Internat. vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Internat. vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Bericht door taigitu » 01 mei 2017, 10:59

Internationale vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Pizza uit een automaat, dat is toch helemaal niet lekker?
Jonge ondernemer Jordi Hillenga (20) uit Groningen bewijst het tegendeel.
Hij is druk bezig om internationaal aan de weg te timmeren met zijn startup.

Zijn kantoor is nog steeds de keukentafel van zijn ouderlijk huis in Groningen, maar Jordi Hillenga
praat al helemaal in wij-vorm over zijn bedrijf. Wat begon met één pizza-automaat, begint een
serieuze business te worden, met orders van Tesla Nederland en een Zuid-Afrikaanse
supermarktketen. Met NS en twee tankstationketens voert hij daarnaast concrete gesprekken
over een pilot.

Vooral bij de tankstations ziet hij grote kansen. "Nu kun je bij de meeste tankstations wel
gehaktballen of kroketten kopen, maar geen volledige avondmaaltijd. Ze hebben er meestal
geen ruimte voor om een oven neer te zetten. Met een automaat kunnen ze 24 uur per dag
maaltijden aanbieden", legt Hillenga uit. "Als je ziet hoeveel vrachtwagens er bij tankstations
staan, is dat een perfecte mogelijkheid. Er is veel belangstelling voor."

Een rij studenten voor de automaat
Het concept van de JPA Pizza-Automaat: een automaat met supersnelle oven die in vier
minuten een pizza voor je kan bakken. Afgelopen jaar rouleerde de eerste automaat tussen een
supermarkt in voetbalstadion Euroborg, het uitgaansgebied van Groningen en de campus van
de Hanzehogeschool.

Elke plek kent zijn eigen verkooppieken, viel Hillenga op. "In het uitgaansgebied verkocht ik de
meeste pizza's tussen vijf en acht uur 's ochtends. Op de campus ligt dat tussen twaalf en
twee 's middags, en bij het stadion - waar een bedrijventerrein ligt - vooral rond vijf uur
's middags, na werktijd."
Op de campus, waar de automaat nu staat, ziet Hillenga regelmatig een rij.
En ook bij de Jumbo waar de automaat eerder stond, vragen mensen er nog regelmatig naar,
laat een winkelmedewerker desgevraagd weten.

150 automaten naar Zuid-Afrika
Voor Hillenga kan gaan leveren aan Zuid-Afrika - hij werd benaderd door een zakenman die in
Nederland was en een artikel over hem las in de krant - moet de nieuwe versie van zijn
automaat klaar zijn. Die wordt op dit moment gemaakt door zijn producent in Zuid-Frankrijk,
en moet nog getest worden.

Als dat afgerond is, kunnen er 150 automaten geleverd gaan worden. Mankracht heeft Hillenga
daar nog niet voor nodig, zegt hij. "Ik besteed alles uit, er zijn maar weinig werkzaamheden
nodig als de automaat eenmaal staat. Je hebt eigenlijk alleen iemand nodig die hem vult, en ik
kan op afstand bij de backoffice van de automaat."

Gestopt met studie
De havo-opleiding waar hij mee bezig was toen we hem in 2015 spraken, heeft hij inmiddels
afgerond. Maar de vervolgstudie Small Business en Retailmanagement heeft hij na een halfjaar
afgebroken omdat het te druk werd in zijn bedrijf.

Uiteindelijk is zijn bedrijf is ook de beste leerschool, merkt hij.
"De opleiding voelde als een stap terug, dat ging over hoe je een bedrijf begint.
Ik heb uitdaging nodig, wil steeds kijken waar mijn grenzen liggen."

https://www.rtlnieuws.nl/economie/inter ... e-scholier
Ik keek gisteren op de tv naar RTLZ en bleef bij plakken bij bovenstaand onderwerp.
Ik ben benieuwd wanneer we nog meer keuze in deze vorm aangeboden krijgen.


Hier een link (vrijdag 20 november 2015) waarin Jordi zijn pizza-automaat demonstreert.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/156306/Sc ... -Groningen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Internat. vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Bericht door entropy » 01 mei 2017, 11:13

Goed idee. Ik ben benieuwd hoe ze smaken!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Internat. vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Bericht door Tammy » 01 mei 2017, 17:08

Wat leuk wát die jongeman heeft ontworpen. :grin:
Zou best een wereldwijd succes kunnen worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Internat. vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Bericht door gusteman » 01 mei 2017, 18:42

Tammy schreef:Wat leuk wát die jongeman heeft ontworpen. :grin:
Zou best een wereldwijd succes kunnen worden.
Nou, lieve Tammy, als ik het artikel waarnaar taigitu verwijst goed begrijp heeft de jongeman gewoon een idee overgenomen van een pizza automaat zoals die in Frankrijk, Engeland en Japan al enkele jaren bestaan:
RTV Noord schreef:Hillenga heeft het idee voor de automaat opgepikt in Frankrijk. Daar zijn de automatenpizza's een 'doorslaand succes'. Ook in bijvoorbeeld Engeland en Japan zijn de automaten te vinden.
Maar blijkbaar heeft hij toch ergens een gat in de markt gevonden wat hem zo ver bracht om zijn studies af te breken.
Heeft-ie misschien geleerd van de Chinezen (Can we copy???) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Internat. vraag naar pizza-automaat van Groningse scholier

Bericht door Tammy » 01 mei 2017, 19:59

Goed gezien Gusteman, ik heb het filmpje bekeken en het bericht op het forum.
Net dat stukje onder het filmpje is me ontschoten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie