Apple moet dokken

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Apple moet dokken

Bericht door Tammy » 31 aug 2016, 05:21

Afbeelding


Apple moet volgens een besluit van de Europese Commissie €13 miljard aan Ierland aan verschuldigde belastingafdracht betalen.

Dat meldt de Commissie dinsdagmorgen. Apple gaat in beroep en stelde op zijn beurt in een blog het bedrag uit de lucht gegrepen te vinden.

Het aandeel genoteerd in de Dow Jones-index hield de achade beperkt tot een verlies van 0,6%.

De uitspraak van Brussel geldt als een doorbraak in het dossier over belastingontwijking. De Belgische regering werkt aan belastingverlaging voor bedrijven.

Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) sprak dinsdag van een onrechtmatig verkregen belastingvoordeel door het Amerikaanse Apple.

0,005%.

"Lidstaten mogen geen belastingvoordelen toekennen aan bepaalde ondernemingen – dit is verboden volgens de EU-staatssteunregels", aldus Vestager over de naheffing, die meer dan tien keer zo groot is als de grootste naheffing eerder. Die was voor het Nurburgring Formule 1-circuit (€1,29 miljard).

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple moet dokken

Bericht door Tammy » 31 aug 2016, 05:24

Ik heb een vraagje :

Gaat die 13 miljard terug naar Ierland, die zelf heeft meegewerkt aan deze vorm van belastingontduiking.
Of pikt Brussel al het geld in ?
Dat is mij niet duidelijk. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Apple moet dokken

Bericht door gusteman » 31 aug 2016, 07:51

Tammy schreef:Gaat die 13 miljard terug naar Ierland, die zelf heeft meegewerkt aan deze vorm van belastingontduiking.
Nou, lieve Tammy, voor zover ik het begrijp (en gisteren in het laatavond journaal heb gehoord) gaan die centen naar Ierland.
Er zal natuurlijk achteraf dan weer een herberekening volgen van de Ierse inbreng in de Europese kas (de bijdrage van elke natie wordt berekend op basis van het BNP en het totaal aan geïnde belastingen) maar dat zal toch maar een schijntje zijn van die 13miljard.

Boeiend is wel dat de Ierse regering het hiermee helemaal niet eens is ..... en dat valt dan ook te begrijpen. Indien dit wordt doorgevoerd zou het best wel eens kunnen dat Apple zijn biezen pakt en Ierland verlaat.
En dus zou dit besluit van Europa misschien wel eens kunnen de aanleiding zijn voor nog maar eens een referendum, maar dan nu over een Eirexit.
Alhoewel ..... misschien is de Ierse bevolking toch wel blij met extra belastinginkomsten, zo zouden zij er zelf iets minder hoeven neer te tellen.

Wel leuk voor de eigenaars van Apple producten: nu hebben ze een duidelijker beeld van de opgeschroefde en overdreven prijzen die door dat bedrijf worden gehanteerd.

0,06% belasting betalen: daar wil ik wel voor tekenen, ja; iedereen zelfs, denk ik zo. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Apple moet dokken

Bericht door Osiris » 31 aug 2016, 08:21

Te zot voor woorden,zulke percentages.
Maar slechts een tipje van de ijsberg,talloze grote bedrijven.multinationals hebben zulke constructies,ook hier in NL.

Terwijl grote delen van de bevolkingen krom kunnen liggen met veel hogere percentages.

Of Apple slechts als een 'zondebok' gepresenteerd word,om de rest buiten schot te houden of dat er nu eindelijk eens een eind aan gaat komen aan dit verrotte stelsel, zal de tijd uit moeten wijzen.

Je zag dat destijds ook met de Scheringa bank,die geofferd werd,terwijl de rest van de banken,gewoon door kon gaan met vergelijkbare praktijken.

Of met corrupte politici....

Dus ben benieuwd....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Apple moet dokken

Bericht door Osiris » 31 aug 2016, 08:32

Gelukkig schijnt het vervloekte TTIP verdrag tussen Amerika en Europa, wat al dit soort bedrijven nog meer de vrije hand moest geven, inmiddels door Duitsland en Frankrijk als mislukt te worden gezien.

Anders waren de rapen helemaal gaar geweest voor de bevolkingen als consument en belastingbetaler.
Gedicteerd door Amerika....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Apple moet dokken

Bericht door TheStef » 31 aug 2016, 09:01

Apple heeft een verdomd goede deal gemaakt met de Ieren, dat de Ieren dit doen is vanuit de optiek van de Ieren absoluut te snappen. Vergeet niet dat Ierland economisch het hetzelfde bijstond als Italie/Spanje en Portugal, dan komt Apple die zegt "Hey, beste Ieren, ik heb 5500 arbeidsplaatsen te verdelen, maar dan moet je wel iets doen aan jullie tarief"

Dus was het voor de Ieren de Keuze of géén 13 mrd beuren en geen extra arbeidsplaatsen (=minder uitkeringen) of géén 13 mrd beuren maar wel extra arbeidsplaatsen (=minder uitkeringen=minder uitgaven)

Apple had ook een goede deal, hoog opgeleide werknemers beschikbaar, een goede infrastructuur, een bedrijf binnen de EU handig voor de handel, én nagenoeg geen belasting betalen.

Maar het grote probleem is, is dat dit totaal indruist tegen de afspraken op het gebied van Staatssteun, iets dat de lidstaten onderling hebben afgesproken dat dit niet mag. Dat is de reden dat de EU nu de Ierse fiscus dwingt om het normale gangbare tarief te gaan rekenen, en dat is toch al niet zo hoog in Ierland (12,5 %)

Overigens is dit niet het enige land dat onder de loep ligt bij de EU, ook Nederland en Luxemburg zijn in beeld.

Voor iedereen die nu weer gaat roepen EIxit, Nexit enz. bij een uiteenvallen van de EU wordt dit soort Tax-shoppen alleen maar erger, dan is er geen gezamenlijk beleid meer, en wordt het een race to the bottom waar uiteindelijk wij, de burger, de klos zijn.

Dus EU :loveU:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple moet dokken

Bericht door Tammy » 01 sep 2016, 05:04

Ok, dus Ierland krijgt het meeste van de boete.
Maar ik denk dat Apple zijn biezen gaat pakken.
Ik heb er een dubbel gevoel over.

Iedereen moet belasting betalen, Apple dus ook.
Maar het schept ook banen die deal.

Moeilijk, wat is wijsheid hierin ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Apple moet dokken

Bericht door gusteman » 01 sep 2016, 07:08

Tammy schreef:Moeilijk, wat is wijsheid hierin ? [think]
Nou, lieve Tammy, ik weet niet of mijn visie echt wijs is, maar anders is ze wel.

Toen Apple zijn vestiging in Ierland heeft geopend zat het bedrijf in slechte papieren en waren de toekomstperspectieven allesbehalve rooskleurig.

De Ierse overheid heeft hen een gunstmaatregel aangeboden, wat ik kan begrijpen. De deal was: jullie krijgen belastingvermindering maar bezorgen in ruil daarvoor arbeidsplaatsen.

Wat er echter fout is aan een dergelijke overeenkomst is het gebrek aan evolutie in de overeenkomst.

Wanneer je begint met een situatie 'bedrijf met zo goed als geen winst levert 500 arbeidsplaatsen op' en die evolueert naar een situatie 'bedrijf met enorme winst levert 500 arbeidsplaatsen op' dan zijn de verhoudingen veranderd en niet meer evenredig.
En daar zouden moeten andere belastingpercentages tegenover staan.
In een dergelijk contract zou moeten overeengekomen worden dat een groei van het bedrijf ofwel moet resulteren in meer arbeidsplaatsen ofwel hogere belastingen (in evenredigheid met de groei).

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Apple moet dokken

Bericht door TheStef » 01 sep 2016, 08:53

Tammy schreef:Ok, dus Ierland krijgt het meeste van de boete.
Maar ik denk dat Apple zijn biezen gaat pakken.
Ik heb er een dubbel gevoel over.

Iedereen moet belasting betalen, Apple dus ook.
Maar het schept ook banen die deal.

Moeilijk, wat is wijsheid hierin ? [think]
Waar moet apple naar toe dan? Apple heeft er belang bij dat ze binnen de EU zitten, als ze erbuiten zitten krijgen ze te maken met allerlei invoer toestanden, dat kon per saldo wel eens duurder zijn dan gewoon hun belastingen betalen in Ierland, daarnaast heeft Ierland een van de laagste VPB (winstbelasting) tarieven ter wereld namelijk 12,5 %

Het probleem is ook een beetje dat deze deal apple een oneerlijk voordeel geeft, en dat is iets waar de EU helemaal niet ziet zitten. vanuit Iers gezichtspunt is deze deal ook wel te begrijpen, vanuit de economische gedachte van de EU kan dit niet

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple moet dokken

Bericht door Tammy » 01 sep 2016, 14:42

Gusteman schreef:
Wanneer je begint met een situatie 'bedrijf met zo goed als geen winst levert 500 arbeidsplaatsen op' en die evolueert naar een situatie 'bedrijf met enorme winst levert 500 arbeidsplaatsen op' dan zijn de verhoudingen veranderd en niet meer evenredig.
Ja, daar heb je gelijk in.
Apple is zo ontiegelijk rijk en maakt zoveel winst dat de verhoudingen inderdaad zoek zijn.
Maar als zoiets niet in het contract is opgenomen, staat Apple dan niet gewoon in zijn recht ?
Is een contract met die voorwaarden die toen is gesloten niet bindend ? [think]

TheStef, ik heb geen idee waar ze heen kunnen gaan.
Ik dacht gewoon uit Amerika zaken doen met de Europese markt.
Maar als ik jouw bericht lees is dat dus niet gunstig.
Ben benieuwd wat Apple en Ierland gaan doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple moet dokken

Bericht door Tammy » 03 sep 2016, 04:52

Afbeelding
De Ierse premier Enda Kenny.


Ierse regering toch in beroep tegen Apple-oordeel .


DUBLIN - Een Ierse kabinetscrisis, over de €13 miljard aan achterstallige belastingen die Dublin van Brussel moet terugvorderen bij techbedrijf Apple, lijkt bezworen.

Na spoedberaad meldt een woordvoerder persbureau Reuters vrijdag dat de regering woensdag een motie zal voorleggen aan het Parlement waarin het steun zoekt voor een bezwaarprocedure bij het Europees Hof in Straatsburg.

Minister van Financiën Michael Noonan beloofde eerder hoe dan ook bezwaar te zullen maken tegen de beslissing van de Europese Commissie die Ierland dinsdag betichtte van illegale staatssteun aan Apple in de vorm van gunstige belastingafspraken.

Maar het minderheidskabinet stuitte, na het definitieve oordeel, op onmin van zijn gedoogpartner en oppositieleden in het parlement. De €13 miljard die Ierland moet terugvorderen is genoeg geld om de Ierse gezondheidszorg in een jaar mee te bekostigen, klinkt het. Dat laten liggen uit loyaliteit aan Apple, een grote investeerder in het land, gaat er bij veel Ieren niet in.

Maar niet in beroep gaan voedt de vrees dat het eiland zijn fiscale aantrekkingskracht op multinationals verliest.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie