’Opdoeken AOW niet de oplossing’

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

’Opdoeken AOW niet de oplossing’

Bericht door Tammy » 23 aug 2016, 10:10

Den Haag - Het pleidooi om de AOW af te schaffen en in ruil daarvoor een basisinkomen voor 60-plussers in te voeren oogst in de Tweede Kamer begrip. Toch gaat zo’n drastische systeemwijziging er voorlopig niet komen. Het is de verkeerde oplossing voor het probleem, menen coalitiepartijen VVD en PvdA. Ook D66 en 50Plus zien een streep door de AOW niet zitten.

Het was Telegraaf-columniste en ondernemer Annemarie van Gaal die het plan gisteren in deze krant lanceerde. Volgens haar worden 60-plussers tureluurs van de vele regels waarmee ze te kampen hebben. Zo zijn ze verplicht om te solliciteren. Wie dat niet doet, kan z’n uitkering verliezen. Datzelfde geldt als 60-plussers vrijwilligerswerk gaan doen, of op de kleinkinderen gaan passen. Het huidige systeem is onlogisch en krom, meent de columniste.

Van Gaal vraagt zich af of het niet goedkoper is om een streep te zetten door de AOW en de doelgroep in plaats daarvan een vast inkomen te geven van rond de 1100 euro per persoon. Ze wil dat de Tweede Kamer dit laat onderzoeken, maar vooralsnog gaan daarvoor de handen niet op elkaar.

Dat 60-plussers zich door een woud van regels en voorwaarden voor toeslagen moeten zien te worstelen, wordt in de Kamer volmondig erkend. „Er is een drift om dingen te goed te willen regelen”, zegt PvdA-Kamerlid Vermeij. „Het klopt”, stelt ook VVD’er Van ’t Wout vast.

’Poepduur’

Het opdoeken van de AOW en het optuigen van een basisinkomen gaan er bij de coalitie echter niet in. „Poepduur”, rekent Vermeij voor. „We geven nu mensen vanaf hun 67e AOW. Als we ze vanaf 60 een basisinkomen geven? Dat kost echt bakken met geld.” Van ’t Wout gruwt van het idee van een basisinkomen. „Daarmee zeggen we eigenlijk tegen ouderen ’jullie zijn niet meer nodig’. En niets is minder waar. Hun kennis en ervaring zijn juist ontzettend waardevol op de werkvloer.”

De VVD is ’voor nu’ tevreden met het huidige systeem. Wel moet het pensioenstelsel nog op de schop. De PvdA wijst erop dat minister Asscher (Sociale Zaken) beloofd heeft dat hij gaat proberen om de sollicitatieplicht iets te versoepelen.




>>>>>>>>>>>>>>>>


Goed of slecht plan ?
Ik ben te weinig bekend met deze materie.
Volgens mij heeft Tardis het lang geleden al eens aangekaart.
Maar dat was dan ook meteen voor jongeren dat basisinkomen.
Dit gaat over 60 plussers.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: ’Opdoeken AOW niet de oplossing’

Bericht door TheStef » 23 aug 2016, 10:47

Tammy schreef: Goed of slecht plan ?
Ik ben te weinig bekend met deze materie.
Volgens mij heeft Tardis het lang geleden al eens aangekaart.
Maar dat was dan ook meteen voor jongeren dat basisinkomen.
Dit gaat over 60 plussers.
Ik snap de winst niet, in principe is de AOW al lang een basis-inkomen, het verschil zit hem er waarschijnlijk in dat ze blijkbaar eigenlijk de AOW leeftijd willen verlagen naar 60. Dit is onbetaalbaar. Hoewel het idee erachter best sympathiek is. Door invoering van zo een basisinkomen heeft iedere 60+ recht op dat inkomen en mag geheel vrij hier bij werken zonder dat hij/zij wordt gekort, wat in het geval van de bijstand wel de norm is.

Het probleem is dat deze bedragen moeten worden opgehoest door de 60 minners, links om of rechts om als iemand iets krijgt moet dat door een ander worden betaald, dat word nogal eens vergeten in de discussie rondom het basis-inkomen.

Plaats reactie