Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 02 feb 2017, 14:26

Naar aanleiding van een post van gusteman in het beschavingstopic heb ik weer eens kunnen genieten van de roeptoeterij van de Westerse Media. Eigenlijk is het ongelofelijk dat wij dit soort riooljournalistiek nog accepteren.

Inmiddels heb ik de onderliggende feiten redelijk bij elkaar weten te puzzelen. Watskeburt? Nou, de Russische Doema heeft bijna unaniem een wetswijziging geaccepteerd die de lichtste vorm van huiselijk geweld transformeert van een misdrijf naar een overtreding. Tevens lijkt deze overtreding uit het strafrecht te zijn gehaald. Op basis daarvan, en versterkt door de sensatie waarmee het gebracht wordt, wordt uiteraard het nodige ongenoegen geuit en op basis van aannames worden de meest interessante conclusies getrokken.

De algemene tendens is dat de Russen inferieure vrouwen- en kindermeppers zouden zijn en dat deze actie maar weer eens aantoont hoe verheven onze beschaving is ten opzichte van die van hen.

Maar daaruit blijkt een schokkend gebrek aan kennis van de gemiddelde Nederlandse criticus. In tegenstelling tot Rusland kent de Nederlandse wet namelijk huiselijk geweld helemaal niet als definitie van een strafbaar feit, laat staan dat het opgenomen is in ons wetboek van Strafrecht. Wij gebruiken hier eenvoudigweg de gangbare artikelen voor. Of je nu je vrouw mept of de buurvrouw maakt voor Nederland niet uit.

In Rusland dus wel. En nu nog steeds dus. Een woordvoerster van de Doema geeft aan dat dit onderscheid bij heeft gedragen aan de wens tot wijziging. Ons wetboek van strafrecht kent per overtreding/misdrijf een vastgestelde strafmaat. Het Russische strafrecht kent 4 categorieën, de lichtste betreft een maximale gevangenisstraf van 2 jaar. En deze straf gold dus ook voor het genoemde vergrijp.

Onder deze lichte vorm van huiselijk geweld valt het pijn doen van iemand zonder dat dit sporen nalaat. De corrigerende tik dus bijvoorbeeld. In de praktijk bleken er allerlei kromme zaken te ontstaan door dit in het strafrecht op te nemen. Een aanklacht vergde geen bewijslast omdat er geen bewijs is. Wanneer een dergelijk voorval in huiselijke kring plaatsvond was een aanklacht dus in principe afdoende om iemand 2 jaar op te sluiten terwijl eenzelfde actie gepleegd door de buurman een overtreding betrof waarop een financiële sanctie stond.

Recht en gerechtigheid ontlopen elkaar hier dan ook sterk en de strafmaat was buitensporig hoog. Het mishandelen van vrouwen is iets waar de gemiddelde Rus net zo tegen is als wij, maar diezelfde gemiddelde Rus is wel voorstander van de corrigerende tik bij een kind. Hoe ze precies staan tegenover corrigerende tikken tussen echtgenoten weet ik overigens niet. Ik ken alleen Nederlandse vrouwen in dat kader en die meppen er verbazingwekkend makkelijk op los. Hadden wij dezelfde rechten als Russen dan had ik menig vriendin levenslang achter de tralies kunnen laten zetten. Dus is het maar goed dat wij nog wat achterlopen bij de Russen denk ik. :mrgreen:

Los van de discussie of een corrigerende tik pedagogisch verantwoord is, is deze wetswijziging begrijpelijk en goed onderbouwd denk ik zelf. Recidivisme of daadwerkelijke fysieke beschadiging valt nog steeds onder het Russische strafrecht leert wat onderzoek dus zijn de rechten in de huiselijke sfeer nog steeds beter beschermd dan bij ons. Alleen kunnen boze kinderen geen wraak meer nemen door papa 2 jaar op te laten sluiten als je billen branden.

Dus waar baseren we die borstklopperij en zelfverheerlijking nu eigenlijk op die ons zo verheven laat reageren? Juist, op de lading die de media er aan geeft en de suggesties die ze daarin verbergen. Ik heb net beschreven wat er feitelijk gebeurd. Laten we eens kijken hoe dat op ons overgebracht wordt!

We lanceren Google met de zoektermen Strafrecht Rusland Huiselijk Geweld en op 1 staat het volgende bericht uit het AD:
Rusland haalt mishandelen van eigen vrouw en kinderen uit het strafrecht

Het Russische parlement heeft vandaag met een overweldigende meerderheid van 385 tegen 2 gekozen voor het uit het strafrecht halen van huiselijk geweld. Alleen bij ernstig letsel komt er straks nog een rechter aan te pas. In alle andere gevallen volstaat een boete van omgerekend maximaal 470 euro.
Bron: http://www.ad.nl/home/rusland-haalt-mis ... ~a514c3cf/

Dit artikel wordt een leugen door het woord wat ik heb onderstreept. Gevallen met letsel vallen namelijk onder het Strafrecht zoals we al vast konden stellen. Dit ene woordje reduceert de nieuwswaarde naar 0 en transformeert dit bericht tot de gebruikelijke opruiende MSM propaganda. Iets waar we overigens Rusland zelf ook graag van beschuldigen maar wat dus blijkbaar bij ons ook 'normaal' is. :wink:

Het tweede nieuwsbericht wat me getoond wordt is van het NRC en dat kopt:
Op huiselijk geweld staat in Rusland straks alleen een boete

Wetsvoorstel Doema Als Poetin de nieuwe wet ondertekent, is mishandeling van gezinsleden geen misdrijf meer maar een overtreding, die wordt afgedaan met een boete.
bron:https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/29/je ... 4-a1543539
Let ook op de suggestie in de link zelf! (Je vrouw of kind slaan mag in Rusland) Ik heb hier verder niets aan toe te voegen omdat ik dan in herhaling zou vallen. In het verdere artikel brengt het NRC geladen nuances aan maar wanneer je bij aanvang je lezers al zo op het verkeerde been zet verlies ik de goesting om verder te lezen. Een korreltje zout okay, maar de hoeveelheid zout die je hierbij nodig hebt is bedroevend. Journalisten zouden een informerende rol moeten hebben in plaats van een manipulerende rol. Over misbruik van vrijheid gesproken...

De volgende link sla ik over want dat is HLN.be en ik ben hier Nederlands mijn beklag aan het doen. Dus gaan we naar de volgende en dat is de NOS:
Rusland bestraft huiselijk geweld minder streng
:shock: minder STRENG? Waar halen ze dat nou ineens vandaan? Ze bedoelen waarschijnlijk minder ZWAAR. Die boetes worden zonder pardon toegekend en komen niet uit een lottomachine hoor.

Verder met een stukje tekst:
Rusland gaat huiselijk geweld minder zwaar bestraffen. Als het slachtoffer geen medische hulp nodig heeft en er geen sprake is van herhaaldelijk geweld, krijgt de dader voortaan een boete in plaats van celstraf.
bron: http://nos.nl/artikel/2155291-rusland-b ... treng.html
Aha, dus toch minder ZWAAR. Qua onderbouwing lijkt het NOS artikel in eerste instantie sterker dan de eerdere voorbeelden maar de gepresenteerde feiten wijken sterk af van wat op andere sites geschreven wordt.

Ik ben dan toch geneigd om er enig wantrouwen aan toe te kennen. En dat is nu waarschijnlijk juist het grote probleem. Het is me vaker opgevallen dat de meeste MSM slecht van elkaar kopieert en veel te lui is om enig onderzoek te doen. De afwijkingen bij de NOS zijn opvallend maar kunnen net zo goed veroorzaakt worden door het feit dat daar de enige journalist zit die zijn werk serieus neemt.

Helaas spreekt het simpele feit dat de aangevoerde afwijkende strafmaat tegenstrijdig is met de tekst uit mijn quote niet in het voordeel van de journalist. In de quote staat dat alleen een boete uitgedeeld wordt maar in de strafmaat wordt vervolgens ook een taakstraf van 120 uur of 15 dagen cel genoemd. Ach ja, waarom zou een artikel ook consistent moeten zijn he...

Als ik een dialoog aan zou willen gaan dan verkoos ik toch de NOS hier omdat die zo sterk afwijkt dat alleen daarom de verduidelijking al verhelderend zou zijn. Maar ik heb het in 2012 opgegeven om een dialoog aan te gaan toen de media mijn werkgever de das omdeed met hun onzorgvuldige berichtgeving en vriendjespolitiek met als gevolg enorm veel leed, milieuschade en economische schade in een debacle wat nog steeds niet opgelost is omdat je een probleem niet op kunt laten lossen door dezelfde kneuzen die het veroorzaakt hebben. Oeps, daar ga ik weer.... :mrgreen:

Om veilig te zijn voor indoctrinatie kunnen we dus alleen ontvangen dat Rusland iets heeft gewijzigd met betrekking tot huiselijk geweld. Mocht dat onze interesse wekken dan moeten we ZELF uit zoeken wat er dan gewijzigd is en wat daar de gevolgen van zijn. Het is triest, maar keer op keer bewezen.

Ik ben geen complotter maar de MSM is niet geschikt gebleken om ons deugdelijk te informeren en is dan ook alleen een nuttig instrument voor degenen die haar sturen. Dat is inderdaad vooral onze overheid en dat is geen complot omdat het geen geheim is. Het is openbaar beleid en men lijkt niet te beseffen wat voor gevaarlijke consequenties deze vorm van macht met zich meebrengt.

Waarom accepteren we dit eigenlijk allemaal? En voor iemand het oppert, alternatieve media kent dezelfde valkuilen. Wie werkelijk wil weten zal zelf onderzoek moeten doen. En dat gebeurt veel te weinig. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door univers » 02 feb 2017, 15:53

Laten we het zo stellen, dat aan huislijk geweld hier in Nederland geen ene malle moer aan gedaan wordt.
De Nederlanders zijn een enorme kei in, om een ander te veroordelen.
Dus laten we eerst de handen in eigen boezem steken, voor we over een ander oordelen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 02 feb 2017, 16:49

univers schreef:Laten we het zo stellen, dat aan huislijk geweld hier in Nederland geen ene malle moer aan gedaan wordt.
De Nederlanders zijn een enorme kei in, om een ander te veroordelen.
Dus laten we eerst de handen in eigen boezem steken, voor we over een ander oordelen.
Helaas waar tovaritsj uni.

Volgens officiële cijfers produceert onze Nederlandse samenleving ongeveer 100.000 verdachten van huishoudelijk geweld per jaar. Diezelfde bron beweert dat dit ongeveer het dubbele aan slachtoffers op jaarbasis oplevert omdat niet iedereen aangifte doet. Dat is bespottelijk laag ingeschat.

Wij proberen serieus te verkopen dat 1 op de 2 klappen leidt tot een vatbare aangifte. Zulke bronnen kun je toch niet serieus nemen? Dit is de overheid...

En ondertussen maar roepen dat ze het onderwerp in een ander land niet serieus nemen. Verbeter de wereld begin bij jezelf, laat alle kritiek bij onszelf beginnen...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Osiris » 02 feb 2017, 22:27

Eén van de vele pogingen Rusland in een kwaad daglicht te stellen.
Die anti Rusland propaganda machine is al een paar jaar gaande,net al destijds in de Koude Oorlog.

Toen had het niet veel gescheeld of WW III was uitgebroken,met als dieptepunt de Cuba crisis.

Het lijkt er steeds meer op dat dezelfde strategieen gebruikt worden; draagvlak en excuses creeren om wederom Rusland op de knieen te krijgen en in te lijven bij het New World Order concept.

Maar tijden zijn veranderd, door het internet en andere technologische middelen is de communicatie anders geworden.
Informatie kan nu wereldwijd zeer snel gedeeld en aan de kaak gesteld worden.

Grote delen van de wereldbevolking hebben toegang tot andere informatie,waardoor dat draagvlak er niet gaat komen, steeds meer mensen zijn het vertrouwen volledig aan het verliezen in de reguliere informatieverstrekkingen en de machtsstructuren die erachter zitten en deze berichtgevingen sturen.

Gelukkig trappen steeds minder mensen in deze vorm van media manipulatie en propaganda.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Fenna » 06 feb 2017, 11:12

:post: Alle.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door MetalPig » 06 feb 2017, 16:27

Vitharr schreef:Ik ben geen complotter maar de MSM is niet geschikt gebleken om ons deugdelijk te informeren
En waar heb jij jouw versie van het verhaal vandaan? Ik zie geen bronvermelding.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 06 feb 2017, 16:36

MetalPig schreef:
Vitharr schreef:Ik ben geen complotter maar de MSM is niet geschikt gebleken om ons deugdelijk te informeren
En waar heb jij jouw versie van het verhaal vandaan? Ik zie geen bronvermelding.
Welke mis je? Volgens mij heb ik de geraadpleegde bronnen vermeld? Uiteraard niet voor eigen kennis. Bij E=mc2 plaatsen we ook geen bronvermelding meer immers. :mrgreen:

Maar als je ergens onderbouwing voor zoekt kan ik het denk ik wel reproduceren voor je hoor. Geef maar aan voor wat?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door MetalPig » 06 feb 2017, 16:44

Vitharr schreef:
MetalPig schreef:
Vitharr schreef:Ik ben geen complotter maar de MSM is niet geschikt gebleken om ons deugdelijk te informeren
En waar heb jij jouw versie van het verhaal vandaan? Ik zie geen bronvermelding.
Welke mis je? Volgens mij heb ik de geraadpleegde bronnen vermeld?
Je schrijft "Inmiddels heb ik de onderliggende feiten redelijk bij elkaar weten te puzzelen."
Ik vraag me af waar je je feiten vandaan hebt en hoe je hebt bepaald dat het daadwerkelijk feiten zijn.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 06 feb 2017, 17:16

MetalPig schreef:Je schrijft "Inmiddels heb ik de onderliggende feiten redelijk bij elkaar weten te puzzelen."
Ik vraag me af waar je je feiten vandaan hebt en hoe je hebt bepaald dat het daadwerkelijk feiten zijn.
Ik heb geverifieerd wat de doema heeft besloten aan de hand van hun eigen publicaties. Hier bijvoorbeeld de besluitvorming zelf (ik gok dat je geen Russisch leest dus via google translate):
https://translate.google.nl/translate?h ... %3D2500072

Of bedoelde je dat niet?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door MetalPig » 07 feb 2017, 09:32

Vitharr schreef:Of bedoelde je dat niet?
Ja dat bedoelde ik [jaja]

Geen vragen verder :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Rusland heeft het weer gedaan ... maar wat eigenlijk?

Bericht door Vitharr » 07 feb 2017, 13:20

Pazjalsta (alstublieft). :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie