De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Tammy » 12 feb 2017, 11:29

Afbeelding


Huurachterstanden, rechtszaken en lege kraampjes. Toeristen komen nog wel, maar de Rotterdammers blijven weg. Achter de schermen van de Markthal is het oorlog. Iedereen is het erover eens: er moet heel snel iets gebeuren. „Anders staan we hier over vijf jaar met z’n allen te apenkooien.”

Hamit Karakus wil niet over ‘de schuldvraag’ praten. De oud-politicus van de PvdA was als Rotterdamse wethouder Ruimtelijke ordening en stedelijke economie (2006-2014) een drijvende kracht achter de totstandkoming van de Markthal. Een project dat volgens Karakus veel meer behelsde dan de ambitie een overdekte versmarkt met inpandige woningen te bouwen. „Het ging ons om de ontwikkeling van het hele gebied rond de Laurenskerk. Dat zag er niet uit: overal dichtgetimmerde panden.”

Wie door die bril naar het project kijkt ziet nog altijd een groot succes, zegt Karakus. Zoals het ontwerp van architect Winy Maas ook het toeristisch imago van Rotterdam heeft opgekrikt. Zo’n 8 miljoen bezoekers trok de Markthal vorig jaar – veel meer dan voorspeld en vooral veel toeristen. En dan zijn er nog de appartementen. De scepsis was groot, maar binnen een jaar na de oplevering in oktober 2014 waren alle 126 koopwoningen al verkocht. De 102 huurappartementen hebben zelfs helemaal niet leeggestaan.


“Het ging ons om de ontwikkeling van het hele gebied rond de Laurenskerk. Dat zag er niet uit: overal dichtgetimmerde panden”

De Markthal is overladen met prijzen, ook internationaal. Ontwikkelaar Provast spreekt in het jaarverslag van 2015 van „het meest gelauwerde project van Nederland”. Afgelopen najaar won de Markthal de jaarlijkse onderscheiding van vastgoedbank FGH. „Dat het gebouw ongeschonden door de crisis is geloodst en daarbij is vastgehouden aan de vooraf gestelde uitgangspunten en doelstellingen mag bewonderenswaardig worden genoemd”, aldus Jan van Zanen, juryvoorzitter en burgemeester van Utrecht.


Kraamhouders klagen over klandizie.

Werkelijk? Voor een project dat zoveel lof kreeg toegezwaaid, is het opvallend hoe weinig betrokkenen er over willen praten. Ontwikkelaar Provast reageert niet op vragen, net zomin als eigenaar en exploitant Klépierre. René van Gool, die met zijn bureau VGSA Urban Development verantwoordelijk was voor meerdere studies naar de economische haalbaarheid van de Markthal, zegt dat hij zich liever „op de vlakte houdt”. Want: „De gemiddelde teneur van de berichtgeving is de laatste maanden negatief, analytisch zeer zwak en niet oplossingsgericht”.

De aandacht komt niet uit het niets. Want de stemming in de Markthal is tot een dieptepunt is gedaald.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Tammy » 12 feb 2017, 11:32

Pierre, wat was jouw indruk toen jij er een tijdje geleden was ?
En Herman50 en Univers, jullie kennen als ik het goed heb Rotterdam toch goed ?
Wat vinden jullie van de Markthal ?

Als ik de foto`s zie ziet het er geweldig mooi uit.
In het zuiden zijn dit soort markthallen heel gewoon.
Zelfs in Washington DC in Georgetown zit er eentje die ik prachtig vond.
Waarom lukt het hier niet vraag ik me af. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door taigitu » 12 feb 2017, 12:23

Tammy schreef: Kraamhouders klagen over klandizie.

Werkelijk? Voor een project dat zoveel lof kreeg toegezwaaid, is het opvallend hoe weinig betrokkenen er over willen praten. Ontwikkelaar Provast reageert niet op vragen, net zomin als eigenaar en exploitant Klépierre. René van Gool, die met zijn bureau VGSA Urban Development verantwoordelijk was voor meerdere studies naar de economische haalbaarheid van de Markthal, zegt dat hij zich liever „op de vlakte houdt”. Want: „De gemiddelde teneur van de berichtgeving is de laatste maanden negatief, analytisch zeer zwak en niet oplossingsgericht”.

De aandacht komt niet uit het niets. Want de stemming in de Markthal is tot een dieptepunt is gedaald.
Ik kom regelmatig in Rotterdam in het centrum. En ik ben in totaal 2x zelf gaan kijken omdat ik
nieuwsgierig was. Maar ik vind het er niet gezellig en duur over het algemeen. Daar moet ik bij
aantekenen dat ik daar meestal op dinsdag of zaterdag daar heen ga en dan is er ook een grote
markt, die precies naast/bij de hal begint. Niet bepaald handig lijkt me deze concurrentie.
Deze twee dagen moet de hal concurreren met een voordeliger en uitgebreider marktgebeuren.
Zeker zaterdag zal daar aan bijdragen omdat mensen dan de boodschappen voor het weekend en
gedeeltelijk voor de rest van de week halen. De hal is leuk als je zeer aparte dingen nodig hebt die
ze daar wel verkopen en niet op de markt of in de dichtbij gelegen winkels.
En er zijn keren dat ik met mijn dochter in de hal ben omdat zij daar iets nodig van heeft.
Dat de zaak dus niet lekker loopt is voor mij geen groot nieuws. Hij zal wel een andere bestemming
krijgen met andere artikelen of zo. Of een evenementenhal of zo, of een AH.....?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Vitharr » 12 feb 2017, 12:52

Ik ken de buurt niet, maar leent het zich niet voor een ruilmarkt voor minder bedeelden?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door herman50 » 12 feb 2017, 13:31

zoals bij zoveel dingen werd er weer een leuke mart voor verwijdert om het grote geld een Msrkthal te laten bouwen, waarvan de gewone Rotterdammert al zei dat word niks weg gegooid geld ,en ziet leegstand bouw dast ding om tot een leuke overdekte markt en zie verder ,, nu was het weer veel kijkers weinig kopers
vervolg is de Kuip, die staat op instorten dus hoppa we bouwen gelijk een nieuwe ..met alle erop en der an, kosten kleine 330miljoen ... <kan meer worden>,,leuke dat ze, <de grote jongens> er in de bovenste ringen van de ouwe gouwe Kuip nú wél woningen willen bouwen , gezond verstand gesproken
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Susan » 12 feb 2017, 14:02

Als een standplaats al ongeveer 3000 euro in de maand!! kost, vind ik het geen wonder dat mensen vertrekken..

2014

De eerste standhouder in de fonkelnieuwe Markthal in Rotterdam heeft zijn kraam te koop gezet. Op Marktplaats. Slagerij J&S ziet het op lange termijn niet zitten, schrijft het AD. Er zou al € 165.000 geboden zijn voor de stand.

Teveel stille dagen
"Ik kan beter de eerste zijn die z'n kraam verkoopt, dan de laatste. Ik geef je op een briefje dat over twee jaar 30 van de oorspronkelijke huurders zijn verdwenen,'' zegt Joey Kemp. Over belangstelling heeft Kemp - en de Markthal - niet te klagen: hij haalt zijn driemaandelijkse huur van 9800 euro er wel uit. De Markthal trok in de eerste maanden sinds de opening al 2 miljoen klanten, en in de Sinterklaasweek alleen 160.000 bezoekers. Maar Kemp stelt: "Op sommige dagen is het hartstikke stil. Er zijn ondernemers die een omzet van 100 euro per dag draaien.''
Kemp lijkt de terugloop in bezoek te vrezen die volgt als het nieuwtje van de nieuwe winkel- en marktplaats eraf is.

Not amused
Die stille dagen zijn de coöperatie Buutegeweun, waarin 30 tuinders, boeren en bakkers uit Goeree-Overflakkee verenigd zijn, fataal geworden. Door te lage omzet moet de kraam sluiten. Mogelijk gaat de coöperatie failliet. Ook enkele andere stands, waar de omzet tegenvalt, houden de Markthal voor gezien - hun plaatsen worden snel ingenomen door nieuwe gegadigden.

Markthal-directeur Maarten van Lier is not amused over het initiatief van Kemp. Volgens hem is het ook niet mogelijk een stand zomaar te koop te zetten. " In de overeenkomst staat dat een ondernemer eerst in overleg moet gaan met de verhuurder, en dan pas mag verkopen. Mits de naam en het concept overeind blijven. Dat is een andere volgorde', aldus van Lier in het AD.

http://www.foodlog.nl/artikel/markthal- ... en-succes/

----------------------

Tja...en dit was twee jaar later in 2016 dus te lezen...


Markthal Rotterdam: jarig, maar niks te vieren

Twee jaar na de opening klagen ondernemers in de Markthal over de ‘valse start’ van het overdekte complex. Diverse units staan leeg. „Het is een hele andere hal geworden, die een ander publiek trekt”.

Caspar Naber
29 september 2016

Leegstand in de Markthal.

Groter kan het contrast niet zijn. De stand waar koningin Máxima zich op 1 oktober 2014 verlekkerde aan enorme Iberische hammen en andere Spaanse delicatessen – de eerste ‘unit’ die ze zag bij de opening van de Markthal – biedt nu een troosteloze aanblik. Door het grijze zeil van het rolluik met heel groot nummer 52 erin geperforeerd, zijn lege vitrines zichtbaar. Delishop ‘21 Pinchos’ sloot afgelopen dinsdag wegens te weinig klanten.

Het is al de negende lege stand op de overdekte marktvloer. De leegstand is het meest zichtbaar bij de hoofdingang aan de Binnenrottekant. Links en rechts van de voormalige Spaanse delicatessenkraam zijn de rolluiken van stands 90 en 35 neergelaten. Bloemenzaak ‘Naturals’ moest sluiten omdat de bloemen niet tegen de tocht konden en de toeristen ze niet kochten. Islamitische slagerij ‘Lezzet Halal Meat’ ging in april dicht wegens gebrek aan klandizie. Voorganger Slagerij ‘J&S’ vertrok september vorig jaar omdat de omzet niet naar zijn zin was. Verderop in de hal staan nog zes verkooppunten leeg, op één na – een snoepstand - allemaal bestemd voor de verkoop van verse producten.

Valse start

De boel moest vol want de koningin was al besteld.

Woordvoerder Mark Kolster van het Collectief Ondernemersbelangen Markthal, waarbij 48 van de 70 ondernemers zijn aangesloten zegt dat de hal een valse start heeft gemaakt. Het moest een overdekte versmarkt worden met 70 vers-stands: 16 met vis, 13 met vlees, 15 met brood en zuivel, 5 met bloemen, 17 met aardappelen, groente en fruit en 4 stands met seizoensproducten, zodat de Rotterdammers er hun boodschappen konden doen. De overige 23 stands waren bedoeld voor delicatessen (13), horeca (7) en overig (3). „Doordat er te weinig verswinkeliers instapten, werden de versunits gevuld met delicatessenzaken die in de plint hadden moeten zitten. Die plekken zijn opgevuld met horeca. De boel moest vol want de koningin was al besteld.”

„Daardoor is het een andere hal geworden die ander publiek trekt. Tachtig procent van de bezoekers bestaat uit toeristen en dagjesmensen. Ze maken foto’s van het gebouw, kopen snacks, hebbedingetjes, maar geen versproducten. Daardoor lopen de horeca, delicatessenzaken en units die snacks mogen verkopen wél en de versunits niet.”

De gewijzigde bezetting van de marktvloer verklaart volgens hem waarom buurtbewoners er hun dagelijkse dingen niet kopen. „Als je geen totaalaanbod aan verse producten hebt waarbij mensen kunnen kiezen uit verschillende aanbieders uit het goedkope-, midden- en hoge segment dan gaan ze naar de buitenmarkt of naar Albert Heijn onder de Markthal. De supermarkt draait 45 procent boven de verwachte omzet. Er is dus wel een markt voor verse producten maar de klanten kopen het niet in de hal”, constateert Kolster. Hij zit met zijn bloemenzaak nu tegenover de grootgrutter en profiteert als een van de weinigen van de klantenstroom.


Bloemen in versomgeving

De gewijzigde indeling van de overdekte marktvloer is hem en andere leden van het ondernemerscollectief een doorn in het oog. „Wij hebben ja gezegd tegen een huurcontract waarin hele andere dingen staan. Zo zou ik bloemen verkopen in een versomgeving, niet tussen horecazaken.” Het Collectief Ondernemersbelangen Markthal probeert er met verhuurder Klépierre uit te komen in een gesprek, maar als dat niet lukt dan volgt een rechtszaak. Er zijn volgens Kolster ook conflicten over de servicekosten, die veel hoger zouden zijn dan voorgespiegeld en die anders besteed zouden worden.

„Zo is de vier ton aan promotiegelden gebruikt om reclame te maken voor de Markthal als zodanig, niet om Rotterdammers te lokken met flyers en reclame in abri’s van trams, zoals beloofd.”

Conflicten zijn er ook over het binnenklimaat en het verbod voor versaanbieders om snacks en drankjes te verkopen. Halal-slagerij ‘Messar’ doet dat omdat de verkoop van vlees alleen niet genoeg oplevert en maakte een zithoek omdat klanten niet staand willen eten. Klépierre spande een kort geding aan om het contract te beëindigen maar de rechter verwees de verhuurder naar een bodemprocedure. Die begint over een week.

Voorzitter Harald Weitering van de Markthal Ondernemersvereniging waarbij alle ondernemers verplicht zijn aangesloten, spreekt ook van een „valse start” van het complex. Hij ziet evenmin reden voor een feestje om de tweede verjaardag te vieren.

„Een deel van de ondernemers sloot een contract af voor twee jaar dat deze maand afloopt. Een meerderheid verlengde weliswaar, maar een aantal niet en negen units zijn dicht omdat de huurders het niet konden bolwerken. Het vinden van een oplossing voor die leegstand is dringend. Hoe leger de hal, hoe minder publiek. Klépierre zegt ermee bezig te zijn, maar wij zien weinig actie. Geef nieuwkomers bij wijze van spreken een contract van drie maanden. Er is plek voor tijdelijke units. Zolang het versaanbod maar omhoog gaat. Eén groenteboer, bakker of visboer trekt niet genoeg versklanten om de huur te kunnen opbrengen dus moet je meerdere hebben waardoor de klantenstroom op gang komt. Kijk naar de buitenmarkt, naast de Markthal. Daar kopen de Rotterdammers wel omdat ze er veel keus hebben.”

De overname van verhuurder Corio door de Franse branchegenoot Klépierre, begin vorig jaar, deed de Markthal volgens hem ook geen goed. „Klépierre benadert de Markthal zoals andere winkelcentra maar dit is geen normaal winkelcentrum. Steeds meer ondernemers vragen zich af of het concept wel haalbaar is,” verzucht Weitering.


Verloop heel normaal

De Markthal heeft Rotterdam (inter)nationaal op de kaart gezet. Het architectonische hoogstandje van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV bezorgde de stad – samen met het nieuwe Centraal Station en Koolhaas’ De Rotterdam – een plek in de top van allerlei hippe (reis-) lijstjes.

De boogconstructie met overdekte marktvloer, woningen, winkels en ondergrondse parkeergarage sleepte ook een reeks prijzen in de wacht, waaronder de jaarprijs 2015 van de Nederlandse Raad voor Winkelcentra en de World Architecture News Mixed Use Award 2014. Als beleggingsobject is het ook een succes: de 102 huurappartementen waren bij oplevering verhuurd. De 126 koopappartementen en 24 penthouses waren binnen een jaar daarna verkocht.

Het concept van een overdekte versmarkt staat wel onder druk. Volgens oud-wethouder en Markthal-kenner Hamit Karakus – die wil bemiddelen bij de conflicten tussen verhuurder en huurders – kan dat worden opgelost met flexibiliteit, wat redesignen en het anders berekenen van het business case-model.
Markthaldirecteur Edgar Mulder van Klépierre neemt de kritiek serieus, zegt hij. Achter de schermen werkt het Markthalteam volgens hem hard aan de toekomst van de Markthal. „We zijn druk bezig met acquisitie en marketing. Daarbij staat storytelling centraal, het verhaal vertellen achter de verse, speciale producten. Zo organiseren we rondom Wereldvoedseldag op 16 oktober proeverijen met uitleg over producten waarbij de focus op vers ligt. ”

Mulder begrijpt de ongerustheid over de leegstand en het verloop onder versaanbieders. „De Markthal is een nieuw concept waardoor vergelijkingsmateriaal ontbreekt, maar in winkelcentra is een verloop van zo’n vijf tot tien procent heel normaal. Leegstaande units bieden ook kansen. Zo zijn wij in gesprek met potentiële huurders én ondernemers die al in de Markthal zitten en zelfs willen uitbreiden.” Maar het opvullen van die units is volgens hem niet altijd zo makkelijk als de buitenwereld denkt. „Units die leeg staan omdat de huurder het contract niet verlengde, kunnen we verhuren aan nieuwe ondernemers. We zijn al bezig met enkele partijen die tijdelijk een ruimte willen huren. Maar dan kan niet zomaar als units worden gesloten door een huurder terwijl er nog een contract op zit. Dan moet een opvolger uit dezelfde branche worden gevonden en dat kost tijd.”

Miljoenen bezoekers

De klachten over het verbod op de verkoop van drankjes en hapjes door aanbieders van verse producten zegt de Markthaldirecteur ook serieus te nemen, maar voor een oplossing is hij naar eigen zeggen deels afhankelijk van het bestemmingsplan: het concept en de randvoorwaarden die destijds zijn vastgelegd. „Wij moeten ons daaraan houden. Hierover zijn we in overleg met de gemeente.”


Mulder bevestigt dat de Markthal veel binnen- en buitenlandse toeristen trekt maar dat biedt volgens hem ook kansen. „Er zijn maar weinig ondernemers bij wie jaarlijks miljoenen bezoekers voorbij trekken. Die moet je naar je unit zien te lokken.” Negentig procent van die toeristen komt uit Nederland, zo blijkt volgens hem uit het jongste onderzoek van onderzoeksbureau Strabo twee weken geleden. Het percentage Rotterdamse bezoekers stijgt volgens hem.

De meerderheid van de ondernemers in de Markthal is tevreden over de omzet, zegt Mulder. „Vijf van de zeven aflopende contracten van twee jaar zijn onlangs verlengd waaronder ook aanbieders van versproducten.” Al liggen er een aantal „uitdagingen” – Mulder doelt op de conflicten en juridische procedures – toch is er in zijn ogen reden voor een feestje. „In de beginperiode zei iedereen: dat hou je niet vol, 8 miljoen bezoekers per jaar (iemand die meermaals in- en uit loopt wordt telkens geteld als nieuwe bezoeker, red.) maar de bezoekersaantallen zijn stabiel en we zitten er zelfs iets boven.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/29/ja ... 9-a1524107
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door univers » 12 feb 2017, 14:34

Rotterdam is mijn R'dam, niet meer Tammy.
De gezelligheid van vroeger is niet meer.
In de markthal ben ik nog nooit in geweest, heb er ook geen behoefte.
Ben al in geen 3 jaar meer in R'dam geweest sinds mijn moeder is overleden.
Ik heb er niets te zoeken.
Maar geef mij de oude markt maar, veel gezelliger, vooral op de rommelmarkt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door herman50 » 12 feb 2017, 15:11

:hands: juist verwoord :peace:
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Gast1 » 13 feb 2017, 17:59

Tammy schreef:Pierre, wat was jouw indruk toen jij er een tijdje geleden was?
Ik keek mijn ogen uit. Alleen in de markthal was er markt en ik vond het prachtig.
Ik zag volgens mij helemaal geen lege kraampjes en inderdaad, sommige kraampjes waren 'duur' en anderen minder duur.
We hebben er een paar lekkere broodjes gegeten die zeer goed belegd waren: € 5,95 per stuk.
Die waren zo groot dat we er de gehele middag op konden teren, één broodje per persoon en drinken hadden we zelf bij ons.
Ik vind Rotterdam zeer zeker een bezoek waard en de markt moet je daarbij niet overslaan.
Nadat we Museum Boijmans Van Beuningen bezocht hadden, zijn we de stad ingewandeld.
Te voet is de gehele binnenstad makkelijk te doen en ik bemerkte dat ze de stad 'groener' aan het maken zijn.
Ik vergelijk met jaren geleden dat we aldaar waren.

Dat Rotterdam Rotterdam niet meer is, geloof ik meteen.
Welke stad is dat nog?
Mijn Moeder van bijna 84 zegt dat Venlo Venlo niet meer is en dat geloof ik onmiddellijk.
Tja, en welk dorp is nog het dorp van vroeger?
Ik heb het nog gekend, mijn school van vroeger:

Afbeelding

En tal van winkeltjes in de Grotestraat.
Werken bij de boer op het land en op hooimijten klimmen en jawel, hooien op de kar met trekpaard.
Prachtige herinneringen. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Tammy » 14 feb 2017, 11:10

AH ligt al onder deze Markthal Taigitu had ik gelezen.
Dus jij vind het er ook niet gezellig, het oogt wel als ik de foto zie.
Maar dat zegt natuurlijk niks.
Univers en Herman50, waarom hebben jullie het gevoel dat de gezelligheid bijna weg is in Rotterdam ?
Wat is er nu anders dan vroeger in Rotterdam ?

Pierre, jij vind het dus wel leuk. :grin:
Mijn dochter is er verleden jaar ook geweest, ze vond Rotterdam leuk en mooi.
Zij en haar verloofde hadden hotel ook geboekt aan het water.
Ze vonden het toppie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door herman50 » 14 feb 2017, 12:37

nou sorry maar ben als een kat in een vreemd pakhuis, als je naar de stad gaat/loopt je krijgt geen ´speciaal´ gevoel meer, het is er een kouwe bedoening ,, veel bouwen wat inhoud veel leegstand veel willen verbouwen .. het warme eigen Rotterdam gevoel is pleitos of tewel weg, als ze ergens iet hoogs bouwen moet het hier ook waarom baas boven baas? nou dan maar een gewone jongen,
maar goed ik zit niet op de Coolsingel maar gewoon thuis ... gelukkig
bv ben geboren in St. Franciscus Gasthuis Schiekade ,pracht van gebouw <btw als 1e van een 2ling>
maar wat gebeurde ,,, slopen die handel ,, wat kwam er woningen die hadden ze óók in dat SFG kunnen maken maar nee iets wat mooi is en mensen trekt gaat plat basta,,
der zitten/staan nou op een stuk zeg Coolsingel /Weena/Aert van Nesstraat zo´n 5 -grote- hotels én ze willen er nog bijbouwen ,, nou sorry maar dan is het over en uit voor deze jongen .....
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door univers » 14 feb 2017, 15:32

Daar zijn die twee oudste van mij ook geboren, de jongste in 78 in het nieuwe.
Ze waren nog met de verhuizing bezig.
Zelf ben ik op de Henegauwelaan te water gelaten.
Was ook een historisch gebouw, later is justitie er in gekomen.

De gezelligheid ontbreekt Tammy.
Ze zeggen wel van vroeger was alles beter, in bepaalde opzichten wel.
Toen ik nog een straatschooiertje was :mrgreen: , werd er op straat allerlei spelletjes gespeeld.
De ouders stonden mee touwtje te springen, de hoela-hoep stonden de moeders met de heupen te draaien (goeie oefening :mrgreen: )
De ouderen hingen uit de ramen met elkaar te lullen,je had contact met al je buren, en de belangrijkste factor was, je had toen nog geen tv.
Toen wij uit Rusland terug kwamen, hebben we een paar maanden bij mijn oma en opa gewoond.
Mijn ouders hebben toen een ander huis gekregen in het Blijedorp, waar iedereen met een aardappel in zijn mond lulde.
Op straat spelen ging niet, want meer mensen hadden een auto voor de deur, dus bussietrap kon in meer, want dan liepen die gasten te o.h.
Je had een grasveldje op de Statenweg, waar je niet kon voetballen, wegens de hondestront.
De enigste mogelijkheid was het Vroezenpark, had je een mooi veldje met twee boompjes als doel, en daar mocht je niet voetballen.
We hadden knuppeltje als wijkagent, die heeft wat ballen ingepikt, daar tegenover moest hij wel steeds zijn banden plakken.
Ik was net 16, toen ik naar zee ging, kwam die mafketel nog aan mijn deur, dat ik zijn banden leeg gestoken had, mijn vader gelijk tegen hem, heb je hem gezien dan? hij, ja ik zag hem weg rennen, die ouwe van me, nou dan moet hij er ook bij zwemmen, hij zit al twee maanden op zee, stond die kl.zak met zijn bek vol tanden.
Ik had dan toch een opvolger. :mrgreen:

Ik heb 8 jaar als eigen rijder op de tax gezeten, ik heb de stad met eigen ogen zien verpauperen.
Als je in de winkel stond, wachtte je gewoon op je beurt, nu komt er opeens een pinquin voorschuiven, ja en dat moet je bij mij niet doen, want dan heb je een goeie voor je, wie je ook bent.
In '76 hebben we besloten om lekker naar Hellevoetsluis te verhuizen, eerst in een flat, was voor ons een paleis, kwamen uit een tweekamerwoning, met twee kinderen, dus we kwamen van de hel in de hemel.
Nu woon ik sinds '78, heerlijk aan het water, als ik aan de kant lig, is mijn ijskast 50 meter verder op. :mrgreen:
Ik denk dat de veiligheid van vrouwen ver achteruit is gegaan, vroeger kon een vrouw of meisje veilig over straat lopen,
je had natuurlijk ook wel accidenten, dat is altijd al geweest, maar nu loopt het de spuigaten uit.
Ik ben in hart en nieren een echte Rotterdammer, dat zal nooit veranderen, ik koester mijn Rotterdam in mijn jeugdherinnering, zo als het was.
Ik heb heel de opbouw van de binnenstad gezien, de mensen hoe die met elkaar omgingen.
Moet je nu zien, een goedemorgen kan er amper af.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Determinist » 14 feb 2017, 15:43

Inderdaad, sinds de moffen het er flink verbouwd hebben is de gezelligheid er wel vanaf...

Gast1

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Gast1 » 14 feb 2017, 19:34

Ik kan me deze laatste reacties wel goed voorstellen hoor.
De gezelligheid van het 'oude dorp' van weleer alhier, is ook een zekere 'dood' gestorven.
Maar het is er niet bepaald lelijker op geworden, sterker nog ... de oude stijl is men weer terug aan het brengen.
Asfalt maakt plaats voor klinkers en lange lelijke lantaarnpalen maken plaats voor mooie passende straatlantaarntjes.
Bijna alle winkeltjes van vroeger zijn weg -omdat we allen graag naar grotere supermarkten gaan waar 'alles onder één dak' te vinden is-.
En vaak is het daar goedkoper ...

Dus wanneer ik opnieuw naar het dorp van nu kijk, dan zie ik dat geveltjes en straten opgeknapt zijn.
Ik zie levendig toerisme en nog meer Natuur dan dat er een jaar of 20 geleden was.
Het is allemaal best mooi, als je het maar in de juiste proporties wil zien.

Oh ja ... ik vergat het woordje 'gezellig' bijna.
Hoe 'gezellig' is het nog als je iedereen op het mobile speeltje ziet kijken?
Of het nou in een stad is op in een dorp?
Hoe 'gezellig' is het als je iemand aanspreekt dat deze persoon je niet hoort en eerst dingetjes uit zijn oren moet doen waar elektrotechnische kabeltjes aan verbonden zijn?
Hoe gezellig is het als hier in sommige steden komt, dat je je in een ander land waant?
Moskeeën in plaats van kerken, hang-Marokkanen en ander gespuis waarbij je het risico loopt berooft te worden?
Shoot me ...

Misschien kunnen we gewoon en simpeltjes stellen, dat de gezelligheid niet meer is ... :-|

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door herman50 » 15 feb 2017, 07:47

kan me nog voor de geest halen als er een buur was overleden de hele straat vol met een laken achetr het raam ,, je ging naar je huis allemaal over een trap tot 3/4 hoog, je had contact met de buren, het werden voor jou opa en oma ,, beneden ons zat een -wat nu ondenkbaar is- een zaakje dat alles laste en zaagde wat los en vast zat ,, gewoon tussen de huizen,, bij thuis wedstrijden van
Sparta, even om even om de hoek kijken hoe de ´kegels´hingen en je wist de stand,, voor spelen gingen we naar -zg- achter van Nelle ,,een kuil met zand en verder niks ,,..
tot de verhuizing naar het Blijedorp <;) > daar woon ik nu al zo´n 58jaar maar dat holt achteruit , de leuke winkels van vroeger zijn vervangen voor groot grutterers , heel veel buren ken je niet -of zij jou niet- ,, oke op enkele leeftijdsgenoten na ,, nee ben blij die tijd te hebben gekend en meegemaakt , de jeugd nu mist heel wat ... -oef hoop dit beter overkomst enne fijne dag nog -
:oops: :oops:
Laatst gewijzigd door herman50 op 15 feb 2017, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Gast1 » 15 feb 2017, 07:50

Helder Herman :wink:

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door herman50 » 15 feb 2017, 07:55

zo te zien is der wat uit de klauwe gelopen hij heeft weer z´n eige zin m´n laptop sorry
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door univers » 15 feb 2017, 08:02

Is het voor herhaling vatbaar?
Komt niet duidelijk over. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Tammy » 15 feb 2017, 08:02

Herman50, geeft niks, ik verwijder ze . :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Rotterdamse Markthal werd een boksring

Bericht door Tammy » 15 feb 2017, 08:11

Ik ben onder de indruk van de verhalen van Herman50 en Univers.
Ook van Gast1.
Wat spreekt er een warmte uit als jullie over vroeger praten.
En de liefde voor jullie stad of dorpje vind ik zo bijzonder.
Ik ken dat niet van mezelf plaatsen waar ik heb gewoond.
Vind het boven de rivieren leuker dan waar ik nu woon , maar dat is nostalgie naar mijn Amsterdamse Nederlandse kant.
Ik vind de mentaliteit boven leuker zeg maar, de directheid. :mrgreen:

Maar echt thuis voelen ergens?
Dat heb ik alleen als ik in Amerika land.
Dan kom ik thuis, en dat word eens ook mijn laatste rustplaats in Wyoming.
Daar hoor ik, nog veel meer dan bella Italia. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie