Heeft storten op Giro555 wel zin?

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Susan » 02 apr 2017, 10:25

Osiris schreef:Ik ben van mening dat al in de tijd van kolonisatie Afrika beroofd is van de bestaansmiddelen door westerse grootmachten.

Nu nog zijn het westerse multinationals die daar op schandalige wijze landen leegplukken.
Daarnaast zijn het financiele instellingen zoals banken, die regimes/dictatuur ondersteunen ( om het voor die multinationals mogelijk te maken ) door o.a.wapenhandel en daarmee ook de oorlogen financieren.

Alle baten gaan naar de grote jongens en de kosten worden afgeschoven naar die bevolkingen ( wat hier op kleinere schaal in NL eveneens gebeurt, vandaar ook de armoede en voedselbanken in ons land ).

Bij andere grote rampen is al meermaals gebleken dat gelden niet op de juiste plek komen,aangezien er allerlei ambtelijke politieke regels gevolgd moeten worden en het soms jaren duurt ,voordat gelden vrijkomen voor hulp, met de nodige corruptie en strijkstok gevolgen.

Ik ben nog steeds van mening dat de talloze miljonairs en miljardairs die deze wereld kent, in 1 klap alle problemen zouden kunnen oplossen, door een deel van hun vermogen hiervoor te gebruiken.
Maar ja, hoe word je miljonair of miljardair ?
Door precies het tegenovergestelde te doen.

Daarnaast doneert onze regering al miljoenen ,dus betalen we als bevolking al ( verplicht ) mee met ons afgedragen belastinggeld.

Ik ben gestopt met het verder voeden van dat systeem ,hoe verschrikkelijk ik het ook vind wat er gebeurt en niet alleen daar.....
Mee eens Osiris, maar....aan de andere kant, afschuwelijk om dan toe te 'moeten' kijken hoe kinderen én volwassenen
gewoon creperen... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Gast1 » 02 apr 2017, 11:07

gusteman schreef:Je hebt in wezen twee soorten van mensen: diegenen die rekening houden met hun medemensen en diegenen die géén rekening houden met hun medemensen.
Ieder heeft de vrijheid om te kiezen tot welke groep zij/hij wil behoren.
Guus, je zit er faliekant naast om dit zo te stellen.
Tussen de ene en de andere 'soort', zit er een scala van 'tussensoorten'.
In feite zijn er net zoveel 'soorten' als dat er mensen zijn.
Erg kortzichtig van jou om deze tweedeling te maken.

gusteman

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door gusteman » 02 apr 2017, 12:44

Tammy schreef:Geld doneren is makkelijk Gusteman.
Inderdaad, lieve Tammy.
Europa heeft een bevolking van 800.000.000 mensen.
Als ieder daarvan vijf Euro stort (en wie kan met de hand op het hart beweren die vijf Euro niet te kunnen missen als daarmee mensenlevens kunnen worden gered?) kom je aan een totaal van 4 miljard Euro.
Volgens Osiris bereikt slechts 5% van de giften de slachtoffers zelf. Dan nog blijft dat een totaal van 200 miljoen Euro.
Nou, daarmee zijn al heel wat levens gered, me dunkt ..... en dit geldt dan enkel nog de bijdrage vanuit Europa.
Giften van wereldwijd zouden ruimschoots moeten volstaan om die mensen een hongerdood te besparen.
Tammy schreef:Diep nadenken waarom na tientallen jaren de situatie daar amper is veranderd getuigd van wel degelijk betrokkenheid met je medemens.
Inderdaad, lieve Tammy, maar met diep nadenken zijn die stervende mensen niet gebaat.

First things first: als zich een ramp voordoet waarbij veel slachtoffers zijn dan dienen de hulpverleners ook in de eerste plaats de zwaarst gewonden te verzorgen. De rest moet dan maar even wachten.
Zo geldt dat ook voor de toestanden in Afrika en het midden oosten: je helpt daar waar je dat daadwerkelijk kan, niet daar waar je geen invloed of zeggenschap over hebt.

Maar ja, dat zal ook wel kortzichtig zijn veronderstel ik.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 02 apr 2017, 12:56

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Fenna » 02 apr 2017, 14:23

Blijkbaar.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Fenna » 02 apr 2017, 14:52

Beste gusteman.

Als het geld klakkeloos in de schoot geworpen word dan ontneem je iemand ook de prikkel om te ontwikkelen en problemen op te lossen.
Nu worden er miljarden gedoneerd en waar word het voor gebruikt?
Niet voor de hongerende bevolking of voor een goede ontwikkeling en economie maar voor de oorlogszucht van hun leiders.
De mensen die niet doneren zijn niet per definitie harteloze mensen die graag de kommer en kwel van deze arme stakkers zien, maar hebben in de afgelopen decenia wel gezien waar het geld terecht is gekomen en dat het geen barst heeft geholpen.
De meesten van hen hoopten dat de donaties voor ontwikkeling, onderwijs en voedsel werd gebruikt maar helaas was dat een utopie.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door gusteman » 02 apr 2017, 15:25

Onze Taal schreef:Wie boter op zijn hoofd heeft, kan dan misschien wel aanmerkingen hebben op anderen, maar is zelf ook bepaald niet onschuldig: er valt hem- of haarzelf ook wel het een en ander te verwijten.
univers schreef:Afbeelding
Fenna schreef:Blijkbaar.
Wat bedoelen jullie hiermee precies, beste univers en ook Fenna?Wat valt mij dan wel te verwijten?
Fenna schreef:Beste gusteman.

Als het geld klakkeloos in de schoot geworpen word dan ontneem je iemand ook de prikkel om te ontwikkelen en problemen op te lossen.
Daar schuilt veel waarheid in, beste Fenna.
En zeker hier, in ons welgestelde west Europa, vanuit onze luie stoel, zitten wij in de luxe positie waar wij het ons kunnen veroorloven om dit soort problemen heel rationeel en nuchter te benaderen.
Heel anders wordt het wanneer je praat met mensen die ginds als hulpverlener aan het werk zijn, of geweest zijn.
Zoals ik in mijn vorige reactie al schreef: first things first.
De nakende hongerdood is een feit, geen verwachting of veronderstelling, maar een keiharde realiteit. En die kan je niet ongedaan maken door te blijven hameren op de lokale corrupte overheden die er inderdaad zijn.
Fenna schreef:Nu worden er miljarden gedoneerd en waar word het voor gebruikt?
Niet voor de hongerende bevolking of voor een goede ontwikkeling en economie maar voor de oorlogszucht van hun leiders.
De mensen die niet doneren zijn niet per definitie harteloze mensen die graag de kommer en kwel van deze arme stakkers zien, maar hebben in de afgelopen decenia wel gezien waar het geld terecht is gekomen en dat het geen barst heeft geholpen.
De meesten van hen hoopten dat de donaties voor ontwikkeling, onderwijs en voedsel werd gebruikt maar helaas was dat een utopie.
Nogmaals: een terechte opmerking, beste Fenna.
En ik zal niemand iets verwijten als die besluit om geen geldelijke steun te verlenen aan honger lijdende mensen.
Zoals ik reeds schreef: ieder maakt dit voor zichzelf uit.

Ik heb gewoon mijn standpunt uit de doeken gedaan en mijn onderbouwing mee gegeven.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Fenna » 02 apr 2017, 16:53

gusteman schreef: En ik zal niemand iets verwijten
Deze opmerking voelt wel zo;
maar met diep nadenken zijn die stervende mensen niet gebaat.
Omdat wij allen geld doneren in twijfel trekken en je met deze opmerking ons eigenlijk verwijt dat door ons standpunt mensen sterven.

Deze mensen sterven door wanbeleid van hun eigen leiders en door geld te doneren, spekken wij de kas van deze leiders die het geld voor eigen doelen gebruiken.
Lees a.u.b. artikel in onderstaande link.
http://www.arjennijeboer.nl/artikelen/w ... twikkelen/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Vitharr » 02 apr 2017, 18:21

gusteman schreef:Heeft storten op Giro555 wel zin?

Dat moet ieder voor zich uitmaken, en de keuze is vrij eenvoudig.
Je hebt in wezen twee soorten van mensen: diegenen die rekening houden met hun medemensen en diegenen die géén rekening houden met hun medemensen.

Ieder heeft de vrijheid om te kiezen tot welke groep zij/hij wil behoren.
Eigenlijk klopt dat niet, maar dat zit in de formulering denk ik?

Degenen die géén rekening met hun medemensen houden zullen niet doneren. Maar ook niet alle mensen die rekening houden met hun medemensen zullen doneren. Om een voorbeeld te geven, een Nederlandse vrijwilliger die in Jemen actief is zal zich niet snel geroepen voelen om te doneren via Giro555.

Maar er kunnen ook andere redenen zijn. Zo werd ik op straat eens aangeklampt door iemand die aan het inzamelen was voor stichting Aap. Zij zochten donateurs. De dame was verblind door geldhonger wat de dialoog niet eenvoudig maakte. Ik wilde namelijk geen donateur worden omdat ik de keuze had gemaakt om wolven te sponsoren. Volgens haar konden die apen er vast nog wel bij. Als ik de vraag echter omdraaide en vroeg of zij de wolven er dan ook bij nam kreeg ik als antwoord dat zij maar een arme studente was. :mrgreen:

Punt is dat mededogen je niet verplicht tot betalen. Als je vindt dat je dat niet moet doen maakt dat je geen persoon die niets om anderen geeft natuurlijk. De suggestie die iemand hier overigens deed dat geld alles op zou lossen is overigens tranentrekkend. Het zijn o.a. weer eens de rijke saoudi's die met hun blokkade zorgen voor escalatie van deze humanitaire crisis in hun door de barmhartige Allah ingegeven verbetering van de wereld...

Edit: Wat ik wou schrijven maar vergat; Je kunt jezelf wel aan een groep toerekenen maar de rest van de wereld kan dat anders zien. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Vitharr » 02 apr 2017, 18:33

Fenna schreef:De meesten van hen hoopten dat de donaties voor ontwikkeling, onderwijs en voedsel werd gebruikt maar helaas was dat een utopie.
Niet helemaal hoor Fen. Als bijvoorbeeld Één voor Afrika in 1984 en zijn opvolger Afrika Nu niet zo succesvol waren geweest dan hadden we nu al die Afrikaanse vluchtelingen niet kunnen verwelkomen. Ze hebben zich flink vermenigvuldigd met onze centen. Helaas kijken ze anders tegen het leven aan als wij tegenwoordig. Grote gezinnen zijn daar nog van levensbelang. (voor de OUDERS!) :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....


Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Fenna » 02 apr 2017, 21:02

Vitharr schreef:Ze hebben zich flink vermenigvuldigd
Helaas.

In die landen moet een bewustzijnsverandering plaats vinden zodat inzien dat ze beter niet als konijnen kunnen...... Afrika is net een popcornmachine die nu overstroomt.
Scholing kan daarbij een grote rol spelen en vaak zie je als mensen beter opgeleid zijn dat er vanzelf het besef doordringt dat grote gezinnen helemaal niet nodig zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Osiris » 02 apr 2017, 21:27

Fenna schreef:
Vitharr schreef:Ze hebben zich flink vermenigvuldigd
Helaas.

In die landen moet een bewustzijnsverandering plaats vinden zodat inzien dat ze beter niet als konijnen kunnen...... Afrika is net een popcornmachine die nu overstroomt.
Scholing kan daarbij een grote rol spelen en vaak zie je als mensen beter opgeleid zijn dat er vanzelf het besef doordringt dat grote gezinnen helemaal niet nodig zijn.
Mee eens Fenna,maar ook hier weer hetzelfde probleem qua corruptie en zelfverrijking.
Het geld om scholing te financieren komt maar amper op die plek, teveel dictatuur,ambtelijke internationale en regionale wetgevingen en regels en dus daaruit voortvloeiende corruptie en strijkstokken.
Hoeveel van dit soort projecten zijn er al niet geweest de afgelopen 50 jaar en zijn er ook werkelijk gerealiseerd.
Gezien de cijfers betreffende de bevolkingsgroei heeft het weinig gebracht.
Culturen die al honderden jaren zo geleefd hebben zijn niet zo maar te veranderen.

Is het ook niet zo dat er misschien juist zo veel kinderen verwekt worden ,omdat de ouders al bij voorbaat weten dat er maar een enkeling zal blijven leven ; dus des te groter het aantal des te meer kans ??
Vicieuze cirkel......
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door gusteman » 03 apr 2017, 00:12

Fenna schreef:
gusteman schreef: En ik zal niemand iets verwijten
Deze opmerking voelt wel zo;
maar met diep nadenken zijn die stervende mensen niet gebaat.
Omdat wij allen geld doneren in twijfel trekken en je met deze opmerking ons eigenlijk verwijt dat door ons standpunt mensen sterven.
Dat die opmerking zo aanvoelt, beste Fenna, is iets waar ik volledig buiten sta: dat is een persoonlijke perceptie.
Laat ik het zo stellen: als je kan aantonen dat diep nadenken kan voorkomen dat mensen in die regio's waarover we het hier hebben de hongerdood sterven dan trek ik mijn woorden in.
Indien dat niet kan aangetoond worden blijven ze gelden.
Dit is een zuivere vaststelling en op geen enkele wijze bedoeld als verwijt.
Fenna schreef:Deze mensen sterven door wanbeleid van hun eigen leiders en door geld te doneren, spekken wij de kas van deze leiders die het geld voor eigen doelen gebruiken.
Ik ben mij er heel erg van bewust, beste Fenna, dat de lokale corrupte overheden mee aan de basis liggen van deze tragedie. Maar zoals ik reeds schreef: first things first. Als hulp dringend nodig is dan ga je die ook geven. En al blijkt uiteindelijk dat je er slechts in geslaagd bent het aantal slachtoffers te beperken tot de helft, dan heb je tenminste toch die éne helft weten te redden.
Daar waar je door diep na te denken en geen hulp te bieden simpelweg niemand zal redden.
Fenna schreef:Lees a.u.b. artikel in onderstaande link.
http://www.arjennijeboer.nl/artikelen/w ... twikkelen/
Het artikel heb ik aandachtig gelezen en het heeft mij niets nieuws geleerd, alleen maar (jammer genoeg) bevestiging van gekende feiten.
Wat ik toch wel even wil plaatsen is dit stukje uit dat artikel waarin duidelijk wordt gemaakt dat initiatieven van NGO's wel degelijk vruchten afwerpen en belangrijk zijn:
Arjen Nijeboer schreef:Moyo, die promoveerde in Oxford en een succesvolle carrière bij o.a. de investeringsbank Goldman Sachs achter de rug heeft, is van mening dat ontwikkelingshulp van private organisaties niet per se schadelijk is – ze is bestuurslid bij diverse hulporganisaties – en in het geval van overstromingen en hongersnoden is er een morele imperatief om te helpen. Maar vooral de officiële ontwikkelingshulp van regering tot regering (ODA) werkt niet .....
En daar kan ik mij volledig bij aansluiten.

gusteman

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door gusteman » 03 apr 2017, 00:20

Osiris schreef:Culturen die al honderden jaren zo geleefd hebben zijn niet zo maar te veranderen.
Klopt als een bus, beste Osiris, en het "beschaafde Westen" verlangt van die culturen dat ze hun aloude waarden laten vallen en zich ook als westerlingen gaan gedragen ..... wat dus niet lukt.
Osiris schreef:Is het ook niet zo dat er misschien juist zo veel kinderen verwekt worden ,omdat de ouders al bij voorbaat weten dat er maar een enkeling zal blijven leven ; dus des te groter het aantal des te meer kans ??
Vicieuze cirkel......
Niet zomaar een vicieuze cirkel, dit is een basisprincipe van de evolutie van soorten, zo werkt nu eenmaal de natuur.
Maar dat krijg je moeilijk uitgelegd aan westerlingen die er van uitgaan dat de mens altijd en overal het laatste woord heeft en alles onder controle weet te krijgen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Osiris » 03 apr 2017, 05:55

gusteman schreef:
Arjen Nijeboer schreef:Moyo, die promoveerde in Oxford en een succesvolle carrière bij o.a. de investeringsbank Goldman Sachs achter de rug heeft, is van mening dat ontwikkelingshulp van private organisaties niet per se schadelijk is – ze is bestuurslid bij diverse hulporganisaties – en in het geval van overstromingen en hongersnoden is er een morele imperatief om te helpen. Maar vooral de officiële ontwikkelingshulp van regering tot regering (ODA) werkt niet .....
En daar kan ik mij volledig bij aansluiten.
En juist bij het noemen van Goldman Sachs zouden alle alarmbellen af moeten gaan.
Zij waren het die Griekenland de Eurozone in loodsten met gefalsificeerde cijfers en zo het land naar de afgrond brachten.
Vele voormalige GS pionnen zitten in Europa op sleutelposities wat betreft politiek/financieel/economisch beleid.

De Eurozone werd gedwongen door Brussel/GS, Griekenland met ettelijke miljarden steun te helpen ( lees de vriendjes van GS; banken verzekeraars en multinationals ).
Belastinggeld van de burgerbevolkingen,wat daarna met draconische bezuinigingen en lastenverzwaringen binnen de Eurolanden recht getrokken moest gaan worden.
Gevolg ook daar velen richting armoede....

Juist zij zijn dus degenen die op grote schaal armoede creeren ten behoeve van de elitaire grote jongens.

Dus alleen spreken over corrupte systemen in Afrika zelf, is tekort door de bocht.
De corrupte systemen in landen waar het geld vandaan komt, zouden de donaties in goede banen moeten leiden/sturen ?
Tja wat denk je zelf.....?
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Tammy » 03 apr 2017, 08:07

Gusteman, je zegt dat het Westen verlangt dat men daar oude cultuur gewoontes overboord gooit.
Maar dat wilt het Westen niet zoals deze westerse meid.
Wat ik wil is dat er geen miljoenen kinderen sterven.
En als er niet diep word nagedacht wat ik al eerder schreef is er over 50 jaar nog niks veranderd.

Diep nadenken red deze stervende massa mensen nu niet, maar hopelijk voorkomt het meer leed Gusteman.
Oude cultuur gewoontes kunnen mooi zijn, denk aan dans, kunst, gerechten en muziek enz.

Maar als oude cultuur gewoontes ervoor zorgen dat er per gezin 8 tot 10 kinderen ter wereld komen terwijl er amper voedsel is voor 1 kind, ja Gusteman dan mag het Westen daar iets van zeggen.

Zeker gezien het feit dat de volksverhuizingen vanuit Afrika nog veel meer gaat toenemen naar Europa.
Het is een tsunami's die aan het rollen is.
En ja, daar mag het Westen wat van vinden en denken.

Wij hoeven niet in de parkeerstand te worden gezet qua ontwikkeling omdat sommige culturen nog honderden jaren achter lopen.
We kunnen ze helpen, maar niet door Giro555 om de zoveel tijd te openen maar door onderwijs en geboortebeperking.

Zodat kinderen geboren worden die een kans maken Gusteman.
Nu maken ze geen schijn van kans om groot te worden.
Vreselijk vind ik dat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door univers » 03 apr 2017, 08:26

Als ieder daarvan vijf Euro stort (en wie kan met de hand op het hart beweren die vijf Euro niet te kunnen missen als daarmee mensenlevens kunnen worden gered?) kom je aan een totaal van 4 miljard Euro.
Ik zou de mensen niet de kost willen geven. die dat niet kunnen geven.
En dat worden er steeds meer.
Hoeveel mensen zijn er niet die belangeloos andere helpen, zonder geld te geven.
En met geld zijn die mensen niet gebaat, met voedsel en water wel.
En er verdwijnt hier in Europa genoeg in de verbrandingsovens.
Een vliegtuig charteren is goedkoper.
Ik heb af en toe het idee, dat je nog steeds in de Flower power zit,
Met de Giro555 worden enkel de zakken van de besturen gevuld, en als de kas leeg is, verzinnen ze wel weer een nieuwe actie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Vitharr » 03 apr 2017, 12:12

Tammy schreef:Maar als oude cultuur gewoontes ervoor zorgen dat er per gezin 8 tot 10 kinderen ter wereld komen terwijl er amper voedsel is voor 1 kind, ja Gusteman dan mag het Westen daar iets van zeggen.
Dit geval steekt iets anders in elkaar Tam. Er was geen noemenswaardig voedseltekort tot Saoudi Arabie met een coalitie de havens blokkeerde om hun tegenstanders in Jemen uit te hongeren. Dat is overigens ook het gemene aan dit probleem. Er is geen geld nodig maar sociale druk om Saoudi Arabie te bewegen om te stoppen met de belegering. Met deze inzamelactie wordt de mens dus ouderwets gemanipuleerd. Je kunt een schip vullen met voedsel maar het wordt daar tegengehouden. Tenzij de wereld meekijkt hoopt men...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Heeft storten op Giro555 wel zin?

Bericht door Susan » 03 apr 2017, 13:07

Even wat dingen opgezocht die misschien de moeite wward zijn om nog eens goed te bekijken,
punten oa waar veel mensen het nu extra vaak weer over hebben,
uiteraard mag ieder voor zichzelf uitmaken of het zinvol is om toch te doneren.


27 MARCH 2017
Zes redenen waarom je nog niet hebt gegeven aan Giro555
…en waarom dat toch een stuk zinvoller is dan je zou denken

Reden 1: Als deze hongersnood voorbij is, dan is er zo weer ergens anders hongersnood.
Sommige mensen spreken van een bodemloze put. Maar hoewel bijna een miljard mensen in de wereld nog steeds honger lijden, is dit aantal de afgelopen 15 jaar gehalveerd!

We spreken zelden van een hongersnood. In de afgelopen 15 jaar zijn er over de hele wereld slechts twee hongersnoden uitgeroepen. De situatie in Zuid-Soedan is nu helaas zo slecht dat er officieel sprake is van een hongersnood. Dit dreigt op korte termijn ook te gebeuren in Nigeria, Somalië en Jemen. Door de verwachte aanhoudende droogte en de daardoor mislukte oogsten, kunnen miljoenen mensen sterven van de honger. Het is dus geen bodemloze put, maar een lege put. Samen kunnen wij de mensen helpen totdat de regen weer komt.

Reden 2: Het geld wordt niet goed besteed.
Giro555 is opgezet om samen de krachten te bundelen en zo effectief mogelijk geld te werven voor een ernstige ramp. We maken minimale kosten voor de wervingscampagne zelf. Veel wordt gratis gedaan door de betrokken partijen. Minimaal 90% van de opbrengsten wordt gebruikt voor noodhulp, met name voor voedsel, medische hulp en schoon drinkwater.
De elf organisaties achter Giro555 voldoen aan strenge eisen. Zij rapporteren aan Giro555 over de noodhulp die ze verlenen met het geld dat ze hebben ontvangen. In het actieoverzicht vind je rapportages waarin je precies kunt zien hoe het geld is besteed en hoeveel mensen er zijn geholpen.

Reden 3: Ik kan nu wel geld voor voedsel geven, maar de oorzaak wordt niet aangepakt.
Als mensen in nood zijn, moeten we ze helpen. Vandaar dat we noodhulp bieden. Maar het is inderdaad ook belangrijk om inwoners van kwetsbare gebieden voor te bereiden op nieuwe crises, zodat er bij zulke extreme omstandigheden minder slachtoffers vallen. Dat doen we onder andere door mee te werken aan economische ontwikkeling en verbetering van de landbouw. Bijvoorbeeld door het verstrekken van zaden die beter bestand zijn tegen klimaatverandering. Met jouw donatie helpen we dus de mensen die nu in levensgevaar verkeren, maar werken we ook aan een structurele oplossing.


Reden 4: Ik heb zelf geen geld.

We snappen heel goed dat iedereen een andere portemonnee heeft. Je kunt ook proberen om zoveel mogelijk geld te verzamelen door een actie te starten. Denk aan taarten bakken, om te verkopen aan je vrienden en familie, een (sportieve) uitdaging aangaan en je hiervoor laten sponsoren of in plaats van een cadeautje een donatie vragen op je verjaardagsfeestje. Je actie kun je aanmelden op de ‘Kom in actie’-pagina’ van Giro555. Naast donaties zijn we ook ontzettend blij als je ons steunt door onze berichten op facebook en twitter te delen.

Reden 5: De regeringen zijn corrupt dus het geld verdwijnt in hun zakken.
Het is helaas de realiteit dat hulporganisaties worden geconfronteerd met corruptie. We doen er uiteraard alles aan om dat te voorkomen. Zo worden de donaties via lokale kantoren besteed aan projecten en gaat het geld niet direct naar de overheid. In het verleden is het helaas wel eens voorgekomen dat voedsel en andere hulpgoederen misbruikt werden door strijdende partijen in conflictgebieden. Maar als dit gebeurt kunnen we niet de slachtoffers, voor wie die hulp bedoeld is, straffen door hen verder te negeren. Honderdduizenden mensen in Zuid-Soedan zijn op de vlucht. 3,6 miljoen mensen weten niet of ze morgen nog te eten hebben. In een aantal gebieden is officieel een hongersnood uitgeroepen. Niet helpen is geen optie.

Reden 6: Ik stuur liever een voedselpakket dan dat ik geld doneer.

We snappen dat je dat wil, maar dat kan helaas niet. Het inzamelen en vervoeren van goederen is duur en de ingezamelde goederen sluiten niet altijd aan op de lokale behoeften. Wij kopen zoveel mogelijk lokaal in. Zo sluiten we goed aan op de behoefte van de mensen daar en stimuleren we de lokale economie en besparen op transportkosten. Een mooi voorbeeld is de Plumpy’Nut. Dit is een pindapasta vol levensreddende voedingsstoffen die veel ondervoede kinderen krijgen. Deze pasta wordt vooral geproduceerd in landen waar ondervoeding veel voorkomt. Met deze pindapasta helpen we dus niet alleen de kinderen, maar ook de economie van deze kwetsbare landen.



En dan nog dit:

Waarom is er weer hongersnood?
Hulporganisaties hebben de afgelopen zes jaar alles op alles gezet om een nieuwe hongersnood te voorkomen. Na de hongersnood in Somalië in 2011 zei de wereld: dit nooit meer. Dat er nu toch weer hongersnood is, komt door een fatale combinatie van extreme droogte en conflict.

Honger door droogte
Droogteperiodes zijn een terugkerend fenomeen in grote delen van Afrika. Het veranderend klimaat brengt de voedselvoorziening steeds meer in gevaar. Vooral in de Hoorn van Afrika heeft het klimaatfenomeen El Niño extreme droogte veroorzaakt.

In gebieden waar veel vluchtelingen verblijven, worden vaak alle bomen en bosjes gekapt omdat ze brandhout nodig hebben om eten te koken. Daardoor neemt de droogte en erosie nog verder toe.

Eeuwenoude gewoontes werken niet meer

Ook hebben boeren in heel Afrika steeds meer moeite om hun gewassen te verbouwen, doordat weerpatronen steeds grilliger worden. Eeuwenlange gewoontes voor zaaien en oogsten raken in de war en zaden zijn niet goed meer bestand tegen het veranderende klimaat.

Grondwater verdwijnt

Ook andere factoren spelen mee. Zo wordt steeds meer water uit de ondergrond weggezogen voor landbouw en door het aanleggen van diepe putten. Ook rivieren worden steeds vaker omgeleid, gebruikt voor irrigatie of energieopwekking, en ook dat leidt tot problemen in de landbouw verder stroomafwaarts. Verder heeft de aanleg van grote plantages of wildparken door buitenlandse bedrijven gevolgen voor de beschikbaarheid van landbouwgrond en water.

Getroffen landen strijden tegen droogte

De getroffen landen doen zoveel mogelijk om de gevolgen van droogte zoveel mogelijk te beperken. Maar de huidige situatie is zo extreem, dat ze de situatie niet langer aankunnen.

Buurlanden bezwijken

Buurlanden die te hulp zijn geschoten, dreigen nu zelf te bezwijken. De crisis in Niger, Tsjaad en Kameroen is vooral ontstaan doordat het conflict in Noordoost-Nigeria overslaat naar de grensstreken van deze landen. De last van honderdduizenden vluchtelingen uit Noordoost-Nigeria en de eigen ontheemden, hebben ervoor gezorgd dat de voedselsituatie in deze landen geheel instort.

Ook Noord-Uganda gaat gebukt onder de druk van honderdduizenden vluchtelingen uit Zuid-Sudan.

In Nederland en Europa wordt te makkelijk gezegd dat vluchtelingen in eigen regio moeten worden opgevangen – in deze regio’s is de rek er volledig uit.


Honger door conflict
In Noordoost-Nigeria, Jemen en Zuid Sudan is geweld een tweede belangrijke oorzaak.

Noodhulp lost gewelddadige crises niet op. Hulpverleners maken geen eind aan oorlogen. Daarvoor is structurele hulp, diplomatie en politieke druk nodig. Maar passief toekijken als duizenden mensen sterven en miljoenen langzaam afglijden naar een hongersnood, is menselijkerwijs geen optie.
De samenwerkende hulporganisaties achter Giro555:

CARE Nederland Cordaid ICCO Kerk in Actie Nederlandse Rode Kruis Oxfam Novib Plan Nederland Save the Children Stichting Vluchteling Terre des Hommes UNICEF Nederland World Vision
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens. Meer informatie

https://giro555.nl/zes-redenen-waarom-j ... n-giro555/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie