Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door taigitu » 29 jan 2017, 12:56

Afbeelding

Waarschuwing voor peace-teken op selfie
10 JAN 2017

TOKYO - De Japanse hoogleraar Isao Echizu waarschuwt dat mensen op moeten passen met
het maken van het vredesteken met de vingers op een selfie. Volgens hem kunnen met dit
soort foto's eenvoudig vingerafdrukken worden 'gestolen'.

Echizu werkt voor het Japanse Nationale Instituut voor Informatica. Volgens hem
kunnen vingerafdrukken zelfs worden gestolen als een foto op drie meter afstand wordt
genomen. En dat is een groot risico, omdat steeds meer diensten werken met biometrische
informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontgrendelen van een telefoon of laptop.

Dit geldt niet alleen voor vingerafdrukken, maar ook voor de iris. Met een irisscan kan
bijvoorbeeld op een luchthaven het inchecken sneller verlopen.

Volgens Echizu was deze vorm van misbruik voorheen nog niet gebruikelijk. Inmiddels is dit
soort biometrische informatie steeds vaker via internet terug te vinden en kunnen criminelen
steeds makkelijker aan deze informatie komen. "Biometrische informatie zoals vingerafdrukken
veranderen niet in een mensenleven. Ik wil mensen waarschuwen hoe ze deze gegevens
kunnen beschermen."

http://www.telegraaf.nl/digitaal/274005 ... ie___.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door gusteman » 03 feb 2017, 20:34

telegraaf.nl schreef:10 JAN 2017

TOKYO - De Japanse hoogleraar Isao Echizu waarschuwt dat mensen op moeten passen met
het maken van het vredesteken met de vingers op een selfie. Volgens hem kunnen met dit
soort foto's eenvoudig vingerafdrukken worden 'gestolen'.

Echizu werkt voor het Japanse Nationale Instituut voor Informatica. Volgens hem
kunnen vingerafdrukken zelfs ..... knipperdeknip ..... "Biometrische informatie zoals vingerafdrukken
veranderen niet in een mensenleven. Ik wil mensen waarschuwen hoe ze deze gegevens
kunnen beschermen."
De heer Echizu mag dan misschien wel goed zijn op het gebied van informatica, als forensisch onderzoeker loopt hij hopeloos achterop.

Verschillende onderzoeken hebben inmiddels bewezen dat vingerafdrukken wel degelijk veranderen bij het ouder worden.
Afdrukken van jaren geleden zullen niet meer overeenstemmen met recente afdrukken.

Maar de man heeft wel een punt door te wijzen op de risico's van blootstelling aan fotografie en de mogelijke gevolgen ervan.
Binnenkort zien we alle "hooggeplaatsten" rondlopen met een zonnebril en handschoentjes aan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door Vitharr » 03 feb 2017, 22:06

Daarom was ik ook zo'n tegenstander van het opnemen van mijn vingerafdrukken in de overheidsdatabase. Je kunt ze zo van de deurklink van mijn auto afhalen als je mijn identiteit wil jatten. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door Witte wel » 03 feb 2017, 22:37

Nou succes met mijn vingerafdruk of mijn irisscan.
Wat denkt iemand hier mee te kunnen doen? Mijn bankrekening rippen of een vlucht boeken, deuren te openen of wat nog meer.
Denk niet dat ik mij daar zorgen over maak en geen moment wakker van lig. Een aangesmeerde angst gebaseerd op nagenoeg niets.
Ik gebruik nog steeds een sleutel om de deuren die ik wil openen te openen en hoef in geen enkel scannertje te kijken om geld te pinnen dus wat zou mijn zorg zijn. In rust heb ik een hartslag van omg. 63 dus echt zorgen maak ik mij niet. Dit bericht zal ook niet deze score verhogen ben ik bang. :grin:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door Vitharr » 03 feb 2017, 23:23

Witte wel schreef:Wat denkt iemand hier mee te kunnen doen?
Hi hi, je weet toch wel betere voorbeelden dan degene die je noemt zeker? Zal ik er 1 geven?

Iemand zou een hekel aan je buurman kunnen hebben. Vervolgens jouw vingerafdrukken van je deurklink afhalen en overbrengen op latex handschoenen. Met deze handschoenen aan je buurman afknallen en het wapen achterlaten. Dan heb je toch wat uit te leggen en de periode als verdachte is qua irritatie wel degelijk hartslagverhogend hoor. :mrgreen:

Gebruikmakend van nog een ander geliefd bewijsmiddel kan een kennis van een vriend van je hetzelfde doen maar dan ook nog even je gsm signaal klonen. 's avonds naar je huis rijden, jouw gsm jammen, met de kloon je gsm identiteit kapen en dezelfde actie uithalen. Daarna terug naar jouw huis, kloon en jammer uit en je wordt heel vervelend wakker gemaakt.

De registratie van de gegevens maakt dit zo aantrekkelijk allemaal overigens. Dat is mijn bezwaar ook. Veiligheidsmaatregelen die een niche voor nieuwe risico's introduceren. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door Witte wel » 04 feb 2017, 00:39

1 op de, wat zal ik zeggen, 17 miljoen mensen.
Denk dat mijn hartslag mogelijk naar 64 gaat maar ik denk ut niet. :mrgreen:

En eh, ik heb een alibi. Einde oefening.
Het zou nu net toevallig zijn dat ik niet uit iets kan bewijzen dat het niet ik was maar een ander.
Hoe ernstig zijn de huidige risico's en wat zouden de nieuwe risico's aan effect kunnen uitoefenen.
Word er nog steeds niet warm of koud van. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door Vitharr » 04 feb 2017, 02:04

Witte wel schreef:1 op de, wat zal ik zeggen, 17 miljoen mensen.
Denk dat mijn hartslag mogelijk naar 64 gaat maar ik denk ut niet. :mrgreen:

En eh, ik heb een alibi. Einde oefening.
Het zou nu net toevallig zijn dat ik niet uit iets kan bewijzen dat het niet ik was maar een ander.
Hoe ernstig zijn de huidige risico's en wat zouden de nieuwe risico's aan effect kunnen uitoefenen.
Word er nog steeds niet warm of koud van. :mrgreen:
Dat hoeft ook niet, maar laten wij de arme drommel die het overkomt niet vergeten. Dat bedoelt ik meer. :wink:

Alle vingerafdrukken in een database laten stoppen door een overheid die niet in staat was om net als iedere burger afscheid te nemen van Windows XP is ronduit DOM! 2 Schitterende voorbeelden van de luiheid die ooit onze ondergang wordt. :wink:

Het is een rare wereld Witte. Tot mijn verbazing vertelde mijn chef me dat vanwege de huidige privacywetgeving het niet eens meer toegestaan is om jouw CV aan te houden na een sollicitatie waarvoor je afgewezen bent. En ondertussen is Big Data gelijk aan Big Money en houden bedrijven als Google van iedere gebruiker een database bij met minimaal 250 kenmerken van veel persoonlijkere aard die je vrijwillig onbewust verschaft onder het mom van; 'ik heb niets te verbergen'.

In '40-'45 zagen we waar registratie van religie toe heeft geleid. Men mag dan zeker zijn van zijn 'onkreukbaarheid' in de huidige wereld, maar die wereld verandert ontzettend snel! En als je je bedenkt is er geen weg terug meer. Vandaar dat ik soms anti-verandering ben. :wink:

Wist je trouwens ook dat de wet bescherming persoonsgegevens een uitzondering kent voor wetenschap en statistiek? In de praktijk betekent dit dat denktanks en de bijbehorende elite dus ongelimiteerd toegang hebben tot die gegevens. [jaja] Daar ben ik al helemaal niet voor. "nee
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Waarschuwing voor peace-teken op selfie

Bericht door Osiris » 04 feb 2017, 07:50

Tja, je vingerafdrukken zouden ook zomaar ,samen met een fake ID , 'per ongeluk' achtergelaten kunnen worden in een voertuig gebruikt bij een 'terroristische' aanslag.

Geen wetgeving gaat je dan nog helpen je onschuld te bewijzen als je als vermeende terrorist bestempeld word.

De overheid heeft in principe beiden al toen je je nieuwe paspoort of ID kaart ging ophalen bij je gemeentehuis.

En niet te vergeten dat externe partijen zo'n 'verouderd' overheidssysteem/database,zoals Vitharr beschrijft, een lachertje vinden om te kunnen hacken.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie