Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Wereldnieuws en zeer opmerkelijke nieuwsfeiten vind je hier.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Tammy » 05 jun 2017, 18:00

Afbeelding
Luchtbeeld van Doha, hoofdstad van Qatar.


Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar.


DUBAI - Saudi-Arabië, Egypte, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten hebben maandag alle diplomatieke relaties verbroken met buurland Qatar. De landen beschuldigen Qatar ervan banden te onderhouden met terroristische groeperingen en de regio te destabiliseren.

De gezamenlijke actie houdt in dat de landen de contacten via lucht, land en zee verbreken. Dat betekent onder meer een reisverbod van en naar Qatar. Qatarese diplomaten hebben 48 uur de tijd gekregen om te vertrekken.

Volgens het staatspersbureau van Saudi-Arabië was het besluit genomen om het koninkrijk te beschermen ,,tegen de gevaren van terrorisme en extremisme''. Het land riep andere landen op hetzelfde te doen en heeft de grenzen met de golfstaat gesloten.

Volgens het Saudische koninkrijk steunt Qatar sjiitische militanten die ook steun krijgen van aartsvijand Iran. Zij zouden actief zijn in Bahrein en in het oosten van Saudi-Arabië. Bahrein liet tevens als reden voor het besluit weten dat Doha zich bemoeit met binnenlandse aangelegenheden van Bahrein.

Volgens Egypte steunt Qatar de Moslimbroederschap die door het bewind van president Abdel Fattah al-Sisi wordt gezien als een terreurbeweging. De organisatie claimt zelf vredelievend te zijn. Egypte sluit onder meer zijn havens en vliegvelden voor Qatarese transporten.

BRON.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Wat gebeurt daar ineens ? [think]
Toen ik het nieuws las dacht ik meteen aan Trump zijn speech paar weken terug tijdens zijn reis in Saudi-Arabie.
Is deze maatregel omdat Trump het beestje bij de naam noemde en opriep om actie te ondernemen tegen IS ?
Of zie ik dat verkeerd en heeft het er niks me te maken ?

In 2022 het WK voetballen dankzij Blatter in Qatar........
Ook al zoiets, maar nu eerst eens kijken wat deze verschuiving daar teweeg brengt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door gusteman » 05 jun 2017, 18:15

Tammy schreef:Wat gebeurt daar ineens ?
Nou, lieve Tammy, lijkt me vrij duidelijk hoor.
Dat Saoudi-Arabië de terreurgroep IS steunt is al lang een publiek geheim.

Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat er niet te veel aandacht wordt besteed aan eigen gesjoemel?

Juist, de aandacht afwenden en anderen beschuldigen van gesjoemel.

In dit geval is Qatar dus de pineut.
Tammy schreef:In 2022 het WK voetballen dankzij Blatter in Qatar........
En volgend jaar in Rusland, ook niet echt een voorbeeld van deugd en integriteit. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Tammy » 05 jun 2017, 18:32

Wat ik bedoelde Gusteman is waarom nu ineens ?
Ik weet dat ze niet onschuldig zijn.
Wat het voetballen betreft, Qatar is geen voetballand en bloedheet.
Ze zijn stadions aan het bouwen, heb daar al tekeningen van gezien.
Juweeltjes in prachtige vormen zoals zeeschelp met airco enz, maar de bouwvakkers worden afschuwelijk behandeld en er zijn er al velen dood neergevallen.

Lijkt mij dat Ruslánd wel even iets anders is op voetbalgebied Gusteman.
En Blatter........ach dat weten we wel he waarom Qatar het is geworden met de loting toen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Witte wel » 05 jun 2017, 18:41

Het betreft hier geen afwenden van aandacht. Dat Qatar ISIS steunt is al jaren bekend en dat Qatar één van de grote boosdoeners is in Syrië om de regering Assad en Assad zelf omver te werpen is mij ook al jaren bekend. Qatar wilde immers een grote gasleiding door Syrië leggen waar Assad geen toestemming voor heeft gegeven. Dat Assad weigerde en roet in het eten heeft gegooid is bij Qatar verkeerd gevallen. Met een dergelijke deal zou Syrië bondgenoot Rusland voor de voeten hebben gelopen en dat kan niet gebeuren.
Ik geloof dat ik daar een jaar of wat geleden al eens uitvoeriger over gepost heb. Uit vele reacties maakte ik op dat men destijds mijn posten niet zo nauw nam en het niet geloofde. Ik had gelijk.
Deze stap moest wel genomen worden want het arabisch clubje aldaar zal anders door de mand vallen en uiteen vallen. Staan er straks een berg wolkenkrabbers leeg ergens in de woestijn.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door taigitu » 05 jun 2017, 18:53

Ik hoorde op het nieuws dat het bezoek van Trump aan Saudi-Arabie er mee te
maken zou hebben.
Deze landen voelen zich gesteund door Amerika, inzake Iran, en stellen zich nu
sterker op tegen Qatar omdat die de communicatie met Iran open wil houden.
Er zijn al diverse diplomatieke acties ondernomen.
Zo mag Qatar o.a. niet meer over de vier landen vliegen en er ook niet landen.

................
Banden met Iran

De drie landen beschuldigen Doha ervan onder één hoedje te spelen met sjiitische vijand Iran. De Golfstaten liggen al enkele weken overhoop na een 'hack' van het Qatarese persbureau QNA. Dat nieuwsagentschap had op 23 mei gemeld dat de Qatarese sjeik Tamim bin Hamad al-Thani aartsvijand Iran een islamitische macht had genoemd die niet kan worden genegeerd. De emir zou ook gezegd hebben dat 'er geen reden is voor Arabische vijandigheid jegens Iran', wat de andere Golfstaten in het verkeerde keelgat schoot.

Qatar meldde enkele uren daarna dat het persagentschap en de staatstelevisie waren gehackt, en dat het nieuws nep was, maar sindsdien vermoeden de soennitische bondgenoten wel dat Qatar onder één hoedje speelt met het sjiitische Iran. Doha zou de regio 'destabiliseren' door 'terroristische groeperingen' uit Iran financieel te steunen, aldus de vier landen.
De anti-Iraanse stemming is in de betreffende landen pas weer aangewakkerd met het bezoek van de Amerikaanse president Trump aan Saudi-Arabië. Trumps regering lijkt het roerend eens te zijn met het Saudische koningshuis over de dreigingen die Iran zou belichamen. Teheran stelt dat Trump achter de stappen tegen Qatar zit.

http://www.ad.nl/buitenland/vier-arabis ... ~a55612f2/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Osiris » 05 jun 2017, 21:15

Witte wel schreef:Het betreft hier geen afwenden van aandacht. Dat Qatar ISIS steunt is al jaren bekend en dat Qatar één van de grote boosdoeners is in Syrië om de regering Assad en Assad zelf omver te werpen is mij ook al jaren bekend. Qatar wilde immers een grote gasleiding door Syrië leggen waar Assad geen toestemming voor heeft gegeven. Dat Assad weigerde en roet in het eten heeft gegooid is bij Qatar verkeerd gevallen. Met een dergelijke deal zou Syrië bondgenoot Rusland voor de voeten hebben gelopen en dat kan niet gebeuren.
Ik geloof dat ik daar een jaar of wat geleden al eens uitvoeriger over gepost heb. Uit vele reacties maakte ik op dat men destijds mijn posten niet zo nauw nam en het niet geloofde. Ik had gelijk.
Deze stap moest wel genomen worden want het arabisch clubje aldaar zal anders door de mand vallen en uiteen vallen. Staan er straks een berg wolkenkrabbers leeg ergens in de woestijn.
Was het destijds al met je eens, geloof ik.
Dat ook de VS en Israel hun belangen erbij hebben.
Daarvoor Irak en Libie als e.v.t. concurrentie en dwarsliggers uit de weg geruimd moesten worden.

Daarom is IS ook geen strobreed in de weg gelegd door de westerse coalitie, die ze zogenaamd moest bombarderen ( werden strategische en economische doelen van Assad/Syrie platgegooid onder het mom dat IS daar zat ).

IS is gecreeerd,gefinancierd en bewapend door eerder genoemde partijen inclusief Saoedi Arabie ( d.m.v. hun inlichtingen en veiligheidsdiensten ),precies om de reden die je aangeeft.
Totdat Rusland ( en Iran ) ingrepen en wel IS bombardeerden.
Uiteraard ook om hun eigen gasleveringen aan b.v. Europa veilig te stellen.

Door Qatar nu ook nog eens als 'zondebok' aan Iran te koppelen word het een nog groter kruidvat.

Alles natuurlijk volgens plan en in opdracht van hun Zionistische meesters.
Ook de terroristische aanslagen ( false flag of niet ) zijn daar onderdeel van, alles om de wereld volledig onder hun controle te krijgen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Gast1 » 06 jun 2017, 08:33

Tja ... politiek [zucht]
Politiek is de wijze waarop in een samenleving de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht komen - meestal op basis van onderhandelingen - op de verschillende bestuurlijke en maatschappelijke niveaus.
Bron: Wikipedia

[zucht] [zucht] [zucht]

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Tammy » 06 jun 2017, 09:02

Wie slaapt daar in vredesnaam. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door univers » 06 jun 2017, 09:13

Wie slaapt daar in vredesnaam.
De nachtwacht. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Fenna » 06 jun 2017, 13:14

Afbeelding
Politiek.
Slapend je zakken vullen en geen reet uitvoeren.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door univers » 06 jun 2017, 14:02

en geen reet uitvoeren.
Daar kan hij moeilijk wat mee doen.
Hij zit er op. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door herman50 » 06 jun 2017, 14:45

Há!, zag net op BBC World , dat in/op - weet ik veel- Qatar zich een US AFB bevind,, mogen die nou nog wel vliegen of zitte die ook knel ,,,,, he fijne <storm>dag nog ;)
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door gusteman » 06 jun 2017, 15:35

Gast1 schreef:Tja ... politiek
Die kerel op de foto heeft tenminste nog de moeite genomen om aanwezig te zijn in het halfrond ... en aan die blote elleboog te zien heeft hij ook nog een buurvrouw of -man naast zich.
De rest heeft blijkbaar haar/zijn kat gestuurd, aan de lege zetels te zien.

Het blijft natuurlijk een momentopname, zo te zien ook bedoeld om politici in een ongunstig daglicht te plaatsen.
Voor hetzelfde geld betreft het hier een marathonzitting waar de ganse nacht gedebatteerd werd over een heikel onderwerp.
Dat zou er naar mijn mening wel mogen bij vermeld worden door diegenen die de foto publiceren.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Susan » 06 jun 2017, 16:36

De rol van Qatar en Saoedi-Arabië in de gewapende strijd in Syrië

Door hun gedeelde motief te voorkomen dat Syrië een sji’itische staat wordt en aldus Irans positie in de regio wordt versterkt, steunen Qatar en Saoedi-Arabië het Syrische verzet. Maar als het gaat om hun opvattingen over de Moslim Broederschap staan beide landen juist lijnrecht tegenover elkaar. Zo worden beide stromingen binnen de gewapende Syrische oppositie door Qatar respectievelijk Saoedi-Arabië gesteund met wapentuig en veel geld. En daarmee worden de instabiliteit en besluiteloosheid van de organisatie die leiding moet geven aan de oorlog tegen het Assad-regime in stand gehouden.

Bij de strijd om de toekomst van Syrië gaat de internationale aandacht vooral uit naar het gewapende conflict tussen enerzijds de regering-Assad en anderzijds de door westerse en Arabische mogendheden gesteunde oppositie. Maar op de achtergrond vindt een tweede strijd plaats, namelijk tussen de twee landen die als enige het gewapende Syrisch verzet met grootschalige financiële bijdragen en wapenleveranties steunen: Qatar en Saoedi-Arabië. Via deze steun proberen de regeringen van beide landen greep op de toekomst van Syrië te krijgen.

Qatar en Saoedi-Arabië hebben hetzelfde motief om het verzet tegen de regering-Assad in Syrië te steunen. Voor beide soennitische landen gaat het in de eerste plaats om een wereldwijde strijd tegen een andere geloofsrichting binnen de islam, te weten de sji’itische variant. Zij steunen de oorlog tegen de Syrische regering onder meer om de invloed van het sji’itische Iran in de regio terug te dringen. Daarnaast is het voor de regeringen van Qatar en Saoedi-Arabië onaanvaardbaar dat het seculiere Assad-bewind in Syrië de godsdienstvrijheid handhaaft. Kortom, Qatar en Saoedi-Arabië willen beide een soennitisch Syrië.

Op een belangrijk punt staan de regeringen van Qatar en Saoedi-Arabië echter tegenover elkaar, en dat betreft hun opvattingen over de Moslim Broederschap, de internationale islamitische beweging die ook binnen de organisatie van het gewapende Syrisch verzet een belangrijke rol speelt. De machthebbers in de dictatoriaal geregeerde koninkrijken zoals Saoedi-Arabië, de meeste andere landen in de Golfregio, maar ook in Jordanië, zien in de Moslim Broederschap de belangrijkste bedreiging voor hun alleenheerschappij in eigen land. Ze vrezen dat als de opmars van de Broederschap in het Midden-Oosten niet wordt gestopt, geen van deze monarchieën zal overleven. Daarom werd de recente coup in Egypte, waarbij de Broederschap werd afgezet, door deze regimes toegejuicht. En daarom willen deze landen wel een soennitisch Syrië, maar in geen geval een Syrië onder bestuur van de Moslim Broederschap (hierna MB). Daarom steunen deze landen de salafisten en al-Qaida-achtige stromingen in het Syrisch verzet met geld en wapens.

Alleen de regering van het kleine maar steenrijke emiraat Qatar steunde vanaf het begin de MB-stroming binnen het Syrisch verzet, zoals ze ook nog recentelijk de MB-regering in Egypte met grote bedragen steunde. Daarmee staat Qatar lijnrecht tegenover grote broer Saoedi-Arabië en de andere Golfstaten. Qatar wordt hierbij alleen gesteund door de moslimregering van Turkije, die een belangrijke rol speelt bij de doorvoer van geld en wapens aan het verzet in Syrië.


De door het buitenland aangestuurde machtsstrijd tussen beide stromingen binnen de gewapende Syrische oppositie is de belangrijkste oorzaak voor de voortdurende instabiliteit en besluiteloosheid van de organisatie die leiding moet geven aan de oorlog tegen het Assad-regime. Al twee jaar lang worden de gekozen leidende personen na korte tijd weer aan de kant geschoven en worden de met kleine meerderheden aangenomen besluiten vervolgens niet uitgevoerd. Door deze voortdurende ruzies is er niets terecht gekomen van het Amerikaanse streven deze organisatie uit te bouwen tot een tegen-regering van het verzet, die met de Syrische regering over een vredesregeling zou kunnen onderhandelen. De strijd tussen beide hoofdstromen binnen het Syrische gewelddadige verzet wordt overigens niet alleen aan de conferentietafels uitgevochten; in de oorlogszones in Syrië vinden steeds vaker bloedige gevechten tussen de diverse gewapende eenheden van het Syrisch verzet plaats.

Tot voor enkele maanden had de door Qatar gesteunde MB-fractie in de Syrische verzetsorganisatie een kleine meerderheid in het bestuur, maar afgelopen zomer slaagde Saoedi-Arabië erin de leiding van de organisatie over te nemen. Op 6 juli kwam er een (voorlopig ?) einde aan de strijd toen de in Saoedi-Arabië woonachtige Syriër Ahmed Assi al-Jarba met slechts 55 van de 114 stemmen tot nieuwe voorzitter werd gekozen. Hij volgde Glassan Hitto op, nota bene een Amerikaans staatsburger die sinds 1980 in Amerika woont.

Dat Qatar de machtsstrijd met Saoedi-Arabië rond de Syrische gewelddadige oppositie heeft verloren, kwam voor het eerst naar buiten toen op 2 juli het kantoor van de Moslim Broederschap in Qatar op last van de emir werd gesloten. Tegelijk kregen de spirituele leider van MB, al-Qaradawi, en Hamas-leider Meshaal 48 uur om het land te verlaten. (De Palestijnse MB-organisatie Hamas werd in het verleden op grote schaal door Qatar gesteund.)


"De breuk van Qatar met de Moslim Broederschap heeft wellicht te maken met de plotselinge machtsoverdracht in Qatar"

Deze plotselinge ontwikkeling heeft waarschijnlijk te maken met de recente gebeurtenissen in Egypte. Qatar had miljarden uitgegeven om het MB-bewind in Egypte te steunen. Mogelijk concludeerde de regering van Qatar dat ze na het Amerikaanse besluit de MB-regering in Egypte te laten vallen en de nieuwe Egyptische regering te steunen, helemaal alleen kwam te staan in haar voorliefde voor de MB.

Het is onduidelijk in hoeverre de breuk van Qatar met de Moslim Broederschap te maken heeft met een plotselinge raadselachtige machtsoverdracht in Qatar. Terwijl de monarchen in de Golfregio meestal tot hoge leeftijd doorregeren, werd de macht in Qatar op 26 juni door de 61-jarige emir Hamad bin Khalifa plotseling overgedragen aan zijn 30-jarige zoon Tamin bin Hamad. Over de achtergrond van deze plotselinge, vérgaande stap werd niets bekend gemaakt. Opvallend is dat tegelijk met de machtsoverdracht het hoofd van de regering en de minister van buitenlandse zaken werden ontslagen, alsmede het hoofd van de staatsbank die de projecten in het buitenland financierde.

Turkije, naast Saoedi-Arabië en Qatar het derde land in de regio dat als doorvoerland van groot belang is voor de Syrische gewelddadige oppositie, komt door de gewijzigde opstelling van Qatar in een moeilijke positie. De moslimregering in Turkije steunde altijd het MB-smaldeel binnen de Syrische oppositie. De regering van Saoedi-Arabië besloot daarom al in 2012 haar wapenleveranties aan het Syrische verzet niet meer via Turkije, maar vooral via Jordanië te laten lopen. Het vreesde kennelijk dat de wapens anders bij de Syrische MB zouden eindigen.

Ook de Amerikaanse regering komt door deze ontwikkeling met haar Syrië-beleid in een onmogelijke positie. Nu de organisatie van het Syrisch verzet in handen is van de radicale islamisten wordt de door Washington gesteunde oorlog tegen Assad steeds meer een strijd van Syrische en buitenlandse al-Qaida-strijders. Hoe kan Washington in landen als Jemen, Pakistan en Somalië al-Qaida met militair geweld bestrijden en tegelijk in Syrië de al-Qaida-achtige stroming steunen? Het is pijnlijk voor Washington te moeten toegeven dat het leger van Assad de enige strijdmacht is die al-Qaida in Syrië effectief bestrijdt.


Sietse Bosgra,
was jarenlang actief betrokken bij de ondersteuning van de anti-apartheidsstrijd in Zuid-Afrika. De laatste decennia richt hij zich op de politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten en publiceert daarover regelmatig in de Internationale Spectator.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door herman50 » 07 jun 2017, 12:37

De Saudische wapenhandelaar Adnan Kashoggi is op 81-jarige leeftijd in Londen overleden. Dat heeft zijn familie dinsdag gezegd tegen het Britse persbureau PA.
Hij verdiende in zijn hoogtijdagen tijdens de Koude Oorlog met lucratieve deals een vermogen van naar schatting 2 tot 4 miljard dollar.
Kashoggi bemiddelde vaak bij transacties tussen Amerikaanse wapenproducenten en de regering van Saudi-Arabië. Vooral bij Lockheed was hij een graag geziene gast.
In een later leven kreeg Kashoggi financiële problemen. Zijn superjacht Nabila is volgens de media gekocht door Donald Trump, de huidige Amerikaanse president. en dan mogen zij ´een ander´ van terrorisme beschuldigen ,,
krijgt ie nog een eervolle begrafenis?
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door gusteman » 03 jul 2017, 07:42

En het wordt er niet minder complex op: net nu Qatar door zijn buurlanden nog maar eens publiekelijk op de vingers wordt getikt (een uitstel van 24u op het gestelde ultimatum) valt in de pers (BRON) te lezen dat een "bondgenoot" van Qatar, namelijk Iran, een deal heeft gesloten met het Franse Total en ook het economisch wonderkind China.
In de Perzische Golf, nu ja, onder de Perzische Golf, ligt een gasveld dat wordt gedeeld door Qatar en Iran.
De gesloten deal houdt in dat Total in opdracht van Iran een gaswinningsplatform zal bouwen waarbij het aandeelhouderschap als volgt zal verdeeld zijn:
  • Total: 50,1 %
    China: 30,0 %
    Iran: 19,9 %
Ben benieuwd of het clubje van vier anti Qatar staten bereid zullen zijn om ook China voor het hoofd te stoten. [think]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Tammy » 03 jul 2017, 09:56

Volgens mij was het uitstel 48 uur Gusteman, maar kan me vergissen.
Beetje explosieve boel daar aan het worden.
Kijken wie overeind blijft in dit conflict.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door Tammy » 03 jul 2017, 10:33

'Belegerd' Al Jazeera knokt voor voortbestaan.

Al Jazeera, het internationale medianetwerk met een hoofdkantoor in Qatar, vecht voor zijn voortbestaan. Op de Al Jazeera-website staat sinds vanochtend een oproep om de persvrijheid te respecteren en Qatar niet langer onder druk te zetten om Al Jazeera het zwijgen op te leggen. Juist dat laatste is een van de belangrijkste eisen van de buurlanden aan het adres van de omstreden oliestaat.

De hoofdredactie van Al Jazeera eist dat de journalisten hun werk in vrijheid kunnen doen en niet als misdadigers worden behandeld. "Elke oproep om onze nieuwskanalen te sluiten of de toegang ertoe te blokkeren is een poging om de vrijheid van meningsuiting te onderdrukken en het recht op informatie de kop in te drukken."

Doorn in het oog.

Al Jazeera is vooral sinds de Arabische Lente, de roep om hervormingen in de Arabische wereld, een doorn in het oog van de Arabische heersers. De vier landen die Qatar uit onvrede over de koers van de emir een maand geleden in de ban deden, eisen dan ook dat de zender op zwart gaat.

Daarnaast hebben ze nog een lijst van eisen op tafel gelegd om Qatar, dat in hun ogen sympathiseert met islamisten en met Iran, te dwingen zijn koers bij te stellen.

Al Jazeera ziet zichzelf als een kampioen van meningsvrijheid, omdat het als eerste grote zender in de Arabische wereld verzetsgroepen, die tegen de autoriteiten in het geweer kwamen, aan het woord liet. In een open brief aan de wereld benadrukt de hoofdredactie dat de zender onafhankelijk verslag deed van de Arabische Lente, en dat zoiets niet betekent dat Al Jazeera de Arabische Lente in het leven heeft geroepen.

De emir betaalde.

Al Jazeera wordt gefinancierd door de emir van Qatar, en ook analisten in het Westen denken dat de zender de koers van Qatar uitdraagt in haar berichtgeving. Zo zou de koers pro-soennitisch zijn, met een milde benadering van de islamistische Moslimbroederschap en Islamitische Staat.

Saudi-Arabië, Bahrein, de Verenigde Arabische Emiraten en Egypte hebben de vestigingen van Al Jazeera in hun landen al enige tijd geleden gesloten en de uitzendingen worden geblokkeerd. In andere Arabische landen is Al Jazeera nog wel te volgen, en de Engelstalige uitzendingen zijn in meer dan honderd landen te zien.


Bron: NOS.nl


>>>>>>>>>


Ik kijk er soms even naar.
Vond de eerste keer dat ik de zender zag het heel apart.
Het oogde zo modern maar ook vrij.
Had ik niet verwacht.
Ik heb het erover dat het allemaal in het Engels was enz.
De Arabische versie ken ik niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door herman50 » 03 jul 2017, 11:43

is dat het spelletje de pot verwijt de ketel dat ie -pik- zwart ziet ,, heb geen eieren onder die gasten legge,, maar het is toch echt wel een belachelijke bende aan het worden ...is eigenlijk over de hele wereld ,,
alles van waarde is weerloos

gusteman

Re: Vier Arabische landen verbreken relaties Qatar

Bericht door gusteman » 04 jul 2017, 12:34

gusteman schreef:... net nu Qatar door zijn buurlanden nog maar eens publiekelijk op de vingers wordt getikt (een uitstel van 24u op het gestelde ultimatum) valt in ...
Tammy schreef:Volgens mij was het uitstel 48 uur Gusteman, maar kan me vergissen.
Het was oorspronkelijk inderdaad 48 uur, lieve Tammy, maar daar kreeg Qatar nog eens extra 24 uur bovenop; in totaal 72 uur dus.

Plaats reactie