Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door TheStef » 15 sep 2016, 12:16

Vandaag is in de Tweede Kamer het wetsvoorstel van minister Schippers (VVD) aangenomen waarmee zorgverzekeraars inzage kunnen krijgen in medische dossiers om fraude op te sporen. Zie voor de stemming van de partijen de figuur hiernaast. Het wetsvoorstel gaat nu voor behandeling naar de Eerste Kamer.

https://www.privacybarometer.nl/maatreg ... e_dossiers


Gisteren had ik een link over opting out voor orgaandonatie, en daar waren de meningen over verdeeld, dit is veel en veel ernstiger.

gusteman

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door gusteman » 15 sep 2016, 18:21

Nou, indien er geen gevallen zouden bestaan waar mensen valse verklaringen afleggen om toch op onrechtmatige wijze te kunnen aanspraak maken op centen die bedoeld zijn voor diegenen die ze hard nodig hebben, dan zou een dergelijke maatregel niet aan de orde zijn ..... en zou die ook niet gestemd worden.
De schuld hiervoor moet gezocht, en gelegd, worden bij diegenen die fraude plegen, maar dat neemt niet weg dat de maatregel (jammer genoeg) terecht is en gegrond.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door Osiris » 16 sep 2016, 08:01

Je kunt beter de vraag stellen wie er nu werkelijk de fraudeurs zijn en de kosten opjagen ;

http://www.niburu.co/index.php?option=c ... &Itemid=22

Toen minister Hoogervorst dit zorgsysteem invoerde onder het mom van marktwerking zou alles goedkoper worden, want meer concurrentie.

Laat me niet lachen, gewoon weer ordinaire zakkenvullerij en kartelvorming, waar de burgers/patienten mee uitgekleed kon worden.

En met het steeds verder terugdringen van de zorgtoeslag kost het de regering ook steeds minder, terwijl nu al miljoenen niet meer naar een arts gaan omdat ze de zorgkosten niet meer kunnen ophoesten.
Corporate power in samenwerking met de politiek, niets meer en niets minder.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door TheStef » 16 sep 2016, 08:37

gusteman schreef:Nou, indien er geen gevallen zouden bestaan waar mensen valse verklaringen afleggen om toch op onrechtmatige wijze te kunnen aanspraak maken op centen die bedoeld zijn voor diegenen die ze hard nodig hebben, dan zou een dergelijke maatregel niet aan de orde zijn ..... en zou die ook niet gestemd worden.
De schuld hiervoor moet gezocht, en gelegd, worden bij diegenen die fraude plegen, maar dat neemt niet weg dat de maatregel (jammer genoeg) terecht is en gegrond.

Het kan niet de bedoeling zijn om een sleepnet te gebruiken om een paar frauderende guppies te pakken, het risico dat verzekeraars deze informatie voor andere doeleinden gaat gebruiken is levensgroot aanwezig.


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door taigitu » 18 sep 2016, 16:39

Ik ben hier helemaal op tegen. Nu is het voor fraude, en daar ben ik ook op tegen, maar
als ze inzage hebben wie weet dan wat ze nog meer naar boven halen waarvan ze ook
gebruik/misbruik kunnen maken. Zo'n dossier is snel gecopiëerd, of ter inzage van derden die hier hun voordeel mee kunnen doen.

Eén ding zou kunnen zijn dat als je van verzekering wilt veranderen en je bent aanvullend verzekerd, de nieuwe verzekeringsmaatschappij inzage kan vragen. En ls deze ziet dat je qua aanvullende verzekering best veel medicijnen in rekening brengt dan kunnen ze volgens mij die aanvullende verzekering weigeren en je alleen de basisverzekering aanbieden. Dus ga je er flink op achteruit want nu moet je zelf veel meer gaan betalen.

Ik hoop dat we in de volgende regeringsperiode verschoont blijven van minister Schippers.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door gusteman » 18 sep 2016, 18:26

taigitu schreef:Ik hoop dat we in de volgende regeringsperiode verschoond blijven van minister Schippers.
Och, beste taigitu, dat zou toch niks veranderen hoor.
Ideeën en plannen ontspruiten niet uit het hoofd van ministers maar vinden hun oorsprong bij kabinetsmedewerkers en voornamelijk binnen denkgroepen van politieke partijen.
Ministers hebben daar niet eens de tijd voor gezien een veel te drukke agenda.
Een minister is een boegbeeld, een spreekbuis; het echte denkwerk gebeurt achter de schermen.
En ongeacht wie minister is, die denkgroepen blijven gewoon doorgaan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door taigitu » 18 sep 2016, 18:47

gusteman schreef:
taigitu schreef:Ik hoop dat we in de volgende regeringsperiode verschoond blijven van minister Schippers.
Och, beste taigitu, dat zou toch niks veranderen hoor..
Ik wil graag iemand aan het bewind die open staat voor het samen gaan van reguliere
geneeskunde en homeopathische huisartsen artsen. Daarmee bedoelende dat op de
opleiding voor huisartsen ook de optie komt om homeopathie mee te nemen tijdens de
studie. Dat zou goed zijn voor patiënten en het kostenplaatje verlagen.
Het moet er toch ooit van komen in de toekomst.

Mede door Schippers is de beschrijving, van waar een homeopatisch middel voor dient,
verdwenen op de verpakkingen...... Je moet dus al van te voren weten wat je moet hebben.
En dat is ook niet makkelijk te vinden op het internet. Zij is anti homeopathie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door Osiris » 18 sep 2016, 19:35

gusteman schreef:
taigitu schreef:Ik hoop dat we in de volgende regeringsperiode verschoond blijven van minister Schippers.
Och, beste taigitu, dat zou toch niks veranderen hoor.
Ideeën en plannen ontspruiten niet uit het hoofd van ministers maar vinden hun oorsprong bij kabinetsmedewerkers en voornamelijk binnen denkgroepen van politieke partijen.
Ministers hebben daar niet eens de tijd voor gezien een veel te drukke agenda.
Een minister is een boegbeeld, een spreekbuis; het echte denkwerk gebeurt achter de schermen.
En ongeacht wie minister is, die denkgroepen blijven gewoon doorgaan.
Ik ben bang dat het meer uit een denktank van de zorgverzekeraars zelf komt,vervolgens door de door hen gestuurde lobbyisten op het bord van desbetreffende politici geforceerd word, middels een beetje beloftes voor hun volgende baantje of een paar zakcentjes, voert deze minister het dan braaf uit....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door univers » 18 sep 2016, 20:29

Ik ben bang dat het meer uit een denktank van de zorgverzekeraars zelf komt,vervolgens door de door hen gestuurde lobbyisten op het bord van desbetreffende politici geforceerd word, middels een beetje beloftes voor hun volgende baantje of een paar zakcentjes, voert deze minister het dan braaf uit...
Zo gaat het toch altijd.
Maar de bevolking blijft met blinde patrijspoorten rondlopen en slikken maar alles.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door TheStef » 25 okt 2016, 11:53

univers schreef:
Ik ben bang dat het meer uit een denktank van de zorgverzekeraars zelf komt,vervolgens door de door hen gestuurde lobbyisten op het bord van desbetreffende politici geforceerd word, middels een beetje beloftes voor hun volgende baantje of een paar zakcentjes, voert deze minister het dan braaf uit...
Zo gaat het toch altijd.
Maar de bevolking blijft met blinde patrijspoorten rondlopen en slikken maar alles.

Toch geeft een lidmaatschap van een politieke partij, je wel degelijk de mogelijkheid je te laten horen, de lijnen zijn korter en je kunt vaak meediscussieren over verkiezingsprogramma's en verschillende beslissingen die genomen worden, tenminste dat is mijn ervaring.

Het heeft in ieder geval meer zin dan je grieven kenbaar te maken op een forum of een reactie formulier.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door univers » 25 okt 2016, 12:05

Toch geeft een lidmaatschap van een politieke partij,
Mag je gelijk de kas spekken.
je wel degelijk de mogelijkheid je te laten horen,
Kan je net zo goed tegen de muur lullen, die luistert ook niet.
Het heeft in ieder geval meer zin dan je grieven kenbaar te maken op een forum of een reactie formulier.
En jij geloofd dat ?

Ik heb andere ervaringen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door TheStef » 27 okt 2016, 09:41

univers schreef:
Toch geeft een lidmaatschap van een politieke partij,
Mag je gelijk de kas spekken.
Zo duur is een lidmaatschap niet, en het is nog fiscaal aftrekbaar ook
je wel degelijk de mogelijkheid je te laten horen,
Kan je net zo goed tegen de muur lullen, die luistert ook niet.

[/quote]

Die ervaring heb ik niet, het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe actief je jezelf op stelt, en dat kost tijd, in ieder geval meer tijd dan het zinloos fulmineren op internet
Het heeft in ieder geval meer zin dan je grieven kenbaar te maken op een forum of een reactie formulier.
En jij geloofd dat ?

Ik heb andere ervaringen.[/quote]

[/quote]

Ik ben 10 jaar behoorlijk actief geweest in een politieke partij, en ik heb daar meer dingetjes voor elkaar gekregen dan met al die reacties op diverse fora. Maar roepen vanaf de zijlijn daar is de Nederlander heel erg goed in, en vooral klagen.

Als een Nederlander niet klaagt is hij ziek.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door univers » 27 okt 2016, 12:40

Zo duur is een lidmaatschap niet, en het is nog fiscaal aftrekbaar ook
Is toch weggegooid geld.
Wat krijg je er voor terug, loze beloftes?
Die ervaring heb ik niet, het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe actief je jezelf op stelt, en dat kost tijd,
Ik jammer genoeg wel.
En hoe ik mij opstelt, is recht voor zijn raap, windt er geen doekjes om heen.
Dat blauwe kan je beter veranderen in " dat kost geld ".
Als een Nederlander niet klaagt is hij ziek.
En ik maar denken dat het door het ouder worden komt.
Mij hoor je niet klagen, tegen wie?
En is totaal nutteloos.
Ik ben 10 jaar behoorlijk actief geweest in een politieke partij, en ik heb daar meer dingetjes voor elkaar gekregen dan met al die reacties op diverse fora
Ik heb meer bereikt, door rechtstreeks naar de betreffende instantie toe te stappen, dan 10 jaar een politieke spelletje te spelen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

TheStef
Student
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:33

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door TheStef » 28 okt 2016, 09:00

univers schreef: Ik heb meer bereikt, door rechtstreeks naar de betreffende instantie toe te stappen, dan 10 jaar een politieke spelletje te spelen.

Wie zegt dat ik dat ook niet doe, sterker nog doordat je een laagdrempelige toegang tot een fractie hebt gaan er zelfs nog meer deuren open.

Oh en een lidmaatschap van een politieke partij kost ongeveer € 5,- per maand.

gusteman

Re: Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers

Bericht door gusteman » 28 okt 2016, 10:45

TheStef schreef:... doordat je een laagdrempelige toegang tot een fractie hebt gaan er zelfs nog meer deuren open.
Heel verhelderend, en dit onderschrijft het fenomeen waarbij het democratisch proces wordt misbruikt ten voordele van enkelingen, daar waar de belangen van elke burger (ongeacht wie of wat) zouden behoren behartigd te worden door politici: vriendjespolitiek, "ons kent ons", en meer van dat fraais.

Politieke partijen zijn er in de eerste plaats voor diegenen die er toe behoren, en niet voor alle burgers.

Dat uit zich trouwens in het gegeven dat er een veelheid aan politieke partijen bestaat: indien een politieke partij er zou zijn om de belangen van alle burgers te behartigen dan zou één partij volstaan.

Plaats reactie