook gaat gebeuren.
Ik denk dat aan de gevoelens en ideeen geen leraar op kan op scholen.
Wat ze ook proberen uit te leggen.
Ik heb intervieuws gezien van Turkse jongeren, hier geboren die Erdogan hun leider noemen.
Die luisteren echt niet naar een leraar op school.

Maar misschien heb ik het fout.
Time will tell.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door gusteman » 16 aug 2016, 12:33

Tammy schreef:Wat mij wel interesseert is als de Turkse politiek ook in Nederland word uitgevochten.
En dat is een gegronde bekommernis, lieve Tammy.

Jammer genoeg is dat een zaak voor de overheid want dit probleem is inherent aan (waar hebben we dat nog gelezen? :mrgreen: ) het fenomeen van de dubbele nationaliteit.
Een wangedrocht wat ooit zorgde voor een zekere stabiliteit is nu uitgegroeid tot een basis voor instabiliteit ..... of hoe een dubbeltje rollen kan. [jaja]

Zolang die dubbele nationaliteit bestaat kan je het geen enkele Turk kwalijk nemen dat zij/hij de Turkse nationale spanningen mee brengt naar Nederland.

Werk aan de winkel dus voor de dames en heren op het Binnenhof.
Maar die zullen wel weer de kat uit de boom kijken (een aloude traditie zet je toch door? :roll: ) tot de eerste slachtoffers zullen gevallen zijn.

Doet me altijd denken aan wat wij hier "Het Elfde Gebod" noemen: Gij zult niets veranderen!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door univers » 16 aug 2016, 12:52

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 16 aug 2016, 13:08

Ik denk dat je een inschattingsfout hier maakt Gusteman wat betreft dubbele paspoorten. :wink:
De passie voor hun vaderland bestaat niet uit het feit dat ze naast hun Nederlandse paspoort ook een Turks paspoort hebben.
De passie zit in hun hart.
Zij zien Turkije als hun land alsook de leider daar.
Turkije komt op de eerste plaats en alles wat daar bij hoort.
Ook al zijn ze hier geboren.

Het inleveren of kiezen voor 1 paspoort als die wet er ooit zou komen zal dit denk ik aan het licht brengen.
Maar hoe dan ook, hun passie heeft niks met een papieren boekje te maken.
Het zit in ze.
Ik heb ook passie voor bella Italia.
Voel ik diep van binnen, maar ik ben ook Nederlandse.
En ik woon hier, en ik ga de politiek van Italia niet hierheen halen als daar een coup zou plaatsvinden.
En als ik door de leider in mijn vaderland word opgeroepen om met mijn Italiaanse vlag de straat op te gaan midden in de nacht, denk ik: bekijk het maar en snurk rustig verder. :mrgreen:

De scholen in Nederland weten volgens mij niet de hartstocht en diepe verbondenheid die mensen kunnen voelen voor het vaderland.
Het probleem alleen is dat bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland compleet doorslaan.
Want we hebben heel veel nationaliteiten hier.
Maar op de 1 of anderen manier lukt de integratie niet bij sommige.
Je moet het namelijk wel willen.
Als je na 40 jaar nog niet fatsoénlijk Nederlands praat heb je geen echte betrokkenheid bij het land waar je woont.

Liefde voor je vaderland is een mooi iets.
Maar vergeet niet in welk land je woont.
Bevalt dat land je niet, pak dan je koffers naar je vaderland.
Ga hier niet lopen rellen en bedreigen over iets wat in je vaderland gebeurt.
Ga daar dan heen met je vlag en steun voor je leider.
Dit is Nederland en geen Turkije.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door gusteman » 16 aug 2016, 20:13

Tammy schreef:Turkije komt op de eerste plaats en alles wat daar bij hoort.
Ook al zijn ze hier geboren.
Inderdaad, lieve Tammy, en zolang hen wordt toegestaan om een dubbele nationaliteit te hebben kan je hen niet beletten om onder elkaar ruzie te maken over wat in hun andere "vaderland" aan de hand is.

Eens die dubbele nationaliteit er niet meer zou zijn, dan kon je hen er op aanspreken en hen laten kiezen: ofwel blijven als Nederlander en de Turkse problemen over laten aan de Turken ginderachter ofwel volledig opgaan in de Turkse problematiek ..... maar dat dan wel in Turkije, dus -----> opkrassen.

Zoals ik reeds schreef: werk aan de winkel voor het volkje in het pluche. :mrgreen:

Maar zolang dit niet in orde is gebracht is het aan te raden om op de scholen werk te maken van het besef dat Nederland niet Turkije is.

En, eerlijk gezegd, lieve Tammy, jongelui van school sturen omdat ze zich niet willen voegen heeft een averechts effect: dan duw je ze zowat in de marginaliteit (bij moslims wordt dan dan al snel extremisme), en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Susan » 16 aug 2016, 21:38

Juist leerkrachten op scholen kunnen (náást de ouders natuurlijk) bijdragen om aan kinderen te leren waar de verschillen liggen in opvattingen van voor of tegen het beleid van Erdogan te zijn. Uiteraard dienen ze hierin geen partij te kiezen of hun eigen voorkeur en mening op te dringen, maar zo neutraal mogelijk dit met leerlingen te bespreken.
Dit kan ook een positieve bijdrage zijn om goed in de samenleving te intergreren van het land waar zij nu met hun ouders wonen.

De leerkrachten kunnen beter zelf nu al meteen beginnen dit in een open gesprek aan te kaarten, dan te wachten tot dat 'de bom' barst in alle narigheid, omdat het misschien al lang in deze afgelopen weken onderhuids broeiend en wel aanwezig is. Elk kind of ze nu uit Turkije zijn gekomen of niet, wordt direct of indirect juist thuis er mee geconfronteerd,(naast familie en vrienden die over de vloer komen) vangen van alles op, ook in de omgeving waar ze spelen en sporten etc.

En het gaat om heel veel kinderen/jongeren die met deze gegevens geconfronteerd worden, daarom kunnen scholen beter nu meteen aangeven
dat ze er voor open staan om hier over te praten met de klassen die ze vele
uren per week onder hun hoede hebben.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 17 aug 2016, 06:20

Gusteman schreef:
Maar zolang dit niet in orde is gebracht is het aan te raden om op de scholen werk te maken van het besef dat Nederland niet Turkije is.

En, eerlijk gezegd, lieve Tammy, jongelui van school sturen omdat ze zich niet willen voegen heeft een averechts effect: dan duw je ze zowat in de marginaliteit (bij moslims wordt dan dan al snel extremisme), en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Met je eerste zin ben ik het eens Gusteman maar dan wel op een andere manier.
Namelijk niet oeverloos erover praten maar meteen aan het begin van het schooljaar heel duidelijk maken dat er geen plaats is voor de politiek uit Turkije op school.
Je bent op school in Nederland om vakken te leren.
Want er zijn meer kinderen op school dan Turkse kinderen.
Kinderen die niks te maken hebben met Turkije.

De politiek van Turkije hoort niet uitgevochten te worden op Nederlandse scholen.
Daar zijn onze scholen niet voor.
Hooguit kan de situatie worden besproken bij het vak maatschappijleer of iets dergelijks.
Maar als de eerste les bijvoorbeeld biologie is, dan moet het ook gewoon een les in dat vak zijn.
Toen de wereld erachter kwam hoe corrupt Berlusconi was werd die ellende ook niet hier meteen aan het begin van het schooljaar besproken omdat er ook Italiaantjes in de klas zaten om maar een simpel voorbeeld te noemen.

Jouw laatste zin is interessant over dat extremisme.
Het feit dat dat al word genoemd geeft het extreme korte lontje aan aangaande hun vaderland.
In tegenstelling tot anderen groepen.
Dat is en mag nooit een reden zijn om geen harde maatregelen te nemen als er kinderen op school komen die anderen gaan bedreigen enz.
Er moet meteen duidelijkheid komen dat rellen en bedreigingen niet worden toegestaan op straffe van verwijderen van de school.

De halfzachte benadering moet afgelopen zijn.
Want het word er alleen maar erger van in plaats van beter.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 17 aug 2016, 06:34

Susan schreef:
En het gaat om heel veel kinderen/jongeren die met deze gegevens geconfronteerd worden, daarom kunnen scholen beter nu meteen aangeven
dat ze er voor open staan om hier over te praten met de klassen die ze vele
uren per week onder hun hoede hebben.
Zoals ik al eerder schreef, de politiek van hun vaderland hoort niet op onze scholen thuis.
Ik heb al eerder geschreven over hun passie.
Ik schrijf dat niet zomaar, ik herken die passie want ik heb die ook gehad heel sterk toen ik een tiener was.
Alles was goed en mooi en perfect in bella Italia.
Alles wat fout ging was de schuld van Nederland.
Een niet prettige thuissituatie wakkerde dat nog meer aan.
Het idealiseren van het vaderland herken ik.
Pas toen ik volwassen werd zag ik het anders in.
Maar deze situatie van Turkije gaat veel verder.

En bij mij speelde er geen politiek .
Bij mij was er geen leider in het vaderland die opriep om de straat op te gaan duizenden kilometers verderop.
De passie die de Turken hebben gaat veel verder dan de Italianen.
Die passie gaat zover dat men zich tegen dezelfde mensen gaat keren uit hun vaderland als ze een anderen mening hebben .
Ik heb het nu over Erdogan en Gulen aanhangers.

Nederlandse leraren maken geen schijn van kans om door die passie en strijdlust heen te komen.
Daarom pleit ik voor hele duidelijke maatregelen aan het begin van het schooljaar.
Maar dat is tegenwoordig een vies woord in dit land.
Maar dat halfbakken gedoe van praten en praten helpt niet.

De derde generatie Susan , voor velen ligt hun hart in het vaderland van hun ouders.
Ik heb veel interviews gezien van de jongeren die dat gewoon recht voor zijn raap zeggen.
Gesprekken helpen daar echt niet bij.
Jij gelooft dat het wel helpt bij de integratie, ik niet.
Zeker niet als het al de derde generatie is in dit land.
Tot hoever moeten we blijven praten ?
De zevende of tiende generatie ?
Bij de eerste en zelfs tweede generatie zou ik het me nog kunnen voorstellen, maar nu niet meer.
De Turkse jongeren die dat zeggen zijn wel eerlijk.
Niet allemaal denken ze zo, maar een hoop wel.
En ze zeggen dat ook gewoon, die zullen nooit echt integreren .
Maar dat is mijn mening.

De meeste Nederlandse mensen kennen die diepgewortelde passie niet voor hun eigen land.
Dat komt door hun nuchterheid.
Wel bij sport evenementen enz maar niet in het dagelijkse leven.
Nederlanders zijn breed georiënteerd, kijk maar naar de tv zenders die we kijken.
Niet alleen maar de Nederlandse zenders, Turken die ik ken hebben altijd de Turkse zenders opstaan.
Maar niet allemaal natuurlijk.
Ik kom uit 2 culturen, ik herken het.
Turken net als zoveel zuidelijke landen leven met hun hart en gevoel.
Dat verschil met Nederland is gigantisch groot, daar helpen gesprekken niet aan mee.
Hele duidelijke afspraken maakt meer kans.

Nog een vrolijke voetnoot in dit serieuze topic:

Toen mijn boomlange man van bijna 2 meter in het keukentje zat van mijn nichtje in Napoli en spierwit werd en zachtjes fluisterde tegen mij : ik spring straks van het balkon , zag ik het verschil heel duidelijk.
Keukentje gevuld met nichtje, paar tantes en ooms, tv aan en de telefoon ging en heel luid sprekend en gebarend.
Het lijkt dan net alsof iedereen elkaar de hersens in gaat slaan.
Ik had mijn man nog gewaarschuwd dat ze zo praten en echt geen ruzie hadden, maar mijn man was totaloss daarna.
Is nuchtere Nederlander uit Brabant he ? [joker]


Zo, ik heb gesproken met passie en nuchterheid. :mrgreen:
Voordeel van 2 culturen.

I rest my case. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Susan » 17 aug 2016, 09:37

Even heel kort nu, weinig tijd om uitgebreider er op in te gaan:

Tammy, scholen zijn een afspiegeling van de maatschappij, een multiculturele samenleving, daar hóórt gewoon les geven in maatschapijleer bij op elke school!
Ook over wat rascisme inhoud van andersdenkenden, politiek of ander geloof,
en/of een etnische achtergrond hebben met hun eigen cultuur/geloof enz.
En het maakt niet uit over welke generatie het dan gaat, er hoort open over gesproken te kunnen worden.
En ook mensen die de Nederlandse nationaliteit hebben, hebben wel degelijk
een passie voor eigen land hoor, uiten het anders, en in het buitenland wonend
houden ze nét als sommige allochtonen hier ook doen! soms nog fanatieker aan
de (culturele) gewoonten vast dan hier in eigen land.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 17 aug 2016, 10:32

Maar ik heb het ook over het vak maatschappijleer gehad Susan.
Dat vak heb ik ook gehad en gaat over de maatschappij, dat had ik al geschreven.
Mij gaat het erom dat de focus nu heel gericht is op de politieke situatie in Turkije met jongeren die hier zijn geboren en waar men advies gaat geven aan leraren hoe hier mee om te gaan.
Dat vind ik gewoon vreemd dat dat nodig is.
Dat die speciale regeling er moet komen om escalatie te voorkomen.
Dat geeft al aan dat we in dit land een generatie hebben waar de tolerantie naar andersdenkenden , zelfs onderling ver te zoeken is.
En dat baart mij zorgen Susan.

En ik weet dat Nederlanders in het buitenland ook hun roots houden.
In Australië bijvoorbeeld is dat heel sterk.
Maar ik had het over de uiting ervan, wat ik noem de blinde vlek.
Alles in het vaderland is beter enz.
Ik zie de Nederlanders in het buitenland niet de straat oprennen als Rutten ze oproept en anderen medelanders bedreigen.
Want dat is wel een heel groot verschil vind je ook niet Susan ?
Maar wie weet heb ik het mis ?

Ik kan het niet beter uitleggen Susan zoals ik het eerder heb beschreven.
Jij en ik zien zaken anders soms.
En dat geeft ook niet.
Zoveel mensen, zoveel meningen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 17 aug 2016, 10:51

Toch nog even een kleine aanvulling Susan op mijn bericht naar jou.
Er worden hier Turken bedreigd door anderen Turken omdat ze anderen ideeën hebben .
Ruiten worden ingegooid en de meest walgelijke bedreigingen worden er geuit.
Om iets wat niks met Nederland te maken heeft maar met het thuisland Turkije.

Deze Turken hebben het recht om hier in veiligheid te leven.
Mij interesseerd het geen bal wie voor wie is.
Erdogan of Gulen.
Maar dit gevecht hoort niet op Nederlandse bodem te worden uitgevochten.
En al helemaal niet op de scholen.
Dan kan men gaan praten tot dat men een ons weegt, maar ik denk dat strengere maatregelen effectiever zijn.
Want het is verdorie al erg genoeg dat er straks Turkse scholieren met angst naar school moeten.
Te zot voor woorden.

Laten we hopen dat het niet escaleert en dat er geen gewonden of erger gaan vallen.
Want aan de geschoktheid die daarna vaak plaats vind hebben we niks aan.

Maar we zullen zien Susan hoe dit gaat uitpakken.

Laten we hopen op een vreedzaam schooljaar, zoals het hoort in dit land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Susan » 17 aug 2016, 21:21

Tammy schreef:Toch nog even een kleine aanvulling Susan op mijn bericht naar jou.
Er worden hier Turken bedreigd door anderen Turken omdat ze anderen ideeën hebben .
Ruiten worden ingegooid en de meest walgelijke bedreigingen worden er geuit.
Om iets wat niks met Nederland te maken heeft maar met het thuisland Turkije.

Deze Turken hebben het recht om hier in veiligheid te leven.
Mij interesseerd het geen bal wie voor wie is.
Erdogan of Gulen.
Maar dit gevecht hoort niet op Nederlandse bodem te worden uitgevochten.
En al helemaal niet op de scholen.
Dan kan men gaan praten tot dat men een ons weegt, maar ik denk dat strengere maatregelen effectiever zijn.
Want het is verdorie al erg genoeg dat er straks Turkse scholieren met angst naar school moeten.
Te zot voor woorden.
Ik begrijp jou wel Tammy, en tendele ben ik het ook met jou eens.
En natuurlijk moeten er sancties plaats vinden indien ook schoolieren (om het daar even bij te houden) zich hier aan schuldig maken, dat staat buiten kijf!
Maar om niet in herhalingen te vervallen, heb ik even iets opgezocht wat ongeveer overeen komt met mijn mening, waarom ik vind dat men moet blijven praten met alle jongeren op scholen, nu dus, niet wachten tot het escaleert.
Docent heeft sleutelrol bij voorkomen radicalisering jeugd
Jongeren in het Voortgezet Speciaal Onderwijs vatbaar voor radicaliserend gedrag

Docenten in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) bepalen in grote mate het leerklimaat in het klaslokaal. Een positief leerklimaat verkleint de kans dat kwetsbare jongeren radicaliseren. Dat blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum Jeugd van Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam. Deze resultaten sluiten aan bij het rapport ‘twee werelden, twee werkelijkheden, hoe ga je daar als docent mee om?’ die minister Bussemaker januari 2016 publiceerde. Europees onderzoek moet aantonen hoe radicalisering van jeugd kan worden voorkomen door een positief leerklimaat op middelbare scholen te creëren, breder dan alleen het VSO.

Op 14 locaties van twee grote Amsterdamse schoolgemeenschappen voor voortgezet speciaal onderwijs is door het Expertisecentrum Jeugd van Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam in maart 2015 onderzocht in hoeverre het klimaat in de klas samenhing met gevoelens van afwijzing door de maatschappij, crimineel gedrag en probleemgedrag als ongehoorzaamheid en agressiviteit.

Radicalisering

Momenteel is er veel bezorgdheid over radicalisering van jongeren en niet in de laatste plaats omdat radicale jongeren geweld in onze samenleving niet schuwen. Radicalisering is echter een breed begrip: jongeren kunnen extreme denkbeelden ontwikkelen richting geloof, maar ook richting misdaad, rechts-radicale of links-radicale denkbeelden. De oorzaken van radicalisering liggen vaak in een onderliggend gevoel bij jongeren van achterstelling, onheuse bejegening en boosheid.

Jongeren in het VSO zijn vaak argwanend naar instanties, zowel de politie als naar hulpverleners om hen heen, omdat zij denken dat ze ‘hen moeten hebben’ en ‘toch niet echt willen helpen’. Het gaat daarbij niet altijd om gebrek aan kansen, maar ook om het zichzelf uitsluiten van de maatschappij en het ontkennen van de rechtsstaat. Jongeren met een licht verstandelijke beperking hebben door sociaal-emotionele en intellectuele problemen een grotere kans om niet mee te kunnen in de huidige maatschappij, waardoor zij hun identiteit sterker ontlenen aan groepen waartoe zij willen behoren. Zij zullen in hogere mate (radicale) ideeën en (criminele) cognities van rolmodellen overnemen.

Positief leerklimaat

Op basis van de resultaten kan worden gesteld dat een responsieve en ondersteunende houding van de docent leidt tot een significante afname van de ervaren afwijzing van de maatschappij en criminele cognities. Het gevoel afgewezen te worden door de samenleving kan voor een gedeelte worden gecompenseerd door een responsieve opvoeding die het zelfvertrouwen van kinderen vergroot. Deze responsieve opvoeding geeft kinderen en risicojongeren het idee dat ze ‘gezien worden, erbij mogen horen en ertoe doen’. Een positieve relatie met de docent leidt tot minder gevoelens van afwijzing van de maatschappij en kan de jongeren daarbij een positiever toekomstperspectief bieden zonder radicalisering.

Europese subsidie

Het Expertisecentrum Jeugd van Hogeschool Leiden gaat samen met de Universiteit van Gent en de ESADA Business School (Barcelona) een Europese subsidie aanvragen voor het doen van gezamenlijk onderzoek naar het voorkomen van radicalisering van jeugd in het middelbaar beroepsonderwijs. De bedoeling is dat de onderwijsinstellingen door het uitwisselen van ‘good practices’ (Barcelona conflicthantering – Leiden leerklimaat) een totaalpakket kunnen presenteren waarmee (toekomstige) docenten/hulpverleners hun werk in de klas of op straat zo goed mogelijk kunnen uitoefenen.

https://www.hsleiden.nl/actueel/pers/pe ... jeugd.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door gusteman » 17 aug 2016, 23:33

@ Susan: :post:
Susan schreef:... waarom ik vind dat men moet blijven praten met alle jongeren op scholen, nu dus, niet wachten tot het escaleert.
Inderdaad, beste Susan, nu niet inspelen op een toestand waarbij conflicten te verwachten zijn zou getuigen van een compleet gebrek aan verantwoordelijkheid.
Om kordaat te kunnen optreden moet de overheid eerst nog bepaalde wetteksten aanpassen.
Maar de toestand is dermate gevoelig dat het misdadig zou zijn om nu nog te wachten tot de overheid doeltreffende maatregelen heeft weten te implementeren.
"Op het terrein" moet er inderdaad nu opgetreden worden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80641
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door Tammy » 18 aug 2016, 06:49

Ik begrijp jou ook Susan.
Mij gaat het er vooral om dat ik bang ben dat het vrij weinig zal uitmaken als het bij praten blijft.
En daar zijn wij heel goed in.
We blijven praten totdat we een ons wegen zonder harde acties.

De Turken die bedreigen zijn daar totaal niet van onder de indruk.
Zij geven er niks om hoe de regels hier zijn in Nederland.
Ze luisteren alleen naar wat Turkije ze opdraagt.
Dat gaat veel verder dan vele denken.
Hoe jong ze ook zijn Susan.

Men kan aan het begin van het schooljaar het er meteen over hebben, maar men moet dan ook meteen de keiharde sancties erbij vertellen.
En dat laatste zie ik voorlopig in dit land niet gebeuren.

Gusteman heeft het over kiezen tussen 2 paspoorten.
Ben ik mee eens, maar dan nog is hun passie voor het vaderland niet weg.
Ik denk dat weinige zich realiseren hoe ver die vaderlandse liefde gaat.

In plaats van oeverloos het gesprek aangaan ben ik meer voor meteen zeer duidelijk maken op de scholen wat de consequenties zijn als de school bedreigingen waarneemt naar anderen leerlingen.
En dat is verwijdering van school met meteen een aangifte bij de politie.
Oppakken dus meteen dezelfde dag.

Soms beste Susan en Gusteman is praten alleen niet genoeg.
Niet in deze kwestie.
Maar zo zie ik het.

Want ik wil dat alle kinderen op de lagere school en op de middelbare school leuk aan het nieuwe schooljaar kunnen beginnen zonder angst.
Alle nationaliteiten horen dat gevoel te hebben.
Afgezien van pesten wat ook vaak voorkomt helaas , hebben we hier nu met een politieke kwestie te maken die plaatsvind in Turkije, niet van de Nederlandse politiek.
Die rotzooi daar vechten ze daar maar uit, haal het niet hierheen.
Maar dat is al gebeurd en dat vind ik een schande.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Adviesloket vreest ruzies tussen Turkse leerlingen

Bericht door univers » 18 aug 2016, 10:55

In plaats van oeverloos het gesprek aangaan ben ik meer voor meteen zeer duidelijk maken op de scholen wat de consequenties zijn als de school bedreigingen waarneemt naar anderen leerlingen.
En dat is verwijdering van school met meteen een aangifte bij de politie.
Is water naar de zee dragen.
Het pesten op school gaat ook eindeloos door, ondanks alle reclame en gesprekken.
Gewoon voor de keus stellen de nationaliteit, 1 paspoort.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie