Heeft storten op Giro555 wel zin?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Ufo

Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Ufo » 01 apr 2017, 09:56

Als gevolg van de aandacht voor de humanitaire crisis in Jemen maken burgers op grote schaal geld over naar Giro555. Minister Ploumen heeft miljoenen opzij gezet voor hulpverlening in het land. Maar hoe goed dergelijke acties ook zijn, als er geen eind wordt gemaakt aan het geweld is het dweilen met de kraan open, stelt SP-Kamerlid Sadet Karabulut.

De coalitie onder leiding van Saoedi-Arabië is in Jemen verantwoordelijk voor verreweg het grootste aantal burgerdoden. Het land belemmert bovendien de toegang tot voedsel, water, humanitaire hulp en medische voorzieningen. “Cruciaal voor het afwenden van de humanitaire crisis in Jemen is dat de desastreuze Saoedische interventie stopt en de blokkade wordt opgeheven,” aldus Karabulut.

“Maar wie kijkt naar de opstelling van het Westen in dit conflict, ziet juist steun voor de rijke oliestaat,” vervolgt ze. “Dat is bizar.” Ze merkt op dat de Amerikanen en Britten de afgelopen twee jaar voor miljarden aan wapens hebben geëxporteerd naar Saoedi-Arabië. De Amerikanen voorzien de Saoedi’s daarnaast van inlichtingen en Amerikaanse vliegtuigen tanken Saoedische straaljagers in de lucht bij zodat die nog meer dood en verderf kunnen zaaien.

Er werd 10 keer zoveel aan wapens verscheept als er aan hulp aan Jemen is gegeven. En dat is hypocriet, benadrukt het Kamerlid. Karabulut vindt het onbegrijpelijk dat ook Nederland wapens verkoopt aan Saoedi-Arabië. “Een wapenembargo zou een logischer reactie zijn op de oorlogsmisdaden,” besluit ze.

https://www.sp.nl/opinie/sadet-karabulu ... udi-arabie

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 01 apr 2017, 10:01

Heeft storten op Giro555 wel zin?
Is het zelfde, als water naar de zee dragen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Tammy » 01 apr 2017, 13:18

Het zijn niet alleen de burgeroorlogen die schuld hebben aan de vreselijke situatie daar.
De mentaliteit van veel kinderen op de wereld zetten moet veranderen in grote delen van Afrika.
Maar schijnbaar is dat onderwerp nog steeds taboe.

Men weet dat in sommige gebieden grote droogte kan heersen.

Toch zet men gigantisch veel kinderen daar op de wereld.
En ja ik weet hoe het daar gaat in de culturen op dät gebied, maar dat moet veranderen.
Die Paus in het Vaticaan waar veel mensen naar luisteren moet uit zijn ivoren toren komen en geboortebeperking aanprijzen.

Daarnaast is er een omslag nodig in het denken om veel kinderen op de wereld te zetten die later voor hun ouders moeten zorgen enz.

Als ik een reclamespotje zie met een kindje die recht in de camera kijkt en gewoon dood aan het gaan is dan word ik woest.
Woest dat die kinderen zoveel lijden .
Als ik dan lees dat 8 kinderen per gezin normaal is en ouders voor een duivels dilemma staan als er eentje zwak is of die nog wel moet worden gevoed om de rest te redden dan word ik zo kwaad.

Die vele kinderen die de hongerdood sterven hadden nooit geboren mogen worden.
Je zet geen kinderen op de wereld als tientallen jaren lang grote periodes met droogte voor hongersnood kan zorgen.
Maar als je dat zegt krijg je afkeurenden blikken hoor.
Hoe durf ik zoiets te zeggen enz.
Die kindjes hebben recht op leven zegt men.
Dat hebben kinderen zeker maar je doet ze dat niet aan als ze binnen een paar jaar kapot gaan van de honger.

Deze kindjes sterven werkelijk een afschuwelijke en zeer pijnlijke dood.
En waarom ?
Die mentaliteit moet compleet veranderd worden.
Zolang dat niet gebeurd gaan kinderen dood.

Ze doodziek in een camera laten kijken zodat we weer geld sturen helpt deze kindjes niet.
Een bodemloze put, en zij sterven een afschuwelijke dood.
Ik word niet week als ik die spotjes zie op tv.
Ik word woest dat die arme kinderen op de wereld worden gezet waar de kans gigantisch groot is dat ze dood gaan.

Geboortebeperking, en niet te weinig ook, dat moet er gebeuren in de eerste plaats.
1 of 2 mondjes voeden is iets anders dan 8 of 10 he ?
Maar vertel dat maar eens, men kijkt je glazig aan als je het in je omgeving vertelt. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ufo

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Ufo » 01 apr 2017, 14:10

Tammy schreef:Geboortebeperking, en niet te weinig ook, dat moet er gebeuren in de eerste plaats.
1 of 2 mondjes voeden is iets anders dan 8 of 10 he ?
Maar vertel dat maar eens, men kijkt je glazig aan als je het in je omgeving vertelt. [doh]
Geboortebeperking kan niet. Iedereen heeft het recht om zoveel kinderen te krijgen als hij/zij wil.

Je kunt mensen niet verbieden om kinderen te krijgen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Fenna » 01 apr 2017, 14:45

Je kan het inderdaad niet verbieden maar, je kan wel voorlichting geven.
Hamer er bij dat volk op wat de gevolgen zijn, houd ze een spiegel voor met wat het resultaat is van hun ongebreidelde voortplantings drift en vooral hoe het kan zijn als er minder mensen in deze landen zouden wonen.
De bevolkingsgroei is in die landen verviervoudigd in enkele decenia terwijl in Europa de bevolkingsgroei is afgenomen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 01 apr 2017, 14:45

Geboortebeperking kan niet.
Kan wel, je moet enkel je gezonde verstand gebruiken.
Iedereen heeft het recht om zoveel kinderen te krijgen als hij/zij wil.
Ben ik met je eens.
Maar ook hier geld, je verstand gebruiken.
Je kunt mensen niet verbieden om kinderen te krijgen.
Daar ben ik niet helemaal mee eens.
Aan de ene kant, zeg ik ja, en dat geld voor mensen met verstandelijk vermogen, die weten wat ze willen, en ook weten wat de consequenties zijn, als je kinderen wil.
En aan de andere kant, zeg ik nee, en dan heb ik het goede voorbeeld van mijn dochter.
Die zelf niet kunnen beslissen en ook de consequenties niet kennen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 01 apr 2017, 14:48

De bevolkingsgroei is in die landen verviervoudigd in enkele decenia terwijl in Europa de bevolkingsgroei is afgenomen.
Het gevaar komt uit het zuid-oosten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Tammy » 01 apr 2017, 15:00

Ik heb het over mentaliteitsverandering Ufo.
Ik zeg nergens verbieden, dat kan niet helaas.
Maar wat Fenna en Univers zeggen sta ik helemaal achter.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Fenna » 01 apr 2017, 15:10

EOEdu Nieuws
Aardobservatie in de klas

10 jaren SPOT VEGETATION
Afrika
Waterstress
Bevolkingsexplosie
Vluchtelingen
Voedsel zekerheid
Woestijnvorming

Bevolkingsexplosie
Gedurende de afgelopen eeuw is de bevolking van Afrika exponentieel gegroeid. In 1950 was de totale Afrikaanse bevolking niet hoger dan 224 miljoen, terwijl deze vandaag de dag net de kaap van de 1 miljard is overschreden - in 60 jaar een groei met een verbijsterende 350%.
Een ander groot probleem dat de demografische situatie in Afrika treft is het feit dat het continent de laagste levensverwachting ter wereld heeft. In de meeste Afrikaanse landen sterven mensen gemiddeld voor hun 50ste. Enkel in de noordelijke rand van het continent, namelijk de landen die aan de Middellandse Zee grenzen, bereikt de levensverwachting 70 jaar of hoger.

De combinatie van een hoge vruchtbaarheid en een lage levensverwachting resulteert in een zeer jonge bevolking.
Desondanks blijft Afrika groeien, en dat doet het op een ongekende schaal. Volgens de United Nations Population Division bereikte de jaarlijkse groeiratio op de piek van de bevolkingsexplosie (tijdens het begin van de jaren 80, voor de rampzalige gevolgen van HIV een van de belangrijkste remmen op bevolkingsgroei werd) zelfs 2,89%, hetgeen geresulteerd zou hebben in een verdubbeling van de Afrikaanse bevolking in minder dan 25 jaar tijd. De huidige groeiratio is lager, zo'n 2,25%, maar nog steeds veel hoger dan het wereldgemiddelde van 1,09% (Europa heeft zelfs een negatieve groeiratio: -0,02%).



Sinds de jaren 80 is de levensverwachting in deze geselecteerde landen dramatisch afgenomen. De reden voor deze afname is de opkomst van HIV/AIDS. Tegenwoordig is in Botswana, Zimbabwe en Swaziland meer dan 30% van de bevolking besmet met HIV. Source: Wikimedia Commons


Levensverwachting van de wereld (schattingen voor 2009 door de CIA). Het Afrikaanse continent springt eruit met zijn
lage levensverwachting - Bron: Wikipedia

De meeste Afrikaanse landen hebben een jaarlijkse groeiratio van boven de 2%
(schattingen voor 2009 door de CIA) - Bron: Wikipedia
Verstedelijking, een nieuwe trend
De verstedelijking van de wereld voltrekt zich aan een ongekende snelheid. Elke week komen er in de stedelijke gebieden een miljoen nieuwe inwoners bij - zo'n 180.000 per dag. Een groei die volgens de VN onomkeerbaar is. Vandaag de dag leven bijna 3,3 miljard mensen in stedelijke gebieden. Tegen 2030 zouden volgens de schattingen van het UNDP (het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties) 5 miljard mensen in de steden wonen. Dat is zo'n 60% van de gehele wereldbevolking op dat moment.

Verstedelijking in Afrika
Hoewel Afrika nog steeds een van de minst verstedelijkte continenten ter wereld is, gaat de verstedelijking er tegenwoordig sneller dan op enig ander continent. In combinatie met de snelste bevolkingsgroei van alle continenten leidt dit tot een explosieve groei van de Afrikaanse stedelijke bevolking. Geschat wordt dat tussen 2000 en 2030 het aantal Afrikaanse stedelijke inwoners zal stijgen van 294 naar 742 miljoen.

De tweede grote urbanisatiegolf, die nu in de derde wereld plaatsgrijpt, is radicaal anders dan de westerse verstedelijking die begon in de tweede helft van de achttiende eeuw. De groei is veel sterker en veel sneller.
De exodus van het platteland heeft andere oorzaken dan bij de westerse urbanisatie, die het gevolg was van de Industriële Revolutie in de achttiende eeuw. In ontwikkelingslanden worden veel mensen naar de steden gedreven vanwege oorlog en onveiligheid, gefaalde oogsten en klimaatverandering zoals droogten en overstromingen. <




Stedelijke bevolking volgens subregio in Afrika (in miljoenen) - Bron: UN Environment Programme


De expansie van Caïro gezien door Landsat en MODIS - Bron: USGS EROS


Miljoenen mensen in Afrika zijn op de vlucht, om tal van redenen. Velen hiervan belanden in vluchtelingenkampen of informele nederzettingen, enkele slagen erin het continent te ontvluchten en in Europa aan te komen, maar veel anderen zoeken hun toevlucht in de grote steden van het continent. Ze belanden vaak in de voorstedelijke sloppenwijken, aan de rand van de samenleving.

Caïro, de grootste stad van het continent, is een goede illustratie van deze stadsgroei. In de loop van de twintigste eeuw breidde de stad explosief uit. In de afbeelding hier boven wordt de rand van de stad in 1965 (geel) en 2008 (rood) weergegeven: in de loop van die 33 jaar is het aantal inwoners gestegen van 5 tot 12 miljoen. Bijna de helft ervan woont in sloppenwijken, het gevolg van een jarenlang gebrek aan geld en regulering in combinatie met een sterke bevolkingsgroei.

Meer naar het zuiden is de situatie soms nog erger: 72% van de stedelijke populatie bezuiden de Sahara woont in sloppenwijken, en dat cijfer is snel aan het toenemen, met 4,53% het snelst van alle continenten.

Kibera, bijvoorbeeld, is een van de grootste Subsaharische sloppensteden. Gelegen aan de rand van Naïrobi telt het meer dan een miljoen inwoners, met een geschatte bevolkingsdichtheid van maar liefst 200.000 tot 300.000 mensen per vierkante kilometer.

Vanwege de vele oorlogen en de verwoestende impact van de tsunami in 2004, voert Somalië de lijst van de Afrikaanse landen aan: er woont maar liefst 97% van de stedelijke bevolking in sloppenwijken. Anderzijds doen bepaalde andere landen het net veel beter: volgens dezelfde cijfers zou slechts 3,4% van de stedelijke bevolking in Zimbabwe in sloppenwijken wonen.

Met de huidige trends van bevolkingsgroei en verstedelijking, is Afrika op weg naar een ongekende stedelijke crisis en moet het het hoofd bieden aan economische, sociale, etnische en milieuproblemen die door de crisis zullen optreden.

Bronnen
Kibera: Africa’s largest slum - Affordable Housing institute
Managing rapid urbanization in Africa: Some aspects of policy - Journal of Third World Studies
State of World Population 2008 - UNFPA
UNDERSTANDING SLUMS: Case Studies for the Global Report 2003 - UN Development Planning Unit
UN Population Division- World Population Prospects
Urbanization in Africa - The encyclopedia of Earth
Verstedelijking: de feiten
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Tammy » 01 apr 2017, 18:53

Als die bevolkingsgroei niet drastisch word verminderd heeft storten op Giro555 totaal geen zin op de lange termijn.
Als ik de cijfers zie in Fenna haar bericht is het nog erger dan ik dacht.

Dus de vraag is eigenlijk, wat gaat men doen om het nog niet erger te maken dan het al is ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 01 apr 2017, 19:08

Dus de vraag is eigenlijk, wat gaat men doen om het nog niet erger te maken dan het al is ?
Niets.
Voorbeeld Haïti.
En er zijn genoeg gezaghebbers, die de zakken gevuld hebben.
Maar daar hoor je niets over in de media.
Veronderstel dat de mensen wakker geschud worden, dat de meeste centen in de zakken van de overheden verdwijnen.

Vind je het niet slordig, Tammy, 2x. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Tammy » 01 apr 2017, 20:04

Ik zie het, IPad vertoont kuren. :mrgreen:

Toch zal er iets moeten veranderen Univers, dit kan zo niet nog jaren doorgaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 01 apr 2017, 20:13

dit kan zo niet nog jaren doorgaan.
Ben het met je eens.
Als ik iets verstuur, ga ik onderwijl een bakkie koffie zetten.
Duurt precies 35 sec. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Gast1 » 02 apr 2017, 05:50

Titel: "Heeft storten op Giro 555 wel zin?"
Antwoord: "Neen."
Consequentie: "Het zou zelfs wel eens averechts kunnen werken, daar de lijdensweg verlengt verlengt wordt: uitstel van executie dus."
Oplossing: "Geen geboortebeperking, maar een geboortestop."

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Osiris » 02 apr 2017, 09:09

Ik ben van mening dat al in de tijd van kolonisatie Afrika beroofd is van de bestaansmiddelen door westerse grootmachten.

Nu nog zijn het westerse multinationals die daar op schandalige wijze landen leegplukken.
Daarnaast zijn het financiele instellingen zoals banken, die regimes/dictatuur ondersteunen ( om het voor die multinationals mogelijk te maken ) door o.a.wapenhandel en daarmee ook de oorlogen financieren.

Alle baten gaan naar de grote jongens en de kosten worden afgeschoven naar die bevolkingen ( wat hier op kleinere schaal in NL eveneens gebeurt, vandaar ook de armoede en voedselbanken in ons land ).

Bij andere grote rampen is al meermaals gebleken dat gelden niet op de juiste plek komen,aangezien er allerlei ambtelijke politieke regels gevolgd moeten worden en het soms jaren duurt ,voordat gelden vrijkomen voor hulp, met de nodige corruptie en strijkstok gevolgen.

Ik ben nog steeds van mening dat de talloze miljonairs en miljardairs die deze wereld kent, in 1 klap alle problemen zouden kunnen oplossen, door een deel van hun vermogen hiervoor te gebruiken.
Maar ja, hoe word je miljonair of miljardair ?
Door precies het tegenovergestelde te doen.

Daarnaast doneert onze regering al miljoenen ,dus betalen we als bevolking al ( verplicht ) mee met ons afgedragen belastinggeld.

Ik ben gestopt met het verder voeden van dat systeem ,hoe verschrikkelijk ik het ook vind wat er gebeurt en niet alleen daar.....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Osiris » 02 apr 2017, 09:25

Het zijn de verrotte systemen,die elke keer weer met andere spelers en namen hetzelfde spelletje spelen.

Griekenland is ook zo'n voorbeeld ( en andere landen ), waar ettelijke miljarden 'steun' naar toe is gegaan om het land te redden.
Waar is dat geld terecht gekomen ?
Zo'n 95 % bij de politieke/financiele/mutinational instellingen, slechts zo'n 5 % bij de daadwerkelijke bevolking.
En vervolgens diezelfde bevolking kapotbezuinigen om terugbetaling te creeren.
Gevolg armoede en totale chaos.

Dezelfde gecamoufleerde blauwdruk m.i. .
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 02 apr 2017, 09:39

:post: :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door gusteman » 02 apr 2017, 09:40

Heeft storten op Giro555 wel zin?

Dat moet ieder voor zich uitmaken, en de keuze is vrij eenvoudig.
Je hebt in wezen twee soorten van mensen: diegenen die rekening houden met hun medemensen en diegenen die géén rekening houden met hun medemensen.

Ieder heeft de vrijheid om te kiezen tot welke groep zij/hij wil behoren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Tammy » 02 apr 2017, 09:50

Dat vind ik erg simpel gesteld Gusteman.
Die twee groepen zoals jij het stelt.

De mensen die niet geven zijn wel degelijk begaan met de mensen maar denken na.
En komen tot de conclusie dat de oorzaak moet worden aangepakt.
En tevens weten ze dat veel geld in corrupte zakken verdwijnt.

Misschien zijn de mensen die om die redenen niks geven nog wel meer begaan dan de mensen die wel geven.
Want die laatste groep houd het verrotte systeem misschien wel in stand en zoeken niet naar een oplossing.
Geld doneren is makkelijk Gusteman.
Diep nadenken waarom na tientallen jaren de situatie daar amper is veranderd getuigd van wel degelijk betrokkenheid met je medemens.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 02 apr 2017, 09:56

Je hebt in wezen twee soorten van mensen: diegenen die rekening houden met hun medemensen en diegenen die géén rekening houden met hun medemensen.
Klopt.
1, die alles voor de medemens overheeft.
2, die het liefst zijn eigen zakken vult.
Wat Osiris schrijft is gewoon waar.
De mensen worden door de media gemanipuleerd.
En wie zitten achter de media, vul zelf maar in.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie